Scheur in de aorta blijkt doodsoorzaak Hickstead

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Scheur in de aorta blijkt doodsoorzaak Hickstead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:45

Ik had inderdaad al een vermoeden dat het om de aorta ging. Zelf al was het eerder ontdekt, dan was er niets aan te doen. Echt een drama dat het zo heeft moeten lopen. Ik ben blij dat Hickstead een waardig afscheid heeft gekregen door gecremeerd te worden. Ik hoop voor Lamaze dat het hem zal helpen deze tragedie te verwerken.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:51

Verschrikkelijk natuurlijk.
Wat ik mij wel afvraag, ik vind het toch raar dat het paard zo aan het natrekken was. Leek mij op dat moment meer een hersenbloeding o.i.d.

Is dit stuiptrekken ook gebruikelijk bij een gescheurde aorta?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:02

kYliieJ schreef:
eefj33 schreef:
Maar ik vraag me dan af, hoe kan het dat een paard spontaan een scheur in de aorta krijgt?

Net als bij een mens kunnen er in de bloedvaten en aorta zwakke plekken zijn die je meestal niet kunt vinden.
Bij een mens kan het soms ontdekt worden door bijv pijn in de buik. maar dit zijn uitzonderlijke gevallen.

Met een gesprongen aorta moet je al op de operatietafel ligge, en opengesneden zijn om een kleine kans van overleven te hebben

Dit is mijn vader dus vorig jaar overkomen en hij heeft het wonder boven wonder overleefd! Zoiets gebeurt inderdaad heel plotseling...

Bij een paard is daar natuurlijk nog minder aan te doen dan bij een mens...

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:08

Tragisch! Ik kan alleen maar zeggen.
Rust in vrede! Je leeft in vele harte voort.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:11

Er is nu meer duidelijk over de doodsoorzaak ik hoop dat de eigenaren en Eric het een plek kunnen geven. Mooi dat hij gecremeerd is.
Ontzettend tragisch en sneu..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:12

Wat het ook is geweest het blijft gewoon kl*te.
Hier kon niemand wat aan doen.
Dit zijn dingen die gebeuren (helaas) ook bij mensen.
Zo is er niks en ineens kiept er iemand om en het is klaar.
Dat beeld zal Eric en de mensen op de tribune nog lang bij blijven en dat is heel erg naar.
Ik wens iedereen veel sterkte.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:13

Onzettend tragisch maar wel prettig dat de oorzaak bekend is.

Diep respect voor eric, prachtige woorden en benieuwd hoe en of hij de sport weer op gaat pakken :j

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:14

Zoals ik al vermoedde dus, zo'n beeld gaf het ook. Het is, gelukkig voor Hickstead, snel gegaan. Desalniettemin blijft het vreselijk...

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:30

Gelukkig dat het niet gebeurde boven de sprong of nog tijdens het parcours. Ik denk dat Hickstead het allerlaatste voor zijn ruiter heeft gegeven. Top paard!!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:38

LA_Woman schreef:
Mijn vriend zei gelijk toen ik hem het filmpje liet zien; dat komt door alle doping die ze die paarden geven. En dat alle 'mensen'doping ooit op paarden is getest.
Maar nou vraag ik mij af of dat nog wel kan, doping in de paardensport... en zou een paard daaraan bezweken kunnen zijn?

Er wordt ook in de paardensport doping gebruikt echter de toppaarden worden er zeer regelmatig op getest en ik weet bijna zeker dat Hickstead hier heel vaak op is getest omdat ze de paarden die veel winnen standaard hierop controleren. Dus dat doping hier ook maar iets mee heeft te maken lijkt wel wel heel sterk

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:46

NathalietjeB schreef:
vraag me toch af of een ruiter als zoiets gebeurt snel weer in het zadel klimt ja of nee...ik zou er zelf denk echt even flink de schrik van hebben en bang zijn dat t weer zou gebeuren

Hij zat eergisteren al weer in het zadel op de CSI Toronto, op een ander paard genaamd Herald 3 en kreeg daar een staande ovatie.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:56

Tja life go one. ook als je profruiter bent natuurlijk. Respect.
En het valt mij op hoe stil de tribune is tijdens zijn rit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:00

Dat is dus echt een doodsoorzaak waar je niets aan kon doen... heel tragisch, maar ergens ook wel mooi dat het paard echt "in het harnas" is gestorven. Nogmaals veel sterkte voor iedereen die deze prachtige hengst gaat missen.

Prachtig dat filmpje van de staande ovatie...

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:06

Ik zit de persconferentie te kijken die Eric gegeven heeft en wat is dat verschrikkelijk zeg hij is echt heel verdrietig (logisch natuurlijk)

Het is gedeeltelijk in engels gedeeltelijk in frans voor degenen die het willen zien
http://www.cbc.ca/video/#/Sports/Top_St ... 2166004987

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:11

Toch wel fijn dat de doodsoorzaak is gevonden, maar nog steeds een gemis :j
Dat Filmpje dat die weer op paard zit, ik kreeg kippenvel dat al die mensen klapten, echt heel mooi.
Leven gaat door, blijven vechten en knokken ook als er zulke dingen gebeuren, heb veel respect voor hem.
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 10-11-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:12

Een aneurysma is een plaatselijke verwijding van een slagader. Een aneurysma ontdekt een arts vaak bij toeval, zonder dat u klachten heeft. Waar komt het voor en wat is de oorzaak?
Een aneurysma is een plaatselijke verwijding van een slagader of een hartkamer. Een aneurysma van de aorta is een verwijding van de grote lichaamsslagader.

De aorta is de grootste en belangrijkste slagader van uw lichaam. De aorta vervoert zuurstofrijk bloed van het hart naar alle organen en weefsels van het lichaam. Normaal is de doorsnede van de aorta 2 tot 3 centimeter. Is de doorsnede meer dan anderhalf keer zo groot dan spreken we van een aneurysma.

Een aneurysma groeit meestal langzaam. Een levensgevaarlijke situatie ontstaat als de vaatwand van een groot aneurysma scheurt.

Dit gebeurt bij mensen...maar kan ook bij dieren .... !!
Het kan dus wel degelijk dat het bij een paard ineens gebeurt !

waardig afscheid !! en super dat hij opmerkte dat het paard hem ontweek !
erg triest als je dit moet meemaken ! maar gestorven in de ring !! super paardje ....

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:23

mick75 schreef:
En hij is niet de eerste die aan een gescheurde aorta overlijdt, tijdens of net na een wedstrijd. Ik zal nu best tegen een aantal schenen schoppen, maar zouden we ons niet eens moeten afvragen of we de grenzen van wat een paard kan hebben niet bereikt hebben? Voor de show worden de parcoursen steeds moeilijker, hoger, zwaarder, dat wil het publiek zien. Spectakel. Hoe hoger en moeilijker hoe beter. Er is een grens aan wat een paard, ook de absolute toppers, hebben kunnen. Is die niet bereikt, zoniet overschreden? Moeten we mischien toch weer terug naar de iets simpeler parcoursen van vroeger? In het belang van de ons zo geliefde viervoeters die ons die show geven?

Ik ben benieuwd of hier iemand op gaat reageren. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:26

Ben ik ook wel benieuwd naar.. Ik ben het er in ieder geval mee eens.. Die hindernissen zijn echt méga! :oo

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:26

MonaBelle schreef:
Wat ik mij wel afvraag, ik vind het toch raar dat het paard zo aan het natrekken was. Leek mij op dat moment meer een hersenbloeding o.i.d.

Het stuiptrekken is het moment dat hij de controle over zijn spieren verliest dat overkomt ieder paard dat sterft. Toen ik mijn paard is moest laten slapen begeleide mijn DA me gelukkig heel goed en legde dat uit voor het echt gebeurde zodat ik er niet van zou schrikken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:29

MonaBelle schreef:

Het paard bloed van binnen dood, het bloed word uit de aorta gepomt, dat houd ook in de hersenen vrij snel zonder bloed/zuurstof komen te zitten......

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:31

ThreeFingers schreef:
MonaBelle schreef:

Het paard bloed van binnen dood, het bloed word uit de aorta gepomt, dat houd ook in de hersenen vrij snel zonder bloed/zuurstof komen te zitten......

En dus stuiptrekkingen veroorzaakt.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:41

Vreselijke oorzaak, maar wel 'mooi' dat Hickstead overleden is in de ring, na eerst nog een prachtige ronde te hebben gereden. Het is echt vreselijk triest allemaal.
Van het filmpje met staande ovatie krijg ik kippenvel..

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:42

Jiwa schreef:
mick75 schreef:
En hij is niet de eerste die aan een gescheurde aorta overlijdt, tijdens of net na een wedstrijd. Ik zal nu best tegen een aantal schenen schoppen, maar zouden we ons niet eens moeten afvragen of we de grenzen van wat een paard kan hebben niet bereikt hebben? Voor de show worden de parcoursen steeds moeilijker, hoger, zwaarder, dat wil het publiek zien. Spectakel. Hoe hoger en moeilijker hoe beter. Er is een grens aan wat een paard, ook de absolute toppers, hebben kunnen. Is die niet bereikt, zoniet overschreden? Moeten we mischien toch weer terug naar de iets simpeler parcoursen van vroeger? In het belang van de ons zo geliefde viervoeters die ons die show geven?

Ik ben benieuwd of hier iemand op gaat reageren. :)

De parcoursen staan echt niet veel hoger dan vroeger. Echter de lijntjes zijn moeilijker en de balken worden steeds dunner en lichter, de lepels worden platter. Ik geloof dus niet dat een paard meer "lijdt"van een parcours van tegenwoordig dan vroeger. Daarbij zijn de paarden steeds bloederiger en wendbaarder geworden

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:47

Was er al bang voor aan de hand van het filmpje te zien .
Heb het eens meegemaakt met een fries.

Wel fijn dat ze hem hebben laten cremeren .
zonde van z,n goed springpaard.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:58

juliomariner schreef:
De parcoursen staan echt niet veel hoger dan vroeger. Echter de lijntjes zijn moeilijker en de balken worden steeds dunner en lichter, de lepels worden platter. Ik geloof dus niet dat een paard meer "lijdt"van een parcours van tegenwoordig dan vroeger. Daarbij zijn de paarden steeds bloederiger en wendbaarder geworden

Bloederiger ?? :+ :+