Grand Prix dressuurpaard per ongeluk verwerkt tot diervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:43

sorry, maar hier heb ik geen woorden voor...
is toch te gek voor woorden dat dit allemaal zo kan gebeuren en zo snel gaat.. niet eens afscheid laten nemen, en al vrijwel direct in een blik voer zitten :? , sorry maar dat snap ik dan niet..
veel sterkte gewenst naar ruiter en eigenaar van t paard.. :(:)

Cynn
Fotograaf

Maartje1990 schreef:
aangeven bij de wedstrijd wat je wilt dat er mee gebeurt? nou, na dit verhaal blijft iedere ruiter toch letterlijk vastgeklampt aan z'n paard zitten of niet? Laat die kop koffie maar zitten...

Ja ik wou net zeggen..:=

CuteApplePie

Dromen schreef:
Hier is smerig spel gespeeld.
Hoe kan je binnen 1 uur een paard van sterven tot hondenvoer verwerken?
Ten eerste moet zo'n bedrijf gebeld worden, die moeten iemand sturen die vervolgens meestal ook ruim een half uur op pad is.
Dan moet het paard nog worden opgeladen en weer teruggereden.
En voor 1 enkel paard zetten ze niet al die machines aan.
Nee, ik vind het niet erg aannemelijk.
Ik denk dat het paard vermoord is, jaloerse concurrentie.
Iets in het voer van het paard en zo snel mogelijk afvoeren

Ja je hebt gelijk.
Of het verwerkingsbedrijf moet om de hoek zitten, maar dan laat je toch even aan de ruiter weten dat het paard afgevoerd word?
Ik vind het sowieso vreemd dat ze zonder toestemming van de ruiter uberhaupt het paard van het terrein afgehaals hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:46

CuteApplePie schreef:
Ik zou alle zakken voer willen en dat dan "begraven"..
Tja.. Je paard zit er dan toch in....

hihihi inderdaad ;)

Verschrikkelijk voor de eigenaar/ruiter, zo uit het leven gegrepen in het harnas gestorven en dan niet eens waardig afscheid kunnen nemen van het dier en niet kunnen beslissen over de verdere afhandeling, ppfffttt...

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:47

Dromen schreef:
Hier is smerig spel gespeeld.
Hoe kan je binnen 1 uur een paard van sterven tot hondenvoer verwerken?
Ten eerste moet zo'n bedrijf gebeld worden, die moeten iemand sturen die vervolgens meestal ook ruim een half uur op pad is.
Dan moet het paard nog worden opgeladen en weer teruggereden.
En voor 1 enkel paard zetten ze niet al die machines aan.
Nee, ik vind het niet erg aannemelijk.
Ik denk dat het paard vermoord is, jaloerse concurrentie.
Iets in het voer van het paard en zo snel mogelijk afvoeren

Inderdaad, heb ooit eens een filmpje gezien hoe ze een paar "uit elkaar halen"
Dat kan echt niet binnen een uur :n

Sterkte voor de ruiter!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:47

Raar verhaal, dat hij dood is klopt wel. Maar nergens staat iets over het verwerken van het lichaam.
Ook niet op Australische sites. Wel de 4e ongeveer al deze maand, gaat lekker...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:48

ja maar uit elkaar halen bij de slacht is wel even anders dan destructie lijkt me?
Gaat het dan niet bijvoorbeeld in stukken in een hakmolen ofzo?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:48

Het is toch de eigenaar die zeggenschap heeft ver wat er met dat paard gebeurt? Hoe kan het dan dat en organisatie dat gewoon even beslist?

wat een maf verhaal!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:52

opisop_shop schreef:
ja maar uit elkaar halen bij de slacht is wel even anders dan destructie lijkt me?
Gaat het dan niet bijvoorbeeld in stukken in een hakmolen ofzo?

nou, het ging in diervoeder, lijkt me niet dat ze daar stukjes bot etc. in doen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:53

ik zou een smak smartegeld eisen van de organisatie denk ik, zou het er in elk geval echt niet bij laten zitten!

Waarom niet, honden kunnen bot prima eten? (geen idee hoor, ik zeg ook maar wat, heb er geen verstand van, misschien jolliegirl wel aangezien zij bij een slachterij werkt).

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:53

Ik zit een beetje op google te zoeken voor meer informatie hierover..
Ik vind het echt sneu..
Ik heb wat gevonden op Horsus,

"Op het Australische Saddleworld Dressage Festival (8-11 dec) in Werribee, nabij Melbourne, Victoria, is het Grand Prix paard Northern Hector gestorven tijdens de warming up voor de Grand Prix. Hector werd bereden door Blas Lago terwijl hij instortte en overleed onder zijn ruiter.

Blas beschrijft de laatste ogenblikken van zijn toppaard:
'Ik had net changementen om de twee gedaan toen hij struikelde. Ik maakte hem allerter en toen begon hij te bezwijken onder me. Ik zweer dat hij zijn bst heeft gedaan zo te vallen dat ik weg kon komen want ik had anders onder hem terecht kunnen komen.´

Northern Hector kreeg stuiptrekkingen en overleed kort daarna ondanks de inspanningen van omstanders om hem te helpen. Een ´leger´ van vreemden verscheen uit het niets en probeerde Blas te troosten."

"Een leger van vreemden verscheen uit her niet s en probeerde Blas te troosten"
ik weet niet echt wat ze hiermee bedoelen?
Gewoon mensen van publiek en andere rutiers of echt mensen die hem ook weghaalden van het paard,
en dat toen het paard is weggevoerd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 16:55

jenn0dv schreef:
Raar verhaal, dat hij dood is klopt wel. Maar nergens staat iets over het verwerken van het lichaam.
Ook niet op Australische sites. Wel de 4e ongeveer al deze maand, gaat lekker...

Staat in de openingspost:

http://equestrian.cyberhorse.com.au/ind ... &Itemid=37

gummie

Re: Grand Prix dressuurpaard per ongeluk verwerkt tot diervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:56

De groom van hem is helemaal niet in de positie om die beslissing te nemen!!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:57

opisop_shop schreef:
ik zou een smak smartegeld eisen van de organisatie denk ik, zou het er in elk geval echt niet bij laten zitten!

Waarom niet, honden kunnen bot prima eten? (geen idee hoor, ik zeg ook maar wat, heb er geen verstand van, misschien jolliegirl wel aangezien zij bij een slachterij werkt).

ohja *denkt even aan hond die bot en al gewoon op eet*. maar dat zijn dan geen paardenbotten, maar ik ga er vanuit dat paardenbotten dan niet 't zelfde hebben als kippenbotten (die mag je niet geven want die splinteren)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:58

Waarom zo' n ophef dat het dier... al dood... verwerkt is in iets dat nog nuttig is?
Dan had hij volgens de meeste van jullie dus moeten worden gecremeerd?
Dat de uiteindelijke beslissing altijd bij de eigenaar ligt is een ander verhaal natuurlijk, ik zou als ik nu echt mijn paard gecremeerd zou willen hebben en iemand anders stopt hem in een of ander voer, het onderste uit de kan halen om gerechtigheid te krijgen!

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:59

Ik ben niet snel van iets onder de indruk maar dit vind ik wel indrukweekend, gruwelijk dit!
aerdenhout1 - beetje onrespect vol. denk niet dat jij het erg plezierig had gevonden als je paard ineens
tot diervoer verwerkt was terwijl je er niks van af weet, wel?
Laatst bijgewerkt door onbekend0207 op 12-12-11 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:59

aerdenhout1 schreef:
Waarom zo' n ophef dat het dier... al dood... verwerkt is in iets dat nog nuttig is?
Dat de uiteindelijke beslissing altijd bij de eigenaar ligt is een ander verhaal natuurlijk, ik zou als ik nu echt mijn paard gecremeerd zou willen hebben en iemand anders stopt hem in een of ander voer, het onderste uit de kan halen om gerechtigheid te krijgen!

Nouzeg,
Ik denk dat als jouw paard opeens dood zou gaan terwijl jij er op zit, en iemand zonder jouw toestemming het dier in hondenvoer doet,
jij je ook echt rot zou voelen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:00

Wat een bizar verhaal. Ik kan er ook met m'n verstand niet bij dat een paard al zo snel verwerkt zou zijn.
Citaat:
By this time, there were three options:

The horse's body could be taken to the Melbourne University Vet Hospital just down the road at Werribee for an autopsy to determine the cause of death. This is the procedure for horses which die in horse races.
Assistance could be given to Blas to load Hec onto his truck to be taken back to his New South Wales property for burial.
Northern Hector could be taken to a meat processing plant.

Officials decided that the third option was the one they would take, apparently on the say so of Blas's "groom", a young woman who had cradled Hec's head as he lay dying.

Blas did not have a groom at the competition. The woman involved was just a concerned onlooker.¨

Oftewel, er was geen groom. Het verhaal wordt steeds vreemder

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:00

precies om de reden dat jij zelf al aangeeft; omdat je zelf wilt beslissen.
Of het nuttig is om tot diervoer te worden verwerkt, of dat hij gewoon is verbrand; het maakt niet uit wat ermee gebeurd; je wilt er zelf over beslissen!

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:01

:(:) Jemig, wat een naar verhaal

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:05

CuteApplePie schreef:
aerdenhout1 schreef:

Nouzeg,
Ik denk dat als jouw paard opeens dood zou gaan terwijl jij er op zit, en iemand zonder jouw toestemming het dier in hondenvoer doet,
jij je ook echt rot zou voelen.

Mijn paarden zouden ten alle tijden mogen dienen als diervoer als ze dood waren, jammer genoeg krijgen ze meestal een spuitje en dan is het vlees niet meer goed!
Nu worden ze vernietigt en dat is toch vele malen erger!? Nu worden er ook gezonde dieren geslacht juist voor dat dierenvoer!!

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:05

geloof er geen zak van, anders maak mooi een rechtzaakje aanspannen tegen de organisatie..

setteke

Re: Grand Prix dressuurpaard per ongeluk verwerkt tot diervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:07

In de OP staat, dat ze weten waaraan het paard gestorven is (een gescheurde aorta). Dus ik neem aan dat er sectie gepleegd is.

Dan is het helemaal een vreemd verhaal.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:07

BonaFide schreef:
geloof er geen zak van, anders maak mooi een rechtzaakje aanspannen tegen de organisatie..

Vind het zieligste nog voor de ruiter, die is wel mooi zijn paard zonder afscheid kwijt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 17:07

De organisatie ontkent het niet he, dus geloven doe ik het in grote lijnen zeker wel :)