Vergeten paard vertraagt maatregelen tegen hoog water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:20

Vind dat hij nu als "bekend" paard best zijn eigen kudde met mooie merries mag krijgen :D , best wel sneu dat hij buiten de huidige kudde leeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 07:27

Hij heeft officieel trouwens Henk de hengst :+

Asciugamano

Re: Vergeten paard vertraagt maatregelen tegen hoog water

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:30

Ik dacht dat ie verplaatst was, maar zie hem nog steeds lopen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:38

Ik kwam er net langs met de trein, hij staat wel op het droge maar nog steeds in zijn uppie...als dat Boris is iig, niet dat ze er nóg een hebben laten lopen :=

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:50

Maar wel op een plek die langzaam volloopt...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:07

sflj schreef:
Maar wel op een plek die langzaam volloopt...

En maandag verwachten ze op de meeste plaatsen pas de hoogste waterstanden....

En wat ik zo apart vond, is dat vorige week er nog mensen zich af vroegen wat er van de paarden van Marum terecht was gekomen. Toen was er nog geen sprake van hoog water volgens mij...Alsof de duvel er mee speelt.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 06-01-12 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:10

sowieso wel sneu als hij altijd alleen leeft, kunnen ze de kudde dan niet splitsen? Of hem ruinen en in de kudde plaatsen?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:11

ze laten hem gewoon staan toch. Hoorde op het nieuws dat een man zei dat hij zichzelf maar moet redden en dat paarden kunnen zwemmen en dat ze het in de gaten gaan houden. Bizar!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:12

ikkedus schreef:
ze laten hem gewoon staan toch. Hoorde op het nieuws dat een man zei dat hij zichzelf maar moet redden en dat paarden kunnen zwemmen en dat ze het in de gaten gaan houden. Bizar!

En de paarden van Marum hebben wel bewezen dat ze niet zomaar uit zichzelf gaan zwemmen, daar is wel een prikkel voor nodig.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:13

schijnbaar is hij inmiddels al weer naar een andere kudde gedreven lees ik net.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:16

Hij leeft alleen omdat hij uit de kudde is gezet door een andere hengst, als hij zich gewoon aansluit bij de hengstengroep (weet niet zeker of die daar leeft, ga ik wel van uit) is er geen probleem meer. Dat is de natuur :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:25

ikkedus schreef:
schijnbaar is hij inmiddels al weer naar een andere kudde gedreven lees ik net.

Als ik uit het raam kijk, zie ik hem staan. ;) en hij staat er echt alleen hoor. Waar ze hem gisteren nog probeerden te vangen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:26

Is het geen optie om hem met een merrie daar weg te lokken? Desnoods een paar merries onder zadel, net zoals in Marum destijds?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:37

Mijn merrie is gigantisch hengstig op het moment, maar ik weet niet of Boris op wit en 3 koppen groter valt :+

Hij stond daarstraks wel heel dicht bij spoorlijn en prikkeldraad met maar weinig droog land om hem heen wat ik zag, hoop dat daar niks mee mis gaat...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:19

Volgens mij hebben ze hem nu in een trailer weggebracht.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:28

zou wel fijn zijn, niet zo prettig natuurlijk om er toch te staan.

En een hengst lokken met merries onder het zadel vind ik vragen om ongelukken ;)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:32

Die Boris... of Henk dan...!
Gelukkig zagen ze hem op tijd, en is het niet slecht afgelopen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:20

Ik zag ze idd met een tractor + trailer in de weer daarstraks, maar geen Boris te zien dus hopelijk zat meneer ín de trailer :)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:08

Koniks zijn nog heel nauw met de natuur verbonden en kunnen idd goed zwemmen, soms zullen ze bv een stroom of wad overzwemmen om een nieuwe graasplaats te bereiken. Maar dit is natuurlijk wel n andere situatie. Heb toch medelijden met hem. Zelfs als hij niet door zijn kudde werd aanvaard, zal hij hun aanwezigheid toch missen..afschieten of laten verdrinken??? Vind ik niet echt een keuze , die paarden werden er door menselijk toedoen geplaatst, vindt dat die mensen nu ook de verantwoordelijkheid hebben om voor hem te zorgen.
Ik heb zelf een konik en duim dus mee voor Boris dat hij het haalt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:34

Er klopt geen reet van het hele beleid. Dat is het enige dat ik te zeggen heb over Konik paarden in Nederland. Ze laten ze maar aanfokken op een paar vierkante meter en als er teveel is moet het maar weer verhonbgeren of afgeschoten; afgestootte hengsten die in hun uppie dwalen. Waar zijn de manlijke leeftijdgenoten gebleven?
Elke keer als ik wat over Koniks lees zit ik me op te vreten. Wat een ACHTERLIJKE mensen zijn het die de kuddes beheren. Punt.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:55

Lusitana schreef:
Er klopt geen reet van het hele beleid. Dat is het enige dat ik te zeggen heb over Konik paarden in Nederland. Ze laten ze maar aanfokken op een paar vierkante meter en als er teveel is moet het maar weer verhonbgeren of afgeschoten; afgestootte hengsten die in hun uppie dwalen. Waar zijn de manlijke leeftijdgenoten gebleven?
Elke keer als ik wat over Koniks lees zit ik me op te vreten. Wat een ACHTERLIJKE mensen zijn het die de kuddes beheren. Punt.

Akkoord. Ze willen het "zo natuurlijk mogelijk" houden. maar het feit alleen al dat ze hier worden UITGEZET en op n afgebakende oppervlakte gehouden impliceert dat er menselijk input is en dus al niet meer 100% natuurlijk. Bovendien is het idd op langere termijn gewoon onmogelijk om al die dieren maar te laten fokken à volonté omdat hun levensomstandigheden gewoon veel beter zijn dan pakweg 50 jr geleden in het wild in polen, dat zie je nu oa al doordat er nu ook veel grotere koniks zijn dan toen. Bovendien is er een menselijke selectie: elk jaar worden jonge hengsten en soms ook oudere dieren uitgezocht , om de kuddes uit te dunnen en zogezegd in evenwicht te houden. Veel van deze dieren(lees: merendeel) belanden dan in de frikandel van de frituur. Mijn konik Juul is zo'n "verwijderd" exemplaar omdat ie te onderdanig was en dus constant de pineut van de kudde (wegens beperkte reservaatoppervlakte geen mogelijk om elders een nieuwe kudde voor hem te vormen?!). Door deze menselijke selectie blijven dan wel de beste,sterkste exemplaren over. Ach, er zijn steeds goede en minder goede kanten aan alle verhalen.Maar ik vind dat ze mss beter kuddes zouden uitzetten met een paar gecastreerde hengsten erbij. Een kudde paarden heeft geen echte hengst nodig om een hierarchie te vormen, in veel kuddes heb je een alpha merrie, de leidmerrie, die nog boven de hengsten staat, dus dat kan. Dik 15 jaar geleden had ik een kleine konikmerrie , toen zij gestorven was, vond ik er uberhaupt geen meer. Geen normale ziel die toen wist wat n konik was..toen ik met de merrie reed , werd me meermaals gevraagd of ik met n ezeltje reed? Sinds ze in de reservaten zijn uitgezet zijn er ook heel wat in de prive terechtgekomen. Ik ben er van overtuigd dat een groot deel het daar goed zal stellen maar ben er ook van overtuigd dat er heel veel uiteindelijk toch nog in het slachthuis zullen belanden wegens onhandelbaar omdat ze bij mensen terecht komen die de sobere aard en de nog primitieve denkwijze van deze paarden niet respecteert waardoor het probleempaardjes zullen worden...de toekomst zal het uitwijzen... ik ben in elk geval zelf heel gelukkig met mijn Juul, hij loopt momenteel lekker op een grote weide met bomenrand en gracht, in gezelschap van een stevige shetlanddame, ....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:09

Geen enkele kudde heeft een manlijke paarden NODIG. Dat is alleen bij voortplanting van belang en dat is iets dat ze gewoon tegen moeten gaan in een natuurgebied. Ze vallen niet bij bosjes neer. Ze hoeven niet elk jaar het aantal te verdubbelen of paarden weg te vangen als ze geen aanfok hebben.
Als de kudde heel klein dreigt te worden door sterfte, kun je die samenvoegen met een ander. Als het totale bestand in Nederland heel klein wordt, kun je eens aan aanfok gaan denken, maar dan ben je schat ik, twintig-veertig jaar verder. Zo hard gaan ze nl niet dood.