Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas *toevoeging*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suusoi

Re: Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:03

Ik was aan het werk, de optocht komt altijd voor mijn werk langs.
Ze waren dit keer ook veel later dan normaal, dat vonden wij al vreemd.. Later hoorden we dit bericht..
Verschrikkelijk zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:07

Sommige mensen sporen niet, en je dan nog uit de voeten maken ook, en je dan nog afvragen of de peuk expres is gegooid of niet? En snap inderdaad ook niet helemaal waarom je met zulke onrustige paarden in een drukke stoet meeloopt, is al heel gevaarlijk met al die kinderen. Maar toch vind ik dit wel heel erg om te horen, dat zo een beestje er de dupe van is!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:10

Ik vind sowieso het gebruik van paarden bij dit soort evenementen helemaal niks.
Verschrikkelijk gewoon, geen woorden voor.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:12

Ik heb dus blijkbaar 5 minuten voordat het gebeurde daar gestaan.... vreselijk... ;(
Arm, arm dier... ;(

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:12

Ik snap alleen nou nog niet waaraan het paard nu is overleden.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:17

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:17

ELpatcho schreef:
Ja heb het paard ook al zien liggen.. Zonde dat het zo heeft moeten aflopen. En hopelijk hebben niet al te veel kinderen het gezien.

Het is voor het dier en eigenaar veel erger dan voor die kinderen.

Bah triest, wie gooit er nou ook een peuk naar paarden toe?

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:20

Ik vind het wel een beetje raar verhaal om eerlijk te zijn..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:22

''Groningen verklaarde later dat het 20-jarige dier een hartaanval had gekregen, mogelijk nadat het was geschrokken. ''

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:24

Oef, wat moet dit heftig geweest zijn voor de eigenaar! Sneu voor het dier, l*llig voor iemand die dit vast niet had zien aankomen met effe een peukje weg schieten, maar top gehandeld door politie.
Wat betreft 'het span was onrustig en ongecontroleerd'; ik vind het 2e paard er nog heel rustig uitzien... Zweten zegt niet alles, mijn verzorgpaardje kan zich ook zeiknat lopen, benen eens wat hoger optrekken, maar nog wel in de hand zijn

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:31

Pfff... heftig zeg!

En wat een speculaties weer. Veel verschilllende verhalen, niemand weet het precies. Putdeksel, stres, hartaanval, peuk? Wie zegt het?
Misschien heeft die peukengooier helemaal geen schuld? Het was vast niet de bedoeling het paard "dood te laten schrikken" met zijn peuk.

Zielig verhaal maar geloof niet dat er genoeg kinderen het niet gezien hebben. Het was er druk zo te zien en de schermen zaten er niet omheen toen ongeval gebeurde.
Sterkte voor eigenaar en mensen die het hebben zien gebeuren!

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:33

echt weer zo,n onnadenkende actie van iemand met geen paarden kennis
in ieder geval dat hoop ik
echt zo zielig voor het paard en de eigenaren,ga je iets leuks doen met je paard gebeurt er zoiets.
waarom denken mensen niet beter na?hoe vaak maak je het zelf niet mee dat bv een skater nog even vlak langs je gaat :(

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:38

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... -17.20-uur)

GRONINGEN - Niet een weggeschoten sigarettenpeuk uit het publiek maar een hartaanval is het paard, dat vanmiddag tijdens de Sinterklaasstoet door Groningen door zijn hoeven zakte, fataal geworden. Dat meldt Hein Bekenkamp van de Koninklijke Vereeniging voor Volksvermaken die de intocht organiseert.

Veel Stadjers waren er omstreeks 14.30 uur getuige van dat het 20-jarige beest op het kruispunt van de Hereweg en het Gedempte Zuiderdiep steigerde, ten val kwam en vervolgens verdrukt werd door een tweede paard dat ook onderuit ging. De politie meldde kort daarna dat hij waarschijnlijk was geschrokken van een weggeschoten sigaret.

"Het kan best zijn dat er een peuk is gegooid, is ook vast zo, maar daardoor is het paard niet overleden. Het beest was wel gewend aan publieke optredens. Het was waarschijnlijk eerder een hele akelige samenloop van omstandigheden."

De twee paarden trokken de traditionele fruitwagen voorop in de stoet. Na het ongeval vormen agenten en pieten samen een afscheiding zodat het drama voor de toekijkende kinderen en ouders niet goed zichtbaar was. De intocht werd vrij snel in stilte en ingehouden voortgezet. Sinterklaas reed met zijn paard achterop in de stoet en bleef ongedeerd, maar hij moest wel om het ongeluk heen.

Het busverkeer langs de route bleef nog enige tijd ontregeld.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:42

Echt apart wat voor verhaal er uiteindelijk door mensen van gemaakt kan worden. Op 112Groningen.nl staat zelfs dat het paard 2 hoeven mistte |o

Maargoed, heel erg voor de omstanders, het paard en de eigenaren...

http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... kkend.html

Groningen - De intocht van Sinterklaas in de stad Groningen is zaterdagmiddag overschaduwd door de dood van een paard op het Zuiderdiep.

Het paard trok samen met een ander paard een wagen met fruit. Midden op het kruispunt van het Gedempte Zuiderdiep met de Herestraat kwam het dier door onduidelijke reden ten val en overleed. Het tweede paard viel er bovenop. Mogelijk een hartstilstand of zijn nek gebroken. De dieren waren gestresst en zweten meer dan normaal viel iedereen op. Ook twee hoeven misten bij de achterpoten.

Meer foto s en video volgen

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:49

Ik zag dat Jan Kuipers van Stalhouderij Kuipers met het andere paard rondliep.
Ik heb geen idee of het span waar het om gaat zijn span was.

Jan Kuipers is een ongelofelijk ervaren iemand.
Hij bracht vroeger tuigpaarden uit, en die paarden liepen ook gewoon voor de koets bij trouwerijen en rondritten in Groningen. De Stalhouderij bestaat nog steeds.
Op 28 aug 1990 reed Jan Kuipers op het concours in Groningen een langspan van 24 paarden rond, en vestigde daarmee een wereldrecord. Hier kun je daarvan een foto zien.
(de 'achtentwinstigste' is in Groningen hét feest ter ere van het Ontzet van Groningen, het eind van de belegering van Bommen Berend in 1672.)
"En het waren niet van die makke Friezen", zei hij tegen een vriend van ons.

Jan Kuipers is er de man niet naar om bij een intocht onervaren of ongeschikte paarden in te zetten.

Het blijft natuurlijk heel naar wat er is gebeurd - het lijkt me niet juist om te speculeren.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:55

Pfff vind die foto's en filmpje toch best heftig ondanks dat ik het paard heb zien liggen.

Reed zelf mee (te paard) in de intocht. Stonden toen we net het Zuiderdiep op waren een hele tijd stil en niemand begreep eigenlijk waarom. Toen we weer gingen werd duidelijk wat er gebeurd was en we moesten er toen nog langs rijden, maar er stonden idd netjes politiemensen om het paard heen als afscheiding.

Ik vond dat verhaal met die peuk gelijk al sterk en een hartaanval veel waarschijnlijker. HEt is dit paard gewoon te veel geworden. Heb het paard van tevoren niet gezien, dus kan niet oordelen over hoe druk oid dat paard was.

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:56

2 hoeven zullen wel hoefijzers zijn....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:58

sjonge, jonge..wat een topic alweer en wat een aantal versies terwijl iedereen het al zeker weet... :z
Wij hebben ook een paard voor de wagen waarvan mensen regelmatig kritiek hebben of zeggen: gaat dat wel goed?
Paard is prima dier..maar een ontzettende zweter en ja, hoog in het bloed...maar echt geen geintjes verder hoor.

De berichten die tot nu toe verschenen zijn, zijn nietszeggend en zeker 112groningen is lekker bezig..ik zou dus even afwachten in plaats van een topic vol te gooien met veronderstellingen. :j

xAlissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:20

Als die man nooit die peuk had gegooit ze dat paardje nou nog leven.. :j

Zo triest om te horen dat het paardje omgekomen is door een peuk..

Veel sterkte voor de eigenaar van het paard..

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:21

Wat vreselijk!

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:26

erg jammer, dat dit weer moet gebeuren

xSimoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:28

jeetje ! wat heftig zeg ..

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:32

xAlissa schreef:
Als die man nooit die peuk had gegooit ze dat paardje nou nog leven.. :j

Zo triest om te horen dat het paardje omgekomen is door een peuk..

Veel sterkte voor de eigenaar van het paard..

Kan je niet zeggen. Misschien had 20 meter verderop een duif op z'n rug gescheten en had dat hetzelfde effect gehad.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:35

krijg de rillingen over me heen zeg..

Idd het had wel heel anders afgelopen kunnen zijn dan! Ze hebben er geluk mee gehad al is het best een triest einde..

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:44

zeer sneu dit.

Erg jammer ook dat er direct vanalles gespeculeerd wordt.

"Paard miste 2 hoefijzers achter" Wie zegt dat deze missen?
Mijn merrie staat naast mijn ruin in het span met enkel voor ijzers terwijl mijn ruin rondom beslagen is. Dus dit is gewoon een speculatie waarmee de eigenaar in zwart daglicht gezet wordt ...

Een paard zweet ook wel vaker als een otter .. en onrustig kunnen ze ook heus wel eens zijn ..
Maargoed dat is natuurlijk mijn mening, het is en blijft een ontzettend triest ongeval.

In elk geval mijn complimenten voor de politie.