WhySoWhite schreef:Klopt, het '' ik rij em der wel effe door hoor'' door ik nog te vaak naar mijn zin... Zat gister nog op een paard dat niet echt rond wilde lopen... eigenaar zei.. vraag maar wat door hoor, dus wat meer door gevraagd, maar dan kom je op een gegeven moment op een punt... Paard laat niet los ik heb té veel druk in mijn handen.. Wat gaat er dan mis.. Dan kan je 2 dingen doen.. Je schopt/trekt hem er even door gaat een welles nietes spelletje aan.. Helaas word dit vaker gebruikt... Of je gaat je af vragen wáárom het paard niet buigt.. Wat is de oorzaak? Bij zoveel druk in de mond/op de tong krijgt het paard echt wel even last.. Als het paard het wel zou kunnen maar het niet zou willen,( bijv. Ja hij deed het gister ook waarom nu dan niet?) Omdat het geen machines zijn. Waarom gaat het paard dan terug trekken? Waarschijnlijk omdat het ergens anders nóg meer last heeft dan op dat moment in de mond... En om dan maar vast te zetten door te trappen, daar worden de paarden verrot mee gereden, en ik ken vééél stallen waar Grandprix ruiters rijden maar dit gewoon gebeurt. want tijd =geld
Paarden geven echt wel duidelijk aan wat wel en niet prettig is..
Elk paard moet gegymnastiseerd worden maar je kan de zelfde spieren op meerdere manieren trainen... Even zoeken en proberen en vaak al te veel..
Dat ken ik ook inderdaad. Je moet dan het verschil kunnen maken tussen een paard dat fysiek een probleem heeft en daardoor niet rond wordt/loslaat of een paard dat geen zin heeft om een andere reden. Dat laatste zal niet vaak voorkomen denk ik, maar toch.
Mijn pony 'wil' niet omdat hij stijf en scheef is, maar ook omdat zijn verkeerde houding wel heel makkelijk is geworden voor hem. Het kost immers veel meer moeite en kracht om het op de correcte manier te doen (door een bocht lopen bijv.). Een kwestie van goed trainen waarschijnlijk, ik vermoed namelijk dat het bij hem vooral in de spieren zit en minder (of niet) met het skelet te maken heeft.
De juiste spieren moeten niet alleen versterkt, maar ook opgerekt worden bijv. Dat kost nou eenmaal geduld en tijd. Of heb ik het verkeerd?