Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:48

mebianca schreef:
. En zodra iemand aan mij en mijn paard denkt laat ik dat ook blijken met een vriendelijk gebaar...maar zo niet laat ik het ook blijken.. :o

1 of meerdere vingers of hoop je dat ze lip kunnen lezen? _O-

Oog contact scheelt een boel.
Motoren ook zo leuk,die snappen het meestal wel,sommige kijken zelfs nog even om +:)+

GamCup,vind jij het maar verstandig,als ik een paard heb wat zich netje's gedraagt dan neem ik die mee langs de weg,dat daar soms situatie's voordoen waar je niet op kan trainen, (klapperende aanhanger,vuurwerk,getoeter met opzet) ja wat wil je dan? Enkel met een hobbelpaard langs de weg?? Want die schrikt ten minste echt nergens van.

Enigste waar ik ''problemen'' mee heb (eigenlijks ook niet echt problemen) is het domme gedrag van mensen,geen ruimte geven,toeteren etc.
Verder red ik mij prima langs de weg,en indien nodig neem ik een complete weghelft in beslag,dan moeten ze wel remmen en wie weet leren ze er nog wat van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:50

GamblersCup schreef:
SusanH schreef:
Ik vind een trailer eigenlijk tot de basisuitrusting van iedere paardeneigenaar horen...maar blijkbaar zien anderen dat anders.

Dit kan in de praktijk natuurlijk niet waar gemaakt worden... veel mensen hebben het geld niet, of niet de juiste auto om een trailer te trekken, geen plek om m neer te zetten of kunnen eentje lenen wanneer de nood aan de man is en dat is genoeg.

Allemaal waar en nul alibi om dan maar risico op de samenleving af te wentelen :)*

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:54

Dav schreef:
mebianca schreef:
. En zodra iemand aan mij en mijn paard denkt laat ik dat ook blijken met een vriendelijk gebaar...maar zo niet laat ik het ook blijken.. :o

1 of meerdere vingers of hoop je dat ze lip kunnen lezen? _O-

Jaa voor het vriendelijke gebaar effe lief lachen handje opsteken (met alle vingers) en minder vriendelijke gebaar een paar vingers minder zonder glimlach :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:55

Je paard mag ook best schrikken.
Hier zien ze ook vaak genoeg iets wat eng is. Of een landbouwvoertuig wat wel heeeuuul groot is. Kan gebeuren, dan kijken ze er even naar, is er wat spanning, en besluiten ze daarna dat het wel oké is.
Die reactie kan en MOET je trainen voor je de weg op gaat. Dus niet op situaties trainen, maar op de reactie van je paard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:55

Ik heb bijna nooit problemen met andere weggebruikers op de weg, ik vraag netjes of ze langzamer willen gaan rijden en dat doen de meeste ook. Sommige niet maargoed die heb je er altijd bij ook als ik met mijn auto in het verkeer rij heb je deze personen.

Ik vind het fijn als andere weggebruikers rekening met mij houden zo doe ik ook bij hun. Als ik een auto zie naderen en ik kan ergens op een landje gaan staan dan doe ik dat ook zodat hun gewoon in de normale snelheid door kunnen rijden. Voor mij fijn en voor mijn mede-weggebruiker fijn. :j

Mijn paard houdt niet zo van trekkers, ik zelf ook niet en het zal ook voornamelijk aan mezelf liggen, maargoed dat is een risico die ik neem en ik probeer dan ook een landje op te kunnen als ik een trekker in de verte zie naderen.

Dus tja, geven en nemen.. En nee niet iedere weggebruiker snapt jou redenatie of dat van het paard, moeten wij dan zo boos worden op die mensen?

Die mensen weten toch ook niet dat jou paard bang is van trekkers, auto's of vrachtwagens?

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:56

In het verkeer moet je rekening houden met elkaar, maar in het geval van paarden, vind ik dat je als ruiter iets meer verantwoordelijkheid moet nemen.

Automobilisten hebben vaak niet het besef wat een paard KAN doen, en jij als ruiter wel. Jij moet er dus voor zorgen dat het voor beiden veilig is.
Ik woon in een straat waar erg veel lesauto's langs komen (leuke bochten in de weg) en ik maak zelden mee dat ze rekening met me houden. De instructeurs zeggen er gewoon niks van. Hoe kunnen ze dan weten dat een paard gevaarlijk is? Oudere weggebruikers weten het misschien wel maar in het verkeer is het toch vaak ieder voor zich, sociaal weggebruik wordt steeds minder.

Mijn pony is super braaf op buitenrit, maar zodra er een vrachtwagen/trekker of iets anders aankomt wat ik niet helemaal vertrouw stap ik af. En vaak als ze dat zien, gaan ze zelf ook rustig langs je. Hierdoor maak je het voor jezelf en anderen een stuk veiliger. En Ga er niet standaard vanuit dat mensen maar rekening met JOU moet houden omdat jij op een paard rijd, relativeer anders en hou er rekening mee dat die bestuurder waarschijnlijk niet eens weet hoe doe moet handelen bij een paard. Dus neem je verantwoordelijkheid.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:56

Gypsy schreef:
Hier zien ze ook vaak genoeg iets wat eng is. Of een landbouwvoertuig wat wel heeeuuul groot is. Kan gebeuren, dan kijken ze er even naar, is er wat spanning, en besluiten ze daarna dat het wel oké is.
Die reactie kan en MOET je trainen voor je de weg op gaat. Dus niet op situaties trainen, maar op de reactie van je paard.

En hoe doe jij dat dan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:58

HC, vind ik ook. Ik vind de stelling dat iedereen een trailer moet hebben een beetje nutteloos, want dat is niet mogelijk. Maar ik vind dan ook, dat als je anderen in gevaar brengt omdat je zonder trailer tóch naar buiten wil, je niet goed bezig bent.

Dav, als je een paard onder je kont hebt dat je ook onder je kont kunt houden als het schrikt, is het toch prima? Ik zeg nergens dat geen enkel paard meer de weg op mag. Wel paarden die een gevaar kunnen zijn.
Ik ga rustig met mijn beest de weg op, ik weet dat als ze schrikt, ze niet wegvliegt. En tuurlijk schrikt ze wel eens, gebeuren genoeg onverwachte dingen. Maar ze vertrouwt volledig op mijn aanwijzingen.

Dit hebben we geoefend, eerst op onze hof, met van alles en nog wat wat geluid maakt, rijdt en kan toeteren. Dan tussen de akkers, waard e boeren aan het werk zijn met grote machines, met jagers die schieten waar we letterlijk naast staan, met een groepje paarden naar buiten en de rest in volle galop weg laten stuiven etc. Paard schrikt wel (en dat mag ook, mijn hart zit ook wel eens in mijn keel als er onverwacht een schot gelost wordt vlak achter je op de akker), maar paard zal niet wegvliegen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:59

Ik ga helemaal met CamblerCup en Huertecilla mee. Mijn paard wil ook nog wel eens een uitspatting hebben, en als ik geen trailer ter beschikking heb blijft het paard op eigen terrein.

Ik wordt wel per direct wat angstiger voor paarden in het verkeer, er zijn toch nogal wat mensen die maar blindelings op de welwillendheid en kennis van medeweggebruikers vertrouwen/rekenen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:03

Somebitch schreef:
Gypsy schreef:

En hoe doe jij dat dan?

Met mijn eigen paard had ik geluk, met proefrijden was het al duidelijk dat wanneer ze iets engs ziet, ze als het ware bevriest. Een hele fijne reactie, soms besluit ze zelf na wat nadenken en enige aanmoediging dat iets oké is, en heel af en toe stap ik even af.

Anders leer ik het in de bak aan, gewone veel "enge" dingen doen, en daarbij het gewenste gedrag belonen.
Je traint ook het zelfvertrouwen van een paard op die manier, door zelf rustig en kalm te blijven en er geen big deal van te maken.
Ik ken ook mensen die bijvoorbeeld in de groep meegaan met een jong paard. Zorgen dat er een ouder, ervaren maatje is waar het paard steun bij kan zoeken, en dan ook buiten, zodra er iets engs is, hup erop af met zijn allen! Zo'n jong paard moet je dan wel goed onder controle hebben, eerst in de bak oefenen dus.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:03

Wat een gezeik weer. Stelletje moraalridders.
Een paard is en blijft een (vlucht) dier en, net zoals mensen, worden ze in het verkeer als zwakke weggebruiker aanzien. Dat is de realiteit. Of redeneren jullie nu hetzelfde moest een klein kind aangereden wordt en het leven liet? Immers zijn zij (nog) niet in staat om altijd actie-reactie-gevolg te kunnen overzien.
Net zoals een ongeluk altijd gepaard gaat met dat ene moment, een fractie van een seconde, waarin alles helemaal anders wordt dan daarvoor.
Ongelukken kunnen zich altijd voordoen, sensibiliseren kan echter wel een impact hebben op gedrag. (vb bob campagnes, snelheidscampagnes, drugs etc)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:05

Rosanna1990 schreef:
In het verkeer moet je rekening houden met elkaar, maar in het geval van paarden, vind ik dat je als ruiter iets meer verantwoordelijkheid moet nemen.

Automobilisten hebben vaak niet het besef wat een paard KAN doen, en jij als ruiter wel. Jij moet er dus voor zorgen dat het voor beiden veilig is.
Ik woon in een straat waar erg veel lesauto's langs komen (leuke bochten in de weg) en ik maak zelden mee dat ze rekening met me houden. De instructeurs zeggen er gewoon niks van. Hoe kunnen ze dan weten dat een paard gevaarlijk is? Oudere weggebruikers weten het misschien wel maar in het verkeer is het toch vaak ieder voor zich, sociaal weggebruik wordt steeds minder.

Mijn pony is super braaf op buitenrit, maar zodra er een vrachtwagen/trekker of iets anders aankomt wat ik niet helemaal vertrouw stap ik af. En vaak als ze dat zien, gaan ze zelf ook rustig langs je. Hierdoor maak je het voor jezelf en anderen een stuk veiliger. En Ga er niet standaard vanuit dat mensen maar rekening met JOU moet houden omdat jij op een paard rijd, relativeer anders en hou er rekening mee dat die bestuurder waarschijnlijk niet eens weet hoe doe moet handelen bij een paard. Dus neem je verantwoordelijkheid.

Mee eens.

Ik heb geen vertrouwen in de hedendaagse haastige weggebruikers en mede daardoor vertrouw ik ook niet op mijn paard op de weg, hij is best cool maar niet bomproof genoeg. Daarom staat hij op een plek waar we zo het bos in kunnen, doodlopende straat in, hek door en dan pas er op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:05

Ik dus ook fiona, ik wist niet dat er zoveel mensen de gok maar nemen, of gewoon naief zijn. Was nog niet zo lang geleden een topic van iemand die met paard de weg overstak omdat paard schrok en die knol haalde nog even uit. Raakte de auto aan de bestuurderskant, glas kwam eruit zetten, bestuurder had geluk dat paard niet door het raam mepte. En dan gewoon boos worden op de bestuurder van de auto he! Want die had geen rekening gehouden met het mogelijke gedrag van het paard... en half bokt die de ruiter gelijk gaf ook he, ongelofelijk.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:08

Somebitch schreef:
Gypsy schreef:

En hoe doe jij dat dan?

Transportbedrijf of loonwerker vragen of je bv. op zaterdag even langs mag komen om te oefenen. heel vaak wordt het materiaal op deze dag gereinigd etc. Bij mij is hier altijd heel positief op gereageerd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:09

fiona1 schreef:
Transportbedrijf of loonwerker vragen of je bv. op zaterdag even langs mag komen om te oefenen. heel vaak wordt het materiaal op deze dag gereinigd etc. Bij mij is hier altijd heel positief op gereageerd.

Wij hebben zelf trekkers op het erf, ze rijden naast de wei overal al vanaf 2007 beest is er nog steeds als de dood voor. :o Nouja dat is overdreven. :P Maar leuk vind hij het niet. :n

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:15

Somebitch schreef:
fiona1 schreef:

Wij hebben zelf trekkers op het erf, ze rijden naast de wei overal al vanaf 2007 beest is er nog steeds als de dood voor. :o Nouja dat is overdreven. :P Maar leuk vind hij het niet. :n

En wat nou als je een trekker gewoon in de bak zet uit.. paarden erbij.. brokjes zodra ze dichtbij komen kunnen ze hem helemaal inspecteren. Natuurlijk makkelijk als je zelf een trekker beschikbaar hebt
Het is ook een behoorlijk verschil als je iets “engs” benaderd hoe jij erop gaat zitten. Als JIJ weet dat hij het eng gaat vinden vind hij het ook eng maar als je zoiets hebt van joh stel je niet aan ..dan zal je paard het verschil ook voelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:17

bulck schreef:
Een paard is en blijft een (vlucht) dier

´Vluchtdier´ bestaat niet :)*
Gelukkig maar, want het is een afdoende argument voor een verbod ervan op de weg.

Onder de streep is dit wéér een topic wat illustreert hoe nodig een écht ruiterbewijs is.
Minimum leeftijd van 18 jaar en al.

chevax

Schandalig dat dit topic nu wordt gebruikt om gelijk te halen, terwijl dit topic gaat over een verongelukte amazone. En natuurlijk kan over de toedracht van het ongeluk worden gesproken, maar vinden jullie dit nu echt het topic daarvoor? Ik heb in de reacties feitelijk alleen maar gezien "ik vind", "ik doe" en tussen de regels door "en ik heb gelijk" maar niet één keer wordt aangehaald dat het verschrikkelijk is wat er is gebeurd en dat het initiatief van de vriendin erg goed is. Ik hoop dat de familie dit topic niet onder ogen krijgt.

ThePast03

Moderatoropmerking:
Graag met argumenten op de inhoud van een bericht blijven reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:18

GamblersCup schreef:
Was nog niet zo lang geleden een topic van iemand die met paard de weg overstak omdat paard schrok en die knol haalde nog even uit. Raakte de auto aan de bestuurderskant, glas kwam eruit zetten, bestuurder had geluk dat paard niet door het raam mepte.

Tja een paard is nu eenmaal een aanvalsdier :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:19

Het ligt ook aan mij hoor. :') Ik ben zelf dan sowieso gespannen en ik weet dat ik dat niet moet zijn maargoed, zeggen is makkelijker dan doen.

Nee trekker uit dan loopt hij hem nog omver. :') Dat is dan niet eng. Trekker staat stil en gestart is een beetje eng, maar niet zo eng om ervan weg te springen. Trekker rijdend is eng. Springt hij 3 passen achteruit als ik ernaast loop. Zolang er genoeg ruimte is tussen trekker en paard is er niet veel aan de hand.

Trekkers buiten het erf dus op buitenrit zijn eng. Stilstaande trekker niet gestart durft hij niet langs, maar met wat aanmoediging krijg ik het voor elkaar. Trekker stilstaand met de motor draaiend zelfde verhaal, paard springt dan wel een paar galopspassen weg als hij het ding niet meer ziet maar logisch. :j
Rijdende trekker op buitenrit nog niet meegemaakt. :=

edit: ThePast03 sorry zie je bericht nu pas zal niet meer offtopic gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:22

chevax schreef:
Schandalig dat dit topic nu wordt gebruikt om gelijk te halen, terwijl dit topic gaat over een verongelukte amazone.

Mijns inziens is het onderwerp een actie naar de andere verkeersdeelnemers toe.
Met de strekking daarvan hoef je het niet mee eens te zijn en moet je daar dan een andere topic voor openen?
Mijns inziens kan discussie daarover tot kennisvergroting en inzicht leiden -> ruiterveiligheid.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-11-11 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:24

chevax schreef:
Schandalig dat dit topic nu wordt gebruikt om gelijk te halen, terwijl dit topic gaat over een verongelukte amazone. En natuurlijk kan over de toedracht van het ongeluk worden gesproken, maar vinden jullie dit nu echt het topic daarvoor? Ik heb in de reacties feitelijk alleen maar gezien "ik vind", "ik doe" en tussen de regels door "en ik heb gelijk" maar niet één keer wordt aangehaald dat het verschrikkelijk is wat er is gebeurd en dat het initiatief van de vriendin erg goed is. Ik hoop dat de familie dit topic niet onder ogen krijgt.

En het gaat ook over dat ze vragen aan weggebruikers rekening te houden met ruiters, daar wordt op gereageerd natuurlijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:25

bulck schreef:
Wat een gezeik weer. Stelletje moraalridders.
Een paard is en blijft een (vlucht) dier en, net zoals mensen, worden ze in het verkeer als zwakke weggebruiker aanzien. Dat is de realiteit. Of redeneren jullie nu hetzelfde moest een klein kind aangereden wordt en het leven liet? Immers zijn zij (nog) niet in staat om altijd actie-reactie-gevolg te kunnen overzien.
Net zoals een ongeluk altijd gepaard gaat met dat ene moment, een fractie van een seconde, waarin alles helemaal anders wordt dan daarvoor.
Ongelukken kunnen zich altijd voordoen, sensibiliseren kan echter wel een impact hebben op gedrag. (vb bob campagnes, snelheidscampagnes, drugs etc)

Dat vergeten hier veel mensen voor het gemak maar even, misschien handig om hun autotheorie weer eens opnieuw te doen.
Samen met fietsers(kinderen en ouderen, ook te voet!) vallen paarden onder zwakke weggebruiker.

Volgens sommige hier moet je in een woonwijk gewoon 50 blijven rijden, een kind wat plotseling oversteekt gewoon anrijden en een oudere die valt met de fiets overrijden.
En bij het inhalen gewoon net zo hard blijven rijden en weinig afstand houden.

Genoeg kandidaten voor een nieuw seizoen De allerslechte chauffeur, en ik geloof dat het ook naar andere landen gehaald moet worden ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:25

ben het wel gedeeltelijk met Kuggur eens: er zijn zoveel paarden die helemaal niet verkeersmak zijn en waar toch gewoon mee langs de weg wordt gereden.
Maar om nu gelijk te zeggen: geen paarden meer op de weg, probleem opgelost, is wel heel erg kortzichtig imo.
Echter een soort van test die moet aantonen dat paardje niet bang is voor verkeer en een daarbij behorende soort van angsttraining test voordat je met je paard de weg op mag zou helemaal niet verkeerd zijn.
Dat dan in combinatie met kennis brengen aan overig verkeer over hoe je te gedragen als je een paard tegenkomt zou heel wat ongelukken voorkomen. Want die mafklappers die maar ff lekker gaan toeteren als ze je passeren, of ff lekker een flinke dot gas geven(want tja da maakt zon leuk hard geluid he), dan moet je wel een heel erg bombproof paardje onder je kont hebben...en ja dit soort dingen zijn me overkomen en nog wel veel erger zelfs. Dus wat harder optreden tegen dit soort geintjes zou ook wel eens zeer welkom zijn. Er zijn nu eenmaal idioten op deze wereld die het oh zo helemaal te gek vinden om eens ff lekker dat paardje te laten schrikken..en daar dus ook serieus hun best op doen.
Hmmm goed idee voor zo'n postbus 51 spotje: randdebielen die in auto een paard express laten schrikken waarbij ruiter verongelukt of zoiets....harde spot maar misschien dat dat de boodschap eens overbrengt
En een tweede spot voor ander verkeer die het niet expres doet maar gewoon niet beter weet

Want hoe verkeersmak een paard ook is er kan altijd iets gebeuren waardoor het fout gaat, maar dit kan ook met mensen. Ik schrik me soms ook wel eens de pleuris van iets wat gebeurt waardoor je soms ff een rare zwieper maakt. Of wat te denken van kleine kinderen idd. Moeten fietsers en kleine kinderen dan ook maar de weg niet meer op. Gelijk alle problemen opgelost voor automobilisten
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-11-11 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt