Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:00

Idra schreef:
Hopelijk zet dit mensen aan het denken die veulens al spenen op 3 maand. 6 maand lijkt mij toch een minimum.

Ik snap niet waar jij deze conclusie vandaan haalt. het staat werkelijkwaar nergens in de tekst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:01

Cayenne schreef:
In de natuur worden veulens pas na één jaar gespeend, de moeder produceert dan minder melk en ontmoedigt het veulen nog bij haar te drinken. Op deze manier kan het veulen rustig wennen aan andere voedselbronnen. Bij gedomesticeerde paarden worden veulens vaak abrupt en op veel jongere leeftijd bij hun moeder weggehaald. De belangrijkste bron van voeding en emotionele zekerheid valt dan plotseling weg en veroorzaakt stress.

De veulens werden hier altijd 'puur natuur' gespeend. Ze stonden tot hun drie jaar bij hun moeder in de wei. Na zeven-acht maanden was het veulen afgespeend. Deed de merrie helemaal zelf.
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-10-11 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Envieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:01

Joolien schreef:
Zo mooi hoe mensen meteen hier weer schreeuwen dat het niet voor hun veulen geldt. :)

Nice one :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:06

Rhea schreef:
SparklingApp schreef:
Hey! Is dat mijn paardje, als baby op de foto?? :D

jahaaa knapperd!

<<)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:38

Ania schreef:
Idra schreef:
Hopelijk zet dit mensen aan het denken die veulens al spenen op 3 maand. 6 maand lijkt mij toch een minimum.

Ik snap niet waar jij deze conclusie vandaan haalt. het staat werkelijkwaar nergens in de tekst.

Zeg ik dan ergens dat dit in de tekst staat? Ik stel gewoon vast dat er nog steeds fokkers zijn die hun veulen afspenen als het 3 maanden oud is, als ze dan dit artikel zouden lezen, zou dat hen misschien aan het denken zetten. Wat begrijp je niet?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:28

wij zetten ze altijd met 2 of 3 tegelijk in de bak, of box.
als ze even alleen staan om ma weg te brengen of in te laden hinikken ze als gekken.. alle bei in een box of alle drie/4.. en dan worden ze meteen bij elkaar gezet in de bak of soms box meestal neem je een aan de hand doet de andere boxdeuren open en zelopen achter het andere veulen aan zo de bak in, en daar lopen ze op den duur gewoon rustig bij elkaar.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:05

H_Nalanta schreef:
Cayenne schreef:
Als veulens na het spenen in de aanwezigheid blijven van andere merries, vermindert wel de duur van het lijden.

Overdrijven is ook een vak natuurlijk. :')

Sorry maar, deze reactie begrijp ik niet...

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:29

Wij doen het op manier B. Eerst alleen de nachten apart. Het veulen bij de alpha-merrie (die haar geadopteerde 'neefje' adoreert) en mams bij een bevriende fjordendame. Daarna overdag ook van elkaar gescheiden met alleen een stroomdraadje ertussen. Zo nu en dan mag ons hengstveulen ook even spelen bij de ruinen van onze buuv, maar kan te allen tijde zijn moeder zien en zijn moeder hem.
Gaat super, nu al bijna twee weken. We gaan het nog een weekje zo volhouden en dan proberen we de hele 'kudde' weer bij elkaar in de wei te zetten.
Het veulen is nu bijna 5 maanden en mams werd hem eigenlijk behoorlijk zat. Zowel het veulen en de moeder zijn eigenlijk heel relaxed (irish cob) en hebben vanaf het begin van het spenen geen stress vertoond. Ik zag zelf erg tegen het spenen op (tranen op de laatste avond 'bij elkaar'......... ben een watje, maar het is me echt meegevallen).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:52

Het belangrijkste dat ik hier tussen, een heleboel onzin, mis is de voorbereiding op het afspenen.
De veulens krijgen al vanaf ze een paar weken zijn onbeperkt de mogelijkheid om biks te eten. Als ze afgespeend worden, hun moeders zijn daar dan echt wel aan toe, eten ze zo 1 tot 2 kg biks per dag en hebben ze voor hun voeding hun moeder niet meer nodig, zijn gezond en hebben weerstand.
De volgende stap is dat ze samen met een (of een groep) andere veulen(s) komen, waar ze mee spelen en verder mee opgroeien.
Ik heb daar nog nooit een veulen gefrustreerd of gestrest van zien worden, alleen als ze hun moeder nog kunnen zien of horen.
Dat moet dan ook altijd vermeden worden

Snoevie

Re: Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 06:45

Mensen doen het op zo enorm veel verschillende manieren,grappig om te lezen hoe sommigen zo gaan 'schreeuwen' tegen elkaar.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:00

ik denk dat het meer dan logisch is dat het stress oproept bij elk dier om gescheiden te worden van zijn moeder. Uiteraard zijn er verzachtende omstandigheden, maar het blijft stressvol. Het ene dier kan daar beter mee omgaan dan het ander. Helaas is het gewoon niet altijd mogelijk om een veulen erbij te laten lopen totdat het van zichzelf stopt met drinken. Dit bijvoorbeeld bij een nieuwe dracht of wanneer het een hengst is die al snel dekneigingen gaat hebben, of de merrie gewicht begint te verliezen.
Toch zijn er wel manieren om de stress situatie te verminderen (in mijn opinie) door het veulen van jongs af aan al ff bij mama weg te halen om bijvoorbeeld te poetsen ofzo. Dit kan je langzaam opbouwen totdat het veulen geen angst heeft om bij zn moeder weg te zijn.
Mijn veulen trekt zich niets aan van zijn moeder, staat buiten ook veel liever bij de omheining met mn tinker dan bij zn moeder. Maar dit is echter wanneer HIJ dat wil. Zodra ik beslis dat hij bij zijn moeder weg moet voor een lange tijd, dan gaat hij toch roepen. Hij is nu 5 maanden en loopt gewoon nog bij mama. Ik haal hem regelmatig bij zn moeder weg om met hem bezig te zijn, maar hij weet waar ze is en is altijd weer super blij als hij mama ziet.
Maar scheiden is nou eenmaal lijden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:43

Volgens mij is dat natuurlijk afspenen ongeveer (afhankelijk van omstandigheden natuurlijk) even stressvol als afspenen. In de natuur zal dat natuurlijk afspenen vaak gepaart gaan met stampen en negeren, lijkt me ook erg stressvol voor een veulen. Maar dat heeft ie nodig, om volwassen en onafhankelijk te kunnen worden. Dat wil niet zeggen dat we steeds vroeger moeten afspenen, maar het is niet zo dat de natuurlijke, wilde manier ook direct zonder stress gaat. Bij sommigen wel en bij anderen is het toch 'traumatisch'. Net zoals dat bij het afspenen op jongere leeftijd gebeurd lijkt me.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:51

ik denk wel dat hoe ouder een veulen is wanneer het gespeend wordt, hoe makkelijker het te verwerken is voor zo een dier. ze worden natuurlijk wel onafhankelijker en zijn iets meer wereldwijs. Hebben vaak ook al wat meer indrukken opgedaan. Dus het verwerkingsproces zal iets makkelijker vergaat. Maar het blijft stress geven en een jong dier kan hier nou eenmaal iets minder goed mee omgaan dan een ouder dier ( dit even over het algemeen genomen.)
Ik merk bij mn veulen dat de eerste maand mama alles toeliet en nu doet ze niets anders dan haar kind klappen verkopen. ze laat hem alleen nog drinken om de melkspanning te laten afnemen, maar de rest kan hij nog een draai rond zijn oren krijgen van haar. Dus ik laat het maar zn beloop. Ald ik ga merken dat hij echt weinig interessen gaat krijgen om bij haar te zijn en meer bij de tinker, dan mag hij verhuizen naar de stal van de tinker. Maar op dit moment slaat hij af en toe nog in paniek als hij mama al een langere tijd kwijt is. Dus hij mag nog gewoon blijven bij haar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:54

In het wild worden veulens ook vaak abrupt afgespeend omdat mams sterft dat levert volgens mij evenveel stress op dan bij onze veulens.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:53

Bij ons zijn de veulens vorige week afgespeend en dat gaat toch echt abrupt. Ja het is even niet leuk, maar moet zeggen ze wennen er snel aan. De merrie en veulens staan niet alleen, de merrie;s zijn direct het land weer op gegaan. En de veulens staan apart in een box, zodra die "mak"zijn gaan ze in een groepshok en komen ze weer bij hun moeders en de rest van de paarden in de stal.
Hier geen problemen met mager worden enz.

Denk dat bij elke fokkerij dit zo gebeurd, dat ze abrupt worden afgespeend.
Ik heb er niks op tegen, iedereen heeft wel eens stess zowel mens al dier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:39

De mijne heeft 11 maanden bij de moeder gelopen. Toen gingen ze ieder apart, maar naast elkaar op stal en overdag kwamen ze weer samen. Van de 1 op de andere dag was het drinken gebeurd. Geen stress, niet afgevallen.

Maar vanaf een week ben ik met de merrie weer een kwartiertje per keer gaan rijden, veulen stond dan op stal. Dat leverde wel stress op, maar ja, na 2 weken was dat over. Later bleef veulen in de wei en nam ik mams mee om te rijden. Na 2 maanden ging ik weer op wedstrijd met de merrie.

Stress hoeft niet meteen zielig te zijn.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:06

Ik denk dat dit voor elk dier wel geldt die bij de moeder weggehaald wordt. Er is altijd stress. Mijn merrie haar eerste hengstveulen is met 5 mnd weggehaald, en haar tweede hengstveulen met 7 mnd. Is met allebei goed gekomen :)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:18

Ik heb mijn veulen met 5 maanden van zijn moeder gehaald. Ik had eigenlijk de planning dit pas met 8 maanden te doen, maar mijn merrie gaf echt alles aan haar veulen. Ze was een wandelend graten-pakhuis, ondanks de grote hoeveelheid (ruuw)voer die ze kreeg. Alles wat ze binnenkreeg leek rechtstreeks naar haar melk te gaan. In belang van de gezondheid van de merrie heb ik het kleine dikkertje wat ernaast liep met 5 maanden een eigen stalletje gegeven. Ik heb ze 3 weken gescheiden gehouden en daarna gingen ze samen met andere paarden (het was inmiddels winter) een paar uur per dag de paddock in. De merrie liet het veulen niet meer drinken en kwam weer lekker aan, maar ondanks het veulen niet meer drinken mocht, nam ze haar moederrol weer helemaal op zich. Dit heb ik gedaan tot het veulen dik 9 maanden oud was. Inmiddels staat er een fijn en stabiel 3 jarig paard in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:23

Ik ben heel blij dat [***] tot 10 maanden bij zijn moeder mocht blijven.
Daarnaast liep hij in een kudde met ook andere merries, veulens en zijn vader en kon hij zo mooi zelf steeds meer zijn eigen gangetje gaan. Mams was goed voor af en toe een slokje :+

Nadal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:37

Onze merrie wordt vanaf week 2 rustig weer opgepakt met rijden. Veulen vindt het ff rot, maar went snel. Merrie daarentegen vindt het heerlijk om even zonder veulen te zijn. Ik vergelijk het altijd met mezelf. Ben heel gek met mijn kids, maar vind en vond het ook heerlijk als ze een paar uurtjes naar het KDV of school waren.
Afspenen doen wij rond de 5 maanden, veulen gaat bij oude merrie (die altijd al bij hen heeft gelopen) op stal. Merrie gaat naar een schraal weiland met kameraadje. Na een weekje ruilen we de boel. Veulen met jaarling broertje en oude merrie in volle wei. En mams weer naar stal en aan de arbeid!! Is even heel zielig hinniken van het veulen, merrie hoor je niet, en dan gaat de boel al weer snel over op de orde van de dag.
Het is net als bij kinderen, sommige ouders maken een drama van kind wegbrengen naar school/kdv en andere zijn daar heel nuchter in. Hoe de kinderen reageren heeft niet te maken met hen, maar met de ouders (en in dit geval dus de eigenaars van de merries)!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:04

Citaat:
Hoe de kinderen reageren heeft niet te maken met hen, maar met de ouders (en in dit geval dus de eigenaars van de merries)!

Wat een onzin. De ene merrie is de andere niet, wij hebben ze hier gehad van Pffoooeeee, dat werd eens tijd dat dat koter opkraste en meteen na het spenen verder vreten, tot drie dagen lang hysterisch hinniken. Waarbij we dan ook nog een fokmerrie hadden die haar hengstveulens altijd snel zat was, maar bij een merrieveulen uit haar panty ging. :D
Oudere, ervaren fokmerries maken over het algemeen echter minder soesa, die weten ook wel dat de veulens na een week of 3 in de kudde terugkeren bij ons. ;)

Leeftijd veulens maakt ook niet uit: we hebben veulens van 5-6 maanden gehad die er niet mee zaten, en van 10 mnd die hartverscheurend stonden te brullen.

Trouwens, volwassen paarden kunnen er ook wat van als ze van kuddegenootjes worden gescheiden, paarden hebben per definitie stress als ze van de groep gehaald worden.
Dat wil niet zeggen dat je rond het afspenen niet goed moet kijken hoe dat paardvriendelijk kan, maar het is natuurlijk wel een situatie waarin enige stress onvermijdelijk is. (Das wat anders dan goed, voor paarden is de stress van van kuddegenoten gescheiden worden nooit 'goed', omdat het altijd de stress is van een prooidier dat zich in gevaar voelt als het de bescherming van de groep mist - het gaat tegen zijn natuur in.)

Nog dit: ik ben er heilig van overtuigd dat in driekwart van de gevallen, een magere merrie met een veulen van 3-4 maanden aan de voet, het gevolg is van bar slecht management van de merrie.

Vaak: paardje in pension of thuis op klein stukje, veel op stal, weinig gras... Paardje is al niets te vet voor ze afveulent, krijgt daarna niet de calorie-intake die ze nodig heeft en vervolgens moet dat veulen eraf want het is zo erg voor de merrie.
En dan wordt er geroepen dat zon merrie 'zoveel eet', nou, vaak valt dat dan weer reuze mee. Ik heb namelijk nog nooit een merrie tot haar knieen in het hooi zien staan als dat werd geroepen (of in echt lekker vol grasland), dus dan wordt er gewoon te weinig gegeven. Bij brok blijkt dan ook vaak dat er 2-3 kg in zon merrie gaat, jezus, die energie heeft zon veulen alleen al nodig, waar moet zon arme merrie het dan halen?

Als ene merrie goed op conditie is voor het afveulenen en daarna meteen lekker in het volle land kan lopen en indien nodig nog wat krachtvoer krijgt, dan zal ze heus wel wat kunnen terugvallen maar dan wordt ze hoogstens lichtelijk schraal.
En das alleen maar gezond voor een paard. ;)

Vroeg afveulenen om de merrie te sparen kan in veel gevallen voorkomen worden als fokkers eens beseften waar ze mee bezig waren. En als je geen goede omstandigheden hebt (onbeperkt, goed grasland) dan moet je niet fokken.

Veulens fokken is nou eenmaal duur en niet voor iedereen weggelegd.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:12

Wij spenen hier ook altijd na een maand of 6 af. Dit hangt trouwens ook helemaal af van de merrie en het veulen.
Mijn eigen merrie was altijd in blakende gezondheid en daar dronken dan vaak 2 veulens bij :P
Onze andere fokmerrie werd altijd mager (terwijl ze in het volle gras stond en op stal ook goed gevoerd werd, ook voor het afveulenen >;) )
Ons laatste veulen (nu 1 jaar) is bij de merrie vandaan gehaald en bij de pony van mijn kinderen in 1 stal gezet. Dat ging prima en dat was na een maand of 5. Ze hebben de hele winter met zijn tween opgetrokken en daarna is Filene naar de opfok gegaan.
(ik haal haar trouwens vrijdag weer op *\o/* )

Mijn ervaring is ook dat de merries soms blij leken te zijn als die lastige veulens niet meer op ze sprongen of nog steeds een slokje kwamen halen.

Misschien wat stress maar dat zullen paarden nog wel eens vaker krijgen als ze onder het zadel zijn of wandelen langs de weg.
Ik heb geen problemen met het "niet-natuurlijk" afspenen zolang het met beleid gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:14

Aria_zz schreef:
Volgens mij is dat natuurlijk afspenen ongeveer (afhankelijk van omstandigheden natuurlijk) even stressvol als afspenen. In de natuur zal dat natuurlijk afspenen vaak gepaart gaan met stampen en negeren, lijkt me ook erg stressvol voor een veulen. Maar dat heeft ie nodig, om volwassen en onafhankelijk te kunnen worden. Dat wil niet zeggen dat we steeds vroeger moeten afspenen, maar het is niet zo dat de natuurlijke, wilde manier ook direct zonder stress gaat. Bij sommigen wel en bij anderen is het toch 'traumatisch'. Net zoals dat bij het afspenen op jongere leeftijd gebeurd lijkt me.

er wordt toch met feitelijk bewijs aangetoond hoe het zit?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:25

Laat ze zich alsjeblieft druk gaan maken over de kalfjes die bijna direct na de geboorte bij de moederkoe vandaan worden gesleurd. >;) Zoals het bij paarden gedaan wordt is het meestal prima, al zullen daar vast ook wel uitzonderingen tussen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:27

Hier lopen veulens een jaar bij mama werkt prima, af en toe mama ff aan het werk, en veulen gewoon in de groep bij de andere paarden zodat ze afleiding heeft, werkt prima niks geen drama, daarna gaan ze de zomer opfok in en komen dan in de herfst thuis, prima niks geen stress.