Flinke discussie over paardenbelasting in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:07

tita schreef:
kinel schreef:
dat is land 1. wij zijn de volgende let maar op.

:j ben ik bang voor

Maar dan kan er nog kattenbelasting komen en fietsbelasting

Fietsbelasting heeft bestaan in nl, hoe en wanneer dat afgeschaft is kan ik me niet meer herinneren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:09

tamary schreef:
tita schreef:
:j ben ik bang voor

Maar dan kan er nog kattenbelasting komen en fietsbelasting

Fietsbelasting heeft bestaan in nl, hoe en wanneer dat afgeschaft is kan ik me niet meer herinneren.

In België ook en is nog niet zo heel lang geleden afgeschaft.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:09

Jaren geleden was er zelfs al paardenbelasting. Dit is alleen door de komst van de auto overgegaan in wegenbelasting.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:20

HorseTopShop schreef:
Tja, ik roep het al jaren. Met het invoeren van het verplicht chippen, zijn paarden makkelijk traceerbaar om belasting over te gaan heffen. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat Nederland meegaat in deze waanzin.

Ja hier nog een die het al jaren roept. Mocht dat echt zo komen dan is het voor mij echt einde paardenhobby of verhuizen naar het buitenland, Belgie ofzo.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:20

Via je voer betaal je al een soort van paarden belasting!!!! Nog niet genoeg om uit de crisis, dat niet de schuld is van de burger, te komen. Ze gaan gewoon zoeken wat ze nog meer kunnen gaan belasten.

Ze vergeten 1 ding! De paardensportsector heeft meer omzet en buitenlandse aftrek dan de Nederlandse bloembollen. De vernielen zo een export tak van de Nederlandse economie. Een grote stal met 100 paarden zal echt geen 75000 euro per jaar uitgeven aan belasting!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:53

Ongelofelijk, wat worden wij mensen uitgemolken door die belastingen. Ze gaan steeds een stapje verder. We worden totaal uitgekleed en kunnen straks niks meer!

Wat een belachelijk idee. Als dat er komt, komt er nog meer armoede voor de paarden. Moet je kijken hoeveel mensen het nu al niet meer kunnen betalen. Die verkopen hun paard en in het ergste geval verwaarlozen ze hun paard of gaat ie naar de slacht.

Leuk hoor, weg hobby straks. We mogen alleen maar werken en belasting betalen en verder niks. BAH!

En als Duitsland het doet volgt Nederland zeker, want onze regering is een grote meeloper.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:59

danielle_s schreef:
Je hoeft je paard toch niet ergens te laten registreren. Als je de paardenbelasting gaat vergelijken met hondenbelasting is het heel simpel: Je bent verplicht om je hond aan te geven. Of mensen dit doen is de vraag, daarom wordt er steekproefgewijs gecontroleerd op de aangifte van honden. Volgens mij kan je dat ook heel simpel doen met paarden.

Dan leg mij dat eens uit?!
Toevallig staan onze 2 welshpony's op mijn naam,als ik dat nu niet had gedaan,hoe weet men dan dat ik er 2 heb???
Ik woon in een rijtjes huis er is hier écht geen plaats voor een pony!

danielle_s

Re: Flinke discussie over paardenbelasting in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:06

Voor het controleren of mensen aangifte voor hondenbelasting hebben gedaan gaan er controleurs op pad die bij mensen aanbellen om te kijken of er een hond is. Als zij het vermoeden hebben dat je een hond hebt (dus ze horen een hond blaffen, zien een hondriem hangen bijv.) krijg je alsnog een aanslag opgelegd. Lijkt mij niet zoveel moeite voor deze controleurs om bij pensionstallen ed. langs te gaan om te kijken hoeveel van de paarden die daar staan zijn aangegeven.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:22

danielle_s schreef:
Voor het controleren of mensen aangifte voor hondenbelasting hebben gedaan gaan er controleurs op pad die bij mensen aanbellen om te kijken of er een hond is. Als zij het vermoeden hebben dat je een hond hebt (dus ze horen een hond blaffen, zien een hondriem hangen bijv.) krijg je alsnog een aanslag opgelegd. Lijkt mij niet zoveel moeite voor deze controleurs om bij pensionstallen ed. langs te gaan om te kijken hoeveel van de paarden die daar staan zijn aangegeven.

Idd voor een hond,dat is hier ook gebeurt nl.
Máár op een pension-stal...?
Staat er in de wet dat het verplicht is om je paard op je naam te hebben??? Volgens mij niet.
In mijn geval, ik ben naar een keuring geweest dan is het verplicht, vanwege het luttele bedragje heb ik m'n andere die ik al ruim 5,5jr heb ook maar meegenomen....
Als mijn familie paarden aankoopt gaan zij die niet op hun naam laten registreren.....(wat bijna niemand doet dus).

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:28

En als je (zoals wij) een stuk grond met een stal huurt welke op een afgesloten terrein is zonder bewoners? Ik betwijfel of het gaat werken zoals bij de hondenbelasting. Hoeveel pensionstallen hebben daadwerkelijk de pasporten (als dan niet echt op naam van eigenaar) op stal liggen of werken met contracten waar alle naw gegevens in staan? Dit is ook subjectief natuurlijk; je kan wel van alles opgeven qua naam etc. Dan zouden ze het moeten doen zoals een aantal jaar geleden in Rotterdam; sammenwerking met de da of er voor hond die op de kliniek kwam wel belasting betaald was. Dat gaat dus dan weer lekker handje contantje aftikken bij de veearts worden.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:56

vivana schreef:
Staat er in de wet dat het verplicht is om je paard op je naam te hebben??? Volgens mij niet.

Volgens mij ook niet, maar dat is bij een hond ook niet verplicht.
Ze zullen er heus wel een manier voor bedenken als ze het geld echt nodig hebben.

Maargoed, zoals ik al zei hebben ze het er al een jaar 10 over en tot op heden zijn er nog geen concrete besluiten genomen. En dan komt die wetswijziging daar ook nog eens bij. Ik kan me niet voorstellen dat het op korte termijn ingevoerd gaat worden.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:00

echt belachelijk,hoop niet dat nederland het in gaat voeren maar ja zoals al gezegt wij zijn de volgende helaas ,hoop het niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:02

mag hopen dat dit echt niet hier gaat gebeuren,kan echt de paarden wel weg gaan doen dan,5500 euro per jaar betalen om 7 grasmaaiers op je eigen grond te laten lopen is echt niet te doen...

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:04

nee inderdaad en wat denk je van al die maneges met een stuk of dertig paarden of pony,s

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:04

Mathilde schreef:
Ik vraag me af hoe ze dit gaan aanpakken. Ik weet namelijk niet hoe het met de registratie in Duitsland zit, maar hoeveel mensen hebben bv. het paspoort of stamboekpapier op naam laten zetten. Of over laten schrijven na een verhuizing? Van de vijf bij mij staat er een en op naam en op het juiste adres. Gaan ze de belastingambtenaren gratis kaplaarsjes geven zodat ze alle weitjes en maneges af kunnen gaan? :+

Hier zijn ze al druk mee bezig in Den Haag, er komt een I&R systeem voor paarden waarbij ze niet alleen registeren welk paard het is (I=identificatie) maar ook wie de eigenaar is en waar het paard verblijft (R=registratie)
Zo'n systeem is er al jaren voor koeien en nu ook voor schapen en geiten dacht ik.
Het is het stokpaardje van staatssecretaris Henk Bleker.

Als dat systeem er is is het niet zo moeilijk meer om een belasting/heffing in te voeren. In Nederland verwacht ik eerder een heffing via het PVV/PVE

Bij ons op stal is al een keer een controle geweest van de AID of alle paspoorten aanwezig zijn. Daar zijn ze met een waarschuwing vanaf gekomen, maar dat gebeurt geen tweede keer, alle paspoorten zijn netjes op stal. Ook handig als de paarden geënt worden of met spoed vervoerd moeten worden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:35

rutting schreef:
nee inderdaad en wat denk je van al die maneges met een stuk of dertig paarden of pony,s

die zullen wel een gereduseerd tarief krijgen
maar goed manege's etc
dan moeten ze ook alle boerderijen af gaan
dat is onbegonnen werk
dus denk dat dit alleen maar een idee is

voor honden is het toch anders
dat is aan woonadressen
bij ons controleren ze dat wel vaak
zo een 3/4 keer per jaar is normaal

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:46

Als dat ingevoerd word hier in duitsland, dan stop ik er ook direct mee en als ik zo om me heen kijk, denk ik dat menig duitser ermee zal gaan stoppen en de paarden idd massaal te koop aangeboden gaan worden. De rijverenigingen kunnen dan ook de kosten niet meer aan met hun manegepaarden enz. enz....dan word het hier opeen heel erg leeg qua paarden. 750 euro is ook een absurd hoog bedrag voor hier omdat juist gemeentebelastingen goedkoper zijn dan in NL. Een grote wei pachten kost dat normaal gepsroken niet eens per jaar. En dan zijn er nog regels dat een paard niet alleen mag staan, dus je moet er altijd twee hebben (doen we ook uiteraard...voor het paard) en maar zat paarden komen idd het erf niet af. Bij ons ook amper tot nooit.
Voor de gemeente is het heeel makkelijk te controleren hier trouwens, in Nl ook. Chip is verplicht en dus registratie ook. Verder weet heel het dorp wie hoeveel paarden heeft hier dus verstoppen heeft geen zin en paard met buitenlandse paspoorten ook niet, die moeten nml. officieel ook hier geregistreerd staan. Daarbij heb je hier voor ieder paard een wa verzekering nodig en niet zoals in NL bij je prive WA. Dat kost je hier ook al minimaal 150 euro per paard per jaar. En doe je het niet, en er veroorzaakt er 1 een ongeluk of grote schade......dan pakken ze je prive en ben je alles kwijt. En dus sta je daar ook mee geregistreerd.
In bepaalde dichterbevolkte delen van duitsland kun je al niet buiten rijden zonder een betaalde vergunning te hebben. Dat is hier niet het geval tot nu toen maar mocht de gemeente dat willen dan voeren ze het morgen in.
Ik denk zomaar dat het hier niet zo'n vaart gaat lopen in dit deel van duitsland. Omdat dit deel echt op de paardensport en hobby is gericht. Van de ca. 15 huizen hier om me heen heeft ca. 10 wel een paard of rijdt of ment en zijn bij de rijverenigin aangesloten. Buiten een voetbalcluppie staat hier de manege centraal bij alle inwoners. Als ze dat echt gaan invoeren is het in 1 keer over met de hobby... Misschien dat de gevordere sporters doorgaan, en de grootste fokkers omdat die kapitalen verdienen aan de fok, maar de hobbyfokkers/ruiters en menners die ik zo een beetje ken, die stoppen ermee. Het opvangen van oudere paarden en gezelschapspaarden is ook gelijk over....en ik stop dan dus ook. Moet wel haalbaar en leuk blijven en het is al geen goedkope hobby en in Nl doorgaans nog duurder dan hier.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:13

Mafkezen..
Ze willen ons leven ook wel steeds zuurder maken..

Waar betaald je tegenwoordig niet voor?
Stelletje ramdebielen.. als ze nou eens bezuinigde op die hoge salarisen bij de banken, en de top daarboven.. dan zou je al heel wat centjes overhouden in de kist.
Of iig juist DIE topverdieners maar wat meer vragen.. die mensen die 3 ton per jaar verdienen, missen die 750 euro per jaar echt niet, dus ga daar lekker bedelen en laat de gemiddelde nederlander lekker van hun hobby genieten..
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-12-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige opmerking verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:59

danielle_s schreef:
In Nederland is in het verleden door de fractie een motie ingediend om paardenbelasting te gaan heffen. Maar volgens artikel 226 van de gemeentewet kan de gemeente geen paardenbelasting heffen. In dit artikel wordt namelijk alleen maar over hondenbelasting gesproken. Artikel 226 zal dus aangepast moeten worden, paardenbelasting zou hieraan toegevoegd moeten worden bijvoorbeeld.

Gemeentes zijn inderdaad niet verplicht om hondenbelasting ook daadwerkelijk voor honden (uitlaatplekken bijv) te gebruiken en elke gemeente hanteerd een ander tarief. Grote kans dat dit met de evt. doorvoering van paardenbelasting ook het geval is. Op meer ruiterpaden hoef je dan denk ik ook niet te rekenen.

Niet eens elke gemeente heeft hondenbelasting...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:02

Ik vind paardenbelasting echt ontzettend rot? Dat zal een instort van de paardenwereld betekenen lijkt mij, denk dat heel veel paarden in de pan verdwijnen, serieus. Alsof we t geld hebben buiten de stal- hoefsmid en dierenartskosten voor een belastig erbij ? Zonder die belasting is t al in sommige delen van NL even hoog als een hypotheek op een leuk huis :')

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:02

En zo wordt paardrijden weer een elitesport..

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:13

Tja, ik moet wel betalen voor mijn honden die het erf niet afkomen, maar de kat van de buren die hier in het hooi pist (dan lusten de paarden het ook niet meer), in mijn tuin schijt, onze vijver leegvist en ook nog eens de vogeltjes uit hun neskastje haalt en opeet daar wordt niks voor betaald! :?
Als ze dat gaan doen, moeten ze het ook doen voor herten, schapen, geiten, koeien, lama's enz! Anders gaan we gewoon met onze paarden naar Den Haag demonstreren! Heb je meteen een megaboktmeeting! ~~}>

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:57

Andere diergroepen worden niet vergeten hoor, voor de koeien lag er een plan voor een heffing per bedrijf, wat dus voor de hobbyist heel onvoordelig uitpakt. Op je nu 3 koeien hebt of 100 de heffing is het zelfde.
Dit is een voorstel van de bedrijfstak zelf. De "grote" boeren zijn vaak lid van LTO en derhalve beter vertegenwoordigd dan de hobbyist.

T.a.v. de heffing voor paarden verwacht ik dat het initiatief van de sectorraad paarden gaat komen...

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:13

750 euro is echt veel zeg, dan kost een lesje op de manege een stuk duurder, dus dan kan niemand het meer betalen en zoeken ze een andere sport. En zo sterft heel de paardensport uit want niemand kan het meer betalen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:15

NatasjavE schreef:
[Wordt het wel weer een elite sport. Leuk :roll:

We zullen eerst een beginnen met de Hypotheekaftrek aan te pakken../ want dat is een scheefgroei binnen Europa.
En daarna zal er nog weinig paardenbelasting geint kunnen worden hier in dit land..
En trouwens het zijn in Nederland die groenlinksfiguren die hier mee lopen te leuren..
Als je dan "last"belasting wil heffen, begin dan maar eens extra belasting op een voetbalkaartje te leggen..
Trouwens blijkbaar heeft hier niemand door dat er in een zak voer een z.g.n. paardenbelasting is verwerkt...