Britse jockeys geschorst na overmatig gebruik van zweep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:45

In_Black

Re: Britse jockeys geschorst na overmatig gebruik van zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:49

Ik zie geen filmpje, ik zie de laatste bladzijde van het topic.
Kun je de link eens hier plaatsen? (al ging het niet om rensport begreep ik, maar ik wil wel eens weten hoe gedateerd het filmpje is o.a.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:52

In_Black schreef:
Ik zie geen filmpje, ik zie de laatste bladzijde van het topic.
Kun je de link eens hier plaatsen? (al ging het niet om rensport begreep ik, maar ik wil wel eens weten hoe gedateerd het filmpje is o.a.)

Filmpje staat in de op, en is van een week geleden ofzo..

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:58

Oh dat fragment met Dante Buitenzorg aan kop naar de finish. Ja dat is al heel erg oud. Ze waren toen wel veel minder streng met zweepgebruik, maar de pikeurs raakten ook toen de paarden amper. Het waren vooral de bomen van de sulkies die klappen kregen. De manier waarop in het fragment Dante Buitenzorg over de finish werd gereden, zou heden ten dage de pikeur de hele koers hebben gekost. Er staat namelijk diskwalifitatie op, als men de voeten uit de voetbeugels van de sulky neemt.
Zou men ook toen de paarden bij elke koers verrot hebben geslagen, dan had dat vooral stakers opgeleverd. Bij renpaarden is dat niet anders. Het paard doet zijn best. Slaat men hem bij elke wedstrijd helemaal beurs, wordt ie beledigd en gooit dan vanzelf de kont een keer tegen de krib.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:24

Artikel 36 van de NDR er even bijgepakt:

Artikel 36
I Het gebruik van de zweep is alleen toegestaan voor correctie en enkele
aansporingen van het paard. Beide handen van de rijder moeten daarbij
aan de afzonderlijke leidsels blijven om het paard richting te geven.
Elke andere vorm van gebruik is verboden. Onder het geven van
aansporingen wordt verstaan het op rustige wijze in voorwaartse richting
bewegen van de zweep. Bij het meevoeren en aansporen mag de zweep niet
buiten de aanspanning worden gebracht. Het is verboden:
a. vanaf vierhonderd meter voor de finish het paard meer dan driemaal
licht aan te sporen. Het vierhonderd-meterpunt is door middel van
een duidelijke markering op de baan aangegeven;
b. in zijwaartse richting aan te sporen;
c. met beide leidsels in één hand aan te sporen;

d. slaande bewegingen te maken op nummerdek, sulkybomen, harnachement
en wielbeschermers;
e. de achterkant van de zweep te gebruiken;
f. het paard met de zweep te prikken;
g. met een slaande beweging de zweep van onder naar boven te halen;
h. op iedere andere wijze de zweep te hanteren.
Voor zover van toepassing zijn de verbodsbepalingen eveneens van kracht
tijdens de gehele wedstrijddag.
II Tijdens de wedstrijd moet de zweep zodanig worden gehouden, dat andere
deelnemers daarvan geen hinder kunnen ondervinden.
III Bij het meevoeren van de zweep mag deze niet in zijwaartse richting, noch
in achterwaartse richting worden gehouden c.q. gehanteerd. Wanneer door
foutief hanteren c.q. houden van de zweep nadeel ontstaat voor een andere
deelnemer en de rijder opzet of grove nalatigheid kan worden verweten,
zal het paard worden uitgeschakeld en de rijder gestraft.
Wanneer door foutief hanteren c.q. houden van de zweep nadeel ontstaat
voor een andere deelnemer en de rijder geen opzet of grove nalatigheid
kan worden verweten, zal het paard worden teruggesteld achter het paard
dat de hinder heeft ondervonden en zal het de totaaltijd krijgen
toegewezen van het paard waarachter het is teruggesteld. De rijder kan in
dat geval worden gestraft.

(fragment gevonden tussen de downloads van de reglementen van de NDR, op http://www.ndr.nl/?p=downloads )

Men mag dus zelfs de sulky niet meer mishandelen in een koers, en vanaf 400 meter vóór de start tot einde koers mag de karwats in de drafsport slechts drie keer worden gehanteerd.
Ik ben nog aan het zoeken, hoe het in Nederland zit binnen de rensport met de bepalingen van het zweepgebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:08

Mindim schreef:
Anoniem schreef:
Dat zijn dravers.. Dat is appels met peren vergelijken..

Dat weet ik wel, ben niet :o? :D , het zweepgebruik viel me daar ineens enorm op.

Nou tegewoordig schrijf ik altijd maar dat het geen vergelijk is. Zo heb ik ooit een discussie gehad op bokt, met iemand die het verschil tussen een steeple en een eventing niet wist :')

Dus vandaar zeg ik tegenwoordig altijd even dat het niet vergelijkbaar is.

Verder schreef In_Black dat het fragment wat getoont werd, erg oud is. Dus is het alsnog niet erg vergelijkbaar..

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:06

Ik maai even het gras voor In_Blacks voeten vandaan met het reglement voor de rensport. :))

Citaat:
II In de ren is het gebruik van karwats c.q. rijstokje toegestaan met
inachtneming van het bepaalde in artikel 29, lid I tot en met lid IV. De lengte van de karwats mag maximaal 76 cm bedragen inclusief de flap, de minimale doorsnede 8 mm, maximale lengte flap 10 cm vanaf de schacht, maximale breedte flap 4 cm met een minimum van 2 cm, terwijl de flap niet mag zijn voorzien van een versteviging of toevoeging. De lengte van het rijstokje mag maximaal 40 cm bedragen inclusief de flap. Overige afmetingen zijn gelijk aan die van de karwats.
III Leerlingjockeys, die nog geen 10 overwinningen en amatrices en amateurrijders, die nog geen 5 overwinningen hebben behaald, alsmede rijders van 2-jarige paarden en rijders van 3-jarige Arabische Volbloeds, ongeacht de vergunning die zij bezitten, mogen geen karwats voeren maar slechts een rijstokje.

en:
Citaat:
I Hinderlijk, overmatig, dan wel ondoelmatig gebruik van de karwats is
verboden. Vanaf 400 meter voor de finish mag het paard niet meer dan viermaal gekarwatseerd worden. Het vierhonderd meter punt is door middel van een duidelijke markering aan de binnenzijde van de baan aangegeven.
II Tijdens de ren moet de karwats zodanig worden gehouden, dat andere deelnemers daarvan geen hinder kunnen ondervinden.
III Bij meevoeren van de karwats mag deze niet in zijwaartse richting worden gehouden c.q. gehanteerd. Alleen onderhands karwatseren is toegestaan. Bij gebruik van de karwats mag de arm niet boven schouderhoogte uitkomen.
Wanneer door foutief hanteren c.q. houden van de karwats nadeel ontstaat voor een andere deelnemer en de rijder opzet of grove nalatigheid kan worden verweten, zal het paard worden uitgeschakeld en de rijder bestraft.
Wanneer door foutief hanteren c.q. houden van de karwats nadeel ontstaat voor een andere deelnemer en de rijder geen opzet of grove nalatigheid kan worden verweten, zal het paard worden teruggesteld achter het paard dat de hinder heeft ondervonden en kan de rijder worden bestraft.
IV Een rijstokje mag uitsluitend worden gebruikt voor een correctie aan de hals van het paard. Elke andere vorm van gebruik is verboden. De bepalingen met betrekking tot gebruik en meevoeren van de karwats, zoals gesteld in lid I, lid II en lid III, zijn bij het gebruik van het rijstokje op overeenkomstige wijze van toepassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:56

Anoniem schreef:
Verder schreef In_Black dat het fragment wat getoont werd, erg oud is. Dus is het alsnog niet erg vergelijkbaar..

Zucht....... was ook niet er vergelijking bedoeld.

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:53

ik vind het wel een fijne regel, overmatig gebruik van de zweep helpt ook niet veel, paard raakt der alleen maar gewend aan...
en natuurlijk, rij ik ook met zweep ( gebruik hem alleen niet, want dan schoptie trug+) gelijk geef ik haar ook) , en natuurlijk , gebeurd dit ook bij elke andere tak v.d paardensport,
en daar word ook heus opgelet...
Zo kreeg bv. laatst nog een meisje een waarschuwing, dat als ze nog 1x met die zweep zou meppen, een wedstrijdschorsing kreeg voor een half jaar...
Nou, das dan ook niet niets.. (en ja, ik ken dat meisje, de paarden doen ALLES voor der, en zij doet abnormaal terug, ze verkloot haar eigen paardjes, mja na 100x zeggen "Meisj, dit werkt zo niet, laat je paard es met rust", krijg je als antwoord "Mens, waar bemoei je je mee? this me eige paard jáh?"...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:00

mag ik je er wel even aan helpen herinneren dat 5 dagen te voet stelling inhoudt, de duur van 5 wedstrijddagen is dus dan mag er dus 5 weken niet gereden worden. Weet alleen niet of dat ook geld voor trainingen.

En inderdaad als je een paard in de wedstrijdring in elkaar slaat wordt je uitgebeld, daarom vindt dit altijd plaats in de box of in het losrijterrein aangezien officals niet in durfen te grijpen. Kan me trouwens een artikel uit de paard en sport herinneren dat een amazone voor de tuchtraad geroepen was omdat zij de jury uitschold toen ze uitgebeld werd na het slaan van haar paard in de wedstrijdring. Vervolgend ging het op het losrij terrein weer fout omdat ze hier weer opnieuw het paard inelkaar sloeg, de betreffende official die er iets van zij werd met de betreffende zweep naar de 1ste hulp geslagen.

En verder kun je een volbloed eigenlijk niet eens vergelijken met een dressuur of springpaard, aangezien de volbloeds behoorlijk trotse paarden zijn. Waar b.v. een kwpn ondanks meppen blijft lopen, steekt een volbloed uiteindelijk zijn kop in het zand en doet niks meer en uiteindelijk pakt hij je terug op een moment dat je eht niet verwacht.

Mindfields, dan ben ik toch wel heel erg benieuwd bij wie jij achter de schermen gekeken hebt en hoelang terug. Vindt het wel heel typisch dat iedereen altijd met een vinger naar de Draf- en rensport wijst terwijl de regeld omtrent zweep en sporen gebruik nergens zo streng (m.u.v. endurance: sporen verboden en zweep is in de hogere klasse verboden) als daar. Sporen kun je niet gebruiken en het zweep gebruik zitten regels aan, zelfs het soort zweep zitten regels aan. Vindt dat alle andere takken van de paardensport het beleid omtrent zweep en spoorgebruik nog als een voorbeeld kunnen zien en daarom vind ik de reacties dan ook ongepast.

Wedden dat die paarden blijven reageren op swiepen met de zweep en slaan op de laars. Zijn namelijk aardig wat paarden die zonder zweep getraind worden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:23

@ daffie in Engeland is er iedere dag koers dus dat is dan weer het voordeel.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:26

precies ! er is geen verbod om te laten zien..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:35

Ach ik vindt het overigens wel kloppen wat Ryan Moore heeft gezegd tegen de BHA.
Hun baan is niet om de paarden te mishandelen maar om ze tot een zo goed mogelijke prestatie te leiden.
Is bij het ene paard 1 klap al te veel is bij de andere 8 nog niet genoeg.
Ook onder paarden heb je nu eenmaal verschillende karakters.
Neem nu als voorbeeld mijn eigen paard heeft voorheen gekoerst en was laten we zeggen redelijk.
Echter als hij op kop lag ging hij niet meer door hij relaxte en stopte er mee en vervolgens haalde de rest hem in. Echter gaf je hem 1 of 2× een tik van hallo we zijn nog niet klaar ging hij WEL door.
En na de koers echt geen over de zeik paard oid omdat hij ocharm een tik kreeg.