Meer blessures in vrijheid dan tijdens training

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Meer blessures in vrijheid dan tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:04

Tsjah logisch....tijdens 'leven' is de kans op ongelukken groter dan als je 'geleefd' wordt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:15

paarden moeten altijd opstal.. minste kans op blessures.. en nooit rijden of er uit.. komt het helemaal goed

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:31

lijkt mij ook volledig logisch.. een paard dat op stal staat is veel frisser als het buiten komt

ze zijn eenmaal gemaakt om buiten te lopen ^^ onze eventingpaarden gaan dagelijks minstens 7u buiten en geen blessures.. onze renpaarden daarentegen=miserie :p
Laatst bijgewerkt door Aziza_XX op 06-12-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:32

Joltsje schreef:
paarden moeten altijd opstal.. minste kans op blessures.. en nooit rijden of er uit.. komt het helemaal goed

gaat ook weer niet, want op stal blesseren ze zich ook.. volgens de enquête ^^

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:36

Aziza_XX schreef:
Joltsje schreef:

gaat ook weer niet, want op stal blesseren ze zich ook.. volgens de enquête ^^

ja maar wel het minste :P
maar ik snap uiteraard dat dat niet het beste is voor een paard :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:43

Zo ervaar ik het ook. Alle serieus ernstige blessures die ik heb meegemaakt in de laatste 15 jaar zijn allemaal op de wei gebeurd. Daaronder vallen meerdere breuken en zeer ernstige verwondingen.
Ook bij paarden die de hele dag door buiten staan.
Toch hou ik ze niet binnen, maar denk wel een beetje na bij wat ik bij elkaar wil hebben indien mogenlijk.
De brenger van de boodschap afschieten is een beetje kinderachtig. Het is nou eenmaal zo dat weidegang in groepjes risico's brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:07

Ik vind dat ze er dan ook wel bij mogen vermelden hoe lang die paarden naar buiten gaan. Als ze een uur per dag buiten staan is het logisch dat ze even flippen, of als ze na een hele winter binnen of in een paddock staan idem. Dan breken ze inderdaad de benen als ze naar buiten gaan.

Alhoewel wij thuis ook een ongelukje mee hebben gemaakt, paard stond toen de hele nacht in de wei en toen ik hem 's ochtends binnen wou halen had hij in de draad gezeten. En dat was geen uuuren geleden gebeurt. Die had zich in de draad gerold denken we. Paardlief had 7 verschrikkelijke weken op stal gestaan en kon daar absoluut niet stil staan. De hele tijd bokken, steigeren en lopen in een box is helemaal niets... Hij heeft daardoor een hekel aan stallen gekregen, en gaat er nu ook echt niet graag meer in...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:08

Joltsje schreef:

of gewoon meteen in de vriezer, hou je ze helemaal lang "goed" :P

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:23

Er is maar 1 oplossing... en dat is de kwekkeboom fabriek. Geen blessures, geen stalgebreken ellende, maar een lekker frikadelletje, daar komt het dus op neer! Wat een onzin enquete, ik trek mijn neus er voor op en heb lak aan dit soort wetenschappelijke onderzoekjes!!!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:43

tsssss...'t is toch wat....een paard opsluiten om geen blessures te krijgen? 't is toch van den zotte! een paard moet toch ook lekker zijn eigen ding kunnen doen en lekker de wei op kunnen? en tja...je hebt er van die sukkels bij die blessures krijgen, wij hebben er ook 1. als er iets met een paard gebeurt in vrijheid dan is het altijd dezelfde. Ons Sita is alleen niet zo slim. Onder het zadel geweldig maar als ze zelf moet denken wordt het lastig voor haar :-) Hier gaan onze paardjes 'savonds op stal omdat ze dan hun eigen brok en hooi krijgen ipv dat een ander er mee aan de haal gaat. maar voor 8 uur 'sochtends staan ze weer lekker buiten en ong. 12 uur later gaan ze weer naar binnen.
Ik ben er dan ook 100% op tegen om een paard "altijd" op stal te houden om de zogenaamde weide blessures te voorkomen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 07:41

Paard de hele dag ophokken is natuurlijk wel dé oplossing om de humaan medische sector draaiende te houden!! :D Al die rodeopartijen met ruiters die Air Amateur kiezen zijn natuurlijk goed voor het salaris van Dr. Bob! :)*

Wat een onderzoek weer... Mensen gaan inderdaad nu niet verder kijken dan hun neus lang is en trekken automatisch de conclusie dat ophokken veiliger is :n

Ik zet tien keer liever een goed sportpaard gewoon dagelijks lekker buiten (weide of paddock maakt dan niet eens uit, als ze maar lekker luchten) met desnoods volledige bescherming dan dat ik hem maar binnen laat staan of in een stapmolen zet. Aan de hand stappen is op een kleine stal dan nog wel mogelijk, zelfs dat nog liever dan de hele dag binnen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 07:48

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn pony momenteel op stal heb staan omdat ze elke keer naar de t*fus wordt getrapt. := Op welke stalling dan ook en altijd door extreem dominante paarden! En dan niet in een paddockje (dat is helemaal vragen om problemen) maar gewoon in ruime weilanden met voldoende gras! De laatste jaren heeft ze voor die blessures meer op stal gestaan dan dat ze nu doet dus voorlopig laat ik het maar even zo.. Zet d'r binnenkort wel weer in de wei maar ik moet zeggen; ik houd m'n hart vast!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 07:49

Marleen_ schreef:
Er is maar 1 oplossing... en dat is de kwekkeboom fabriek. Geen blessures, geen stalgebreken ellende, maar een lekker frikadelletje, daar komt het dus op neer! Wat een onzin enquete, ik trek mijn neus er voor op en heb lak aan dit soort wetenschappelijke onderzoekjes!!!

:') kwekkeboom maakt kroketten...geen frikadellen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:04

ThePast03 schreef:
http://www.horses.nl

Uit onderzoek van dierenarts Rosie Owen van de Universiteit in Liverpool blijkt dat paarden vaker een blessure oplopen in vrijheid, dan tijdens een training. In de onderzoeksgroep trad 62% van alle blessures op bij paarden die vrij rondliepen in wei of paddock. 13% van de blessures werd opgelopen tijdens de training en 11% op stal.

Rosie Owen liet de eigenaren van 652 recreatie- en sportpaarden een enquête invullen. In een jaar tijd bleek maar liefst 40% van de paarden licht tot zwaar geblesseerd te raken. Bij 47% was medische behandeling nodig. “De meeste blessures betrof een verwonding aan het onderbeen. In 10% van deze gevallen ging het om een ernstige blessure, zoals een beenbreuk”, aldus Rosie Owen. Het onderzoek toonde aan dat sportpaarden dubbel zoveel kans maken op een blessure als ze in een paddock of wei lopen dan een recreatiepaard. “Dit zou kunnen komen omdat deze paarden langere perioden op stal staan om blessures te vermijden. Wanneer ze dan een keer naar buiten mogen gaan ze bokken en om zich heen schoppen”, verklaart Owen. Uit het onderzoek bleek verder dat paarden die minder lang bij een eigenaar waren sneller geblesseerd raakten, hetzelfde gold voor paarden in een grotere groep. In beide gevallen speelt het bepalen van de hiërarchie in de groep mogelijk een rol.

Owen wil verder onderzoek doen om te achterhalen hoe de blessures ontstaan. “Veel blessures ontstaan in vrijheid, maar het is onduidelijk wat er gebeurt. Het kan nuttig zijn om het gedrag van de paarden te observeren om te zien of de strijd om voedsel of een andere factor verantwoordelijk is voor het hoge percentage blessures.”

mmm, mijn eerste gedachtes,
probleem 1 : dierne komen te weinig buiten, worden vanuit stal , met koude spieren in een paddock geplempt, gaan uit hun dak en dan is de eigenaar verbaasd dat hier blessures door kunnen ontstaan...
oplossing meer vrijheid met voldoende opwarmen van te voren , dus eerst longeren, dan paddock in .

probleem 2 : hierachrie problemen, zolang er geen stabiele groep is zullen er idd snelle rblessures ontstaan, dieren komen vaak te sporadisch in de groep buiten, de groep is te wisselend, of de dieren komen gewoon sowieso te weinig buiten waardoor in opgewonden toestand idd sneller schermutselingen ontstaan

vrijwel alle problemen zijn te voorkomen met goede voorbereiding voor het losgooien, meer/vakert/voldoende daadwerkelijk buiten staan en bij groepen , die groepen zorgvuldig samenstellen en voldoende tijd geven

andere oplossing, opsluiten in een hook van 3 bij 3 en nooit meer loslaten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:02

Ik geloof best dat het waar is dat er op de wei ernstiger ongelukken gebeuren dan elders. Geen reden om je paard dan maar binnen te houden. Maar wel een reden om nog eens kritisch te kijken naar het weide- of paddock management voor je paard. Denk na over de groepjes die je maakt, hou je kudde stabiel, denk aan de bodem en zorg voor voldoende voer als de wei schraal is, zorg voor drinkwater en beschutting in de weide. En als je dan niet kunt bieden, zet ze dan geen hele dag buiten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:13

Tja, de uitslag van dit onderzoek verbaasd me niet. Heb dezelfde ervaring, alhoewel (laat ik het afkloppen) de eventuele blessures hier altijd nog mee vielen. Eigenlijk nooit zo ernstig dat er een DA aan te pas moest komen of dat je langere tijd (3 dagen of meer) niet kon rijden. De paarden staan hier elke dag op de wei, van zonsopgang tot zonsondergang. Twee aan twee. Mn onze merrie (nogal een energieke tante) wel eens kleine blessures. De anderen zelden tot nooit. In de winterperiode gaan bij haar de ijzers er onder uit, om erger te voorkomen. De rest staat altijd ijzerloos.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:19

Misschien lees ik het verkeerd? Maar volgens mij toont het onderzoek aan dat vooral (sport)paarden die gewend zijn om 24/7 op stal testaan en dan ineens een "beetje" vrijheid krijgen in de wei een hoog risico op blessures lopen.

Dus conclusie, waren ze niet 24/7 opgehokt, waren ze niet een 'kas'plantje geworden , hadden ze het omgaan met de vrijheid niet verleerd, waren ze nog echt paard, echt gelukkig!!, en hadden ze geen verhoogd risico op blessures.

Ik ben tegen het ophokken, het 24/7 op stal zetten van paarden.
Van dichtbij heb ik meegemaakt hoe het is als ze een paardje 24/7 op stal zetten, daar wordt je niet vrolijk van, en tot overmaat van ramp had het beestje ook nog steeds tekampen met blessures door de onkunde van de ruiter, overbelasting van de pezen.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:25

Volgens mij moet je het andersom zien:
Wat wij met onze paarden in training doen is dus geen verhoogd risico op blessures voor het dier. Tijdens normale activiteit van het dier uit eigen initiatief loopt het meer risico dan wat wij er van vragen onder het zadel.
Verder is een paard dat weinig buiten komt, als ie dan buiten komt nog energieker en dat verhoogd het risico, daarin is dit onderzoek een bijkomende bevestiging van een alombekend vermoeden.
Ach, zo'n onderzoek opzetten is altijd moeilijk want er spelen zoveel factoren mee, dan vind ik dit al een leuk gegeven dat nu eens met cijfertjes bevestigd is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:37

Ga met je mee Natascha! Je zegt het in mijn ogen precies goed.

Gelukkig lopen mijn paarden 24/7 buiten en hebben ze soms een uitspatting en zijn ze niet zo gek als paarden die een uurtje eruit mogen....

Alleen heb ik helaas de ervaring dat mijn paard de blessures die hij heeft gehad op stal heeft opgelopen(gebroken griffelbeen, scheuring van de broekspier) of tijdens buitenritten (gescheurde strekpees)... of het had niets met beweging te maken ( kies stempelen, artrose, HB en SB)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:41

Blessures die opgelopen zijn in vrijheid kunnen al deels veroorzaakt zijn in training.. Training is voorzetje, los zijn en gek doen = de druppel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:47

Als toch zo zou zijn dat het bewezen wordt dat het voor de paarden veeeeel minder gevaarlijk zou zijn om 8 uur buiten te staan in plaats van 4 uur, wellicht krijgen we dan echt een revolutie. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:49

Nou nu breekt mijn klop, die van mij staat 24/7 buiten en heeft tot nu toe *afkloppen* niks gehad. Wat raar.
Dat om zich heen schoppen en vechten in de kudde kan ik ook niet helemaal thuis brengen, waarom doen die paarden dat nu?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:56

Hier is de originele samenvatting van het artikel:

Equine Vet J. 2011 Jun 23. doi: 10.1111/j.2042-3306.2011.00387.x. [Epub ahead of print]
Identification of risk factors for traumatic injury in the general horse population of north-west England, Midlands and north Wales.
Owen KR, Singer ER, Clegg PD, Ireland JL, Pinchbeck GL.
Source
Musculoskeletal and Locomotion Research Group; and Epidemiology and Public Health Research Group, School of Veterinary Sciences, University of Liverpool, UK.
Abstract
Reasons for performing study: Traumatic injuries are a major cause of morbidity and mortality in the horse and consequently pose a serious threat to horses' wellbeing. To date, there have been no published studies assessing the frequency of injuries in the general horse population of the UK. Objectives: To obtain information regarding husbandry management strategies and injury prevalence in horses aged ≤15 years, with the aim of identifying predisposing risk factors for injury. Methods: A postal questionnaire was distributed to a randomly selected sample of horse owners across north-west England, Midlands and north Wales. Factors associated with injury were assessed using univariable and multivariable logistic regression analysis performed with the binary outcome variable defined as whether or not the horse had sustained an injury within the previous 12 months. Results: A usable questionnaire response rate of 68% (652/953) was achieved. Forty percent of horses had sustained a traumatic injury within the past year, of which 62% occurred in the field and 13% during ridden exercise. Factors identified as being associated with an increased risk of traumatic injury included the following: breed other than cob or pony (P = 0.001), shorter duration of ownership (P = 0.002), being turned out with an increasing number of horses (P = 0.001), being used for competitive (P = 0.001) or Parelli (P = 0.006) purposes. Stabling at all times during the spring (P = 0.005), the use of wood fencing in paddocks (P = 0.05) and being prone to becoming distressed if left alone in a field (P = 0.04) were also found to be associated with an increased risk of injury. Stabling at all times during winter was associated with a decreased risk of injury (P = 0.006). Conclusions and potential relevance: Risk factors for sustaining injuries have been identified in association with management practices. This information may be used to educate owners regarding management of their horse(s) in order to prevent injury.

Hier wordt veel meer vermeld dan in de nieuwsbericht. Ik heb ook niet de hele artikel gelezen, maar wat mij meteen opvalt:

1. Paarden die geen cob of pony zijn hebben een verhoogde risk.
2. Op stal in de lente - verhoogde risk.
3. Op stal 24/7 tijdens de winter - minder risk (vanwege gladheid enz neem ik aan).
4. Paarden die in de stress raken als ze alleen zijn buiten - verhoogde risk (in mijn ogen logisch)
5. 68% van de enquêtes konden gebruikt worden voor het onderzoek.

Punten die ook makkelijk in een nieuwsbericht te melden!

Verder ga ik niet mijn eigen conclusies trekken, behalve bij punt 3 en 4 dan ;-). Maar ben wel heel nieuwsgierig wat voor soort blessuren voorkomen bij de sport (competitive) paarden. Zijn dat daadwerkelijk blessuren die voorkomen door buiten in de wei te lopen, of zijn dat blessuren die oplopen tijdens het rijden/training en pas later worden ontdekt?

Zie, je kan niet al zo veel conclusies trekken van een nieuwsbericht / samenvatting.
Laatst bijgewerkt door SaraB op 07-12-11 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:59

Juist ja, de titel is volledig uit zn verband getrokken. Er komen helemaal niet meer blessures voor in vrijheid, maar juist als de paarden meer binnen dan buiten staan en af en toe even uit hun dak mogen in de wei! Vind ik een heel andere conclusie dan 'meer blessures in vrijheid dan tijdens training' bovendien, wat al eerder is vermeld door Mindfields, word er tijdens de training een hoop 'stuk gereden' wat bijvoorbeeld door een misstap of bok in de wei verder scheurt/breekt/verdraait...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:01

O, ik ken het, paarden staan hier de hele winter binnen en bij het eerste zonnetje laten we ze los op de wei en dan gaan ze helemaal uit hun dak en raken ze nog geblesseerd ook, vandaar dat we ze nu ook niet meer in de zomer buiten zetten, dat scheelt een hoop blessures :j :j :j

Ik zie net het hele artikel en dat nuanceert natuurlijk het e.e.a.
Ik moet dan altijd denken aan het onderzoek dat enkele jaren geleden aantoonde dat zilvergrijze auto's het meest veilig waren, want daarmee gebeurden de minste ongelukken....
Was in een tijd dat de zilvergrijze auto als kleur net uitkwam en het dus vrijwel uitsluitend nieuwe auto's betrof, nieuw-veelal veiliger, nieuw-veelal duur- veelal niet voor jongelui die net hun rijbewijs hebben gehaald en nog altijd veel stukken maken, etc.