Op paardenmarkt gekochte Shetlander direct ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:00

Kendra schreef:
Maar ook als dit beestje niet op de markt was geweest, was dit gebeurd - alleen had het dan nooit de krant gehaald....Met andere woorden: paardenmarkten zijn niet geweldig, mar met het verbieden ervan los je echt geen enkel probleem op. Je ziet alleen nóg minder wat voor ellende er is aan het ondereind van de paardenstapel in Nederland - nou ja, voor sommige mensen is dat misschien prettiger: wat niet weet wat niet deert...

dat maakt het nog triester....zeulen met een ziek dier. :(

uryanne

Re: Op paardenmarkt gekochte Shetlander direct ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:25

Ben nu toch wel heel erg benieuwd wat het dier mankeerde. Iedereen roept maar wat over niet inenten en al ziek voordat het op de markt kwam, maar kan het niet gewoon aan een aangeboren hartafwijking overleden zijn? Of gewoon een hartstilstand zoals Hickstead laatst?

Dat het verkeerde paspoort erbij zat had heel goed voorkomen kunnen worden en ik vind het een beetje makkelijk om alleen de verkoper daarop aan te spreken. Koper heeft daar net zoveel schuld aan. Zat mensen met een reader op een markt (das dan weer een voordeel van een markt ;)

Paar jaar geleden op de Zuidlaardermarkt was er ook een particuliere(!) fokker met 2 vos-kleurige shetjes. Die gaf per ongeluk het verkeerde paspoort mee aan een koper en kwam daar pas achter toen de koper van de overgebleven shet het chipnummer controleerde op overeenkomst met paspoort. Beetje dom, maar komt vaker voor dan je denkt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:26

Ik kan niet meer zeggen dan alleen schandalig! Kom zelf ook uit Goor en heb ook even een rondje gelopen over de markt. Op de markt kopen brengt een bepaald risico met zich mee. Maar dit is toch gewoon te erg voor woorden, nieuwe eigenaar neemt paard mee, komt thuis en kan hem af laten spuiten? Denk dat dit wel het laatste is wat je kan en mag verwachten. Moet eerlijk zeggen dat ik een paar mooie dieren heb gezien. Maar ook een paar paarden waarbij ik dacht sjemig wat doen die op de markt. Maar goed.

Ik raad deze mensen aan, om het ten eerste even op Goorsnieuws.nl te plaatsen, en zeker op de Enterse paardenmarkt te gaan kijken volgend jaar, want vaak lopen dezelfde handelaren daar rond.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:39

En er is niets bekend over de handelaar zelf?
Ook niet uit welke plaats die kwam?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:55

En was er geen AID die daar controleerde? Ik was vorig jaar op die paardenmarkt, en het enige wat ze deden was controleren of de dieren gechipt waren. Ik riep ze nog toe dat ze eens nuttigere dingen konden doen zoals die uitgemergelde ezels eens goed bekijken die daar verderop stonden. Maar regeltjes vonden ze kennelijk belangrijker dan dierenwelzijn. De zakken!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:16

Het is de toon die de muziek maakt. Als je de AID gewoon had aangesproken ipv aangeroepen en doorlopen, was je misschien in gesprek gekomen. Komt anders over. Kan me voorstellen als mensen ze maar wat toeroepen ze dit negeren. Stukje fatsoen speelt ook voor hen een rol.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:11

Een zieke pony herken je toch meteen, tenminste als ik daar iets zou kopen laat ik het een paar rondjes lopen, kijken of ze niet kreupel zijn en hoe ze in de hand zijn qua opvoeding, dat hij thuis instort is zwaar .... maar komt het niet door een stressvolle reis....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:13

Bravura schreef:
Het is de toon die de muziek maakt. Als je de AID gewoon had aangesproken ipv aangeroepen en doorlopen, was je misschien in gesprek gekomen. Komt anders over. Kan me voorstellen als mensen ze maar wat toeroepen ze dit negeren. Stukje fatsoen speelt ook voor hen een rol.

Ik was er naartoe gelopen. Anders had ik ze aan moeten schreeuwen en ik wilde gewoon praten.

Overigens, de paardenmarkt Hedel had regels t.a.v. dierenwelzijn al bijgesteld, maar dit jaar nog eens aangescherpt. Een zeer goede zaak. Moeten ze overal doen!

Er is niets mis met een paardenmarkt, als het er maar netjes aan toe gaat.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:20

Ik heb zelf ook jaren meegelopen op paardemarkten, 9 van de 10 keer hadden we best leuke dieren opgekocht waar nog wat aan te redden viel en die nog een paar leuke jaren hebben gehad, wel echte opknappertjes. Zo heb ik de laatste keer, wel al even geleden, een 4maanden oud veulen meegenomen, totaal uitgemergeld, kon amper nog staan en kaal van de mijt/ schurft weet ik veel wat allemaal. Die stond er voor de slacht en heb ik dus helemaal opgelapt en zelfs bij geslapen om warmte te bieden en die heeft nu een heel fijn leven bij kindertjes en hun ouders.

Je hoeft er vaak niet te verwachten dat je een perfect paard koopt en je moet weten bij wie je een dier koopt. Ik kende gelukkig aardig wat mannetjes, dat scheelt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:50

Gelukkig zul je niet snel meer uitgemergelde dieren tegenkomen. Want de kritieken zijn dan niet van de lucht.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:04

er word zeker gecontroleert vanaf 5 uur sochtends
die pony stond dus al om 4 uur daar(wat dus nooit zo gebeurd)
dus ij is onder de controle uitgekomen.
maar die gene die hem gekocht heeft had niet eens een wei /stal
allen een achterthuis meer niet
dus beiden zijn fout

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:24

Helaas kun je niet controleren wie een paard koopt en wat hij er van af weet en te bieden heeft. Ik heb ooit een stel kwallen met een pony de markt zien af lopen en volgens mij wisten ze niet waar ze aan begonnen waren en hadden ze het arme beest voor de gein gekocht. Zelf liep ik met een shetlander veulen de markt af.

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:36

Langcara schreef:
Helaas kun je niet controleren wie een paard koopt en wat hij er van af weet en te bieden heeft. Ik heb ooit een stel kwallen met een pony de markt zien af lopen en volgens mij wisten ze niet waar ze aan begonnen waren

Dit soort verhalen en nog gekker vormen geen uitzondering en komen niet alleen op markten voor.
Er zijn zoveel mensen die een dier kopen zonder enig besef hoe ze voor dat dier moeten zorgen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:57

En zo gebeurt er een hoop waarvan wij geen weet hebben. Alleen soms komt het bovendrijven, en dat is op paardenmarkten. Het verbieden van paardenmarkten verandert daar niets aan. Dan sluimert het gewoon iets meer en zien de mensen het niet.

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:02

Langcara schreef:
En zo gebeurt er een hoop waarvan wij geen weet hebben. Alleen soms komt het bovendrijven, en dat is op paardenmarkten. Het verbieden van paardenmarkten verandert daar niets aan. Dan sluimert het gewoon iets meer en zien de mensen het niet.

Ik zou weleens willen weten hoeveel misstanden er via Marktplaats plaatsvinden die nooit aan het licht komen.
Ik heb ook wel een aantal merkwaardige dingen gezien toen ik mijn paard aan het zoeken was en dat was dan via marktplaats.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:11

Ik zou het niet willen weten. Ik denk dat ik het niet aan zou kunnen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:19

erg dat dit in nederland nog kan
maar het lijkt mij dat het dier al niet gezond eruit zag toen het gekocht werd...

dialando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 07:19

jess8 schreef:
er word zeker gecontroleert vanaf 5 uur sochtends
die pony stond dus al om 4 uur daar(wat dus nooit zo gebeurd)
dus ij is onder de controle uitgekomen.
maar die gene die hem gekocht heeft had niet eens een wei /stal
allen een achterthuis meer niet
dus beiden zijn fout

Hij stond er ff tijdelijk zodat ik de trailer kon ophalen die staat bij de weide we hebben 2,5 hectare weide en 5 stallen van 3,50 meter breed en 5 meter lang .
Dus niet zomaar ff een conclusie trekken

dialando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 07:25

Navidad schreef:
Ik kan niet meer zeggen dan alleen schandalig! Kom zelf ook uit Goor en heb ook even een rondje gelopen over de markt. Op de markt kopen brengt een bepaald risico met zich mee. Maar dit is toch gewoon te erg voor woorden, nieuwe eigenaar neemt paard mee, komt thuis en kan hem af laten spuiten? Denk dat dit wel het laatste is wat je kan en mag verwachten. Moet eerlijk zeggen dat ik een paar mooie dieren heb gezien. Maar ook een paar paarden waarbij ik dacht sjemig wat doen die op de markt. Maar goed.

Ik raad deze mensen aan, om het ten eerste even op Goorsnieuws.nl te plaatsen, en zeker op de Enterse paardenmarkt te gaan kijken volgend jaar, want vaak lopen dezelfde handelaren daar rond.

Dit gaan we ook zeker doen , Het klopt stond best leuk spul tussen en ook minder spul op het oog .aan de pony die wij kochten was het niet af te zien dat hij zo slecht was helaas.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:06

Waar is de pony aan overleden? (is al vaker gevraagd maar ik probeer het nog maar eens).
Als jullie niet konden zien dat hij/ zij slecht was, kon de handelaar/ dierenbescherming/ marktcontrole dit dan wel?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:03

tanden controle is toch niet zo moeilijk?
je trekt de mond los en zie dat hij geen tanden meer heeft!

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:23

ja ik ben ook wel benieuwd wat die pony mankeerde.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:27

Ik zou weleens willen weten hoeveel misstanden er via Marktplaats plaatsvinden die nooit aan het licht komen.
Ik heb ook wel een aantal merkwaardige dingen gezien toen ik mijn paard aan het zoeken was en dat was dan via marktplaats.[/quote]

Nou idd, heb er ook al een aantal bekeken, zgn. zonder gebreken, maar die nog geen 5 passen regelmatig konden lopen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:55

kiolette schreef:
ja ik ben ook wel benieuwd wat die pony mankeerde.

ja daar krijgen wij geen antwoord op!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:04

dialando schreef:
Dit gaan we ook zeker doen , Het klopt stond best leuk spul tussen en ook minder spul op het oog .aan de pony die wij kochten was het niet af te zien dat hij zo slecht was helaas.

Ik hoop dat je deze handelaar snel kan traceren. Succes ermee iig.