Paard komt om het leven bij botsing met auto in Almen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:45

lindahertha schreef:
ik ga tegenwoordig midden op de weg lopen, totdat ze stoppen en dan ga ik opzij....wordt erg vaak boos aangekeken, maar ze bekijken het maar. misschien dat het zo tot ze doordringt dat ze best wel ff gas kunnen loslaten

Daar zou ik toch maar mee uitkijken.
Ten eerste ben je juridisch / verzekeringstechnisch fout bezig. Je wordt geacht alles in het werk te stellen een aanrijding te voorkomen. Dat doe je niet door met je langzame vervoermiddel bewust middenop te gaan rijden. Als er getuigen zijn die dat verklaren ben je de pineut.
Ten tweede kan ik me niet voorstellen dat je niet eeuwig schuldig voelt naar je paard als je dan toch wordt aangereden.

Vroeger deed ik het ook hoor. Maar ik ben toch wel wat zuiniger geworden op mezelf en mijn paard. Ik ga nu altijd zover mogelijk opzij, ook al is mijn paard echt hartstikke verkeersmak. Het lijkt me namelijk voor andere bestuurders prettiger om te zien dat ik ook mijn best doe om een 'confrontatie' te voorkomen. Zeker bestuurders van zwaar verkeer waarderen dit meestal. Zelf heb ik dan ook niet de ervaring dat de meeste automobilisten mij onverantwoordelijk passeren. De meesten doen het netjes en (redelijk) rustig. En uitzonderingen bevestigen de regel helaas.
Ik draag meestal een reflectie-hesje en als ik vermoed dat iemand me over het hoofd dreigt te zien, maak ik een grote beweging met mijn armen of bovenlijf. Een flink bewegend object wordt eerder opgemerkt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:50

Heel vreselijk ongeluk. heb het zelf ook meegemaakt alleen had mijn paard het gelukkig wel overleefd. Heel heftig en helaas gebeurd dit te vaak, maar goed elke aanrijding met wie of wat dan ook is te veel. Veel sterkte voor de betrokkene.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:53

Sette schreef:
En ja, er rijden een hoop eikels en eikelientjes op de weg, het is helaas niet anders.

Dat kan uiteraard wél makkelijk anders :)*

Alle Bokt(st)ers bewuster en met minder snelheid op de weg zou al een aardig begin zijn.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:06

Huertecilla schreef:
Sette schreef:
En ja, er rijden een hoop eikels en eikelientjes op de weg, het is helaas niet anders.

Dat kan uiteraard wél makkelijk anders :)*

Alle Bokt(st)ers bewuster en met minder snelheid op de weg zou al een aardig begin zijn.

Ja, maar hoe krijg je mensen zover! Altijd snel even van A naar B.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:07

Wat een nachtmerrie voor deze ruiter, veel sterkte!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:08

Dorien66 schreef:
En uitzonderingen bevestigen de regel helaas.

Op de fiets rijdend, op de motorfiets of in een auto ook.

Zie het filmpje mbt bumperklevers van De Zwarte Hand op youtube.

We doen het samen als samenleving helemaal zelf door de mobilieteit boeven veiligheid te stellen. Het gevaar van rijdende massa heeft een héél vreemd lage prioriteit.
Acties over opletten bij paarden zijn geneuzel want het is een algemeen probleem dat verkeer in NL drie doden per dag veroorzaakt.
In de VS komen er in krap drie weken in het verkeer net zoveel mensen om als bij de aanslagen op 911.
Het is simpel een algemeen mentaliteitsprobleem mbt het ontkennen van het gevaar van massa x snelheid in het belang van mobiliteit.

Rij vandaag eens bewúst achter het stuur;
1. Kan je écht stoppen binnen de afstand die je kan overzien?
2. Wat als.... er bv een tegenligger met de max. snelheid door diezelfde bocht komt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:11

Sette schreef:
Huertecilla schreef:

Ja, maar hoe krijg je mensen zover! Altijd snel even van A naar B.

Door op ons eígen weggedrag te wijzen op een topic als dit.

We doen het namelijk gewoon met zijn allen zélf. Het is helaas een representatief ongeval. Toevalig met een ruiter en hopelijk leidt dat tot zelfreflectie en inzicht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:19

Ik moest idd even denken aan dat topic waarin verschillende Bokkers toegeven consequent het gaspedaal te hard in te drukken en vloeken wanneer een voorganger 60 rijdt op een 80-weg.
Lees dit bericht en zorg zelf voor een betere wereld. Dit keer is het een paard, 9 van de 10 keer is het een mens.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:21

Allereerst mijn medeleven naar zowel de amazone en haar familie, als naar de automobilist. Dit is voor iedereen een schokkende gebeurtenis. Ik moet er niet aan denken...

Verder vind ik dat sommige mensen wel heel hard oordelen hier. We weten helemaal niet of die bestuurder echt zo fout is als dat menigeen hier suggereert.

De elzerdijk ik een vrij lange smalle weg zonder uitwijkmogelijkheden. Dit zowel voor auto als paard. Verder is het niet alleen zo dat er hard gereden wordt, er MAG ook hard gereden worden. Al met al is het gewoon geen heel veilige weg, en is het hoe triest ook voor de amazone,imo niet terecht om nu al met vingers te gaan wijzen..

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:29

Ik ben benieuwd hoeveel van de bokkers die verontwaardigd reageren en die autorijden het nog nooit hebben meegemaakt dat ze iets (een tegenligger, voetganger, fietser) maar net op tijd zagen. Omdat je net de bocht omkwam, omdat de stijl van het portier ervoor zat, omdat de zon laaghing of gewoon omdat je ergens anders op lette. Dat kan een fietser zijn die je aan het inhalen bent, maar ook een leuk paard wat je in de wei ziet lopen, of wat dan ook. Zoiets kan altijd gebeuren, hoe erg het ook is. Ik ben in ieder geval wel eens geschrokken omdat ik maar net op tijd zag dat er iets of iemand aan kwam, en ik zit echt niet te slapen in de auto. Het heeft hier niks te maken met rekening houden met het karakter van paarden, de bestuurder had immers geen paard gezien... Blijkbaar rijd hij in ieder geval naar omstandigheden te hard, maar ook dat kan bijna iedereen gebeuren. Als je altijd over dezelfde binnenweggetjes rijdt, waar je de bochten kunt dromen en nooit iets of iemand tegen komt zit een ongeluk in een klein hoekje. Dat wil niet zeggen dat je maar gewoon te hard moet rijden en niet op hoeft te letten, maar wel dat deze automobilist niet meteen de boeman hoeft te zijn.
Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is.. Ik kan me namelijk ook heel goed in de amazone verplaatsen en ik moet er niet aan denken. De nachtmerrie van iedere ruiter denk ik en voor mij ook één van de redenen dat ik toch niet graag langs de weg rijd. Zelf kun je nog een keer opzij springen, maar te paard ben je toch minder wendbaar en snel, als het om op commando opzij springen gaat. Heel veel sterkte voor het meisje!

Kitty84

Re: Paard komt om het leven bij botsing met auto in Almen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:33

Sneu verhaal, ruiter zal ook net de pech hebben gehad dat ze niet kon uitwijken. Er zijn daar veel open velden, maar dit soort dingen gebeuren natuurlijk net op de plekken waar je paard een handige springer moet zijn wil je uit kunnen wijken.

Ik denk dat veel mensen wel eens meegemaakt hebben dat je iemand net op tijd zag, zeker op binnenwegen hier gebeurt dat nog wel eens. Of de bestuurder te hard gereden heeft...geen idee, er wordt af en toe best hard gereden, maar ik moet zeggen dat ik de 60km/hr die je daar mag rijden toch ook af en toe wel erg hard is.

Het is een verschrikkelijk ongeluk, gelukkig zijn ruiter en bestuurder ongedeerd, maar dat is natuurlijk een schrale troost op dit moment voor de eigenaar ruiter van het paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:35

Bonna schreef:
De elzerdijk ik een vrij lange smalle weg zonder uitwijkmogelijkheden. Dit zowel voor auto als paard. Verder is het niet alleen zo dat er hard gereden wordt, er MAG ook hard gereden worden.

Dat is een misconceptie.
Op élke weg geldt BOVEN het maximaal toegestane dat je de rijsnelheid moet aanpassen bij de omstandigheden en dat je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kan overzien.
Het maximum is geen recht noch een excuus.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:38

Elzerdijk is volgens mij gewoon 80km toch?

Veel sterkte voor de betrokkenen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:45

Volgens mij staat er toch duidelijk dat er uit onderzoek niet is gebleken dat de automobilist te hard reed?
Dit is gewoon een triest ongeluk tot het tegendeel is bewezen.
Zo heeft mijn vader ooit een ongeluk gehad, zo'n pijl die ze plaatsen bij wegenwerken om aan te geven dat je naar een ander rijvak moet op de snelweg. Hij was zo gefocust op het invoegen dat hij tegen die pijl gereden is.

Je weet niet wat de chauffeur en/of amazone aan het doen was op dat moment en wat de omstandigheden waren. Stop dus aub met speculeren zonder de feiten te kennen!

Veel sterkte aan alle betrokken partijen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:45

Gini schreef:
Ik moest idd even denken aan dat topic waarin verschillende Bokkers toegeven consequent het gaspedaal te hard in te drukken en vloeken wanneer een voorganger 60 rijdt op een 80-weg.

Inderdaad.

Citaat:
Lees dit bericht en zorg zelf voor een betere wereld. Dit keer is het een paard, 9 van de 10 keer is het een mens.

Inderdaad.
Rij gewoon eens één dag echt bewust zoals ik dat voorstelde.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:46

Huertecilla schreef:
Rinske schreef:
En inderdaad, mensen hebben er totaal geen benul van dat een paard een levend wezen is dat altijd onverwachts ergens van kan schrikken, hoe braaf hij ook is.

Dat is weer een heel ander punt wat hier niets, maar danook NIETS mee te maken heeft.

Dit is een helaas heel typerend ongeval waarbij iemand te hard rijdt voor de omstandigheden en een andere weggebruiker te laat opmerkt. Toevallig is dat nu een ruiter.
Triest.

Vingerwijzen of wat danook erbij halen is uitermate kortzichtig.
Er is een verbázend groot aantal Bokstster wat op dit forum schrijft te hard te rijden en dit normaal te vinden als hun goed recht.
Nogmaals; dit is een triest verkeersongeval zoals er dagelijks veel te veel zijn.; drie doden per dag in NL.

Als we dan toch cijfers moeten noemen: 1,8 per dag in Nederland in 2010, in 2011 waarschijnlijk minder.

Sterkte voor de betrokkenen, wat een vreselijke manier om je paard te verliezen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:48

Wat een verschrikkelijke manier om je paard te verliezen.

Ik ga niet oordelen over wie er schuldig is. Amazone zegt dat bestuurder veel te hard reed, uit ervaring weet ik dat je je daar snel ik kan vergissen hoe hard een auto nou daadwerkelijk gaat.
Bestuurder zegt paard niet te hebben gezien, dat kan waar zijn maar hoeft ook niet waar te zijn. Uit ervaring weet ik dat je een fietser, voetganger en zelfs ruiter makkelijk over het hoofd kan zien in slechte omstandigheden...

Gelukkig maak ik ook regelmaat anders mee, auto's die afremmen, in de berm gaan rijden, en zelfs 1x de brandweer die met gillende sirenes aan kwam rijden (ver boven de maximaal toegestane snelheid) mij en paard ziet, sirenes uitzet en afremt zodat ik (terwijl ik op het fietspad reed 2 meter van de weg af) veilig kon passeren, pas een paar 100 meter na mij zijn de sirenes pas weer aangegaan. Ik was hier erg blij mee en vond het super dat ze juist in zo'n situatie er rekening mee houden :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:56

Wat een nachtmerrie, zowel voor amazone als bestuurder (ik ga maar even uit van een oprecht ongeluk)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:58

Zou mijn ergste nachtmerrie zijn, arm paard en arme amazone zeg.... Heel veel sterkte voor haar, geen woorden voor om op die manier je paard te verliezen.

*edit* Er staat overigens bij het artikel een reactie van iemand die blijkbaar meer over de toedracht weet:
http://www.destentor.nl/regio/lochem/10 ... c#reakties

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:05

Huertecilla: ik snap dat een toegestane maximumsnelheid niet betekent dat je ook meteen zo hard kan rijden, echter er werd al snel geconcludeerd dat de schuld bij de automobilist lag en dit is imo niet eerlijk. Als hij de ruiter niet heeft opgemerkt dat kon hij volgens zijn omstandigheden nog steeds netjes met de luiste snelheid rijden. Je mag daar nu eenmaal zo hard. Het is de vraag hoe je een paard over het hoofd ziet en niet hoe aso de bestuurder is door (volgens bokkers) te hard te rijden.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:06

JuravelOX schreef:
Elzerdijk is volgens mij gewoon 80km toch?

Veel sterkte voor de betrokkenen.

Ik zag hierboven ook al ergens staan dat het op de Elzerdijk was, maar volgens de OP is dat toch helemaal niet zo? Azinkdijk ofzo staat er. De Elzerdijk die ik ken ligt ook in Eefde, maar dat wil niet zeggen dat er in Almen niet ook één is. In ieder geval was het volgens mij een andere 'dijk', voor zover dat relevant is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:12

madelief88 schreef:
Zou mijn ergste nachtmerrie zijn, arm paard en arme amazone zeg.... Heel veel sterkte voor haar, geen woorden voor om op die manier je paard te verliezen.

*edit* Er staat overigens bij het artikel een reactie van iemand die blijkbaar meer over de toedracht weet:

Toedracht : Ruiter reed aan de rechterkant in de berm van de Azinkdijk, vanaf de Asselerweg gezien. Bestelauto rijdt in tegenovergestelde richting aan de linkerkant van de weg ,zonder vaart te minderen, recht op de paard met de amazone af. Amazone denkt deze automobilist ziet mij niet en stuurt haar paard naar links naar de andere kant van de weg waar ook een open weiland is. Om dat moment rijdt de bestelauto -met volle vaart - het paard in de flank. Paard zwaar gewond en heeft men ter plaatse laten inslapen.
Hoe kan dit, terwijl het zicht vrij was voor de bestuurder van de bestelauto. Onoplettendheid, het niet kunnen inschatten dat je een paard op de weg altijd stapvoets passeert, afgeleid door niet handsfree bellen. ?? Ga het maar na. Krijgt nog wel een staartje.

Auto rijdt links, amazone rechts, en amazone stuurt toch naar links? Ik snap wel dat je iets probeert maar op deze manier maak je het de automobilist onmogelijk om nog een poging te doen om je te ontwijken...

Let wel ik geef de amazone niet de schuld, maar ik denk dat er in dit geval wel 2 schuld hebben, en niet alleen de automobilist...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:26

Bonna schreef:
Huertecilla: ik snap dat een toegestane maximumsnelheid niet betekent dat je ook meteen zo hard kan rijden,

Ok +:)+

Citaat:
Je mag daar nu eenmaal zo hard.

Euh... :?

Kijk, poep gebeurt.
Dat gaat niet goed samen met de trieste werkelijkheid dat we met zijn allen in onze samenleving het gevaar van een rijdende auto onder het belang van mobiliteit schuiven.
Het begrip maximum snelheid is totaal verworden tot een excuus, alibi, wat ook en zelfs dáár houden ook Bokt(st)ers zich massaal niet aan.

Het onderwerpongeval is ilustratief voor wat heel ´normaal´ is; een representaief verkeersongeval met blijkbaar een combinatie van twee inschattingsfouten en toevallig een ruiter als andere verkeersdeelnemer.

Het illustreert dat we niet bewust genoeg omgaan met massa x snelheid.
De verantwoordelijkheid ligt bij degene aan het stuur (aan de teugels). NIET bij het bord of degenen die dat geplaatst hebben. Bedank dat de borden door de overheid geplaatst worden en dat deze een met veiligheidsbelang strijdig economisch belang bij mobiliteit heeft.
Dat belang ontslaat NIEMAND van de eigen verantwoordelijkheid in het verkeer:

1. Je MOET kunnen stoppen binnen de afstand die je kan overzien.
2. Wat als..? Poep gebeurt (in dit geval een onlogische ruiterbeslissing); daar MOET je rekening mee houden.

Zowel die automobilist als de ruiter in het topicongeval; die zijn we allemaal |(
Daar kunnen we heel eenvoudig wat aan doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:45

Anoli schreef:
madelief88 schreef:

Toedracht : Ruiter reed aan de rechterkant in de berm van de Azinkdijk, vanaf de Asselerweg gezien. Bestelauto rijdt in tegenovergestelde richting aan de linkerkant van de weg ,zonder vaart te minderen, recht op de paard met de amazone af. Amazone denkt deze automobilist ziet mij niet en stuurt haar paard naar links naar de andere kant van de weg waar ook een open weiland is. Om dat moment rijdt de bestelauto -met volle vaart - het paard in de flank. Paard zwaar gewond en heeft men ter plaatse laten inslapen.
Hoe kan dit, terwijl het zicht vrij was voor de bestuurder van de bestelauto. Onoplettendheid, het niet kunnen inschatten dat je een paard op de weg altijd stapvoets passeert, afgeleid door niet handsfree bellen. ?? Ga het maar na. Krijgt nog wel een staartje.

Auto rijdt links, amazone rechts, en amazone stuurt toch naar links? Ik snap wel dat je iets probeert maar op deze manier maak je het de automobilist onmogelijk om nog een poging te doen om je te ontwijken...

Let wel ik geef de amazone niet de schuld, maar ik denk dat er in dit geval wel 2 schuld hebben, en niet alleen de automobilist...

Zoals ik het lees; auto kwam van de andere kant, reed aan zijn linkerkant. Dus paard en bus reden op dezelfde weghelft, bus kwam recht op hen af. Als er dan voor het meisje rechts geen uitwijkmogelijkheid is, snap ik dat ze naar links probeert te komen in een poging de bus te ontwijken. En maar goed ook, anders was ze er dus frontaal op geklapt. Nu was het alleen het paard, dan was het veel erger geweest...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:49

Zo lees ik het ook Juut :j