Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Aziza_XX schreef:Joltsje schreef:paarden moeten altijd opstal.. minste kans op blessures.. en nooit rijden of er uit.. komt het helemaal goed
gaat ook weer niet, want op stal blesseren ze zich ook.. volgens de enquête ^^

Hier gaan onze paardjes 'savonds op stal omdat ze dan hun eigen brok en hooi krijgen ipv dat een ander er mee aan de haal gaat. maar voor 8 uur 'sochtends staan ze weer lekker buiten en ong. 12 uur later gaan ze weer naar binnen.
Al die rodeopartijen met ruiters die Air Amateur kiezen zijn natuurlijk goed voor het salaris van Dr. Bob! 

Op welke stalling dan ook en altijd door extreem dominante paarden! En dan niet in een paddockje (dat is helemaal vragen om problemen) maar gewoon in ruime weilanden met voldoende gras! De laatste jaren heeft ze voor die blessures meer op stal gestaan dan dat ze nu doet dus voorlopig laat ik het maar even zo.. Zet d'r binnenkort wel weer in de wei maar ik moet zeggen; ik houd m'n hart vast! Marleen_ schreef:Er is maar 1 oplossing... en dat is de kwekkeboom fabriek. Geen blessures, geen stalgebreken ellende, maar een lekker frikadelletje, daar komt het dus op neer! Wat een onzin enquete, ik trek mijn neus er voor op en heb lak aan dit soort wetenschappelijke onderzoekjes!!!
kwekkeboom maakt kroketten...geen frikadellen.. ThePast03 schreef:http://www.horses.nl
Uit onderzoek van dierenarts Rosie Owen van de Universiteit in Liverpool blijkt dat paarden vaker een blessure oplopen in vrijheid, dan tijdens een training. In de onderzoeksgroep trad 62% van alle blessures op bij paarden die vrij rondliepen in wei of paddock. 13% van de blessures werd opgelopen tijdens de training en 11% op stal.
Rosie Owen liet de eigenaren van 652 recreatie- en sportpaarden een enquête invullen. In een jaar tijd bleek maar liefst 40% van de paarden licht tot zwaar geblesseerd te raken. Bij 47% was medische behandeling nodig. “De meeste blessures betrof een verwonding aan het onderbeen. In 10% van deze gevallen ging het om een ernstige blessure, zoals een beenbreuk”, aldus Rosie Owen. Het onderzoek toonde aan dat sportpaarden dubbel zoveel kans maken op een blessure als ze in een paddock of wei lopen dan een recreatiepaard. “Dit zou kunnen komen omdat deze paarden langere perioden op stal staan om blessures te vermijden. Wanneer ze dan een keer naar buiten mogen gaan ze bokken en om zich heen schoppen”, verklaart Owen. Uit het onderzoek bleek verder dat paarden die minder lang bij een eigenaar waren sneller geblesseerd raakten, hetzelfde gold voor paarden in een grotere groep. In beide gevallen speelt het bepalen van de hiërarchie in de groep mogelijk een rol.
Owen wil verder onderzoek doen om te achterhalen hoe de blessures ontstaan. “Veel blessures ontstaan in vrijheid, maar het is onduidelijk wat er gebeurt. Het kan nuttig zijn om het gedrag van de paarden te observeren om te zien of de strijd om voedsel of een andere factor verantwoordelijk is voor het hoge percentage blessures.”
. Maar ben wel heel nieuwsgierig wat voor soort blessuren voorkomen bij de sport (competitive) paarden. Zijn dat daadwerkelijk blessuren die voorkomen door buiten in de wei te lopen, of zijn dat blessuren die oplopen tijdens het rijden/training en pas later worden ontdekt?