Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
caroline_max schreef:Ze zijn een week of wat voor de inbeslagname gechipt door de AID, zodat het voor de toenmalige eigenaar moeilijker zou worden om vooruitlopend op de - toen dus al aanstaande - inbeslagname nog paarden te verduisteren. Na de inbeslagname zijn er bij de chips paspoorten aangemaakt, om de paarden voortaan "legaal" door het leven te kunnen laten gaan. Deze is door de handelaar keurig bijgeleverd bij aflevering van het paard.Waren die paarden al wel gechipt dan?
caroline_max schreef:Wij hebben dit paard op dit moment nog niet zelf, maar dat gaat op termijn wel gebeuren. Dat we haar nu nog niet zelf hebben heeft een goede reden: ze heeft weinig op met andere paarden, maar ze is gek op aandacht van mensen en die zou ze, tussen 9 anderen, bij ons tekort komen. Dus staat ze for the time being op het werk van mijn betere helft, waar ze iedere dag door de kinderen die daar komen wordt geborsteld en vertroeteld, waarvan ze zichtbaar geniet. Zolang ze het naar haar zin heeft kan ze daar blijven, als dat verandert halen we haar naar huis.En heb je zelf nu zo'n paard?
caroline_max schreef:@Vrijwilliger; Hoeveel handelaren ken jij/jullie, en hoezo zouden die geen hart hebben voor de dieren? Vindt het nopgal negatief klinken/doemdenken hoor. Er zijn zat handelaren die niet goed voor hun dieren zijn zeker, maar er zijn ook genoeg die wél hart voor de dieren hebben hoor.
Vrijwilliger schreef:caroline_max schreef:@Vrijwilliger; Hoeveel handelaren ken jij/jullie, en hoezo zouden die geen hart hebben voor de dieren? Vindt het nopgal negatief klinken/doemdenken hoor. Er zijn zat handelaren die niet goed voor hun dieren zijn zeker, maar er zijn ook genoeg die wél hart voor de dieren hebben hoor.
Er zullen er zat zijn die het beste voor de dieren willen, dat ontken ik helemaal niet. Maar... zowel handelaren als opslaghouders hebben een zakelijk belang. De schoorsteen moet roken. Dat maakt de insteek compleet anders. Wat moet je met iets van 30 paarden die je aan de straatstenen niet kwijt kunt?! Ga je daarvoor dure opvang betalen (om fysieke en psychische problemen te behandelen)? En stel dat je dat al doet: voor hoe lang? En wegen de kosten dan nog op tegen de opbrengsten van de mogelijke verkoop?
Als ondernemer trek je ergens een hele grote streep en de kans is bij dit soort paarden heel groot dat die streep vrij snel getrokken wordt.
Ik ben zelf ondernemer (niet in dierenzielen) en weet verdomd veel over het trekken van strepen.
Het idee dat opslaghouders en handelaren in eerste instantie alleen maar denken aan het belang van het paard is ronduit naif. Het gaat erom wat ze onder de streep verdienen.
Dit maakt dat SPIN zich zorgen maakt.
pipo schreef:een opvang/opslag krijgt een dagvergoeding, maar (moet ik zelf ook even teruglezen/opzoeken) volgens mij staat daar da kosten daar buiten..
dus strepen of niet,je weet wat je van te voren per paard per dag kan vangen als opvang/opslag.Daar kan je je dus of voor aanmelden of niet. Voldoe je niet aan de eisen gaat er vast en zeker een streep door je adres en krijg je de volgende keer geen paarden in jouw stal omdat je met de dingen knoeit of sjoemelt. Ook min lnv en de aid en ken mij t schelen wat vr organisaties kunnen geen missers gebruiken.
wat me tegenstaat aan je uitspraak is dat Pin ook 150 euro voor bemiddeling vraagt.. is dat geen zakelijk belang dan?
caroline_max schreef:@vrijwilliger; in de mail wordt iets heel anders gesteld; namelijk dat er mensen zijn die vanuit hun HART voor de paarden wil zorgen. Dat suggereerd in mijn ogen wel degelijk dat een handelaar dat dus zeker niet doet.
Citaat; Het is onnodig om de paarden aan een of andere, al dan niet bekende, handelaar over te dragen terwijl er tientallen mensen zijn die vanuit hun HART de paarden een liefdevol thuis kunnen bieden. U weet net als ik dat elke handelaar naar de economische waarde van een paard kijkt. De paardenmarkt ligt op zijn gat, een handelaar gaat deze paarden niet of nauwelijks kunnen verkopen….behalve…aan de slager!
Citaat:dinsdag 15 november 2011
Vandaag hebben we de volgende e-mail naar categoriehouder vee en goederen van het ministerie gestuurd. Dat is degene die verantwoordelijk is voor de opslag van de paarden.Geachte mevrouw,
Zoals u wellicht weet hebben wij, Stichting Paard in Nood, de dierenpolitie verwittigd inzake de paarden te Elkenrade. Samen met een voormalige eigenaresse is er een dossier opgebouwd dat afgelopen zaterdag naar de dierenpolitie Limburg-Zuid is gestuurd met het verzoek iets te doen.
De dierenpolitie heeft hier inderdaad iets mee gedaan, het resultaat is dat er nu 28 paarden opgeslagen worden, waarvan u de bewaring regelt.
Ik was die woensdag meer dan 12 uur lang ter plekke, en met de dierenpolitie was overeengekomen dat als eigenaresse afstand zou doen van de paarden Stichting Paard in Nood zou zorgen voor goede opvangadressen en zelf enkele paarden zou opnemen.
Ok, SPIN heeft een grote rol gespeeld bij het aankaarten van de situatie van deze paarden, super! SPIN heeft contact gelegd met de eigenaresse (ja toch?), een dossier opgebouwd, het probleem aangekaart bij de dierenpolitie, en was aanwezig bij de inbeslagname. Tot zover helemaal top hoor!
De toezegging tot vrijwillige afstand was er, helaas enkel mondeling. Toen mevrouw moest tekenen, haakte ze af waarna de paarden in beslag zijn genomen. Ik heb haar persoonlijk nog gesmeekt voor het welzijn van de dieren te kiezen, maar ze zei letterlijk “ze belanden toch in de salami, vroeg of laat!”
In mijn ogen wordt hier gesuggereerd dat de (enige?) goede oplossing voor de paarden opvang door SPIN zou zijn. Misschien lees/zie ik het helemaal verkeerd hoor!
Deze zaak heeft zoals u weet veel media aandacht gekregen, onze telefoon stond dan ook letterlijk roodgroeiend de afgelopen dagen. We hebben honderden emails ontvangen van mensen die iets willen betekenen, waarvan zeker 60 mensen 1 of meerdere paarden willen opvangen.
We hebben deze contacten uiteraard bewaard, ondanks dat we er op het moment niets mee kunnen doen omdat we, in tegenstelling tot wat in de media verkondigd wordt, niet over de paarden beschikken kunnen.
Het is onnodig om de paarden aan een of andere, al dan niet bekende, handelaar over te dragen terwijl er tientallen mensen zijn die vanuit hun HART de paarden een liefdevol thuis kunnen bieden. U weet net als ik dat elke handelaar naar de economische waarde van een paard kijkt. De paardenmarkt ligt op zijn gat, een handelaar gaat deze paarden niet of nauwelijks kunnen verkopen….behalve…aan de slager!
Nogmaals; ik vindt hier dat er gesuggereerd wordt dat SPIN de (enige?) juiste/geschikte opvang zou kunnen bieden voor deze paarden. Daarnaast hebben veehandelaren blijkbaar puur een zakelijk en financiël gewin in het oog, ipv hart voor dieren. Dat SPIN een lijst heeft met potentiële kopers doet er plotseling niet toe; de paarden kunnen (nog steeds, ondanks de aanwezige lijst) alleen naar de slager? Waarom zou een handelaar, die idd van de paarden 'af wil', ze niet aan de mensen op de lijst willen verkopen? Of willen de mensen op de lijst alleen een paard opvangen zonder aanschafkosten? In de reactie van het ministerie wordt duidelijk gesteld dat deze handelaar een soort tussenpersoon is om de opslaghouder anoniem te houden (in mijn ogen ook terecht). Mijn vraag; waarom is SPIN niet wat positiever en richt ze zich niet op het leggen van contact met de betreffende handelaar in de toekomst?
Wat is het signaal wat er dan aan heel Nederland afgegeven wordt? “Belt u maar liever niet de dierenpolitie, want de dieren worden dan wel vanuit hun verwaarlozing gehaald, maar gaan vervolgens – hetzij indirect – toch naar de slager!” Zeker gezien de media aandacht zou dit tot veel verzet en zelfs Kamervragen kunnen leiden.
Idem
Ik hoop van u te horen of u genegen bent om zodra de paarden “vrij” zijn onze hulp in de bemiddeling van de paarden te aanvaarden. Zo zullen er ook niet onnodig kosten op de overheid drukken en u kunt van onze kennis en ervaring in het bemiddelen van paarden gebruik maken.
Zoals in de reactie van het ministerie te lezen is (zie de website van Paard in Nood) kan/wil/mag er niet van de regels afgeweken worden. Concreet betekend dat dat de paarden alleen via een handelaar bij de opslaghouder vandaan kunnen gaan. Na jaren minimale wetgeving is er nu eindelijk wetgeving op dit (en andere) gebied, en dat is nou eenmaal niet anders. Dat heeft imo weinig met onnodige kosten te maken. Er zullen genoeg kosten zijn om de paarden weer 'levenswaardig' te kunnen laten leven, waarom zou SPIN deze op zich moeten nemen? Misschien is het een optie om te vragen of de handelaar in kwestie contact op wil nemen met SPIN om samen de paarden te kunnen plaatsen?
Op onze website is te vinden wat onze aanpak is hierin.
Met vriendelijke groet,
Stichting Paard in Nood
(Alle namen zijn uit deze e-mail verwijderd.)
Amalarab schreef:Het ergste is dat er gevoelloze kerels rondlopen die aan deze ellende ook nog willen verdienen. De eigenaar van de opslag? De eigenaar van het bedrijf dat de inbeslagname regelt?
Denk je dat zij het brood uit de mond willen laten stoten door een goedbedoelende organisatie als PIN?
Typisch dat de opslagplaats geheim moet blijven. Dan kan er dan stiekem doorgegaan worden met de verwaarlozing en het snel doorsluizen naar de slacht.
En wij maar naief denken dat 'ze het wel goed met ons voor hebben'. Zonder openheid kunnen we dat niet echt weten.
Zijn er Bokkers die weten waar zo'n opslag zit en kunnen zij helderheid verschaffen?
caroline_max schreef:@Vrijwilliger; Ik stel je vragen , maar een antwoord kun je daar blijkbaar niet op geven. Heb de website al tig keer doorgespit maar kan daar toch echt geen antwoord vonden.
Waarom denk je dat ik bij PIN wil komen kijken? Ik ben niet geinteresseerd in een paard, woon te ver weg om vrijwilliger te worden, en ik geloof best dat jullie goed werk doen. Dat heb ik nu al meerdere keren aangegeven trouwens. Blijkbaar mag jij/mogen jullie je wel zeer kritisch uitlaten over ander partijen, maar andersom niet? Dat gevoel krijg ik hier namelijk heel erg van. Maar goed, ik wens jullie alle succes en hoop dat jullie lijst met belangstellenden op de een of andere manier toch bij de handelaar terecht komt (en dat die er wat mee doet natuurlijk).
Citaat:U bent van mening dat het onnodig is de paarden via een, bij ons bekende, handelaar te herplaatsen. Herplaatsing van dieren gebeurd, in de meest voorkomende gevallen, via handelaren omdat onze opslaghouders geheim zijn. Dit willen wij graag zo houden vanwege de veiligheid van onze opslaghouders. De betreffende handelaar krijgt van ons een lijst met belangstellenden die een paard willen kopen. De verwachting is dat het aantal belangstellenden het aantal aangeboden paarden zal overtreffen. Maar ook wanneer niemand zich heeft gemeld als belangstellende zal de handelaar proberen de dieren aan een goed adres te verkopen.
Citaat:U geeft aan te beschikken over honderden e-mails van mensen die iets willen betekenen, waarvan er mensen zijn die één of meerdere paarden op willen vangen. Het is goed te merken dat er zoveel mensen begaan zijn met het welzijn van de dieren. Als mensen belangstelling hebben voor de koop van één of meerdere paarden, dan kunnen zij dat kenbaar maken op ibg@minlnv.nl .