Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:08

gootje12 schreef:
Nou, bij mij komt eerst mijn paard en dan mensen . Dus wat jullie ook denken,.........je bent verantwoordelijk voor je dieren. Die kunnen niet voor zichzelf zorgen, mensen wel.Oorlog of niet , dat weet ik van mijn moeder . Die heeft de oorlog van ''40-45'' meegemaakt . Die zou er niet over denken om haar beesten op te eten. heeft ze dan ook niet gedaan. Haar familie had 3 paarden en daarvan hebben er 2 het overleefd. Èèn is omgekomen bij een bomaanslag.

Als mijn kind honger had kwam ik je dier halen om hem te slachten.

Knappe vrouw/vent die mij tegen weet te houden...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:08

picobello schreef:
Ik denk dat niemand van ons er echt een oordeel over kan vellen, we hebben gelukkig geen van allen een oorlog meegemaakt.
En we kunnen ons er ook nauwelijks een voorstelling van maken hoe het is om in zo'n tijd te (over) leven.

Veel dingen kun je alleen begrijpen als je ze mee hebt gemaakt. Oorlog schaar ik onder de dingen die ik dus niet wens te begrijpen. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:09

Langcara schreef:
Janine1990 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het bekrompener om te roepen 'ik wil er niets van weten'.

En waar zou ik volgens jou niets van willen weten?

JIj vindt het vreemd als ik me af wil sluiten voor vreselijke ellende waar ik totaal geen invloed op heb? Ellende die mij overstuur kan maken en uit mijn slaap kan houden?

Langcara schreef:
Vreselijk dat paarden ingezet werden voor de oorlog. Ik wil er niets over weten.

Ellende is part of life...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:10

Nee, ik hoop ook geen ervaringsdeskundige te worden!
Maar iemand zou ook zeker met zijn handen van mijn dier af moeten blijven als ik het niet wil opeten...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:10

Janine1990 schreef:

Dat is erg als jij het zo stelt. Want dat impliceert dat we ellende normaal moeten vinden en er niet naar moeten streven om dit zo veel mogelijk uit de wereld te bannen, voor zover dat in onze macht ligt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:11

picobello schreef:
Nee, ik hoop ook geen ervaringsdeskundige te worden!
Maar iemand zou ook zeker met zijn handen van mijn dier af moeten blijven als ik het niet wil opeten...

Inderdaad. Ik heb met mijn honden een dusdanig diepe band dat je in mij ook een moordenaar naar boven haalt als je ze iets aan doet. HEt raakt mij namelijk net zo diep, als wanneer je een andere geliefde van mij omlegt, mijn man, mijn moeder, etc.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:12

Dit gaat allemaal niet meer over het originele bericht.. Iedereen vind het moeilijk.. Het blijft iets wat wij hopelijk allemaal niet mee zullen maken.
Val elkaar er niet zo op aan..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:14

Langcara schreef:
Janine1990 schreef:

Dat is erg als jij het zo stelt. Want dat impliceert dat we ellende normaal moeten vinden en er niet naar moeten streven om dit zo veel mogelijk uit de wereld te bannen, voor zover dat in onze macht ligt.

Nee, dat is jouw interpretatie.

Oorlogen láát je niet gebeuren... Er moet nog een manier gevonden worden om oorlogen zonder geweld op te lossen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:16

Janine1990 schreef:

De toon uit die regel "ellende is part of life" klinkt wat onverschillig. Alsof we het normaal moeten vinden. Alsof je vindt dat mensen er maar mee moeten dealen. Niet iedereen kan dat omdat jij dat kan. En dat heb je gewoon te respecteren. En inderdaad zoals eerder gezegd, anderen daar niet op aanvallen.
Janine1990 schreef:
Oorlogen láát je niet gebeuren... Er moet nog een manier gevonden worden om oorlogen zonder geweld op te lossen.

Oorlog = geweld.
Je bedoelt om conflicten zonder geweld/oorlog op te lossen. Maar dat moet men willen. Maar mensen zijn soms zo vervuld van haat dat ze dat niet willen. Het slechte zit in de mens, oorlog zit in de mens.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 02-01-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:17

Mooi verhaal. Wil alleen de film echt niet zien, vind ik te zielig, dat weet ik nu al.
Ik kan niet tegen (oorlogs)films waarin dieren en dan voornamelijk paarden een hoofdrol spelen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:18

Langcara schreef:
eenitraM schreef:
Whoeps? Wat ben ik blij dat ik je niet ken.. Ik keur dit volledig af :n

Dat vind ik erg bekrompen van je. Er zijn ergere meningen dan deze.

Bekrompen?

Ik denk dat ze blij mag zijn dat ik niet haar moeder ken en niet in de oorlog-jaren leef. Want ik had persoonlijk het mes gepakt en vlees gemaakt van de dieren. Als ik die verhalen hoor van opaa.....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:19

eenitraM schreef:
Bekrompen?

Ik denk dat ze blij mag zijn dat ik niet haar moeder ken en niet in de oorlog-jaren leef. Want ik had persoonlijk het mes gepakt en vlees gemaakt van de dieren. Als ik die verhalen hoor van opaa.....

Maar dan had je misschien ook voor de gevolgen van je actie moeten in staan. En ik weet niet of dat zo leuk zou zijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:20

mooi verhaal!
alleen is de film ook voor mij niets..

eenitraM

Langcara schreef:
eenitraM schreef:
Bekrompen?

Maar dan had je misschien ook voor de gevolgen van je actie moeten in staan. En ik weet niet of dat zo leuk zou zijn.

:j kom maar op. Ik denk dat dat het 100 man voor vlees tegen 1 is die zijn dieren wil beschermen :')

pmarena

Inderdaad wel een beetje cru , om dat dier na alles dat het al doorstaan heeft , maar om te leggen WEER ten gunste van een ander.

Als het dier nu al een wat problemen had / er geen voer meer voor was , dan is het wel te begrijpen op zich want doodhongeren is ook niks. Maar was het in '41 al zo erg dan :o

Degene die mijn dieren probeert op te vreten eindigt toch ook op mijn hooivork ben ik bang , àls ze al opgevreten moeten worden doe ik dat zelf wel , maar dan moet het toch wel al een hele lange tijd heel erg slecht zijn , waardoor de dieren er zelf ook beter mee af zijn :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:21

Langcara schreef:
Janine1990 schreef:

De toon uit die regel "ellende is part of life" klinkt wat onverschillig. Alsof we het normaal moeten vinden. Alsof je vindt dat mensen er maar mee moeten dealen. Niet iedereen kan dat omdat jij dat kan. En dat heb je gewoon te respecteren. En inderdaad zoals eerder gezegd, anderen daar niet op aanvallen.

Wederom JOUW interpretatie.

Langcara schreef:
Janine1990 schreef:

Oorlog = geweld.
Je bedoelt om conflicten zonder geweld/oorlog op te lossen. Maar dat moet men willen. Maar mensen zijn soms zo vervuld van haat dat ze dat niet willen. Het slechte zit in de mens, oorlog zit in de mens.

Langcara schreef:
We zeiden na WO II "dit mag nooit meer gebeuren".
MAar dat was gewoon gel.l. Want het gebeurt nog steeds en we laten het gebeuren.

Ik kreeg de indruk dat jij vindt dat 'wij' het laten gebeuren, in plaats dat we er iets tegen doen. Tegen die oorlogen dus.
Ik doel dus op die oorlogen die jij bedoelt, en niet de conflicten die aan de oorlogen vooraf gaan. Want daar spreek je niet over in de hierboven aangehaalde quote.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:26

eenitraM schreef:
[

:j kom maar op. Ik denk dat dat het 100 man voor vlees tegen 1 is die zijn dieren wil beschermen :')

Je kunt niet zomaar bij een boer langs gaan om heel zijn vee af te maken en daarmee die boer kapot te maken. Trouwens.... dat deden de duitsers wel. Die schoten de koeien in de wei gewoon aan gort.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:29

Langcara schreef:
eenitraM schreef:
[

Je kunt niet zomaar bij een boer langs gaan om heel zijn vee af te maken en daarmee die boer kapot te maken. Trouwens.... dat deden de duitsers wel. Die schoten de koeien in de wei gewoon aan gort.

Nee het kan niet. Maar het gebeurd wel. Wat dnk jij nou? Beetje honger lijden terwijl vreten naast je staat.

Misschien heel cru. Maar totaal realistisch.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:29

Janine1990 schreef:
[
Wederom JOUW interpretatie.

Jij valt anderen aan op hun mening. Dat is geen interpretatie. Jij veroordeelt het als andere mensen te kennen geven dat ze met sommige gebeurtenissen zoveel moeite hebben, dat ze er niets van willen weten. Daar valt niets aan te interpreteren.

Janine1990 schreef:
Ik kreeg de indruk dat jij vindt dat 'wij' het laten gebeuren, in plaats dat we er iets tegen doen. Tegen die oorlogen dus.
Ik doel dus op die oorlogen die jij bedoelt, en niet de conflicten die aan de oorlogen vooraf gaan. Want daar spreek je niet over in de hierboven aangehaalde quote.

Nou, vertel eens, wat doen we er dan tegen? Het gebeuren in Bosnie, in ruanda, waar waren wij? gewoon, een paar voorbeelden.
Niet dat wij daarin machtig zijn, maar onze vertegenwoordigers die wij gekozen hebben in de regering doen er ook niet veel aan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:30

eenitraM schreef:
Nee het kan niet. Maar het gebeurd wel. Wat dnk jij nou? Beetje honger lijden terwijl vreten naast je staat.

Is dit dan gebeurd?

Stumper_

Mooi verhaal, had ergens wel in mijn achterhoofd dat het paard ook bestaan heeft. Al was ik er niet zeker van. Het was een prachtig boek dat me de nodige rillingen en tranen geleverd heeft.

De band tussen Warrior en Jack Seely klinkt prachtig. En het feit dat hij zijn paard heeft opgeofferd voor al die mensen, laat wel zien hoe erg de toestand was. Ik denk ook niet dat die beslissing hem weinig moeite gekost heeft. Een erg nobel besluit dat andere mensen beter konden eten van het voer dat hij zijn zeer geliefde paard gaf.

Leuk dat dit ter aandacht gebracht is!

eenitraM

Langcara schreef:
eenitraM schreef:

Is dit dan gebeurd?

Ik heb het hier over een bokker die gereageerd had in dit topic. ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:32

Ik wil de film wel graag zien juist om ook dit deel van de oorlog te leren kennen. Van verhalen van opa en oma en dingen die mijn vader heeft uitgelegd (die heeft zich echt gigantisch verdiept in zowel WOI al WOII), was het echt gigantische ellende. Ik vind het erg knap hoe mensen zich hebben weten staande te houden, dieren die het overleefd hebben (hoeveel dieren zullen er wel niet geslacht zijn? Omgekomen zijn bij een aanslag, gewoon verhongerd of wat dan ook?) Als ik hoor wat voor honger mensen hadden... Respect voor die generaal een dier dat je zo lang heeft gediend, een dier waar je zo een gigantische band mee had op het juiste moment weten af te maken. Dat dier heeft zoveel gedaan voor ons, mensen!

Ik geloof dat in tijden dat de honger echt zo erg is je gewoon echt alles eet wat maar voedzaam is of het nou lekker is of niet, mijn oma zei altijd dat als je echt honger hebt je alles lust. En dat geloof ik best!

We moeten het koesteren dat we het allemaal zo goed nu hebben, niemand die honger hoeft te lijden in Nederland hoor. Dieren die het gigantisch goed heb en echt niets te kort komen, we hebben nu plezier en leven het leven echt. Dat moeten we koesteren! Zoveel levens zijn gegeven en genomen voor het geen wat we nu hebben, vergeet dat niet!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:32

Maar je zegt dat het realistisch is. Dan zou het dus gebeurd moeten zijn in de hongerwinter.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:33

Langcara schreef:
Maar je zegt dat het realistisch is. Dan zou het dus gebeurd moeten zijn in de hongerwinter.

Alleen tijdens de hongerwinter was er gebrek aan voedsel? Jajaa.. Ken je geschiedenis.