Dierenarts de fout in met wormenkuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:17

Jammer voor de DA die in mijn ogen wel goed bezig was op de markt. Als je zo'n marktpaard koopt dat lijkt me het niet verkeerd om er direct een wormspuit in de gooien. Ik neem aan dat de handelaren dat zelf niet hebben gedaan, de handel ligt al op zijn kont en dan een wormspuit investeren in de handelswaar zie ik niet gebeuren.
Zelf ben ik absoluut geen voorstander van een mestonderzoek. Ik bepaal nog steeds zelf mijn ingredienten per seizoen, ik wissel af met pyrantel, praziquantel, febenzadol, ivermectine en moxidectine. Ik geef elke keer een andere samenstelling dus zelf ga ik in mijn ogen al helemaal niet voor de resistentie.
Ik geef maar 4 spuiten per paard per jaar (de pramox geef ik 1,5 van want die is maar tot 575 kilo) en heb hierdoor geen wormen meer bij mijn paard die toch aardig wormgevoelig was.

germie schreef:
Ik ontworm 4 keer preventief per jaar. 3 keer ivermectine, 1 keer moxidectine

@germie: jij gaat dus wel de resistentie aan bij je paard, alle 'ine' is familie van elkaar dus ontworm je in feite met het zelfde, ondanks dat je denk dat de moxidectine alles opruimt. Je kunt beter een pyrantel of febenzanol tussen door geven in plaats van de 3 (!) maal ivermectine.
Laatst bijgewerkt door haan op 19-10-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:18

geerke schreef:
vreemd eigelijk dat er aangeraden wordt je hond iedere drie maanden te ontwormen.
Niks geen mestonderzoek of recept en daar is ook geen sprake van resistentie.
Je kunt op heel veel sites prima ontwormschema's vinden welke werkzame stof in welk jaargetijde je moet gebruiken.
Anders gewoon bestellen in Engeland.
Is nog goedkoper ook.
http://www.farmworming.co.uk/horse-wormers-80-c.asp

resistentie krijg je door niet de juiste dosering te geven,en niet de juiste werkzame stof gelang het jaargetijde.

Eigenlijk is dat best wel vreemd inderdaad. Iemand hier een verklaring voor?

Ludique96

Re: Dierenarts de fout in met wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:26

Die van mij wordt 2x per jaar geënt en dan vraag ik gelijk wormen kuur voor
een jaar. En anders haal ik het in de winkel.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:27

En als je je paard met te veel ontwormt? Is dat ook schadelijk?
Ik geef een spuit van 700 kg maar weet zeker dat ze dat bij lange na niet weegt :+

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:27

Ludique96 schreef:
Die van mij wordt 2x per jaar geënt en dan vraag ik gelijk wormen kuur voor
een jaar. En anders haal ik het in de winkel.

Hiervoor moet je toch ook van je DA een recept mee krijgen? Iig hier krijg ik ze niet mee zonder :+

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:28

In de winkel word het niet eens meer verkocht...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:31

kim345 schreef:
Ik geef een spuit van 700 kg maar weet zeker dat ze dat bij lange na niet weegt :+

geen probleem, overdoseren is niet erg maar onderdoseren wel, dan helpt het niks :n

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:35

kim345 schreef:

Ligt eraan hoeveel je paardje echt weegt, als ze bijvoorbeeld 200kg weegt, ja dan kan het schadelijk zijn. Weegt ze 650 kg, nee dan kan het niet zoveel kwaad, toch is het beter om te ontwormen naar het gewicht van je paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:00

haan schreef:
@germie: jij gaat dus wel de resistentie aan bij je paard, alle 'ine' is familie van elkaar dus ontworm je in feite met het zelfde, ondanks dat je denk dat de moxidectine alles opruimt. Je kunt beter een pyrantel of febenzanol tussen door geven in plaats van de 3 (!) maal ivermectine.

In het ontwormingsschema van de DA-en zit vaak zelfs 4 a 5x invermectine.

http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... wormen.php

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:14

ik vind dat zo'n gezeur met die wormkuren , ze hebben alleen maar de drempel om je paard te ontwormen verhoogd.. Denk dat er nu veel mensen zijn die door deze regel hun paarden helemaal niet meer ontwormen.
Heb ook nooit begrepen waarom dit is ingevoerd. :s

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:36

roxxxiejjj schreef:
geerke schreef:
vreemd eigelijk dat er aangeraden wordt je hond iedere drie maanden te ontwormen.
Niks geen mestonderzoek of recept en daar is ook geen sprake van resistentie.
Je kunt op heel veel sites prima ontwormschema's vinden welke werkzame stof in welk jaargetijde je moet gebruiken.
Anders gewoon bestellen in Engeland.
Is nog goedkoper ook.
http://www.farmworming.co.uk/horse-wormers-80-c.asp

resistentie krijg je door niet de juiste dosering te geven,en niet de juiste werkzame stof gelang het jaargetijde.

Eigenlijk is dat best wel vreemd inderdaad. Iemand hier een verklaring voor?

de reden dat honden en katten wel zo frequent ontwormd worden is heel simpel: Bij deze dieren zijn wormen een zoonose en vooral kleine kinderen kunnen geinfecteerd worden. We ontwormen dus ook deels voor ons zelf. Daarbij worden veel honden op dezelfde manier gehuisvest en is de blootstelling en inffectiedruk dus tussen honden redelijk gelijk

Paardenwormen zijn geen zoonose. Daarnaast kan de huisvestingen tussen dieren enorm verschillen en daarmee kan het ene dier veel meer worden blootgesteld dan het ander. Daarom zal een paard op de wei totaal anders moeten ontwormd worden dan een paard op stal. De kans op resistentie door verkeerd ontwormen is dus ook veel groter.

Sommige hier geven aan dat ze het onzin vinden omdat ze zelf ook een goed schema in elkaar kunnen zetten, maar niet elke paardeneigenaar wil/kan de tijd nemen om dat uit te zoeken.
Ik ben er overigens mee eens dat het beleid op controle nergens over gaat. De gemiddelde dierenarts geeft de ontwormingsmiddelen gewoon mee zonder enig onderzoek. Dus eigenlijk zou deze regel alleen zin hebben als alle da hetzelfde beleid voeren.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:40

sweetheart schreef:
kim345 schreef:

Ligt eraan hoeveel je paardje echt weegt, als ze bijvoorbeeld 200kg weegt, ja dan kan het schadelijk zijn. Weegt ze 650 kg, nee dan kan het niet zoveel kwaad, toch is het beter om te ontwormen naar het gewicht van je paard.

Geen flauw idee, 650 lijkt me sterk dat ze zoveel weegt :+
Hoeveel zou jij pony uit profiel schatten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:42

Koblenz@dank voor je uitleg!
Ik ontworm mijn honden altijd met fenbendazole of praziquantel....worden die wormen daar dan niet resistent tegen?

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:23

@Geerke jaa eigenlijk geldt hier een beetje hetzelfde verhaal als bij paarden. Eigenlijk zou er eerst mestonderzoek moeten plaats vinden voordat er ontwormd wordt. Maar er is hier gewoon geen algemeen beleid over tussen alle dierenartsen. Eigenlijk hetzelfde verhaal voor het hele antibiotica gebruik. We krijgen steeds meer resistente bacteriën omdat dierenartsen (maar ook humane artsen) antibiotica voorschrijven zonder duidelijke diagnose.
Overbodig gebruik van ontwormingsmiddelen vergroot de kans op resistentie. Ik denk dat ontwormingsmiddelen wel vrij verkrijgbaar zijn voor honden omdat hier makkelijker een algemeen schema voor te maken is. Zoals ik eerder al zei vanwege de overeenkomst in huisvesting en dus blootstelling.
Voor paarden zal de blootstelling erg verschillen qua huisvesting enz en daarom moeilijker om een algemeens schema op te stellen. Misschien dat de overdraagbaarheid van dier op mens ook een reden vormt?
In principe zou het dus ideaal zijn om resistentie tegen te gaan als er voor alle dieren eerst mestonderzoek wordt gedaan voordat er behandeld wordt met ontwormingsmiddelen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:26

jammer dat iedereen het gezeik vind...
door het onnodig geven van wormkuren is de gehele wormpopulatie in nederland resistent aan het worden. Als we doorgaan met onnodig en het verkeerde middel gebruiken om te ontwormen dan werkt er over een paar jaar niets meer. Als je dan een wormbesmetting hebt, kun je niets meer doen om je paard te helpen omdat de wormen niet langer doodgaan van ontwormingsmiddelen.

Dus roept u vooral allen dat het onzin is..gedegen onderzoek naar wormeieren in de mest is noodzakelijk, anders hebben we straks een probleem

goed dat dierenarts aangepakt is!pluim!!!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:39

Wormeitjes vinden bij onderzoek = WORMKUUR
Geen wormeitjes vinden bij onderzoek = ook WORMKUUR
Conclusie onderzoek is onbetrouwbaar !
BEtrouwbaar = 3 a 4 x per jaar goede (opgewicht) WORMKUUR.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 05:45

Precies..!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 06:49

Ik haal ze nog steeds bij een handelaar waar ik mijn paarden koop en die laat gewoon via via dozen komen.. Ideaal dus..
Aangezien er bij ons paarden komen en gaan kan ik moeilijk voor ieder paard even 35,- voorrijkosten betalen+ nog die wormen kuur.. Terwijl ik nu voor 5,- klaar ben :P

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 06:59

Dustinlover schreef:
Ik haal ze nog steeds bij een handelaar waar ik mijn paarden koop en die laat gewoon via via dozen komen.. Ideaal dus..
Aangezien er bij ons paarden komen en gaan kan ik moeilijk voor ieder paard even 35,- voorrijkosten betalen+ nog die wormen kuur.. Terwijl ik nu voor 5,- klaar ben :P

en dit is dus precies wat mensen vertikken te doen.
naar mijn idee hebben ze ook niet echt na gedacht om de wormenkuren via de DA te laten doen... mensen die handelen gaan waarschijnlijk geen kuren meer geven... en ik denk dat mensen die het niet zo breed hebben in het geld hier ook op zullen bezuinigen. wat dus ten koste van de paarden gaat

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:10

haan schreef:
Jammer voor de DA die in mijn ogen wel goed bezig was op de markt. Als je zo'n marktpaard koopt dat lijkt me het niet verkeerd om er direct een wormspuit in de gooien. Ik neem aan dat de handelaren dat zelf niet hebben gedaan, de handel ligt al op zijn kont en dan een wormspuit investeren in de handelswaar zie ik niet gebeuren.
Zelf ben ik absoluut geen voorstander van een mestonderzoek. Ik bepaal nog steeds zelf mijn ingredienten per seizoen, ik wissel af met pyrantel, praziquantel, febenzadol, ivermectine en moxidectine. Ik geef elke keer een andere samenstelling dus zelf ga ik in mijn ogen al helemaal niet voor de resistentie.
Ik geef maar 4 spuiten per paard per jaar (de pramox geef ik 1,5 van want die is maar tot 575 kilo) en heb hierdoor geen wormen meer bij mijn paard die toch aardig wormgevoelig was.

germie schreef:
Ik ontworm 4 keer preventief per jaar. 3 keer ivermectine, 1 keer moxidectine

Toch bevalt dit gewoon het beste. En het is nog afgestemd met veearts ook.
Ik wissel af en toe nog wel eens af met Pyrantel of praziquantel, maar die heb ik nu niet meer liggen, op. Als ik behoefte heb aan een ruilactie dan plaats ik wel weer een oproep, voorlopig nog niet (zo heb 2 jaar terug ook diverse werkzame stoffen geruild. Zelf gewoon 50 ivermectine besteld vlak voor receptplicht en deze deels geruild voor andere werkzame stoffen. Maar de Fenybenzanol komt er niet meer in, die werkt 9 van de 10 keer toch niet.
Febenzanol gebruik ik niet. Mijn merrie met veulen werden 3 jaar geleden door de pensionhouder bij een pas aangekocht veulen van een andere pensionklant gezet. Dit veulentje had dus bloedwormen, ik heb er direct wat van gezegd, maar pensionhouder vond het ons probleem en eigenaar veulen vond 6 euro voor een wormenkuur te duur. Na veel gezeik van mijn kant is het dier ontwormd, maar 2 maanden later scheet mijn veulen dus gewoon rode bloedwormen. Veulen liep net als mijn merrie gewoon mee in schema van 4 keer per jaar ontwormen, en was dus al een keer ontwormd, met Equiworm F. Direct na ontdekking van besmetting: Equiworm F erin gedaan, hielp niets. Met 2 spuiten ivermectine met 1.5 week ertussen was paard weer schoon. Dus voor mij geen Equiworm F meer. Ondanks dat er dus 2 paarden met wormbesmetting in het land liepen hadden mijn merrie en een ander paard er geen last van. Volgens veearts bestaat de kans dat mijn merrie eigenlijk niet ontwormd hoeft te worden, maar dat het niet verstandig is om dat uit te proberen. Dus gewoon preventief ontwormen. Veulentje dat besmetting heeft gehad is waarschijnlijk ook voor z'n leven resistent. Maar op het moment dat de mest werkelijk vol zit met wormen ben je niet bij. En mestonderzoek is me gewoon te duur, te gevaarlijk en te onbetrouwbaar, lees mijn ervaringen maar eens op bokt. Ik blijf niet aan het herhalen, maar heb gezien dat een hele pensionstal onder de wormen zat (behalve mijn paard en het paard van een andere klant die ook gewoon preventief ontwormde). Dus daar begin ik niet aan.
Ik heb dus duidelijk gegronde redenen om niet in mestonderzoek te geloven en wel in mijn manier van ontwormen (wat ook nog eens is afgestemd met dierenarts, eigenlijk al 8 jaar terug toen ik m'n merrie vol wormen kocht en nog eens bevestigd is 3 jaar terug door andere veearts).
Laatst bijgewerkt door germie op 20-10-11 07:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:13

door dit gezijk is me paaard zwaar ziek geworden !!
dus ik vindt dat je gewoon een wormen kuur moet kunnen krijgen als jij dat nodig vindt .

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:18

kim1207 schreef:
jammer dat iedereen het gezeik vind...
door het onnodig geven van wormkuren is de gehele wormpopulatie in nederland resistent aan het worden. Als we doorgaan met onnodig en het verkeerde middel gebruiken om te ontwormen dan werkt er over een paar jaar niets meer. Als je dan een wormbesmetting hebt, kun je niets meer doen om je paard te helpen omdat de wormen niet langer doodgaan van ontwormingsmiddelen.

Dus roept u vooral allen dat het onzin is..gedegen onderzoek naar wormeieren in de mest is noodzakelijk, anders hebben we straks een probleem

goed dat dierenarts aangepakt is!pluim!!!

ben ik het niet mee eens
ik laat standaard mest onderzoek doen.
dus geen wormen dus kreeg geen kuur wel de rekening van het mest onderzoek 2 paarden dus 30 euro

en nog geen maand later kreeg me paard koliek 3 keer per dag worm infectie !
dus had bijna geen paard meer gehad .
weer mest onderzoek dus spoed consult kosten weer mest onder zoek voor 2 paaarden injectie wormenkuren enz
dus een enrom duur plaatje terwijl het eigenlijk niet dodig was geweest .
vindt ook niet dat je veel moet ontwormen maar vindt ook dat je niet moet wachten tot je paard zo ziek wordt dat het bijna dood gaat dat was bij mij het geval dus ik \
ben er helemaal niet blij mee ik wil gewoon een kuur als ik dat wil !!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:22

En weer een voorbeeld hoe gevaarlijk mestonderzoek wel niet is. Je loopt gewoon achter de feiten aan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:24

Dat bedoel ik dus. Mestonderzoek is gewoon niet betrouwbaar!
Het moet eerst maar betrouwbaar worden, dan wil ik er absoluut in meegaan om resistentie tegen te gaan. Maar niet zolang er dingen als hier boven gebeuren!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:36

kim345 schreef:

Ligt een beetje aan de werkzame stof van de ontworming en het gewicht van je paard.

HolyPope schreef:
Wormeitjes vinden bij onderzoek = WORMKUUR
Geen wormeitjes vinden bij onderzoek = ook WORMKUUR
Conclusie onderzoek is onbetrouwbaar !
BEtrouwbaar = 3 a 4 x per jaar goede (opgewicht) WORMKUUR.

Een paard zonder wormen is geen paard. Een paard zal altijd wormen hebben. Taak van ons als eigenaars om te zorgen dat we de wormbesmetting zo laag mogelijk houden. De rede dat je mestonderzoek doet, is om te kijken welke worm er in grote hoeveelheid aanwezig is, om te kiezen voor je juiste werkzame stof bij de ontworming, en je dus effectiever ontwormd. Maar er kunnen inderdaad soms geen wormeitjes gevonden worden, wat niet zegt dat er geen besmetting is. Sowieso ontwormen is toch wel wijs, maar kijk wel goed waarvoor je ontwormd, welke middelen je gebruikt en hoe vaak. Hierbij is overleg met een DA niet onverstandig.