Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:02

Marion71 schreef:
Ook wordt het veel te kostbaar bij een aantal van zo'n 15 paarden. Laat staan als je dat dan 26-34 keer per jaar moet doen. Als je 1 paard hebt, doe je dat mss maar bij grote aantallen echt niet.

Ik snap 26-34 keer per jaar niet helemaal :o
Deze getallen zijn al een paar keer voorbij gekomen bij een aantal van 15 paarden maar hoe moet ik dit nu zien?

Verder vind ik het persoonlijk al een crime dat ik na het ontwormen 2 dagen van alle paarden de mest na moet kijken. Wanneer ze op stal staan lukt het nog wel maar wanneer ze in het land staan....
Zit je weer een 1 uur voor janjodokus te wachten en dan gaat er natuurlijk nooit 1 mesten :')
Wanneer ik dus elke 2 weken mest onderzoeken moet gaan doen, halleluja zeg, dan kan ik mijn baan wel opzeggen....

Marion71

Re: Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:25

Ik heb die 26-34 keer ook niet bedacht, daar kwam Magda mee en zij is nogal voorstander van mestonderzoek. Voor mij is dit ook de eerste keer dat ik hiervan hoor.
Ik ga gewoon de drollen langs er liggen en wij ontwormen voordat ze de weides ingaan en als ze eruit komen. Liggen ze dus in de stallen en paddocks.

@Magda: lintworm is NOOIT te zien in de mest, hoe vaak je dit ook onderzoekt. De artikelen die jij aanhaalt, hebben het over resistentie in Brazilië en de VS. Prachtig, maar ik heb geen idee hoe daar welk ontwormbeleid dan ook wordt toegepast. Resistentie daar, zegt weinig over resistentie hier.
In de VS is rond 2006 (meen ik, pin me er niet op vast) ook een enorme uitbraak van WNV geweest. Hier jaren later nog steeds niet.
Bij goed stal- en weidebeheer is ontwormen zelfs onnodig. Jammer genoeg is dergelijk weidebeheer in NL nauwelijks haalbaar; weinig wei, veel paarden en veel wisselingen. Toch streef ik daar wel zoveel mogelijk naar.
Je haalt opnieuw aan dat het maar is wat je als eigenaar belangrijk vindt. Begrijp me niet verkeerd, ik ga door het vuur voor m'n paarden, maar zo'n € 4.500 aan mestonderzoek per jaar, gaat mij te ver. Ik ben benieuwd of jij dat wel zou doen. Als jij Het Woud waardeloos vindt, welk onderzoekscentrum is dan wel goed en waarom en welk kostenplaatje hangt daar dan aan?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:34

Als er dus met 26-34 bedoeld wordt dat dit de aantallen zijn per paard per jaar, dan zou ik helemaal 8)7 worden, en ik zal dan waarschijnlijk niet de enig zijn. :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:44

magda_90 schreef:
Geen achterlijk mestonderzoek, maar een onjuist uitgevoerd mest onderzoek. Dit wordt zo vaak geroepen, maar het is niet de schuld van het mestonderzoek dat er onjuiste conclusies worden getrokken, maar de schuld van de uitvoerenden/uitvoerder. Want als het onderzoek wordt uitgevoerd zoals de bedoeling is, dan kan er een waterdichte conclusie worden getrokken (ik zal kijken of ik de exacte cijfers nog terug kan vinden). Maar een juiste uitvoer methode betekend dus 4x een mestonderzoek achterelkaar iedere 6-8 weken opnieuw. Dus in één jaar betekend dat 26-34 mestonderzoeken en dat wil men er weer niet aan uitgeven.

Zo bedoeld Magda het wel. Moet je eens nagaan welk kostenplaatje daaraan hangt als je meer paarden dan gemiddeld hebt..... Jammer genoeg wordt dat afgedaan dat het eraan ligt wat je voor je paarden over hebt. Sorry Magda, een wormkuurtje. 2x per jaar en een goed worm-, stal- en weidebeleid. En ik ben vast de enige niet.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:50

Ik schaar me bij jou aan Marion71 :j

Al ontworm ik 4 x per jaar, zolang er nog geen echte goede en betaalbare oplossing is blijf ik me hier toch voorlopig aan houden.

Volgens mij wordt je met 1 paard al niet blij wanneer je het volgens de methode van Magda doet maar met het 10-voudige is hier helemaal geen beginnen aan. En dan nog maar niet te spreken over de doos met stront die ik ieder 6 weken bij mijn da op de balie moet pleuren.... :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:53

Ik zit op mijn telefoon te bokken, dus excuses als ik dingen vergeet.

De ideale situatie is om de 6-8 weken controleren en dan van mest die 4 dagen achter elkaar is opgevangen. 52 weken in een jaar, 52/6 en 52/8. Beide uitkomsten *4 en dan kom je op 26-34 keer per paard per jaar uit, dus niet per 15 paarden.

Overigens, zijn beide aangehaalde onderzoeken in Nederland uitgevoerd maar is er inderdaad literatuur uit het buitenland bij gehaald om zoveel mogelijk eerder onderzochte informatie te gebruiken.

Overigens ben ik neutraal in deze discussie, ieder moet weten wat hij doet. Echter wordt er zo vaak geroepen dat mestonderzoek onbetrouwbaar is, wat gewoon niet waar is en dat verdedig ik.

Ik heb het er wel over om te investeren in correct uitgevoerd mestonderzoek, maar wellicht komt dat voort uit het feit dat ik een paraveterinaire achtergrond heb.

Overigens zit er een verschil tussen ergens de twijfels bij hebben en iets waardeloos vinden, dus geen zinnen uit het verband halen, dat schept geen duidelijkheidd.

tot slot, offtopic, lange berichten posten met de telefoon is een lastig karwei dus ik reageer vrijdag weer verder. Mijn excuses als ik onderdelen heb overgeslagen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:58

Prima als jullie niet willen investeren in degelijk wormonderzoek, dat is jullie goed recht. Maar ga dan niet zeggen dat eenmalig (en dus onjuist) uitgevoerd mestonderzoek zo slecht is dat het onbetrouwbaar is. Want waar ik continu op hamer (lezen mensen!) is dat mestonderzoek correct uitgevoerd zeer betrouwbaar is, maar omdat het vanwege het geld vaak niet volledig wordt uitgevoerd. Hierdoor volgt een foutief advies dus volgt het schuldige vingertje naar het wormonderzoek. DAT is mijn punt. Ik geef alleen de theorie aan zoals hij bedoeld is en dat die dus niet goed wordt uitgevoerd in de praktijk oa door de financiele druk.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:11

Heb m'n post ff aangepast omdat ik jouw reactie zag Magda. Tuurlijk zul je met jouw achtergrond een andere mening hebben dan iemand met een stal vol paarden. Mijn punt is dat als je mestonderzoek waarde wilt laten hebben, het onbetaalbaar wordt voor eigenaren met meer paarden.

Je zegt: "De ideale situatie is om de 6-8 weken controleren en dan van mest die 4 dagen achter elkaar is opgevangen. 52 weken in een jaar, 52/6 en 52/8. Beide uitkomsten *4 en dan kom je op 26-34 keer per paard per jaar uit, dus niet per 15 paarden".

Je zegt 'per paard per jaar'. Dan moet dat toch per paard? Het heeft toch geen zin om de 1 wel te onderzoeken en de ander niet of de drollen van verschillende paarden op 1 hoop te vegen? Dat de 1 geen wormen heeft zegt niks over de ander. Ik heb er 15 staan dus doe ik dat x 15. Je moet de mest 4 dagen achter elkaar opvangen. Wordt dan al die mest van 4 dagen onderzocht? Daar is geen doorkomen aan. En welk prijskaartje hangt daar dan aan?

Ik snap je wel. Mestonderzoek in theorie is betrouwbaar (behalve voor lintworm), maar zoals het in de praktijk wordt toegepast niet. Alleen de theorie is in praktijk niet toe te passen. Te veel mest om te onderzoeken, te vaak en veel te kostbaar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:17

Een probleem is denk ik ook dat mestonderzoek websites het alleen maar hebben over mestonderzoek. Over bloedonderzoek hoor je ze meestal niet.
Mensen krijgen zo de indruk dat een mestonderzoek genoeg is. Wat dus niet het geval blijkt te zijn. Of zouden àl die eigenaren van zieke paarden, die steeds mestonderzoek lieten doen, een bedrijf hebben getroffen dat op een verkeerde manier test? En zo ja, hoe kan iemand een bedrijf herkennen dat wèl goed test...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:17

Bij grote groepen wordt steekproefgewijs de mest onderzocht. Een goede steekproef laat de situatie van de gehele groep zien, het nadeel hiervan is wel dat bij hoge uitschieters alsnog alle paarden onderzocht moeten worden. Maar dit is direct weer een voordeel, als paard A een hoge uitstoot heeft dan kan dit paard behandeld worden en dan zakt het niveau daarna weer naar acceptabel. Mits er een goed weide en stalmanagement daarnaast wordt uitgevoerd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:24

Als ik je bericht zo lees dan snap ik wat je bedoelt, ik dacht dat jij dacht dat die 26-32 voor al die 15 paarden was en niet per paard. Ik volg je dus weer.
Bloedonderzoek hoort daar zeker bij.

Ik ben er dondersgoed van doordrongen dat dit in de praktijk kostbaar is, waar ik echter over struikel is dat daardoor mestonderzoek als onbetrouwbaar en gevaarlijk wordt bestempelt, want dat is het niet. Het wordt vanwege de financien alleen verkeerd uitgevoerd met alle gevolgen van dien.

En ja, door deze theorie twijfel ik aan Het Woud (en dat is wat anders dan dit bedrijf waardeloos vinden, ik ben alleen kritisch). Ik weet dat de faculteit Utrecht het wel goed uitvoert.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:42

Fijn dat we elkaar weer volgen. Obv groep mestonderzoek uitvoeren, werkt alleen bij een gesloten groep.

Een groep waarvan de samenstelling wel eens wisselt, bestaande uit jonge en oudere paarden, is dat niet afdoende. Bij 9 van de 10 grotere stallen wisselt een samenstelling in meer of mindere mate. Als je gesloten bedrijven hebt -en die zijn er ook- zal dit ongetwijfeld een prima methode zijn. Voor mijn stal en ik denk ook die van Zwanepol is dit geen goede optie. Voor ons werkt mestonderzoek ook in de uitgebreidere variant niet. Wij zouden echt elk paard volgens door jouw aangedragen methode moeten onderzoeken en dat maakt het weer onbetaalbaar. Daarnaast is hoe je het ook went of keert ook bloedonderzoek noodzakelijk. Dat vind ik voor paarden vrij belastend als het preventief onderzoek betreft. Imo is mestonderzoek een middel en geen doel op zich.

Ook ik ben kritisch en dat is alleen maar goed. Probleem is vooral dat Het Woud wordt bestempeld als geweldig: als het daar is onderzocht dan klopt het. Jammer genoeg zijn er voorbeelden te over van dat dit niet zo is.
Ik ben ook tegen het maar volstoppen met wormkuren en als ik dan lees dat men afwisselt met dure en goedkope gaan mij de nekharen omhoog staan. Dat duur en goedkoop nietszeggend is, is onbekend. Dat er verschillende werkzame stoffen zijn, is ook nieuw.
Anderzijds zijn er tot nu toe ook te weinig bruikbare en praktische alternatieven om na te gaan of ontwormen nodig is. En juist daar ligt de uitdaging voor onderzoekers ipv hun best doen om resistentie aan te tonen. Daarnaast wordt er te weinig gewicht gegeven aan weide- en stalmanagement om wormbesmetting te voorkomen. Ook hierin valt heel veel winst te behalen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:08

magda_90 schreef:
[Bovenstaand blijft onterecht een misverstand. Correct uitgevoerd mestonderzoek is én geen momentopname én zeer betrouwbaar. Door de uitvoerder(s) worden de resultaten echter onbetrouwbaar omdat het niet goed uitgevoerd wordt, waardoor er verkeerde conclusies getrokken worden en dus een verkeerd advies.

Als, zoals je zelf meermalen bevestigd, de resultaten van een onderzoek beïnvloed (kunnen) worden door niet-correcte analyses van de uitvoerders... dan heb je aan dat mestonderzoek dus helemaal niks. De theorie omtrent mestonderzoek mag dan wel prachtig sluitend zijn, zolang de uitvoeringspraktijk er niet gegarandeerd 100% juist op aansluit, heeft niemand er wat aan en blijft het in zekere mate onbetrouwbaar.
Blijft het feit dat de media bijna uitsluitend over de noodzaak van mestonderzoek spreken, terwijl iedereen weet dat bepaalde parasieten, die mogelijk nog desastreuzere gevolgen voor paarden kunnen hebben dan de vindbare parasieten, niet in mest gevonden kunnen worden. Je zou dan toch maar liefst ook tegen die onvindbare parasieten er wat chemie in moeten gooien, of bloedonderzoek moeten laten uitvoeren.
Ergo: het verhaal rammelt aan alle kanten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 07:25

zodra ik maar iets vermoed van wormen gaat er mest naar mijn DA.

heeft hij wormen krijg ik bij de wormenkuur de juiste kuur erbij verstuurd.

dat vind ik echt fijn om dat zo te doen....
dan weet ik zeker dat me pony er vanaf komt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:17

Als ik dit zo lees is er GEEN HAAR op m'n hoofd die mestonderzoek gaat heroverwegen. ik heb er al slechte ervaringen mee.
De veearts (stad tot wad Loppersum) waar de mest op die pensionstal waar ik stond naartoe brachten zei dat het als volgt moest: in de winter elke 3 maanden, in de zomer elke maand als paarden in de wei lopen. Verder dus elke dag mest uit het land en paddocks.
Dus dan heb je zeg maar 8 keer per jaar mestonderzoek per paard, wel versgevallen vijgen, dus je kunt inderdaad tijden staan wachten.
En die mest uit het land, wat een ellende, dat werkt gewoon niet. Paard is hobby, en geen slavenarbeid. En het resultaat: binnen maand bij weidegang hadden ze wormen en dus had je ook de bloedwormen in het land.

Ik blijf mooi bij mijn vertrouwde preventief ontwormen. Dat kost het minst aan geld en tijd en is ook nog eens het veiligst.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:44

bij ons op stal kregen ze ook geen wormenkuren meer mee. na een mestonderzoek van een paar paarden die verspreid over de stallen staan was dat goed. nu wordt het nog maar 1x per jaar. snap er niks van. alsof je in mest van 10 paarden kan zien dat de andere 90 paarden geen wormen hebben..

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:37

sterker nog bij mij kwam door middel van een bloed onderzoek er uit dat het paard bloedworm had en kreeg alleen daar een wormenkuur voor mee die ondergedoseerd was en hij staat bij meerdere paarden in en als ik die ook wou ontwormen moest ik bij die paarden ook een bloedonderzoek doen en de dierenarts beweerde dat die paarden niet besmet waren. En dat ik nou een paarden kliniek

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:57

Door al dat gedoe rondom wormkuren... hoe staat het eigenlijk met de zgn. Daily Wormers.. de producten die je op dagelijkse basis zou moeten voeren en daarmee een klimaat in het paardenlijf creëert waar wormen zich niet prettig in voelen en zch niet uitbundig vermeerderen? Moeten die ook op recept?
En heeft iemand trouwens ervaring met dergelijke producten en in samenhang daarmee, uitkomsten van mestonderzoek?

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:01

marijeD schreef:
sterker nog bij mij kwam door middel van een bloed onderzoek er uit dat het paard bloedworm had en kreeg alleen daar een wormenkuur voor mee die ondergedoseerd was en hij staat bij meerdere paarden in en als ik die ook wou ontwormen moest ik bij die paarden ook een bloedonderzoek doen en de dierenarts beweerde dat die paarden niet besmet waren. En dat ik nou een paarden kliniek

Idd, die wormen zijn 'uit de lucht' komen vallen 8)7
Bij mij idem; 30 andere paarden op de wei en alleen die van mij zou een infectie hebben. Het was ook helemaal niet nodig om deze te ontwormen, er was immers wel mestonderzoek gedaan. Van een aantal paarden en daarna heeft het nog 4 dagen in de koelkast bij de veearts gestaan voordat hij tijd had om ernaar te kijken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:40

Marion71 schreef:
Mijn da maakt deel uit van een gerenommeerde kliniek. Zij laten mestonderzoeken uitvoeren door Het Woud. Als zij niet eens in staat zijn tot het correct uitvoeren van onderzoeken.....

15 paarden x gemiddeld 30 onderzoeken per jaar x € 10 = € 4.500! Dat heeft niks te maken met waaraan je waarde hecht, maar dit is onbetaalbaar. Goed stal- en weidebeleid is veel zinvoller dan mestonderzoek, maar daarover lees ik niks in de factsheet.

Feit blijft dat lintworm niet en bloedworm lang niet altijd zichtbaar zijn in de mest. Dan moet je dus nog aanvullend bloedonderzoek doen. Rode bloedworm vormt de grootste bedreiging voor onze paardenstapel, veel groter dan het gevaar voor resistentie. Ik kies dan simpelweg voor de meest kwade van de 2.
Als je alleen obv onderzoek wilt ontwormen, moet je bloed- en mestonderzoek laten uitvoeren en niet kiezen voor de helft en dat prediken. Paarden gezond houden, wordt op die manier wel heeeeeeel kostbaar.

De resistentie voor/tegen ivermectine spoelwormen en fenbendazole is al jaren een feit. Da's niet iets van de laatste jaren. Resistentie wordt vooral in de hand gewerkt door onderdoseren en niet door overdoseren. De factsheet is geldklopperij en bangmakerij, niet meer en niet minder.

Helemaal mee eens! Vooral het stukje over lint en bloedwormen, op zo'n manier ben je zowat verplicht om bloedonderzoek te doen! Ik blijf liever preventief ontwormen, iedere 3 maanden, ben ik nog goedkoper uit ook.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:19

Jannepauli schreef:
Door al dat gedoe rondom wormkuren... hoe staat het eigenlijk met de zgn. Daily Wormers.. de producten die je op dagelijkse basis zou moeten voeren en daarmee een klimaat in het paardenlijf creëert waar wormen zich niet prettig in voelen en zch niet uitbundig vermeerderen? Moeten die ook op recept?
En heeft iemand trouwens ervaring met dergelijke producten en in samenhang daarmee, uitkomsten van mestonderzoek?

wormen schijnen ook niet te houden van gemberpoeder maar ik heb nog nooit gehoord of daar echt onderzoek naar gedaan is. Ik heb deze wijsheid via googlen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:05

1 grote onzin die mestonderzoeken en recepten. Menig zieke paarden die vol wormen zitten maar de onderzoeken negatief zijn. Je hoort het steeds meer.

Ik blijf gewoon de paarden ontwormen zoals ik al 10 jaar doe en dat bevalt me prima.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:35

Wormen houden zeker niet van wortels en zware shag. Mestonderzoek is in mijn ogen ook alleen geldklopperij. En hoeveel paardachtigen lopen er rond met resistente wormen? Zouden deze dieren dan niet erg ziek zijn en opvallen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:58

Jannepauli schreef:
Als, zoals je zelf meermalen bevestigd, de resultaten van een onderzoek beïnvloed (kunnen) worden door niet-correcte analyses van de uitvoerders... dan heb je aan dat mestonderzoek dus helemaal niks. De theorie omtrent mestonderzoek mag dan wel prachtig sluitend zijn, zolang de uitvoeringspraktijk er niet gegarandeerd 100% juist op aansluit, heeft niemand er wat aan en blijft het in zekere mate onbetrouwbaar.
Blijft het feit dat de media bijna uitsluitend over de noodzaak van mestonderzoek spreken, terwijl iedereen weet dat bepaalde parasieten, die mogelijk nog desastreuzere gevolgen voor paarden kunnen hebben dan de vindbare parasieten, niet in mest gevonden kunnen worden. Je zou dan toch maar liefst ook tegen die onvindbare parasieten er wat chemie in moeten gooien, of bloedonderzoek moeten laten uitvoeren.
Ergo: het verhaal rammelt aan alle kanten.

Mestonderzoek zou altijd in combinatie met bloedonderzoek moeten gebeuren, wil je het sluitend hebben. In de praktijk rommelt het ook, maar gezien de theorie wel goed is blijf ik het storend vinden dat het alsnog de grond in gestampt wordt terwijl niet aan het onderzoek zelf ligt, maar aan de uitvoerders.

germie schreef:
Als ik dit zo lees is er GEEN HAAR op m'n hoofd die mestonderzoek gaat heroverwegen. ik heb er al slechte ervaringen mee.
De veearts (stad tot wad Loppersum) waar de mest op die pensionstal waar ik stond naartoe brachten zei dat het als volgt moest: in de winter elke 3 maanden, in de zomer elke maand als paarden in de wei lopen. Verder dus elke dag mest uit het land en paddocks.
Dus dan heb je zeg maar 8 keer per jaar mestonderzoek per paard, wel versgevallen vijgen, dus je kunt inderdaad tijden staan wachten.
En die mest uit het land, wat een ellende, dat werkt gewoon niet. Paard is hobby, en geen slavenarbeid. En het resultaat: binnen maand bij weidegang hadden ze wormen en dus had je ook de bloedwormen in het land.

Ik blijf mooi bij mijn vertrouwde preventief ontwormen. Dat kost het minst aan geld en tijd en is ook nog eens het veiligst.

Ik snap dat je zo denkt uit die ervaring. Maar uit jouw verhaal haal ik eerder het feit er uit dat het landmanagement beter kan, want als het land binnen een maand bij weidegang last heeft van bloedwormen, dan is dat een onderhoudsfout. En ja, de procedure van mestonderzoek is tijdrovend, dito met bloedonderzoek.

fique schreef:
bij ons op stal kregen ze ook geen wormenkuren meer mee. na een mestonderzoek van een paar paarden die verspreid over de stallen staan was dat goed. nu wordt het nog maar 1x per jaar. snap er niks van. alsof je in mest van 10 paarden kan zien dat de andere 90 paarden geen wormen hebben..

Mathilde schreef:
Idd, die wormen zijn 'uit de lucht' komen vallen 8)7
Bij mij idem; 30 andere paarden op de wei en alleen die van mij zou een infectie hebben. Het was ook helemaal niet nodig om deze te ontwormen, er was immers wel mestonderzoek gedaan. Van een aantal paarden en daarna heeft het nog 4 dagen in de koelkast bij de veearts gestaan voordat hij tijd had om ernaar te kijken.

Een correct uitgevoerde steekproef kan dat inderdaad zeggen van de gehele populatie binnen een stal. Maar steekproefgewijs testen heeft zijn nadelen, daarom is het belangrijk dat een staleigenaar heel bewust is van de soorten paarden en hun conditie zodat de getrokken steekproef representatief voor de gehele populatie binnen die stal is.

Jannepauli schreef:

Daar heb ik geen ervaring mee dus ik kan daar niets zinnigs over zeggen.

fjordjes schreef:
Helemaal mee eens! Vooral het stukje over lint en bloedwormen, op zo'n manier ben je zowat verplicht om bloedonderzoek te doen! Ik blijf liever preventief ontwormen, iedere 3 maanden, ben ik nog goedkoper uit ook.

(Over het algemeen bedoeld) Maar zo werk je wel resistentie in de hand, door maar preventief te ontwormen. Ik weet dat er onder andere in de VS nu onderzoeken bezig zijn omdat blijkt dat endoparasieten nu ook een mate beginnen te ontwikkelen tegen ontwormingsmiddelen die ook in Nederland, op dit moment op grote schaal gebruikt worden. En daar zit mijn persoonlijke terughoudendheid heel erg in, parasieten blijven ook doorontwikkelen en er mag niet vergeten worden dat zij uiteindelijk kunnen muteren en dan hang je als er geen werkende middelen meer zijn.

[edit] Tot slot: Ik snap heel goed dat men te vrezen heeft door verkeerde ervaringen, maar er mag niet vergeten worden dat het niet de schuld is van het mest/bloed-onderzoek zelf maar van de uitvoerder(s). Als er volgens de bedoelde richtlijnen mest/bloed-onderzoek wordt uitgevoerd, dan is dit inderdaad kostbaar en intensief maar wel sluitend. Als vervanger heeft men het preventief ontwormen 'ontwikkeld' waardoor én kosten én tijd bespaard blijft. Omdat deze producten voorheen vrij verkrijgbaar waren, werd het op grote schaal toegepast zelfs als het niet nodig was. Nu de producten alleen nog maar via recept te verkrijgen zijn binnen Nederland, wil onder andere de volksgezondheid bevorderen dat wormenmiddelen alleen nog gebruikt worden indien deze ook nodig zijn. Deze URA-regeling is ook in het leven geroepen omdat (wereldwijd) blijkt dat de endoparasieten een stijgende lijn in resistentie blijven maken, om dit goed aan te kunnen pakken wil men het overtollige gebruik (=preventief) ontwormen terug dringen. Want de angst zit hem in het feit dat het moment rustig aan begint te naderen dat straks ook de endoparasieten kunnen muteren waardoor ze nog meer resistentie gaan vertonen. En wat moet er dan nog gebeuren?

Een soortgelijke situatie is nu namelijk al bezig met bacteriën en antibiotica. In deze wereld is men het er nu over eens dat het antibiotica gebruik, beperkt moet worden omdat de kans anders reëel aanwezig is dat er straks geen werkende antibiotica meer voor handen is.

Om even tot mijn punt te komen, ik vind het dus een goede eerste stap van de overheid en ik juich het alleen maar toe, mits de hiaten nog correct en reëel worden ingevuld.

Verder zijn er een hoop bronnen te vinden over dit en aanverwante onderwerpen voor de geïnteresseerden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:37

Een vergelijk tussen wormen en bacteriën raakt voor mij kant nog wal. Micro-organismen zoals bacteriën muteren vele malen sneller dan parasieten zullen doen. Daar komt bij dat het ab gebruik in Zuid-Europese landen en in Midden-America niet te vergelijken is met hier. Hier lult iedereen over het vele gebruik van ab in de veehouderij en zijn er veel regels. Daar hoor je niemand, geen registratie en doet men gewoon. Daar komt bij dat degenen met de grootste mond (de medisch specialisten) degenen zijn die er het meeste last van hebben: de nauwelijks te bestrijden MRSA bacterië.

Ik geloof best dat mestonderzoek uitgevoerd zoals jij benoemt icm bloedonderzoek betrouwbaar is. Het is alleen niet te betalen, en juist daar lijkt me de uitdaging voor de overheid en medisch onderzoekers te liggen.