Paarden de hele dag in modder in gemeente Hilversum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:32

Lieve Gypsy: kun je niet lezen?
Mijn paarden kunnen droog staan. Ze KIEZEN er voor om in het blubberigste stukje te gaan staan. Uit eigen vrije wil. En ze zijn er goed gezond om. En ruim voldoende geld (hetgeen ik heb) betekent niet dat je ca 40.000 euro gaat uitgeven om die weiden te dreineren (het zijn nogal wat hectaren, je moet alles doen omdat het grondwater heel hoog staat). Los daarvan is het niet mijn grond maar staan mij paarden in pension. In een goed onderkomen waar ik iedere dag 20 km heen en 20 km terug voor rij.

Jij bent - met alle respect - echt ietsepietsie roomser dan de paus.
En persoonlijk zou ik me eens druk gaan maken om al die paarden die nu op stal staan, er een kwartiertje per dag uit mogen (lekker even raggen in de binnenbak). Of al die paarden die nu met 10 graden staan te stikken onder hun dubbele winterdeken.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:32

jeetje wat vreselijk ! bij ons is het er ook bijna net zo erg aan toe maar gaan nu echt niet naar buiten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:33

Schandalig, dierenmishandeling, opknopen aan de hoogste boom en die paarden direct 24/7 op stal, want anders verzuipen ze.

8)7

Ik denk dat je nu bij iedere bokker dit soort foto's kunt maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:43

Gypsy schreef:
Ook dit is weer allemaal goedpraten. Een paard in een paddock met zoveel modder is gewoon onacceptabel. Of het nu voor een half uurtje is of een hele dag, not done. :n

In een modderig en nat land als nederland zul je gewoon voor een bestraat stuk moeten zorgen, of heel goed draineren in combinatie met zand.

Zelf heb ik dus eerst een goed onderkomen geregeld, en toen pas een paard gekocht. Geen geld voor goed onderkomen? Geen paard. Ik zal niet ontkennen dat er in haar paddock ook een paar plassen staan, daar zul je mij ook niet over horen. Maar het grootste deel van haar paddock is gewoon prima in orde.
Je koopt toch ook geen paard als je de veearts niet kunt betalen.

Het onderkomen is hier ook bijna koninklijk.... maar ze wandelen toch van de bestrating de modder in, en smeren zichzelf er geregeld mee in... ondanks inloopstal, ondanks bestrating, ondanks droog land... ;-)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:46

Arabesk schreef:
Schandalig, dierenmishandeling, opknopen aan de hoogste boom en die paarden direct 24/7 op stal, want anders verzuipen ze.

8)7

Ik denk dat je nu bij iedere bokker dit soort foto's kunt maken.

Haha idd :')

wat een overtrokken gedoe zeg! Bijkans heel Nederland ziet er zo uit sinds vorige week.. Gaan ze niet dood van.

Colinda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:05

Bij ons ook helaas hetzelfde, heb de beschikking over meerdere stukken en ze staan nu al in het droogste en toch is het daar nu ook een natte modderige bende
;( en mogen wij geen schuilstal plaatsen van de gemeente kunnen schuilen onder de bomen enz dus bij ons kan het helaas niet anders. Ze hebben allemaal de hele dag door hooi..
Ik zou het ook graag anders zien maar dat kan gewoon niet met dit weer :(

Anoniem

Re: Paarden de hele dag in modder in gemeente Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:09

Ze hebben een deken op. Dat laat wel zien dat de eigenaar íéts aan zijn paarden doet hoor! Ik ben zelf niet zo van de dekens, het is ook zeker niet persé nodig.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:12

Wat overdreven zeg, de paarden zien er op zich goed uit en door de liters regen zijn alle weide's nu gewoon modderpoelen of zwembaden.
Ik vind dit niet zielig, ik zie het liever zo, dan dat die paarden elke dag binnen moeten staan.

Oké, als ze daadwerkelijk, naast deze modderpoel ook nog slecht verzorgd zouden zijn, geen ruwvoer krijgen enz..dan begrijp ik het.

Als een paard kon kiezen tussen een (warme), droge stal van 3x4, of een ruime weide met vriendjes in de modder, dan denk ik dat die geen 2x moet nadenken :+

Mijn paarden staan nu gewoon op een natte weide, niet in zo'n modderpoel, maar ze gaan wel door weer en wind, ze hebben een schuilstal + verhard stuk, maar geen haar op hun hoofd die eraan denkt om daar de hele dag in te staan :+

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:28

dominiquesr schreef:
jeetje wat vreselijk ! bij ons is het er ook bijna net zo erg aan toe maar gaan nu echt niet naar buiten

Dat vind ik pas echt zielig. Ik snap dat je ze geen uren buiten zet nu maar die beesten moet toch even een sprintje kunnen trekken. Paarden zijn gemaakt om te bewegen hoor.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:28

Gypsy, ik vind het een beetje overdreven hoor...

Wij hebben bijvoorbeeld pas in april ons eigen land aangeschaft (1hectare, ik moet je niet zeggen wat zoiets kost in de randstad Antwerpen...), waar de paarden de hemel op aarde hebben. Maar je kan dan niet verwachten dat er dan meteen voor de winter al bestrating etc ligt, want daar is dan echt even het geld niet voor. Daarvoor stonden de paarden ook al goed, maar op huurgrond, en nu dus op eigen grond en veel beter, maar er is wél modder momenteel.
Laat het gewoon een les zijn voor de komende jaren, volgende lente gaan wij hier de paddock ook bestraten, maar eerst even flink sparen ;) . Er zijn prioriteiten, zeker voor mensen met eigen land. Hier valt de omheining in elkaar door de storm (was niet degelijk gemaakt door de vorige eigenaar, maar dat merk je pas als het echt slecht weer wordt) en dat is dus prioriteit nummer 1 . Als paarden droog kunnen staan, vind ik die hoop blubber helemaal niet erg.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:36

Hier op bokt is al snel iets dierenmishandeling....een blubberige paddock of een paard op stal...
Punt is wel dat je een paard eigenlijk niet 24/7 in de blubber moet laten staan want dat is sowieso niet goed voor zijn voeten. Krijgen ze sneller rotstraal van...van een vieze stal trouwens ook. Als een paard zou kunnen kiezen zouden ze ook niet in de modder blijven staan...ze zijn toevallig zo gehuisvest met een hek eromheen dus het is niet zo dat ze een drogere plek kunnen opzoeken. Het argument van: modder 24/7 is beter dan 24/7 in de stal staan vindt ik niet opgaan dus, tenminste niet als een paard geen enkele mogelijkheid heeft om een droog plekje op te zoeken. In een kletsnatte paddock kunnen paarden net zo goed geen kant uit en is het een net zo onnatuurlijke leefomgeving als een stal.
Even voor de duidelijkheid....ik heb het niet over een ruime weide of zo hoor...daar is meestal wel een droog plekje te vinden en ook niet over paarden die een gedeelte van de dag op een modderig terrein staan....het gaat hier om paarden die 24/7 met hun voeten in de modder staan zonder beschutting of een droge plek om te liggen..

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:39

equitation schreef:
dominiquesr schreef:

Dat vind ik pas echt zielig. Ik snap dat je ze geen uren buiten zet nu maar die beesten moet toch even een sprintje kunnen trekken. Paarden zijn gemaakt om te bewegen hoor.

ik geef ze elke dag beweging hoor, ook mogen ze zo af en toe in de bak even lekker staan waar het nu ook niet al te best is, en jij weet bij ons de situatie helemaal niet dus waar bemoei jij wel niet mee..? typisch weer bokt dit
Laatst bijgewerkt door dominiquesr op 06-01-12 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:40

Als de paarden hier 24/7 in staan vind ik het onacceptabel.
Staan ze in de nacht droog is het wat anders.
Het is gemakkelijk je verschuilen achter er is zoveel regen gevallen. Maar we leven in Nl.
Dus rekening houden met extreem nat is niet zo raar.
Een paard hoort naar mijn inziens droog te kunnen staan minstens in de nacht.
Al die smoesjes altijd.
Te nat te heet te droog te
Verantwoordelijkheid is dan het sleutelwoord.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:42

Toen ik de foto's zag, dacht ik gelijk.. Nou dan moet de dierenbescherming even een poosje niet bij ons komen kijken. Er is gewoon simpelweg niets tegen te doen. Ik neem ze af en toe mee naar de binnenbak zodat ze lekker samen kunnen spelen en het stuk waar ons veulen staat is redelijk te doen nog, maar dat komt alleen maar doordat die niet zo zwaar is en de graszoden niet kapot maakt. Maar veel meer keuze heb je op dit moment niet dan ze in de bagger zetten. In mijn ogen is het ook niet anders op dit moment. Bij mij staan ze snachts binnen en overdag in de modder, iedere avond spoel ik de modder van hun benen en daarmee hoop ik mok te voorkomen, maar zekerweten doe je niet.. Het is gewoon lastig om op deze manier paarden op de goede manier te houden. Die paarden op de foto lijken me nou niet dieren die daar aan hun lot overgelaten worden!

Binnenhouden is wat mij betreft ook geen optie.

Edit: Ze gaan overigens nog steeds met veel plezier naar buiten en laten mij duidelijk weten wanneer ze toch écht naar buiten willen!!

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:15

ik geef ze elke dag beweging hoor, ook mogen ze zo af en toe in de bak even lekker staan waar het nu ook niet al te best is, en jij weet bij ons de situatie helemaal niet dus waar bemoei jij wel niet mee..? typisch weer bokt dit[/quote]
Ik bemoei me nergens mee. Ik zeg alleen lekker wat ik er van vindt. Je moet doen wat je niet laten kan maar dan mag ik het mijne er wel van denken :Y)

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:05

bethje31 schreef:
Even voor de duidelijkheid....ik heb het niet over een ruime weide of zo hoor...daar is meestal wel een droog plekje te vinden en ook niet over paarden die een gedeelte van de dag op een modderig terrein staan....het gaat hier om paarden die 24/7 met hun voeten in de modder staan zonder beschutting of een droge plek om te liggen..

Waar staat dat er geen schuil mogelijkheden of beschutting is?
Op foto 1 is toch wel iets van een gebouw tezien in de linker boven hoek en foto 2 is zo genomen dat het maar een paar vierkante meter laat zien. Als ik van bovenaf op die manier fofo's maak van onze pony's dan lopen er hier dus 6 verwaarloosde pony's rond. Dat er verder op een grote schuilstal is en een stal met voor ieder een eigen box is dan niet zichtbaar net als het droge stuk waar de pony's vrijwillig van af gaan voor een potje modderworstelen met elkaar.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:13

Vind het toch wel appart om te lezen dat, nu iedereen zulke plassen in zijn stukje heeft dat het gelijk helemaal geacepteerd is. Nou ik vind het niet kunnen. Ook niet nu het even flink heeft geregend. Als je op dit moment zulke water en modder zooi voor je paarden hebt zul je toch een anderen dag besteding voor ze moeten zoeken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:19

ik zie geen spatje modder op de dekens zitten of op de witte piny, dus ze moeten duidelijk ergens droog kunnen liggen. Op basis van de foto's kan ik geen oordeel vellen. Mijn weides staan ook onder water, maar mn paarden staan in de nacht wel droog en schoon op stal. Weer is gewoon snert!

linkalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:26

Na die enkele dagen regen staat het weiland waar mijn paarden in staan ook heel erg onder water. De sloot is overstroomt en bedekt nu delen van het weiland.
Ik vind het erger dan de paarden, die banjeren er gewoon doorheen en gebruiken het ook als drink plas (al staat er gewoon schoon water voor ze klaar).

Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paarden nog wel op een minder modderig deel kunnen staan en dat ze een schuil stal hebben. Gebruik maken ze hier alleen niet veel van. Die regen en wind vinden ze wel prima. Ze zijn er op gemaakt. Dat vergeten mensen vaak.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:52

Malakay schreef:
bethje31 schreef:

Waar staat dat er geen schuil mogelijkheden of beschutting is?
Op foto 1 is toch wel iets van een gebouw tezien in de linker boven hoek en foto 2 is zo genomen dat het maar een paar vierkante meter laat zien. Als ik van bovenaf op die manier fofo's maak van onze pony's dan lopen er hier dus 6 verwaarloosde pony's rond. Dat er verder op een grote schuilstal is en een stal met voor ieder een eigen box is dan niet zichtbaar net als het droge stuk waar de pony's vrijwillig van af gaan voor een potje modderworstelen met elkaar.

Nee dat weet ik. Ik had ook al in eerdere posts gezegd dat je het op deze foto's ook niet kunt zien. Wilde alleen zeggen dat mensen het wel heel makkelijk prima vinden als paarden in de blubber staan terwijl dat niet altijd ok is. Ik zeg niet dat het in het geval van de foto's niet ok is want je kunt het niet goed zien op de foto''s.
Zou persoonlijk alleen niet zo blij zijn als mijn paard er zo bij stond....ik vind toch wel, hoewel er heel veel regen is gevallen, dat je als eigenaar een poging kunt doen om een droog plekje voor je paard je maken.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:30

vind ik ook hoor bethje.
Ergens moet een droge plek voor ze zijn.
Ik ben zelf dan ook enorm blij dat het er hier anders uitziet.
Maar ik kan me inbeelden dat dit niet overal is.
Maar dan is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om wel wat daarop te verzinnen dn niet alleen maar smoesjes.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:36

Cayenne schreef:
Hierdoor is inmiddels wel een heel dieronvriendelijke situatie ontstaan. Een aantal paarden moet de dag daar diep weggezakt in het water en de modder doorbrengen.

Hieruit maak ik op dat de paarden 's nachts naar binnen gaan.

Mijn paard heeft 1,5 ha redelijk droog land tot zijn beschikking maar hij kiest er zelf voor om een groot deel van de dag tot aan zijn knieen in de modder bij het hek door te brengen.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:38

ik woon hier in de buurt, en heb daar nog nooit paarden gezien of ben ik blind? :+

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:40

nou bij ons staan de paarden in de winter altijd een halve dag buiten en wij hebben dan 2 weitjes die ze lekker kapot mogen lopen dit is nu ook een verschrikkelijke modder poel maar de paardjes komen wel buiten.. en handig is van de zomer staat er bijna geen gras op deze weitjes dus makkelijk voor de paarden die niet op het volle gras mogen. !

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:42

Oei, dan ligt onze paddock er nog droog bij.. :Y)
Ik vind die modder ook niet ideaal voor mijn paard nu, maar hij moet er gewoon uit overdag en tsja, dan staat hij in de modder. Last heeft 'ie er niet van geloof ik, hij spurt regelmatig met z'n matties door de modder op zoek naar de diepste plas.. :+

Maar zoals de paarden er op die foto's bijstaan.. :n Dan liever op stal.