Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
kYliieJ schreef:eefj33 schreef:Maar ik vraag me dan af, hoe kan het dat een paard spontaan een scheur in de aorta krijgt?
Net als bij een mens kunnen er in de bloedvaten en aorta zwakke plekken zijn die je meestal niet kunt vinden.
Bij een mens kan het soms ontdekt worden door bijv pijn in de buik. maar dit zijn uitzonderlijke gevallen.
Met een gesprongen aorta moet je al op de operatietafel ligge, en opengesneden zijn om een kleine kans van overleven te hebben
LA_Woman schreef:Mijn vriend zei gelijk toen ik hem het filmpje liet zien; dat komt door alle doping die ze die paarden geven. En dat alle 'mensen'doping ooit op paarden is getest.
Maar nou vraag ik mij af of dat nog wel kan, doping in de paardensport... en zou een paard daaraan bezweken kunnen zijn?
NathalietjeB schreef:vraag me toch af of een ruiter als zoiets gebeurt snel weer in het zadel klimt ja of nee...ik zou er zelf denk echt even flink de schrik van hebben en bang zijn dat t weer zou gebeuren
mick75 schreef:En hij is niet de eerste die aan een gescheurde aorta overlijdt, tijdens of net na een wedstrijd. Ik zal nu best tegen een aantal schenen schoppen, maar zouden we ons niet eens moeten afvragen of we de grenzen van wat een paard kan hebben niet bereikt hebben? Voor de show worden de parcoursen steeds moeilijker, hoger, zwaarder, dat wil het publiek zien. Spectakel. Hoe hoger en moeilijker hoe beter. Er is een grens aan wat een paard, ook de absolute toppers, hebben kunnen. Is die niet bereikt, zoniet overschreden? Moeten we mischien toch weer terug naar de iets simpeler parcoursen van vroeger? In het belang van de ons zo geliefde viervoeters die ons die show geven?
MonaBelle schreef:Verschrikkelijk natuurlijk.
Wat ik mij wel afvraag, ik vind het toch raar dat het paard zo aan het natrekken was. Leek mij op dat moment meer een hersenbloeding o.i.d.
Is dit stuiptrekken ook gebruikelijk bij een gescheurde aorta?
MonaBelle schreef:Verschrikkelijk natuurlijk.
Wat ik mij wel afvraag, ik vind het toch raar dat het paard zo aan het natrekken was. Leek mij op dat moment meer een hersenbloeding o.i.d.
ThreeFingers schreef:MonaBelle schreef:Verschrikkelijk natuurlijk.
Het paard bloed van binnen dood, het bloed word uit de aorta gepomt, dat houd ook in de hersenen vrij snel zonder bloed/zuurstof komen te zitten......
Jiwa schreef:mick75 schreef:En hij is niet de eerste die aan een gescheurde aorta overlijdt, tijdens of net na een wedstrijd. Ik zal nu best tegen een aantal schenen schoppen, maar zouden we ons niet eens moeten afvragen of we de grenzen van wat een paard kan hebben niet bereikt hebben? Voor de show worden de parcoursen steeds moeilijker, hoger, zwaarder, dat wil het publiek zien. Spectakel. Hoe hoger en moeilijker hoe beter. Er is een grens aan wat een paard, ook de absolute toppers, hebben kunnen. Is die niet bereikt, zoniet overschreden? Moeten we mischien toch weer terug naar de iets simpeler parcoursen van vroeger? In het belang van de ons zo geliefde viervoeters die ons die show geven?
Ik ben benieuwd of hier iemand op gaat reageren.
juliomariner schreef:De parcoursen staan echt niet veel hoger dan vroeger. Echter de lijntjes zijn moeilijker en de balken worden steeds dunner en lichter, de lepels worden platter. Ik geloof dus niet dat een paard meer "lijdt"van een parcours van tegenwoordig dan vroeger. Daarbij zijn de paarden steeds bloederiger en wendbaarder geworden