liljebo schreef:DAT was idd bekend, maar niet dat paarden dus dingen bewust apart op zouden nemen met het ene of ander oog of beide. 38 paarden van hetzelfde geslacht en hetzelfde ras is wellicht niet zo representatief, dus ik ga het even testen met hengsten en ruinen van andere rassen. Ik denk dat ze de geur even vergeten zijn. De voeremmer bv zal niet zozeer bekeken worden als wel gewoon herkend op geur. Tenzij het een nieuw gekochte was...Het verhaal van de ogen kende ik, in zoverre dat ik weet dat er sprake is van twee hersenhelften met eigen eigenschappen en dat het bv niet logisch is voor een paard om iets wat hij rechts heeft gezien, links als bekend te ervaren.
Daar ontstaan ook veel 'ruzies' over tussen ruiter en paard. Hij heeft het toch gezien, wordt gezegd. Hij kent het dus. Maar ze vergeten dat hij het bv alleen links heeft gezien en dat rechts een ander verhaal is.
McLean maakt daar overigens ook gebruik van bij zijn training en traint altijd beide zijden. En dat doen eigenlijk alle verstandige paardenmensen.
Citaat:Dan nog even over de stelling:
Ik weet dat er ook genoeg misgaat bij dat interpreteren, helaas, met name door leken.
Ben ik het niet mee eensIk zie vaak minstens zoveel misinterpretaties bij mensen die beroepsmatig met paarden werken dan bij leken.
Waar. Maar een beroepsmatig met paarden bezig zijnde is niet meteen een echte paardenkenner. Ik had ze dus even anders ingedeeld in gedachten. Ik bedoelde de leek tegenover de paardenkenner. Ik weet toevallig van een schrijnend geval van iemand waar ik publiek niet zoveel over kwijt wil, maar verdient geld met inrijden, terwijl het paard dat ze afleverde niet meer kan, en meer gedragsproblemen vertoont dan toen hij naar haar toe ging. Omdat ze "gevechten met hem aanging".
Citaat:En tot slot...De wetenschappers die ik tot nu toe 'lees' geven aan dat ook de wetenschap niet weet wat er precies in een dier omgaat en dat dat ook nooit volledig helder zal worden. Ze kunnen alleen dmv onderzoek zoveel mogelijk proberen te begrijpen, opdat het houden van dieren in zoo, aquarium, in de wei en thuis en het werken daarmee zoveel mogelijk is aangepast aan de behoeftes van het dier.
Precies.
jolin schreef:Dat ze niet denken als wij geeft niet aan dat ik ze niet hoger heb staan dan een plant.Hahaha. Ze hebben zoveel eigenschappen wel die wij niet hebben, wat maakt dat ik zo mogelijk nog meer bewondering voor ze heb gekregen en het tevens makkelijker maakt om met ze te werken. Nu weet ik waarom ik heeeele kleine stapjes moet nemen en waarom ik het ene moet blijven herhalen en het andere niet. Dat het voor jouw redelijk nieuw is kan ik uit je schrijven wel opmaken.
.
Je weet helemaal niet of ik paarden anders train dan jij of hem...Waar baseer je het op dat dingen nieuw voor me zijn? Er is niets nieuw voor me wat er genoemd is.
Ik zeg alleen maar dat zoals je dingen hier neerzet en een ander het leest, het overkomt alsof een paard niet hoger staat dan een plant want "niet ontwikkeld" etc. Je hebt het immers niet over eigenschappen die het WEL heeft, je hebt het over wat er aan mankeert, wat ze niet kunnen, waar ze tekort schieten en hoe primitief ze zijn. Lees maar eens terug.
Ik stel dat, als het paard zo is als jij het doet overkomen in je posts je de conclusie kunt trekken dat er geen bezwaar kan zijn tegen self helplessness.
Ik geloof niet dat het de bedoeling was van je posts dat we tot die conclusie komen. Ik neem aan dat je alleen duidelijk wilde maken dat we niet moeten denken dat ze denken als mensen (en dat doe ik persoonlijk ook niet).
Dat staat toch helemaal los van wat ik zelf al of niet zou weten? Het gaat niet over mij. Het is ook niet van belang in een discussie.
Misschien is het lastig mijn posts te interpreteren zoals ze bedoeld zijn. liljebo snapt in elk geval wel exact wat ik zeg.
Maar het is beter voor de discussie, die toch al feitelijk off topic is, om bij het onderwerp te blijven en niet te gaan invullen wat ik wel of niet zou weten.
Ik heb trouwens een gigantisch probleem met mijn pc en moet afsluiten.