Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:Duits artikel over de oorzaak van aorta-scheuren bij paarden: http://www.dr-susanne-weyrauch.de/aorte ... ortpferden
Inderdaad.
Komop zeg, hier geloof je toch niet in.....
Puur geleuter zonder achtergronden. Eerst zeggen dat er te veel rotzooi ingestopt wordt en dan 20 potjes supplementen uit eigen winkel aanprijzen![]()
Sneu wat er gebeurd is. Ik zou liever zien dat stamboeken dit gaan registreren aangezien aneurisma bij mensen super erfelijk is.
Electra63 schreef:Hoe kom je daarbij? Ik heb vorig jaar een aneurysma gehad, ik ben de enige in mijn familie. Gewoon aangeboren zwakke plek.
Ik vind dat er in dit topic weer een hoop aannames worden gedaan, terwijl de doodsoorzaak officieel nog niet bekend is gemaakt.
Sizzle schreef:Electra63 schreef:Hoe kom je daarbij? Ik heb vorig jaar een aneurysma gehad, ik ben de enige in mijn familie. Gewoon aangeboren zwakke plek.
Ik vind dat er in dit topic weer een hoop aannames worden gedaan, terwijl de doodsoorzaak officieel nog niet bekend is gemaakt.
Het is zeker deels erfelijk bepaald, al kun je ook pech hebben.
Bij mensen zijn er nu zelfs ook wat erfelijke diagnostische markers gevonden die asngeven of je verhoogd risico loopt. Ik ben benieuwd of diezelfde genen bij paarden ook een diagnostische waarde hebben.

Famke160301 schreef:De "topathleten" staan onder strenge controle en er wordt regelmatig een bloedje getrokken of alles okee is. Een tekort aan bepaalde mineralen is meteen zichtbaar. Lijkt me sterk dat de toppaarden een gebrek hebben aan bepaalde mineralen en/of vitaminen, gezien ze zeer regelmatig helemaal worden doorgelicht, inclusief bloedonderzoek.
Blijft speculeren waarom ook dit paard sterft aan een aorta-ruptuur.
Ik geloof wel in de factor aangeboren of erfelijk aangeboren. Bij Friezen is t bekend dat t vaak voorkomt en een erfelijk gebrek is. Kan bij warmbloedpaarden ook heel goed mogelijk zijn.
Zelfs een shetlander die 24/7 buiten in zijn weitje staat, kan hieraan sterven, als hij een aangeboren zwakke plek heeft in zijn aorta. In een spontaan ruptuur geloof ik niet, moet al een zwakke plek gezeten hebben. En helaas merk je het defect pas als het te laat is..
Anne_GTI schreef:Mindfields schreef:Duits artikel over de oorzaak van aorta-scheuren bij paarden: http://www.dr-susanne-weyrauch.de/aorte ... ortpferden
Heel kort even een vertaling van wat zij zegt: Door allerlei voedingssupplementen die sportpaarden toegediend krijgen wordt de lever en de nieren aangetast, waardoor die belangrijke sporenelementen en aminozuren niet meer kunnen omzetten/afvoeren om het hart gezond te houden. Daardoor verzwakken de hartstpieren en de werking van de bloedvaten.
Da's de Duitse Eric Laarakkers als ik die site zo bekijk. Die preekt ook voor eigen parochie.
Mindfields schreef:Dan nog zit er heel veel waarheid in haar tekst.
Mindfields schreef:Duits artikel over de oorzaak van aorta-scheuren bij paarden: http://www.dr-susanne-weyrauch.de/aorte ... ortpferden
Heel kort even een vertaling van wat zij zegt: Door allerlei voedingssupplementen die sportpaarden toegediend krijgen wordt de lever en de nieren aangetast, waardoor die belangrijke sporenelementen en aminozuren niet meer kunnen omzetten/afvoeren om het hart gezond te houden. Daardoor verzwakken de hartstpieren en de werking van de bloedvaten.