.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Het EASP stamboek krijgt toch nog erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:01

Voor Alikesflame:
http://www.westerkwartierpaardenkwartie ... lenveiling

Er kwamen netjes gefokte KWPN veulens voorbij waar zelfs voor 500 euro nog niet op werd geboden.
Heb toevallig nr 1 t/m nr 44 gezien en geloof me: 1.500 euro was een prima opbrengst, er gingen legio voor amper dekgeld over van hand. Ze brachten er gewoon geen lor op.
Er schijnt daarna eentje 5.600 euro te hebben opgebracht, maar dat is écht een uitzondering geweest.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:17

Gefeliciteerd Karel, hier heb je lang voor gevochten en ik bewonder je doorzettingsvermogen en de hoop op goedkeuring die je altijd hebt gehad. Veel mensen hadden de handdoek al lang in de ring gegooid. Nu op naar een goed functionerede vereniging!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:39

Ik zie deze erkenning als vechten voor eigen parochie.

Pure armoe. :7

Wat is de toegevoegde waarde van weer een stamboek met een kruizings beleid.

Een Fjord, een Haflinger, een Arabier, een Welsh, een Fell, een Shetlander, een Shire, een Groninger, een Gelder, een Trekpaard, een Dartmoor, een Fries, een Draver, en er zo veel meer stamboeken met een duidelijke ras omschrijving, dat zijn rassen die stamboek waardig zijn.

Alle andere stamboeken zijn vergaar bakken van kruizingen die zgn aan een verzonnen beschrijving voldoen.

Eigenlijk is het KWPN ook een grote vergaar bak, net zoals het NRPS, enz.
En al die andere kleine vergaarbakjes zijn ontstaan omdat iemand niet in de top kon komen van zijn eigen stamboek.
Er zijn niets voor niets zoveel verschillende kerkelijke genootschappen in Nederland.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:07

Altijd weer vreemd. Afgeven op een stamboek. Waar is dat voor nodig?
Ik zie de meerwaarde van een nieuw rijpaarden stamboek ook niet zo, maar wie ben ik?
Ik ben erg benieuwd waarin het fokdoel afwijkt van het NRPS, AES, KWPN, Zangersheide enz.

Laat ze het maar bewijzen.

Wat betreft de kritiek op het KWPN. Voorlopig zijn ze met afstand het beste stamboek van de wereld. Als je ergens op de wereld zegt; 'ik heb een KWPN'er' weet iedereen waar je het over hebt. Dat komt ook ten dienste van de fokker/ handelaar.

Het beleid richt zich ook steeds meer op het uitbouwen en in stand houden van die bekendheid. Dat kan alleen door strenge eisen. Dat is door de jaren heen wel gebleken. Anders hadden ze nooit gekomen waar ze nu zijn.

Ik vind het juist een heel goed iets dat de fokker vrij gelaten wordt in zijn/ haar hengstenkeuze. Zolang ze maar aan de eisen voldoen. En er zijn legio mogelijkheden om aan die eisen te voldoen.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:29

Tjonge wat een vijandigheid toch weer omdat iemand een mening heeft. Ik vind het allemaal vrij gefrustreerd overkomen en jammer. Het is toch geen plicht om lid te worden. Het is een eigen keuze en een eigen ding waarom zo katten. Laat het stamboek zichzelf maar bewijzen en laten ze maar zien dat ze meer waarde hebben t.o.v. anders stamboeken.

er lopen hele fijne en goede mensen binnen het stamboek rond die hart hebben voor de zaak en weten wat ze doen. Karel de Lange heeft vasthoudend niet afwijkend en doorzettend gehandeld en nooit opgegeven. Hierbij stoor je wel eens mensen voor hun hoofd maar voorlopig heeft die het voor elkaar gekregen en zijn weet ik zeker dat 99,9% het al had opgegeven.

Laten ze maar zien dat het stamboek een functie heeft en dat ze een bepaalde fokkers filosofie hebben en die kunnen nakomen. Hier kunnen we alleen maar voordeel mee behalen en die voordelen die het brengt moet je uitbuiten en benutten. Who knows wat de toekomst brengt dat is hun verantwoording en die is best zwaar.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:24

Dees schreef:
Voor Alikesflame:
http://www.westerkwartierpaardenkwartie ... lenveiling

Er kwamen netjes gefokte KWPN veulens voorbij waar zelfs voor 500 euro nog niet op werd geboden.
Heb toevallig nr 1 t/m nr 44 gezien en geloof me: 1.500 euro was een prima opbrengst, er gingen legio voor amper dekgeld over van hand. Ze brachten er gewoon geen lor op.
Er schijnt daarna eentje 5.600 euro te hebben opgebracht, maar dat is écht een uitzondering geweest.

Zeer zeker triest zulke prijzen :(:)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:52

Winette schreef:
Op de recentelijk gehouden Europese dressuurkampioenschappen scoorden deze paarden het hoogst.

:? Hoe komen ze daar nou bij? Verder vind ik het allemaal prima hoor dat het EASP erkenning heeft. Lekker laten gaan. Ik hoop wel dat ze zich nu dan ook gaan richten op hun eigen fokkerij en niet alleen maar bezig zijn met het beoordelen en veroordelen van paarden en stamboeken met een andere filosofie. Leven en laten leven, maar dan wel over en weer graag.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:57

Mieke schreef:
Winette schreef:
Op de recentelijk gehouden Europese dressuurkampioenschappen scoorden deze paarden het hoogst.

:? Hoe komen ze daar nou bij? Verder vind ik het allemaal prima hoor dat het EASP erkenning heeft. Lekker laten gaan. Ik hoop wel dat ze zich nu dan ook gaan richten op hun eigen fokkerij en niet alleen maar bezig zijn met het beoordelen en veroordelen van paarden en stamboeken met een andere filosofie. Leven en laten leven, maar dan wel over en weer graag.

@mieke....amen......

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:46

Moderatoropmerking:
Discussies over evenwichtsmodellen en pedigreekennis mogen gevoerd worden op FA. Dit topic gaat over de erkenning van het EASP, graag on topic blijven. Bedankt alvast.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:37

Na 9 jaar lang procederen tegen het PVV/PVE een overwinning behalen, verdient zeker een felicitatie!
Chapeau!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:07

LuvdaTossa schreef:
Gefeliciteerd Karel, hier heb je lang voor gevochten en ik bewonder je doorzettingsvermogen en de hoop op goedkeuring die je altijd hebt gehad. Veel mensen hadden de handdoek al lang in de ring gegooid. Nu op naar een goed functionerede vereniging!

Een erkenning is in beginsel geldig voor een periode van vijf jaar. In afwijking daarvan kan de voorzitter evenwel besluiten een erkenning voor een kortere periode te verlenen.
Bron:
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... V_2010.pdf

Paardachtigen
Y. De organisatie is een organisatie van verenigde veefokkers of een fokkerijorganisatie.
Z. Indien voor een ras reeds een andere organisatie is erkend die het oorspronkelijke stamboek voor het ras bijhoudt, dan neemt de organisatie die erkend wil worden voor het bijhouden of instellen van één of meer stamboeken of registers voor paardachtigen de voorschriften in acht die door de reeds erkende organisatie zijn vastgesteld. Het voorgaande is alleen van toepassing op de voorschriften betreffende:
- de registratie van de afstamming;
- de omschrijving van het ras;
- de indeling van het stamboek en de registers, en
- de wijze waarop gegevens van de voorouders worden opgevraagd.
AA. De organisatie waarborgt dat wat betreft de inschrijving van dieren in een stamboek of register het volgende wordt nageleefd:
- het bepaalde in artikel 6, van Richtlijn 90/427/EEG;
- het bepaalde in Beschikking 90/257/EEG, en
- het bepaalde in Beschikking 96/78/EG.
BB. De organisatie waarborgt dat wat betreft de registratie van paardachtigen, het bepaalde in Beschikking 96/78/EG wordt nageleefd.
CC. De organisatie waarborgt dat wat betreft de certificaten met afstammingsgegevens die door de organisatie worden afgegeven voor sperma, eicellen en embryo’s van ingeschreven dieren, het bepaalde in Beschikking 96/79/EG wordt nageleefd.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:45

ceasario schreef:
LuvdaTossa schreef:

Een erkenning is in beginsel geldig voor een periode van vijf jaar. In afwijking daarvan kan de voorzitter evenwel besluiten een erkenning voor een kortere periode te verlenen.
Bron:
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... V_2010.pdf

Paardachtigen
Y. De organisatie is een organisatie van verenigde veefokkers of een fokkerijorganisatie.
Z. Indien voor een ras reeds een andere organisatie is erkend die het oorspronkelijke stamboek voor het ras bijhoudt, dan neemt de organisatie die erkend wil worden voor het bijhouden of instellen van één of meer stamboeken of registers voor paardachtigen de voorschriften in acht die door de reeds erkende organisatie zijn vastgesteld. Het voorgaande is alleen van toepassing op de voorschriften betreffende:
- de registratie van de afstamming;
- de omschrijving van het ras;
- de indeling van het stamboek en de registers, en
- de wijze waarop gegevens van de voorouders worden opgevraagd.
AA. De organisatie waarborgt dat wat betreft de inschrijving van dieren in een stamboek of register het volgende wordt nageleefd:
- het bepaalde in artikel 6, van Richtlijn 90/427/EEG;
- het bepaalde in Beschikking 90/257/EEG, en
- het bepaalde in Beschikking 96/78/EG.
BB. De organisatie waarborgt dat wat betreft de registratie van paardachtigen, het bepaalde in Beschikking 96/78/EG wordt nageleefd.
CC. De organisatie waarborgt dat wat betreft de certificaten met afstammingsgegevens die door de organisatie worden afgegeven voor sperma, eicellen en embryo’s van ingeschreven dieren, het bepaalde in Beschikking 96/79/EG wordt nageleefd.

Een erkenning is in beginsel geldig voor een periode van vijf jaar. Dit geldt met ingang van 2012 voor elk stamboek hoor, niets nieuws onder de zon. Hou eens op met je vervelende berichtgeving, en leg je neer bij een besluit. Je lijkt wel een drammende kleuter. |(

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:48

Dat geldt met ingang van 2012 voor elk stamboek die de erkenning krijgt. Zitten toch echt wel een aantal stamboeken in de gevarenzone. Die erkenning is echt niet zo vanzelfsprekend.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:19

iets behouden is vaak moeilijker dan iets krijgen....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:54

Leonoor schreef:
Dat geldt met ingang van 2012 voor elk stamboek die de erkenning krijgt. Zitten toch echt wel een aantal stamboeken in de gevarenzone. Die erkenning is echt niet zo vanzelfsprekend.

Een slimme zet van het PVE zou zijn om stamboeken de hengsten die ze zogenaamd opvoeren bij hun stamboek daadwerkelijk te laten tonen danwel diepvries sperma te laten zien. Een nog slimmere zet zou zijn om de eigenaren van "erkende" hengsten een akkoord verklaring hiervan te vragen. Want zo komen sommige stamboeken wel heel makkelijk aan hun hengstenstapel ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:07

janderegelaa schreef:
Leonoor schreef:

Een slimme zet van het PVE zou zijn om stamboeken de hengsten die ze zogenaamd opvoeren bij hun stamboek daadwerkelijk te laten tonen danwel diepvries sperma te laten zien. Een nog slimmere zet zou zijn om de eigenaren van "erkende" hengsten een akkoord verklaring hiervan te vragen. Want zo komen sommige stamboeken wel heel makkelijk aan hun hengstenstapel ;)

Leg bovenstaande is wat verder uit aub.
Verplicht hengsten van 25 jaar en ouder die nog enkele merries natuurlijk dekken laten zien op een keuring? Wat voegt dat toe? Of bedoel je wat anders?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:35

Voor de erkenning wordt verwacht dat je een bepaald aantal hengsten ( en merrie's ) hebt om een volwaardige fokkerij te kunnen hebben. Nu zijn er stamboeken ( zonder namen te noemen al weet ik ze wel ) die hengsten opvoeren die al lang overleden zijn, niet meer dekken, gewoon niet beschikbaar zijn of door het stamboek als "erkende hengst"opgevoerd worden zonder dat de eigenaar het weet, om aan te kunnen tonen dat ze voldoende hengsten hebben voor die volwaardige fokkerij. En dat zou eens gecontroleerd moeten worden, dan vallen er wel een paar door de mand.

Die controle zou fysiek kunnen door de hengsten te laten zien, danwel het diepvriessperma. Bij erkende hengsten een verklaring van de eigenaar dat ze akkoord gaan met die erkenning.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:39

janderegelaa schreef:
Voor de erkenning wordt verwacht dat je een bepaald aantal hengsten ( en merrie's ) hebt om een volwaardige fokkerij te kunnen hebben. Nu zijn er stamboeken ( zonder namen te noemen al weet ik ze wel ) die hengsten opvoeren die al lang overleden zijn, niet meer dekken, gewoon niet beschikbaar zijn of door het stamboek als "erkende hengst"opgevoerd worden zonder dat de eigenaar het weet, om aan te kunnen tonen dat ze voldoende hengsten hebben voor die volwaardige fokkerij. En dat zou eens gecontroleerd moeten worden, dan vallen er wel een paar door de mand.

Die controle zou fysiek kunnen door de hengsten te laten zien, danwel het diepvriessperma. Bij erkende hengsten een verklaring van de eigenaar dat ze akkoord gaan met die erkenning.

Ok. Nu is het mij wat duidelijker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:49

Zie wat dat betreft ook mijn eerdere post.
We kunnen over men praten en vaag doen, maar op de Easp hengstenlijst staan nogal wat niet beschikbare hengsten. Ik heb ooit uit oprechte intresse wat hengsten geprobeert op te zoeken vanwege hun interessante papier, maar kwam aardig van een koude kermis thuis.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:24

Ik ga wel even kijken bij het komende verrichtingsonderzoek als de jonge hengsten een conditieproef moeten doen van 39 KM en de steeple van 2500 m natuurlijk. Ben heel benieuwd.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:24

Super dat het EASP eindelijk de erkenning heeft gekregen en nu een officieel stamboek is etc!
Weet dat Karel en vele anderen hard hebben moeten lopen knokken, en dat het echt geen gemakkelijke weg was met de heren die de erkenning etc moeten geven en de rechtzaken die liepen!
Ik heb er respect ervoor!