Lusitana schreef:Er klopt geen reet van het hele beleid. Dat is het enige dat ik te zeggen heb over Konik paarden in Nederland. Ze laten ze maar aanfokken op een paar vierkante meter en als er teveel is moet het maar weer verhonbgeren of afgeschoten; afgestootte hengsten die in hun uppie dwalen. Waar zijn de manlijke leeftijdgenoten gebleven?
Elke keer als ik wat over Koniks lees zit ik me op te vreten. Wat een ACHTERLIJKE mensen zijn het die de kuddes beheren. Punt.
Akkoord. Ze willen het "zo natuurlijk mogelijk" houden. maar het feit alleen al dat ze hier worden UITGEZET en op n afgebakende oppervlakte gehouden impliceert dat er menselijk input is en dus al niet meer 100% natuurlijk. Bovendien is het idd op langere termijn gewoon onmogelijk om al die dieren maar te laten fokken à volonté omdat hun levensomstandigheden gewoon veel beter zijn dan pakweg 50 jr geleden in het wild in polen, dat zie je nu oa al doordat er nu ook veel grotere koniks zijn dan toen. Bovendien is er een menselijke selectie: elk jaar worden jonge hengsten en soms ook oudere dieren uitgezocht , om de kuddes uit te dunnen en zogezegd in evenwicht te houden. Veel van deze dieren(lees: merendeel) belanden dan in de frikandel van de frituur. Mijn konik Juul is zo'n "verwijderd" exemplaar omdat ie te onderdanig was en dus constant de pineut van de kudde (wegens beperkte reservaatoppervlakte geen mogelijk om elders een nieuwe kudde voor hem te vormen?!). Door deze menselijke selectie blijven dan wel de beste,sterkste exemplaren over. Ach, er zijn steeds goede en minder goede kanten aan alle verhalen.Maar ik vind dat ze mss beter kuddes zouden uitzetten met een paar gecastreerde hengsten erbij. Een kudde paarden heeft geen echte hengst nodig om een hierarchie te vormen, in veel kuddes heb je een alpha merrie, de leidmerrie, die nog boven de hengsten staat, dus dat kan. Dik 15 jaar geleden had ik een kleine konikmerrie , toen zij gestorven was, vond ik er uberhaupt geen meer. Geen normale ziel die toen wist wat n konik was..toen ik met de merrie reed , werd me meermaals gevraagd of ik met n ezeltje reed? Sinds ze in de reservaten zijn uitgezet zijn er ook heel wat in de prive terechtgekomen. Ik ben er van overtuigd dat een groot deel het daar goed zal stellen maar ben er ook van overtuigd dat er heel veel uiteindelijk toch nog in het slachthuis zullen belanden wegens onhandelbaar omdat ze bij mensen terecht komen die de sobere aard en de nog primitieve denkwijze van deze paarden niet respecteert waardoor het probleempaardjes zullen worden...de toekomst zal het uitwijzen... ik ben in elk geval zelf heel gelukkig met mijn Juul, hij loopt momenteel lekker op een grote weide met bomenrand en gracht, in gezelschap van een stevige shetlanddame, ....