Jockey overleden na val van paard in Normandië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:57

het had niet kunnen voorkomen worden, zoals elk ongeval is het gewoon een vrij domme gebeurtenis.

het feit is dat het gevaarlijker uitkomt omdat je in groep rijdt aan een snelheid van zo een 55 à 60km/u, dus als je valt krijg je zowiezo de hele bende over je heen. Zoals dit het geval was met Benjamin.
Ik moet er niet bijzeggen dat een hoefijzer in je gezicht krijgen pijnlijk kan zijn, beeld je in dat daar nog 500kg paard boven komt aan hoge snelheid, X4 voeten en maal het aantal paarden.. Geen wonder meer.. En toch blijf ik verwonderd dat er zo weinig ongevallen gebeuren in koers!!

dus idd, moest hij zich alleen op de renbaan bevinden had hij er wellicht nog geweest. Maar of je daaruit kunt afleiden dat er meer veiligheidsmaatregelen moeten genomen worden zou ik niet durven zeggen.
de regels zijn al erg verbeterd tov een aantal jaar geleden, waar de bodyprotector bvb niet verplicht was en je kris kras door elkaar mocht rijden.
Tegenwoordig krijgen jockeys straffen opgelegd als ze zich 'gevaarlijk' gedragen in een ren (bvb de lijn van een ander doorkruisen, aantal zweepslagen overschrijden enz)

blacknorton

Re: Jockey overleden na val van paard in Normandië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:42

ik dacht dat ze voornamelijk meer maatregelen willen op het gebeid van het aanwezige medicisch personeel en duidelijk afspraken waarheen en hoe een gewonde dan weer vervoerd gaat worden.

veelste jong om te sterven, maar wel in zijn harnas. sterkte voor alle nabestaanden.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:15

daar mogen ze nog aan werken.. vooral op kleinere renbanen zoals in Argentan.

Nuja, het kan altijd erger.. in België hebben ze aleens geen ambulance in de buurt als er koers is :p

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:00

Aziza_XX schreef:
Hmmm, de jockey stierf wel "doing what he wanted and loved to do", hoe triest een overlijden ook is,en vooral voor de nabestaanden, maar dat paard had er niet voor gekozen om vanaf 18 maanden klaargemaakt te worden voor de renbaan.....dus ik vind jouw quote nogal grof over een paardenleven.

een paard denkt niet na.. we gaan hier geen discussie beginnen over hoe de paarden behandeld worden.
Want er kan net hetzelfde gezegd worden over het beroep van de jockey, er wordt te weinig stilgestaan over het feit dat het een hard en uitputtend beroep is.

er sterven dagelijks paarden in elke sport, we moeten stilaan beseffen dat een mensenleven toch belangrijker is, ook op een paardenforum[/quote]

BESEF JIJ MAAR STILAAN WAT JE GOEDDUNKT,IK HEB MIJN EIGEN BESEF,DANK U!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:34

Lusitana schreef:
Er zijn hoogstewaarschijnlijk ehelmaal geen paarden omgekomen of kritsich geblesseerd geraakt, anders werd dat ook wel gemeld, desnoods in een ander bericht, want dat is ook nieuws. Reken maar dat als er een paard op de renbaan moet worden geschoten dat het aandacht trekt.... en levendig wordt besproken in de pers, de renwerled en de fora daarvan.
Dus ik denk dat we aankunnen nemen dat de paarden er goed vanaf gekomen zijn.

Wijs gesproken!!!!

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:28

<3 het is goed dat ze de veiligheid willen verscherpen.
ik zou later niets liever doen dan yockey worden met een lieff paardje <3 , en ik vind dat de yockeys ook dressuur met de pony moeten doen want dan worden ze soepeleren en zijn ze makkelijker te sturen ook op de renbaan zo kan je ook wat ongelukjes voorkomen

-xxx- horseforlife10 /3

Steph_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:45

wat erg !

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:13

freeride schreef:
Aziza_XX schreef:
Hmmm, de jockey stierf wel "doing what he wanted and loved to do", hoe triest een overlijden ook is,en vooral voor de nabestaanden, maar dat paard had er niet voor gekozen om vanaf 18 maanden klaargemaakt te worden voor de renbaan.....dus ik vind jouw quote nogal grof over een paardenleven.

een paard denkt niet na.. we gaan hier geen discussie beginnen over hoe de paarden behandeld worden.
Want er kan net hetzelfde gezegd worden over het beroep van de jockey, er wordt te weinig stilgestaan over het feit dat het een hard en uitputtend beroep is.

er sterven dagelijks paarden in elke sport, we moeten stilaan beseffen dat een mensenleven toch belangrijker is, ook op een paardenforum

BESEF JIJ MAAR STILAAN WAT JE GOEDDUNKT,IK HEB MIJN EIGEN BESEF,DANK U![/quote]

bedankt voor de agressiviteit, had ik echt nodig..
je verliest een vriend maar het paard is belangrijker.. proficiat, heel respectvol moet ik zeggen

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:19

Ik vind dit hele verhaal zo erg voor de nabestaanden van de nog zo jonge jockey...
Wat zal hun verdriet groot zijn, en wat zal hij worden gemist.
Hoe of wat of wanneer renpaarden in training gaan, heeft met dit alles niets te maken. Verder zijn bij dit ongeval de paarden er goed vanaf gekomen. Ik durf dat met zekerheid te zeggen, een verongelukt renpaard is tegenwoordig groter nieuws, hoe wrang het ook klinkt, dan een tragisch verongelukte jonge jockey :(:)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:35

Bah bah bah ik word echt misselijk van sommige reacties. :r
Sowieso al het vergelijken wie belangrijker is vind ik behoorlijk dom in zo'n situatie.

Maar als je het dan al doet, wat een opmerking: Mensen zijn altijd nog belangrijker als paarden.
Nee het is: 'WIJ of IK vind mensen belangrijker' Die mening zal er wel zijn omdat het je eigen ras of soort is.
Dat paard heeft nooit de keuze gehad om een renpaard te worden, terwijl de jockey ZELF kiest voor zo'n gevaarlijke sport.
Je weet dat het kan gebeuren, je gaat er natuurlijk niet vanuit maar dat is wel het risico.
Verschrikkelijk voor de nabestaanden maar ik ga niet zeggen dat het erger is voor de jockey dan voor het paard en zeker niet in zo'n situatie.

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:07

het is een gevaarlijke sport dat wel, maar het lijkt me geweldig zo snel als je kan, een met je pony en er gewoon voor gaan.
ik zal beloven als ik later de kans krijg om yockey te worden zal ik dat wereldje veranderen om te proberen te zorgen dat er geen enkel paard meer overlijd dingen veranderen en dat meen ik uit mn hart want ik vind het wel heeel zielig als zo'n paard zn best voor je doet en dan overlijd.
sommigen mensen zeggen dat die paarden het niet leuk vinden om op de renpaarden te zijn maar lang niet allemaal er zijn heel veel paarden die het heerlijk vinden al die andere paarden de strijdlust en al die enery eruit en daarna ook nog als je klaar bent verwent worden als je een goed baasje hebt, wat wel vaak door grooms word gedaan die zijn ingehuurd wat ik belagelijk vind jij rijd op het paard hij is van jou dus moet je het ook zelf doen, wat ik zeker zal doen want ik vind het veel te leuk om een paard te borstelen en te verzorgen om het iemand anders te laten doen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:28

Saskiakefie, die paarden willen niet anders, die zijn er voor geboren. Menig dressuurpaard zou er nog jaloers op worden.
Horse4..................... grooms zijn onmisbaar. Zowel jockeys als pikeurs rijden meerdere paarden en zijn geen eigenaar. Verder is er geen tijd om dit zelf te doen, en bovendien is dat ook niet erg, zolang de paarden maar worden verzorgd. Die verzorging gaat wel wat verder dan borstelen alleen, een groom doet ook een deel van de training, massages enz. Dus zo belachelijk is het niet dat het beroep groom bestaat.
Ik zou zelf wel willen dat ik een goeie betrouwbare groom had, met mijn kleinschalige stalletje........ oh ja, het zijn geen pony's, maar paarden ;)

O, ja Saskiakefie, tijdens dit wrede ongeluk bleven alle paarden ongedeerd, hoor.

Lunaatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:42

In_Black schreef:
die paarden willen niet anders

Misschien moet je hier een beroep van maken. Bedoel, als je de gedachten van paarden kan lezen. Ik weet vrij wel zeker dat je de enige op de planeet bent die dat kan.

Dit is overigens 1 van de gevaarlijkste sporten ter wereld, die gasten weten waar ze aan beginnen en weten wat er kan gebeuren. Ik kan het persoonlijk niet erg vinden dat meneer jockey overleden is, ik ben allang blij dat die paarden niks hebben.
Het is uiteraard heel zwaar voor familie en vrienden van bovenstaand genoemde jockey, het is nooit leuk om een geliefd persoon te verliezen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:53

Ja vast Lunaatj, ik train dagelijks dravers. Kwa drive en karakter verschillen ze niet van renpaarden. Als rijder kies je nooit voor de dood, maar voor groot plezier. Plezier voor man/vrouw én paard staat voorop in de draf-en rensport.
Een pikeur of jockey moet er zelf veel voor doen, een goed getrainde body hebben en een uitstekende conditie net als de paarden. En geloof het of niet, ook rijders geven ontzettend veel om hun paarden.
Verder is dit echt niet 1 van de gevaarlijkste sporten ter wereld.

Lunaatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:02

Ik heb nooit gezegt dat rijders niks geven om hun paard/pony whatever het is waar ze op rijden.(paard in dit geval)
Dat je zelf dagelijks met dravers werkt geeft je nog niet het recht om te zeggen "ze willen niks anders", want dat is zeg maar ongeveer onmogelijk om te weten.

En ja, dit is zeker wel 1 van de meest gevaarlijke sporten ter wereld. Als je anders beweert heb je blijkbaar net iets te weinig informatie tot je beschikking om over dit onderwerp een discussie aan te gaan.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:18

O god, dus jarenlang ervaring is tegenwoordig al niet meer genoeg om te mogen deelnemen in een discussie |(
Waar moet ik dan mee komen, allemaal theoretische kennis van diverse sites van onbekende bestemming?
Verder ken ik mijn paarden, kan genoeg aflezen uit hoe ze ervoor staan, hoe ze in het werk staan, hoe ze zich in de wei (schrik, ja ook dravers en renpaarden gaan eigenlijk de hele dag naar buiten) gedragen, en als je even goed gaat lezen op de site van de NDR zul je leren dat er relatief vrij weinig ongevallen gebeuren. Dit komt door de hoge eisen die worden gesteld aan jockeys en pikeurs. Je moet ervoor studeren en examen doen :+ Niet alleen theorie maar ook praktijk.
En hoezo heb jij dan wel het recht om te beweren dat zowel dravers als renpaarden liever niet zouden willen racen? :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:38

In_Black schreef:
Ja vast Lunaatj, ik train dagelijks dravers. Kwa drive en karakter verschillen ze niet van renpaarden. Als rijder kies je nooit voor de dood, maar voor groot plezier. Plezier voor man/vrouw én paard staat voorop in de draf-en rensport.
Een pikeur of jockey moet er zelf veel voor doen, een goed getrainde body hebben en een uitstekende conditie net als de paarden. En geloof het of niet, ook rijders geven ontzettend veel om hun paarden.

Gadverdamme doe nou niet zo schijnheilig. Die paarden worden vol gepropt met energie brok, als ze niet hard genoeg gaan dan voelen ze het wel en natuurlijk is het wel gefokt en als ze tegen elkaar moeten zullen ze inderdaad niet snel opgeven want ze willen punt 1 bij elkaar blijven en als je het niet haalt ben je de zwakste en dat is gevaarlijk in de natuur. En pff plezier, het gaat allemaal om geld, alleen om het geld, er moet gepresteerd worden. Ze geven om het paard als die presteert en anders niet. Dan gaat ie gewoon weer weg. Geloof me als die dieren de keus hadden of lekker in een grote weide met soortgenoten of vanaf 3 jaar als het al niet jonger is op de renbaan dan kozen ze het eerste ;) En nee ik kan geen gedachtes lezen van paarden maar dit weet ik wel vrij zeker.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:10

In_Black schreef:
Saskiakefie, die paarden willen niet anders, die zijn er voor geboren. Menig dressuurpaard zou er nog jaloers op worden.
Horse4..................... grooms zijn onmisbaar. Zowel jockeys als pikeurs rijden meerdere paarden en zijn geen eigenaar. Verder is er geen tijd om dit zelf te doen, en bovendien is dat ook niet erg, zolang de paarden maar worden verzorgd. Die verzorging gaat wel wat verder dan borstelen alleen, een groom doet ook een deel van de training, massages enz. Dus zo belachelijk is het niet dat het beroep groom bestaat.
Ik zou zelf wel willen dat ik een goeie betrouwbare groom had, met mijn kleinschalige stalletje........ oh ja, het zijn geen pony's, maar paarden ;)

O, ja Saskiakefie, tijdens dit wrede ongeluk bleven alle paarden ongedeerd, hoor.

volledig mee eens.. wat doet een paard in zijn wei of als je hem laat gaan in een grote vlakte.. rennen natuurijk!
hij is ervoor geboren.ik word misselijk van die reacties 'het was het paard zijn keuze niet'.. baseer je op studies die gemaakt zijn over het gedrag van paarden en niet op je eigen gevoelens

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:15

saskiakefie schreef:
In_Black schreef:

Gadverdamme doe nou niet zo schijnheilig. Die paarden worden vol gepropt met energie brok, als ze niet hard genoeg gaan dan voelen ze het wel en natuurlijk is het wel gefokt en als ze tegen elkaar moeten zullen ze inderdaad niet snel opgeven want ze willen punt 1 bij elkaar blijven en als je het niet haalt ben je de zwakste en dat is gevaarlijk in de natuur. En pff plezier, het gaat allemaal om geld, alleen om het geld, er moet gepresteerd worden. Ze geven om het paard als die presteert en anders niet. Dan gaat ie gewoon weer weg. Geloof me als die dieren de keus hadden of lekker in een grote weide met soortgenoten of vanaf 3 jaar als het al niet jonger is op de renbaan dan kozen ze het eerste ;) En nee ik kan geen gedachtes lezen van paarden maar dit weet ik wel vrij zeker.

ik ga akkoord dat het geld er een zieke sport van maakt, ik train dagelijks ook, maar voor mijn eigen plezier.. (een 3-tal paarden, gaan dagelijks wei in etc..)
niet alles valt goed te spreken in grote industriële stallen (geen weidegang, het lot beslist over welk paard goed of slecht is enz)

maar om het te vergelijken met paarden die in dressuurstallen staan, 24u/op24 in box, een stang in de mond, sporen in de buik, dan weet ik zeker dat geen van deze 2 extremen goed te spreken is

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:59

Citaat:

Ik weet niet hoe je een paard wilt volproppen met "energie-brok". Ze kunnen niet meer dan 4 kg brok opnemen met dag, als je ze dat zou voorschotelen.
Maar........ in de draf en rensport wordt er doorgaans meer graan gevoerd dan brok. En wat wil je nou zeggen met dat ze het wel voelen als ze niet hard genoeg gaan? Ik vind deze ononderbouwde insinuaties gewoon te walgelijk voor woorden. Allemaal commentaar op de snelheidssporten, en juist degenen met het meeste commentaar kennen het alleen van de tv en internet en hebben echt geen idee hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:01

In_Black schreef:
Citaat:

Ik weet niet hoe je een paard wilt volproppen met "energie-brok". Ze kunnen niet meer dan 4 kg brok opnemen met dag, als je ze dat zou voorschotelen.
Maar........ in de draf en rensport wordt er doorgaans meer graan gevoerd dan brok. En wat wil je nou zeggen met dat ze het wel voelen als ze niet hard genoeg gaan? Ik vind deze ononderbouwde insinuaties gewoon te walgelijk voor woorden. Allemaal commentaar op de snelheidssporten, en juist degenen met het meeste commentaar kennen het alleen van de tv en internet en hebben echt geen idee hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat.

ik denk dat ze beter een paar maand in een renstal moeten gaan werken alvorens onverantwoorde meningen te geven :) :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:02

Ik kan nog wel een handige groom gebruiken voor de weekends :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:03

Het zal best, maar ik denk dat die zweepslagen niet 'bewerkt' zijn op tv en internet ;) Ik zie toch echt wat er gebeurd. Hoe het bij het trainen gaat weet ik niet en ik weet of ik dat wel zou willen weten..

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:05

Die zwepen bestaan uit heel slap gewatteerd materiaal. En als je beter had gekeken, had je gezien dat ze de paarden er vrijwel nooit mee raken. Dus zo goed heb je niet gekeken, nee. De bepalingen in de draf- en rensport omtrent zweepgebruik zijn strenger dan in de gewonen basisdressuur.
Wij gebruiken nooit een zweep bij een training, niet nodig.
Weet je wat ik liever niet wil zien? Hoe hele middelmatige dressuur en springruitertjes thuis trainen. Als je hier soms in topics kijkt als rijden in the picture komen er beelden voorbij die echt niet paardvriendelijk zijn. Maar daar wordt niet over gesproken ;)
Mensen die bij elke pas met de sporen in de buik van het paard zitten te poeren, enzovoort. Ooit wel eens een jockey zien rijden met sporen? Ik niet.
Laatst bijgewerkt door In_Black op 06-12-11 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:08

mochten ze in jumping/dressuur 1 soort zweep verkopen die erkend is door de federatie zoals ze dat in koers doen, zouden ze al een pak verder zijn in de sport

ochja, en boeter opgeven voor te veel zweepslagen en ruiters te voet zetten voor een aantal weken bij ongepast rijgedrag.. zou nog een vooruitgang zijn denk ik