Idra schreef:Hopelijk zet dit mensen aan het denken die veulens al spenen op 3 maand. 6 maand lijkt mij toch een minimum.
Ik snap niet waar jij deze conclusie vandaan haalt. het staat werkelijkwaar nergens in de tekst.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:In de natuur worden veulens pas na één jaar gespeend, de moeder produceert dan minder melk en ontmoedigt het veulen nog bij haar te drinken. Op deze manier kan het veulen rustig wennen aan andere voedselbronnen. Bij gedomesticeerde paarden worden veulens vaak abrupt en op veel jongere leeftijd bij hun moeder weggehaald. De belangrijkste bron van voeding en emotionele zekerheid valt dan plotseling weg en veroorzaakt stress.
Ania schreef:Idra schreef:Hopelijk zet dit mensen aan het denken die veulens al spenen op 3 maand. 6 maand lijkt mij toch een minimum.
Ik snap niet waar jij deze conclusie vandaan haalt. het staat werkelijkwaar nergens in de tekst.
Citaat:Hoe de kinderen reageren heeft niet te maken met hen, maar met de ouders (en in dit geval dus de eigenaars van de merries)!
Aria_zz schreef:Volgens mij is dat natuurlijk afspenen ongeveer (afhankelijk van omstandigheden natuurlijk) even stressvol als afspenen. In de natuur zal dat natuurlijk afspenen vaak gepaart gaan met stampen en negeren, lijkt me ook erg stressvol voor een veulen. Maar dat heeft ie nodig, om volwassen en onafhankelijk te kunnen worden. Dat wil niet zeggen dat we steeds vroeger moeten afspenen, maar het is niet zo dat de natuurlijke, wilde manier ook direct zonder stress gaat. Bij sommigen wel en bij anderen is het toch 'traumatisch'. Net zoals dat bij het afspenen op jongere leeftijd gebeurd lijkt me.