Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Dees schreef:Voor Alikesflame:
http://www.westerkwartierpaardenkwartie ... lenveiling
Er kwamen netjes gefokte KWPN veulens voorbij waar zelfs voor 500 euro nog niet op werd geboden.
Heb toevallig nr 1 t/m nr 44 gezien en geloof me: 1.500 euro was een prima opbrengst, er gingen legio voor amper dekgeld over van hand. Ze brachten er gewoon geen lor op.
Er schijnt daarna eentje 5.600 euro te hebben opgebracht, maar dat is écht een uitzondering geweest.
Winette schreef:Op de recentelijk gehouden Europese dressuurkampioenschappen scoorden deze paarden het hoogst.
Hoe komen ze daar nou bij? Verder vind ik het allemaal prima hoor dat het EASP erkenning heeft. Lekker laten gaan. Ik hoop wel dat ze zich nu dan ook gaan richten op hun eigen fokkerij en niet alleen maar bezig zijn met het beoordelen en veroordelen van paarden en stamboeken met een andere filosofie. Leven en laten leven, maar dan wel over en weer graag. Mieke schreef:Winette schreef:Op de recentelijk gehouden Europese dressuurkampioenschappen scoorden deze paarden het hoogst.
Hoe komen ze daar nou bij? Verder vind ik het allemaal prima hoor dat het EASP erkenning heeft. Lekker laten gaan. Ik hoop wel dat ze zich nu dan ook gaan richten op hun eigen fokkerij en niet alleen maar bezig zijn met het beoordelen en veroordelen van paarden en stamboeken met een andere filosofie. Leven en laten leven, maar dan wel over en weer graag.
LuvdaTossa schreef:Gefeliciteerd Karel, hier heb je lang voor gevochten en ik bewonder je doorzettingsvermogen en de hoop op goedkeuring die je altijd hebt gehad. Veel mensen hadden de handdoek al lang in de ring gegooid. Nu op naar een goed functionerede vereniging!
ceasario schreef:LuvdaTossa schreef:Gefeliciteerd Karel, hier heb je lang voor gevochten en ik bewonder je doorzettingsvermogen en de hoop op goedkeuring die je altijd hebt gehad. Veel mensen hadden de handdoek al lang in de ring gegooid. Nu op naar een goed functionerede vereniging!
Een erkenning is in beginsel geldig voor een periode van vijf jaar. In afwijking daarvan kan de voorzitter evenwel besluiten een erkenning voor een kortere periode te verlenen.
Bron:
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... V_2010.pdf
Paardachtigen
Y. De organisatie is een organisatie van verenigde veefokkers of een fokkerijorganisatie.
Z. Indien voor een ras reeds een andere organisatie is erkend die het oorspronkelijke stamboek voor het ras bijhoudt, dan neemt de organisatie die erkend wil worden voor het bijhouden of instellen van één of meer stamboeken of registers voor paardachtigen de voorschriften in acht die door de reeds erkende organisatie zijn vastgesteld. Het voorgaande is alleen van toepassing op de voorschriften betreffende:
- de registratie van de afstamming;
- de omschrijving van het ras;
- de indeling van het stamboek en de registers, en
- de wijze waarop gegevens van de voorouders worden opgevraagd.
AA. De organisatie waarborgt dat wat betreft de inschrijving van dieren in een stamboek of register het volgende wordt nageleefd:
- het bepaalde in artikel 6, van Richtlijn 90/427/EEG;
- het bepaalde in Beschikking 90/257/EEG, en
- het bepaalde in Beschikking 96/78/EG.
BB. De organisatie waarborgt dat wat betreft de registratie van paardachtigen, het bepaalde in Beschikking 96/78/EG wordt nageleefd.
CC. De organisatie waarborgt dat wat betreft de certificaten met afstammingsgegevens die door de organisatie worden afgegeven voor sperma, eicellen en embryo’s van ingeschreven dieren, het bepaalde in Beschikking 96/79/EG wordt nageleefd.
Leonoor schreef:Dat geldt met ingang van 2012 voor elk stamboek die de erkenning krijgt. Zitten toch echt wel een aantal stamboeken in de gevarenzone. Die erkenning is echt niet zo vanzelfsprekend.
janderegelaa schreef:Leonoor schreef:Dat geldt met ingang van 2012 voor elk stamboek die de erkenning krijgt. Zitten toch echt wel een aantal stamboeken in de gevarenzone. Die erkenning is echt niet zo vanzelfsprekend.
Een slimme zet van het PVE zou zijn om stamboeken de hengsten die ze zogenaamd opvoeren bij hun stamboek daadwerkelijk te laten tonen danwel diepvries sperma te laten zien. Een nog slimmere zet zou zijn om de eigenaren van "erkende" hengsten een akkoord verklaring hiervan te vragen. Want zo komen sommige stamboeken wel heel makkelijk aan hun hengstenstapel
janderegelaa schreef:Voor de erkenning wordt verwacht dat je een bepaald aantal hengsten ( en merrie's ) hebt om een volwaardige fokkerij te kunnen hebben. Nu zijn er stamboeken ( zonder namen te noemen al weet ik ze wel ) die hengsten opvoeren die al lang overleden zijn, niet meer dekken, gewoon niet beschikbaar zijn of door het stamboek als "erkende hengst"opgevoerd worden zonder dat de eigenaar het weet, om aan te kunnen tonen dat ze voldoende hengsten hebben voor die volwaardige fokkerij. En dat zou eens gecontroleerd moeten worden, dan vallen er wel een paar door de mand.
Die controle zou fysiek kunnen door de hengsten te laten zien, danwel het diepvriessperma. Bij erkende hengsten een verklaring van de eigenaar dat ze akkoord gaan met die erkenning.