Jannepauli schreef:Als, zoals je zelf meermalen bevestigd, de resultaten van een onderzoek beïnvloed (kunnen) worden door niet-correcte analyses van de uitvoerders... dan heb je aan dat mestonderzoek dus helemaal niks. De theorie omtrent mestonderzoek mag dan wel prachtig sluitend zijn, zolang de uitvoeringspraktijk er niet gegarandeerd 100% juist op aansluit, heeft niemand er wat aan en blijft het in zekere mate onbetrouwbaar.
Blijft het feit dat de media bijna uitsluitend over de noodzaak van mestonderzoek spreken, terwijl iedereen weet dat bepaalde parasieten, die mogelijk nog desastreuzere gevolgen voor paarden kunnen hebben dan de vindbare parasieten, niet in mest gevonden kunnen worden. Je zou dan toch maar liefst ook tegen die onvindbare parasieten er wat chemie in moeten gooien, of bloedonderzoek moeten laten uitvoeren.
Ergo: het verhaal rammelt aan alle kanten.
Mestonderzoek zou altijd in combinatie met bloedonderzoek moeten gebeuren, wil je het sluitend hebben. In de praktijk rommelt het ook, maar gezien de theorie wel goed is blijf ik het storend vinden dat het alsnog de grond in gestampt wordt terwijl niet aan het onderzoek zelf ligt, maar aan de uitvoerders.
germie schreef:Als ik dit zo lees is er GEEN HAAR op m'n hoofd die mestonderzoek gaat heroverwegen. ik heb er al slechte ervaringen mee.
De veearts (stad tot wad Loppersum) waar de mest op die pensionstal waar ik stond naartoe brachten zei dat het als volgt moest: in de winter elke 3 maanden, in de zomer elke maand als paarden in de wei lopen. Verder dus elke dag mest uit het land en paddocks.
Dus dan heb je zeg maar 8 keer per jaar mestonderzoek per paard, wel versgevallen vijgen, dus je kunt inderdaad tijden staan wachten.
En die mest uit het land, wat een ellende, dat werkt gewoon niet. Paard is hobby, en geen slavenarbeid. En het resultaat: binnen maand bij weidegang hadden ze wormen en dus had je ook de bloedwormen in het land.
Ik blijf mooi bij mijn vertrouwde preventief ontwormen. Dat kost het minst aan geld en tijd en is ook nog eens het veiligst.
Ik snap dat je zo denkt uit die ervaring. Maar uit jouw verhaal haal ik eerder het feit er uit dat het landmanagement beter kan, want als het land binnen een maand bij weidegang last heeft van bloedwormen, dan is dat een onderhoudsfout. En ja, de procedure van mestonderzoek is tijdrovend, dito met bloedonderzoek.
fique schreef:bij ons op stal kregen ze ook geen wormenkuren meer mee. na een mestonderzoek van een paar paarden die verspreid over de stallen staan was dat goed. nu wordt het nog maar 1x per jaar. snap er niks van. alsof je in mest van 10 paarden kan zien dat de andere 90 paarden geen wormen hebben..
Mathilde schreef:Idd, die wormen zijn 'uit de lucht' komen vallen
Bij mij idem; 30 andere paarden op de wei en alleen die van mij zou een infectie hebben. Het was ook helemaal niet nodig om deze te ontwormen, er was immers wel mestonderzoek gedaan. Van een aantal paarden en daarna heeft het nog 4 dagen in de koelkast bij de veearts gestaan voordat hij tijd had om ernaar te kijken.
Een correct uitgevoerde steekproef kan dat inderdaad zeggen van de gehele populatie binnen een stal. Maar steekproefgewijs testen heeft zijn nadelen, daarom is het belangrijk dat een staleigenaar heel bewust is van de soorten paarden en hun conditie zodat de getrokken steekproef representatief voor de gehele populatie binnen die stal is.
Jannepauli schreef:Door al dat gedoe rondom wormkuren... hoe staat het eigenlijk met de zgn. Daily Wormers.. de producten die je op dagelijkse basis zou moeten voeren en daarmee een klimaat in het paardenlijf creëert waar wormen zich niet prettig in voelen en zch niet uitbundig vermeerderen? Moeten die ook op recept?
En heeft iemand trouwens ervaring met dergelijke producten en in samenhang daarmee, uitkomsten van mestonderzoek?
Daar heb ik geen ervaring mee dus ik kan daar niets zinnigs over zeggen.
fjordjes schreef:Helemaal mee eens! Vooral het stukje over lint en bloedwormen, op zo'n manier ben je zowat verplicht om bloedonderzoek te doen! Ik blijf liever preventief ontwormen, iedere 3 maanden, ben ik nog goedkoper uit ook.
(Over het algemeen bedoeld) Maar zo werk je wel resistentie in de hand, door maar preventief te ontwormen. Ik weet dat er onder andere in de VS nu onderzoeken bezig zijn omdat blijkt dat endoparasieten nu ook een mate beginnen te ontwikkelen tegen ontwormingsmiddelen die ook in Nederland, op dit moment op grote schaal gebruikt worden. En daar zit mijn persoonlijke terughoudendheid heel erg in, parasieten blijven ook doorontwikkelen en er mag niet vergeten worden dat zij uiteindelijk kunnen muteren en dan hang je als er geen werkende middelen meer zijn.
[edit] Tot slot: Ik snap heel goed dat men te vrezen heeft door verkeerde ervaringen, maar er mag niet vergeten worden dat het niet de schuld is van het mest/bloed-onderzoek zelf maar van de uitvoerder(s). Als er volgens de bedoelde richtlijnen mest/bloed-onderzoek wordt uitgevoerd, dan is dit inderdaad kostbaar en intensief maar wel sluitend. Als vervanger heeft men het preventief ontwormen 'ontwikkeld' waardoor én kosten én tijd bespaard blijft. Omdat deze producten voorheen vrij verkrijgbaar waren, werd het op grote schaal toegepast zelfs als het niet nodig was. Nu de producten alleen nog maar via recept te verkrijgen zijn binnen Nederland, wil onder andere de volksgezondheid bevorderen dat wormenmiddelen alleen nog gebruikt worden indien deze ook nodig zijn. Deze URA-regeling is ook in het leven geroepen omdat (wereldwijd) blijkt dat de endoparasieten een stijgende lijn in resistentie blijven maken, om dit goed aan te kunnen pakken wil men het overtollige gebruik (=preventief) ontwormen terug dringen. Want de angst zit hem in het feit dat het moment rustig aan begint te naderen dat straks ook de endoparasieten kunnen muteren waardoor ze nog meer resistentie gaan vertonen. En wat moet er dan nog gebeuren?
Een soortgelijke situatie is nu namelijk al bezig met bacteriën en antibiotica. In deze wereld is men het er nu over eens dat het antibiotica gebruik, beperkt moet worden omdat de kans anders reëel aanwezig is dat er straks geen werkende antibiotica meer voor handen is.
Om even tot mijn punt te komen, ik vind het dus een goede eerste stap van de overheid en ik juich het alleen maar toe, mits de hiaten nog correct en reëel worden ingevuld.
Verder zijn er een hoop bronnen te vinden over dit en aanverwante onderwerpen voor de geïnteresseerden.