Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Michael1104

Re: Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:15

en als er nou een druppel zit omdat er een ader in een neus is gesprongen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:46

zelfde verhaal in mijn geval... eerst checken, en pas als het over/hersteld is weer mogen starten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:57

joyce B schreef:
zelfde verhaal in mijn geval... eerst checken, en pas als het over/hersteld is weer mogen starten.

Dan ben je het juist eens met de regel zoals ie nu is opgesteld. Want wat houdt die regel in: bij constatering van bloed in de mond klinkt een belletje van de jury. De FEI veterinair kijkt direct bij de ring paard in de mond en beslist of de proef kan worden voortgezet of het paard uit de wedstrijd moet worden genomen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:14

ceasario schreef:
H_Nalanta schreef:
Hoezo? Een sneetje aan de zijkant van de tong kan door bijten én door het bit komen..

Citaat:
Zij stellen: ‘Bij het vaststellen van bloed moet een paard altijd uitgesloten worden. Dressuur is een sport waarbij harmonie tussen paard en ruiter centraal moet staan.

Simpel, de stang eruit..zo'n "marteltuig" is niet meer van deze tijd.

Wat heeft dit nou weer met de stang te maken?
het gaat er hier om dat er uitsluiting plaats vind als het dier gaat bloeden door de hardhandigheid van de ruiter, dat vind ik een goede oplossing, gewoon de proef stil zetten, DA laten controleren en weer verder als het niks bijzonders is, dat heeft totaal niet met een stang of zo te maken, de stang is net zo "scherp" als de hand van de ruiter

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:26

CasanovaLY schreef:
Wat heeft dit nou weer met de stang te maken?
het gaat er hier om dat er uitsluiting plaats vind als het dier gaat bloeden door de hardhandigheid van de ruiter, dat vind ik een goede oplossing, gewoon de proef stil zetten, DA laten controleren en weer verder als het niks bijzonders is, dat heeft totaal niet met een stang of zo te maken, de stang is net zo "scherp" als de hand van de ruiter

elk bit is net zo scherp als de hand van de ruiter, dubbelgebroken kan je ook hard aan trekken hoor! niet alleen maar aan stangen :j

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:37

Hoe scherp de stang is hangt ook af van hoe strak je de kinketting doet, hoe losser de ketting slaat de stang door en is de hefboomwerking/knellen vd onderkaak ook weg.

En daarbij is een bit idd zo scherp als de hand van deruiter.

Ik zeg Controle en bij bewijs dat er dieronvriendelijk met het paard wordt omgegaan, bloed doormiddel van toedoen door de ruiter diskwalificeren

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:55

Anne_GTI schreef:
sflj schreef:
Paarden die niet bereden worden, heb ik nog nooit zien bloeden! ;)
Bloed = exit! Als het aan mij ligt.

Niet? Tja, dan is dat de oplossing: Gewoon alleen maar paard kijken ipv paard rijden. Dat is wel waar de partij voor de dieren zich sterk voor maakt.

Haha inderdaad tis wel de realiteit ik stem NIET op pvdd!!!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:49

ben het helemaal eens met de mensen die de petitie gestart hebben. Altijd uitsluiten bij bloed in de mond.
Ik las op pagina 1 dat er mensen zijn die vinden dat er dan een veterinair moet komen kijken of het komt door op de tong te bijten of niet en dan pas een uitsluiting moet volgen, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.
Als je paard bloed, door op de tong te bijten of door het bit, moet je gewoon onmiddelijk stoppen met rijden. Anders denk je alleen maar aan jezelf en presteren, en niet aan het welzijn van je paard. En dat hoort niet zo te zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 05:23

Anne_GTI schreef:
joyce B schreef:

Dan ben je het juist eens met de regel zoals ie nu is opgesteld. Want wat houdt die regel in: bij constatering van bloed in de mond klinkt een belletje van de jury. De FEI veterinair kijkt direct bij de ring paard in de mond en beslist of de proef kan worden voortgezet of het paard uit de wedstrijd moet worden genomen.

Goeie regel dus. Is er 'niks' aan de hand, dan is er ook niks aan de hand en kan de combinatie verder.
Als een paard door die 'spanning' van een wedstrijd gaat bloeden, moet ie uit de wedstrijd genomen worden, vind ik. Het paard heeft er niet om gevraagd.
Ergens moet je een grens trekken en aangezien je het niet aan het beest kunt vragen (hoewel ik sterk vermoed dat de meeste paarden niet vrijwillig die ring in gaan ;) ) is bloed of andere uiterlijkheden duidelijk te zien en klinkt het belletje. Niks onduidelijks aan.
Bloed van een dazenbeet is natuurlijk ook wel te onderscheiden van bloed door toedoen van de ruiter / 'spanning.'

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:45

Steffi_H schreef:
ben het helemaal eens met de mensen die de petitie gestart hebben. Altijd uitsluiten bij bloed in de mond.
Ik las op pagina 1 dat er mensen zijn die vinden dat er dan een veterinair moet komen kijken of het komt door op de tong te bijten of niet en dan pas een uitsluiting moet volgen, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.
Als je paard bloed, door op de tong te bijten of door het bit, moet je gewoon onmiddelijk stoppen met rijden. Anders denk je alleen maar aan jezelf en presteren, en niet aan het welzijn van je paard. En dat hoort niet zo te zijn.

als jij op je tong bijt, ga je dan ook naar huis als je school zit?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:53

ik vind als je paard uit zijn mond bloed dan stop je gewoon met je proef om te kijken waar het van komt,
ik zou me doodschamen als ik op een paard met bloedende mond op tv of CC zou verschijnen,
en zou zelf direct afstappen/afzadelen om het paard te controleren/behandelen !

ik geef namelijk om mijn paard waar ik op rij ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:51

Anne_GTI schreef:
sflj schreef:
Paarden die niet bereden worden, heb ik nog nooit zien bloeden! ;)
Bloed = exit! Als het aan mij ligt.

Niet? Tja, dan is dat de oplossing: Gewoon alleen maar paard kijken ipv paard rijden. Dat is wel waar de partij voor de dieren zich sterk voor maakt.

De PvdD zou best wel eens een meerderheid in het Parlement kunnen halen als dit soort regelingen er komen - beeldvorming is alles. Er is volgens mij echt geen enkele niet-ruiter die zich er ook maar iets bij kan voorstellen dat het voor een paard lekker is om met een schuimmond vol bloed een proefje te lopen, onder het mom van "topsport" - ongeacht de oorzaak van dat bloed. Ik ook niet trouwens.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 20-10-11 08:55, in het totaal 4 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:51

Citaat:
The proposal made by the International Dressage Trainers Club and accepted by the Dressage Committee over the objections of the formal groups of riders, officials (judges) and organizers is aimed at producing a consensus that would be approved at the FEI General Assembly in Rio de Janeiro Nov. 11-14.

However, the U.S. Equestrian Federation is seeking approval of its own dressage committee to have the U.S. delegation to the General Assembly seek to have the so-called “blood” proposal removed from the package of dressage proposals and submitted as a separate single issue for a vote.

The U.S. will then propose sending the issue back to the FEI Dressage Committee to prepare a new proposal for a rule dealing with “blood” that essentially provides for elimination if blood is visible and no opportunity to compete again.

U.S. officials admit privately that exposure of the issue may lead to the proposal being witdrawn before the General Assembly.

Either way, a successful effort by the U.S. would delay implementation until the 2012 General Assembly, well after the Olympics in London next July.

The proposal submitted to the FEI national federations is being labeled by many stakeholders as a “nightmare scenario.”

Bron:
http://www.dressage-news.com/?p=13373

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:06

Ik vindt het heel vreemd dat er ueberhaupt discussie over is.....bloed in de mond(of door een spoor aan de buik) is toch sowieso een nogo.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:10

Is er iemand die voorbeelden kan aanhalen van paarden met bloed in de mond van voor de tijd dat er zo gruwelijk veel druk op doorgetrokken stangen werd gezet?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:19

Elanor schreef:
Anne_GTI schreef:

De PvdD zou best wel eens een meerderheid in het Parlement kunnen halen als dit soort regelingen er komen - beeldvorming is alles. Er is volgens mij echt geen enkele niet-ruiter die zich er ook maar iets bij kan voorstellen dat het voor een paard lekker is om met een schuimmond vol bloed een proefje te lopen, onder het mom van "topsport" - ongeacht de oorzaak van dat bloed. Ik ook niet trouwens.

Precies Elanor, maar om een of andere reden beseffen ruiters, en kennelijk topsportruiters ook niet terwijl zij toch onder een vergrootglas liggen, niet hoe hun handelen overkomt op nietruiters.

Er is al eerder gedoe geweest over of sporten met dieren nog wel van deze tijd waren en op de OS thuishoorden. 1X een bloederig schuimend paard op tv en die beelden zullen de beeldvorming zo negatief beinvloeden dat het hele concept paardrijden wereldwijd weer onder vuur komt te liggen.

Ongeacht de oorzaak.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:03

ongelooflijk dat ze serieus overwegen bloed toe te staan, dat is toch terug in de tijd -O-

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:25

met springen en eventing is het wel toegestaan, is dat niet vreemd dan?

er wordt toch niet gezegd dat bloed altijd toegestaan is, alleen dat iemand moet kijken waar het vandaan komt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:31

Das dan ook wachten op problemen. Zeker bij eventing, zou ik willen zeggen.

Als ik dierenrechtenactivist was, lag ik met telelens klaar om ieder druppeltje bloed uitvergroot de wereld in te sturen hoor.
Trouwens, ik heb al eens smoesjes over dazen gehoord. Die gaven dan ook nog heel toevallig vrij grote kapotte plekken op de plaats waar de sporen het paard raakten - aan beide zijden.

De regels zoals sparkling ap voorstelt zijn in mijn ogen wel redelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:12

eurodressage schreef:
De regel moet herzien worden want deze is gewoon totaal krom en niet in het belang van het welzijn van het paard!!

Het is het zóveelste bewijs dat de FEI het welzijnsbelang van het individuele paard in de ruitersport niet waarborgd.
Ruitersport is op die manier niet ethisch te verantwoorden en dient daarom verboden te worden.
Weg OS voor allemaal is dat.
8)7 zet van de FEI.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:24

Huertecilla schreef:
[ van de FEI.

19 October 2011
FEI Dressage Committee says no to blood

The FEI has never, and will never, allow any horse with blood anywhere on its body to remain in the Dressage arena.
As the current Dressage rules are not specific on the issue of blood, the FEI Dressage Committee, in June of this year, proposed a new rule clarifying that Dressage tests would be stopped immediately if blood appears anywhere on the horse in the arena. The proposal from the Dressage Committee, which will be voted on at the FEI General Assembly next month states this very clearly.
The only proposed exception to this rule would be at the following top level events: Olympic Games, World Equestrian Games™, Continental Championships at Grand Prix level and World Cup™ Finals. If blood is seen on a horse at these top level events, the test would be stopped immediately, but FEI veterinary officials would examine the horse when it is leaving the arena. If the bleeding from a minor injury has already stopped, and the FEI veterinarian confirms that it is not a horse welfare issue, the horse would be allowed to continue the test. If the bleeding has not stopped, or the FEI veterinarian could not confirm that it is not a welfare issue, the horse would be eliminated.
This is the only exception that has been proposed, and would still result in a test being stopped if blood is seen on a horse, but allows for examination by an FEI veterinarian specifically appointed to this task. At all other events bleeding would result in immediate elimination.
The FEI Dressage Committee has presented this proposed rule to all National Federations. The Committee has also made National Federations aware of the views of the International Dressage Riders Club, International Dressage Officials Club, the Association of International Dressage Event Organisers and other parties on this proposed rule.
The National Federations are currently reviewing the proposal.
As always, proposed rules revisions are presented for National Federation approval at the FEI General Assembly for implementation on 1 January the following year.

ceasario schreef:
Citaat:
The proposal made by the International Dressage Trainers Club and accepted by the Dressage Committee over the objections of the formal groups of riders, officials (judges) and organizers is aimed at producing a consensus that would be approved at the FEI General Assembly in Rio de Janeiro Nov. 11-14.

However, the U.S. Equestrian Federation is seeking approval of its own dressage committee to have the U.S. delegation to the General Assembly seek to have the so-called “blood” proposal removed from the package of dressage proposals and submitted as a separate single issue for a vote.

The U.S. will then propose sending the issue back to the FEI Dressage Committee to prepare a new proposal for a rule dealing with “blood” that essentially provides for elimination if blood is visible and no opportunity to compete again.

U.S. officials admit privately that exposure of the issue may lead to the proposal being witdrawn before the General Assembly.

Either way, a successful effort by the U.S. would delay implementation until the 2012 General Assembly, well after the Olympics in London next July.

The proposal submitted to the FEI national federations is being labeled by many stakeholders as a “nightmare scenario.”

Bron:
http://www.dressage-news.com/?p=13373

Wat zegt de KNHS eigenlijk ??????? De grote afwezige ??

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:49

Tja, de KNHS wacht nog even af wat bokt ervan vindt. :+

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:44

Bizzybijtje schreef:
Op tong bijten is bovendien vaak een uiting van spanning....

Nou idd, als ik een broodje zit te eten en ik bijt per ongeluk op mijn tong of wang komt het zeker door de spanning. Uhuh, niet dus. Ik geloof echt niet dat alle omstandigheden hetzelfde zijn. En kom op, het zijn internationale wedstrijden, niet alleen de ruiters vinden het spannend hoor :+ . Het moet gewoon individueel bekeken worden per geval, dus: uitbellen, veterinair naar laten kijken, als het ok is opnieuw laten rijden. Lijkt me niks geks aan? En al helemáál geen mishandeling...

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:23

Rinske schreef:
Bizzybijtje schreef:
Op tong bijten is bovendien vaak een uiting van spanning....

Nou idd, als ik een broodje zit te eten en ik bijt per ongeluk op mijn tong of wang komt het zeker door de spanning. Uhuh, niet dus. Ik geloof echt niet dat alle omstandigheden hetzelfde zijn. En kom op, het zijn internationale wedstrijden, niet alleen de ruiters vinden het spannend hoor :+ . Het moet gewoon individueel bekeken worden per geval, dus: uitbellen, veterinair naar laten kijken, als het ok is opnieuw laten rijden. Lijkt me niks geks aan? En al helemáál geen mishandeling...

een echte dressuurruiter verstaat dit 100% en heeft je gelijk. Maar zoals je ondertussen wel al zal gemerkt hebben aan sommige topic hier zijn er hier mensen die eigenlijk liever een paard zien rondlopen zonder ruiter erop. Het zal een discussie blijven van voor en tegen.
Ik ben tegen de petitie. Dus voor mij checken van de bloeding en dan beslissen volgens de soort "bloeding" of de proef mag verder gaan of niet. maar indien het zoals bij adeline was op het WEG dan ben ik van gedachte dat ze zeker had mogen verderrijden. Adeline kon niks doen dat Parceval op zijn tong had gebeten. Mocht het bloedende mondhoeken geweest zijn dan stond ik er eveneens 200% achter dat ze werd uitgesloten maar voor op de tong bijten. Het was amper een wondetje van enkel milimeters.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:17

Mindfields schreef:
Is er iemand die voorbeelden kan aanhalen van paarden met bloed in de mond van voor de tijd dat er zo gruwelijk veel druk op doorgetrokken stangen werd gezet?

ja mijn 3 jarige aan de longeerlijn. hij is aan het wisselen dus rommelt veel. en ook op zijn tong gebeten.
Ik zat er nog geen eens op nee gewoon een drafje aan de longe.

Ik natuurlijk meteen gekeken wat hij had.

en daarna rustig verder laten lopen.

Zet hem dan toch ook niet direct op stal. ?