Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Jolliegirl schreef:En dat met 2.5 jaar..... gek zijn zelaat ze eerst maar eens iets leren over het groeien van het paard...
FahyaFemke schreef:ik vind het een logische uitkomst. maar goed, dat komt omdat ik het al jaren zo doe met succes
maar vertel dat maar aan iemand die níet 'natuurlijk' inrijd, want zo heb ik wel eens discussies gehad hoor, wat wel of niet werkt. Het werkt wellicht allemaal wel, maar op mijn (NH) manier hoef je veel minder bang te zijn op uitspattingen en rodeoshows...
liss precies wat jij zegt. maar wat ook gezegd wordt door de onderzoeker: elk paard is anders. dus dat van rassen heeft nergens wat mee te maken. natuurlijk kan een kwpner heter zijn dan een haflinger, maar ik heb het al vaak genoeg andersom gezien.
Succes
bij mij is het ook zeer zeldzaam maar er zitten er toch altijd een paar eigenwijsjes in al die jaren tussen hoor
maaikj schreef:Er staat niet dat ze met 2.5 jaar er ook daadwerkelijk op zijn gaan zitten, wat is er mis mee om een paard van 2.5 jaar oud te laten beginnen met het lopen in een stapmolen en een beetje longeren?
)
). Weliswaar absoluut niet op 2,5 jarige leeftijd, nee, plak er maar een jaar, anderhalf jaar later aan vast.
Dat vind ik veel beter, dan er met 2,5 al op gaan zitten. En dan rustig aan doen. Geen haast, geen deadline, gewoon lekker relaxt samen aan de slag. Bitloos ook nog.
mylittlejoy schreef:Dus....natuurlijk is join up, zadel erop en net zo lang wachten totdat hij het accepteert en dan erop gaan zitten en conventioneel is stapmolen, zadel erop en wachten totdat hij het accepteert en dan erop gaan zitten?
Dan vraag ik me af wat ik doe, ik doe geen join up, maar gooi 'm ook niet in de stapmolen. Potverdikkie, weer iets wat ik niet "natuurlijk" doe!
misschien kan er de volgende keer een onderzoek komen wat nu precies natuurlijk is en wat conventioneel
De verschillen tussen de ene en de andere methode zijn niet echt duidelijk aangegeven en als je het zo leest lijkt het enige verschil die stapmolen te zijn

Zoolgangster schreef:Wat een Amerikaan onder "conventioneel" verstaat, is een andere methode dan we hier in West-Europa kennen. Zo van "saddle up and ride that pony" met nauwelijks voorbereiding, een methode waar mensen als Monty Roberts en anderen terecht geen goed woord voor overhebben.
Maar in Europa betekende de conventionele methode nagenoeg hetzelfde wat in de USA "natural" wordt genoemd! Ga maar na: zeer grondige systematische voorbereiding aan de hand (wat nu dus "grondwerk" genoemd word). Rustig laten wennen aan het harnachement, longeren en pas als alles geaccepteerd is, heel rustig wennen aan ruitergewicht en daarna pas het opstijgen... Alles werd stapsgewijs voorbereid...en er werd kritisch gekeken naar de reakties van het paard, was het gespannen of juist ontspannen enz...
En dan komen de "naturals" uit de VS òns vertellen dat we jarenlang àlles verkeerd deden... sure...![]()
Die naturals uit de VS zijn in hun eigen land goeroes, maar feitelijk kenden de oude paardenmensen in onze streken de principes al...
Alleen, sinds we hier met ons allen meer voor de winstpunten rijden dan voor ontspannen ritjes in het bos, op hete bloedkikkers lijken we vergeten te zijn dat rustig aan doen in de africhting een must is...als je tenminste een lang en gelukkig leven voor je paard wenst.