Cap of veiligheidshoed verplicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

celliezwelg

Re: Cap of veiligheidshoed verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:43

nou ik heb ze er nooit zien liggen want als je op site gaat kijken zie ik ze ook niet er bij staan

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:44

ja maar als ze verplicht worden kun je er ook wel kopen hoor, ik heb ze bij de hoedenmaker wel al gezien, maar ik weet niet hoe hij heet

celliezwelg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:47

o oke vind het wel raar dat ze zoiets in de regels gooie je weet toch hoe je paard is als het een druk paard is zou ik al geen hoedje op doen maar goed we zullen het wel straks zien zal wel weer een rip uit me lijf worden :?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:49

volgensmij kost z'n hoedje 500 euro of zo, maar ik snap het van de ene kant wel, ik weet niet hoe oud je bent maar bove de 25 mag een gewoon hoedje nog wel gedragen worden in het nationaal

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:52

Veiligeidshoedje kost 1500 ja...

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:53

nee dat zeker niet hoor, een gewone kost toch 300 of zo

celliezwelg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:09

nou ben 31 maar met me ene paard rij ik wel met hoedje maar met me andere niet maar van de 1 weet ik 100% dat tie niks doet en van die andere die wil nog wel eens raar doen

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:11

als je dan nationaal gaat rijden met je paard mag je je gewone hoedje gewoon ophouden volgensmij

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:24

Veiligheidshoedje de goedkoopste begint bij 1500 en de duurste 4000 euro.!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:27

Niemand heeft ooit beweerd dat paardensport goedkoop was...

Als regels je niet aanstaan, moet je niet aan een wedstrijdsport doen. Bezwaren als "ik wil vrije keuze etc" horen niet in de wedstrijdmentaliteit thuis. Je beoefend je sport naar de regels en veiligheidsvoorschriften worden nu eenmaal vaak aangepast naar mate ongelukken toenemen.

Voltige is anders omdat het paard onder controle staat van de longeerder en maar een soort beweging maakt wat gevaren inperkt. Als hoofdbescherming verplicht wordt, kun je denken aan een "potje" zonder klep, zoals een racehelm.

Verder wil ik graag tonen wat een ervaren internationale dressuuramazone na een dramatsiche val van een jong paard dat gewoon uitgleed te zeggen heeft. Als je haar kunt verstaan, ze heeft zwaar hersenletsel opgelopen:
Filmpje

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:29

Elco schreef:
Veiligheidshoedje de goedkoopste begint bij 1500 en de duurste 4000 euro.!!!

Die prijs gaat vanzelf naar beneden. Alles wat nieuw en dus nog exclusief is, is duur. Denk aan 3 in 1 beschermers, swarovski frontriemen, rondgenaaide hoofdstellen etc.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:34

ptiteblue schreef:
Jullie zeggen, roh, er is MAAR 1 keer iemand gestorven op een wedstrijdterrein omdat er geen cap gedragen werd.
Is dat eigenlijk niet genoeg voor jullie? Als die regel het leven van die dame had kunnen redden? Is toch 1 leven gered!
Ik heb ook een mooie hoed, en Z gereden, maar ik had altijd mijn cap bij, als ik vond dat mijn merrie een beetje te fris was, cap op, zelf in de ring, ben er niet van gestorven en niemand heeft mij uitgelachen hoor...

Hadden ze beter die ijzeren plaat op het terrein weg kunnen laten als je het over veiligheidsmanagement hebt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:56

Er zijn ook nog ernstige ongelukken die niet dodelijk zijn, en waar er helemaal geen schuld kan worden gegeven aan wat dan ook.
Paarden verstappen zich, struikelen, springen opzij etc.
Juist in het voorrijdterrein waar ze nog fris zijn. En is het niet jouw paard, dan kan nog andermans paard zorgen dat je van je paard valt of een trap tegen je hoofd krijgt.

celliezwelg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:03

denk je als je val en je heb je cappie op dat je nek niet kan breken ik begrijp echt wel dat het veiliger is maar een cap houd niet alles tegen vind dat sommige hier wel heel erg reageren zeg .
en over dat iemand dood is gegaan op een wedstrijd heb je ook gezien hoe sommige mensen met paarden om gaan dat ze een paar klappen krijg met een zweep ik zou zo mens er ook af gooie als je een goeie band met je paard heb en je paard vertrouwd je dan zal je pard door het vuur voor je gaan

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:47

Lusitana schreef:
Verder wil ik graag tonen wat een ervaren internationale dressuuramazone na een dramatsiche val van een jong paard dat gewoon uitgleed te zeggen heeft. Als je haar kunt verstaan, ze heeft zwaar hersenletsel opgelopen:
Filmpje

heftig ;(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:22

Het bericht klopt natuurlijk niet, want de KNHS is niet de organisator van alle wedstrijden van alle paardensportdisciplines...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:19

celliezwelg schreef:
denk je als je val en je heb je cappie op dat je nek niet kan breken ik begrijp echt wel dat het veiliger is maar een cap houd niet alles tegen vind dat sommige hier wel heel erg reageren zeg .
en over dat iemand dood is gegaan op een wedstrijd heb je ook gezien hoe sommige mensen met paarden om gaan dat ze een paar klappen krijg met een zweep ik zou zo mens er ook af gooie als je een goeie band met je paard heb en je paard vertrouwd je dan zal je pard door het vuur voor je gaan

Nogmaals, een paard kan ook gewoon uitglijden ofzo.
Ja, je kunt je nek breken en dat komt ook voor. Maar ernstig hoofdletsel en de gevolgen daarvan kun je eenvoudig voorkomen, waarom zou je het dan niet doen?

@Wendy, het bericht klopt wel. De regel komt bij de FEI vandaan, en wat er staat is dat de KNHS de regel gaat doorvoeren op de voorterreinen. Van wedstrijden die onder HUN hoed vallen dus. Dat staat los van de regel van de FEI en hoe andere bonden daar mee omgaan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:09

Bij iedere verandering zijn er protesten. Verplichten van veiligheidscap en bodyprotector (sgw) leverde ook veel kritiek op en nu vindt iedereen dat ook normaal. Over 10jaar weet men niet beter.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:52

Sorry hoor maar ik vind dat er toch wel een heel groot verschil zit tussen SGW en dressuur. Springen over vaste opstakels heeft natuurlijk meer risico dat het mis gaat dan rijden in de dressuurring.
Als we dan toch de hele tijd het over veiligheid hebben, kunnen ze ook de terreinen onder de loep nemen.

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:01

of ik voor of tegen ben maakt niet uit maar voer de regel door in al de nivo's dus ook bij nationaal als grantprix. als deze ruiters het voorbeeld ook geven is de drempel voor de beginners ook lager. ook anky draagt een cap dus waarom ik niet bv.voer de regels door voor iedereen en niet alleen voor de lagere klassen. de leveransiers willen best meewerken voor een zo pretig mogelijk zittende helm te ontwikkellen want daar is aan te verdiennen dus verminder het risico en begin bij je zelf.
[ik weet niet beter dan een helm op zowel op het werk als op het paard]

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:20

De actie komt juist bij GP ruiters vandaan in Amerika, naar aanleiding van het ongeluk van de GP ruiter waarvan ik het filmpje heb gepost. Haar paard struikelde over zijn eigen voeten, had nooit een stap verkeerd gezet...

Het is dus niet zo dat alleen een dodelijk ongeluk hier of daar in Nederland de aanzet is geweest, het is een internationale boodschap om idd alle ruiters te beschermen, want het zit 'm niet in hoe goed je kunt rijden of op welk niveau je rijdt.

@miss_lizje Het gaat over vooral op het voorterrein als de paarden nog fris zijn. Daar draagt men vaak helemaal geen hoofdbescherming. En als je hem dan toch op hebt, kun je er net zo goed de ring mee betreden.

Wat sommigen schijnt te ontgaan, is dat de verenigingen en bonden zich verantwoordelijk voelen als er een van hun leden een ongeluk krijgt en letsel heeft dat voorkomen had kunnen worden en dat daarom vanuit de bonden dit soort aanpassingen komen. Het is heus niet dat ze achter een tafel zitten te bedenken "hoe kunnen we ze nu eens betuttelen of op kosten jagen...", dus ik snap niet dat het soms zo opgevat wordt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:58

Hartstikke goed!

Ik ben nu net een aantal wedstrijden M2 gestart, maar het gaat best snel en ik hoop dit voorjaar Z1 te kunnen starten. Maar ik houd gewoon lekker mijn cap op hoor! Mijn paard is hartstikke braaf en zet geen stap verkeerd en toch voelt het veiliger met cap.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:03

Lusitana schreef:
De actie komt juist bij GP ruiters vandaan in Amerika, naar aanleiding van het ongeluk van de GP ruiter waarvan ik het filmpje heb gepost. Haar paard struikelde over zijn eigen voeten, had nooit een stap verkeerd gezet...

Ik blijf het toch allemaal overdreven vinden hoor :o
Ik heb hier denk ik niet per definitie de braafste paarden, krijg ook regelmatig een paar weken een paard voor zadelmak maken of licht correctiewerk en heb vroeger nog een tijdje echt tegen betaling overal opgestapt (dat doe ik nu niet meer :n ), en in al die jaren heb ik een keer een ongeval gehad waarbij mijn hoofd betrokken was: toen de hengst me tegen mijn hoofd tetste bij het dekken :+ (was trouwens gelukkig niet meer dan een flinke buil). De ernstigste ongelukken waren doordat ik samen met een paard ben omgevallen door steigeren maar daar helpt een cap je dus echt niet mee. En nummer drie is een gebroken sleutelbeen, dat was ook een stalongeluk. Voor de rest -even afkloppen - een hoop blauwe billen want ik val altijd op mijn kont (een rijbroek met gelinlage zou voor mij wel iets zijn :+ )
Als het fout gaat, gaat het toch fout. Ik bedoel: straks zit je met cap en bodyprotector etc. etc. te paard, je rijdt in de ring kleine wending in galop, paard glijdt uit, valt over je heen, bats, dood. Wat willen ze dan verplicht gaan stellen, dat je in een bunch kussens rijdt :?
Ik zie met paardrijden eigenlijk gelukkig maar weinig serieuze ongelukken, wel erg veel stalongevallen en als er te paard al iets gebeurt vaak bij het springen en da's dan nog meer van de springbalken en staanders die in de weg vallen :+ In de dressuurring zie ik uberhaupt weinig gebeuren, ongeacht de klasse, het heftigste ongeluk was nog bij het binnenrijden, paard kwam met een soort steigersprong naar binnen en de amazone botste met haar hoofd vol tegen de (te lage) gevel. Toen was die cap handig :))

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:59

Het gaat niet om ongelukken voorkomen of alle letsel voorkomen, het gaat simpelweg om ernstig hoofdletsel voorkomen, wat heel simpel kan, dus waarom dan zo'n bezwaar?
Heb je het wel eens van de andere kant bekeken? Stel je schrijf een wedstrijd uit en er gaat iemand dood aan hoofdletsel omdat jij geen verplichting af hebt gegeven van hoofdbescherming, denk je dan eigen schuld, dikke bult, of voel je dat je wellicht een en ander had kunnen voorkomen door een simpel regeltje?

Wat je thuis doet, moet je zelf weten, op wedstrijden heb je je aan regels te houden. Ik snap gewoon niet wat daar nou zo tegen is. Als je het je niet aanstaat, ga dan niet starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:02

De reden(en) waarom ik voor het behoud van het hoedje ben/tegen het afschaffen van het hoedje staan al in het andere topic.

Als organisator van een wedstrijd zou ik me idd echt niet aansprakelijk voelen voor alles wat er met de deelnemers gebeurt hoor, tenzij er iets echt door mijn schuld zou gebeuren (ben ooit met een stakend paard bij het losrijden bijna in het prikkeldraad beland en was toen wel iets minder gecharmeerd van een dergelijke omheining, maar goed, niet een reden om de vereniging aan te spreken, knollie moest gewoon met zijn voeten op de grond blijven :P )

Als ik eraf boenks en mijn rug gaat kapot denk ik ook niet dat de organisator daar 's nachts van wakker ligt (is reëel gevaar bij mij, eigenlijk mag ik niet eens meer op een bokkend paard, kans op rolstoel is te groot), wat moeten ze daar verder mee. Je kunt gewoon niet altijd alles ondervangen. Als je bekijkt hoeveel ruiters er op wedstrijd afplonzen (echt maar heel weinig) en hoeveel ruiters dat uit de klassen Z en hoger betreft (nog minder) en hoeveel er dan ook nog schade oplopen vanwege het hoedje (geen? een enkel incident?) vind ik het echt enorm opgeblazen. Omdat Courtney van haar paard viel? We zijn toch ook niet allemaal aan de bp gegaan toen die springruiter (wie was het ook alweer) met een gebroken rug of nek of wat was het nog een barrage sprong?

Als lid lijkt me toch wel dat je iets mag zeggen als de regels veranderen ;) Er is in Nederland ook weinig alternatief. Dit zou voor mij toch wel echt een reden zijn om te switchen als er een andere bond was (ben ik sowieso wel voor, maar dat kan nu niet meer met oog op doorstroming, er mag per land maar een organisatie subtop organiseren)