Dierenbescherming bezorgd over naleving van paardenregels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:16

lageveld schreef:
Dan moet je het "bovenste" op zijn minst wel mee quoten! en niet een willekeurig ander stuk tekst.

Ik ben absoluut mee eens met het bovenste, de voorwaarden waar een paard recht op heeft, sorry dat ik je op verkeerde been daarmee zette.
De voorwaarden waar een paard recht op heeft zijn voor mij de basis.
Zal ze nog een keer quoten, Maar blijft punt famaceutische industrie heeft hier niets mee te maken en daar reageer ik op. Met dat soort nonsens ontneem je een paard misschien wel de juiste basis zoals

Citaat:
Paarden moeten vrij zijn van honger, onjuiste voeding en dorst;
Paarden moeten vrij zijn van fysieke en thermale ongemakken;
Paarden moeten vrij zijn van pijn, letsel en ziekte;
Paarden moeten vrij zijn van angst en chronische stress;
Paarden moeten vrij zijn hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te uiten.

( edit zijn tiepfoutjes)
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 10-10-11 00:25, in het totaal 2 keer bewerkt

lageveld

Re: Dierenbescherming bezorgd over naleving van paardenregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:23

:D Voor de goede orde: "bovenste" uit je quote was: Adequate preventie en behandeling tegen ziektes of aandoeningen zoals vaccineren en ontwormen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:24

lageveld schreef:
:D Voor de goede orde: "bovenste" uit je quote was: Adequate preventie en behandeling tegen ziektes of aandoeningen zoals vaccineren en ontwormen.

Ook daar zijn we het over eens, ik vermoed dat we elkaar verkeerd begrijpen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:27

Ik denk het ook haha. Maar wat die 5 regeltjes betreft, ik blijf van mening dat regel vijf in tegenspraak is met de eerste 4.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:32

Grappig want ik vat je nu echt niet, waar het mij om gaat is dat farmacie ineens een rol toebedeeld kreeg, daar kan ik niet mee want dat heeft niets met de welzijnswet te maken (eigenlijk is die wet er nu ook nog steeds niet) Maar idd wat heeft regel 5 te maken met de vorige 4 regels! Ik zie je punt ;-)
Maar ook heeft farmacie wel te maken met medicijnen die echt werken als een paard dat nodig heeft. Zonder wormkuren en een besmet paard kom je er niet, een heel vet paard kan niet op een hongerdieet, goede voorlichting over goed weidebeheer is er niet en en die informatie wordt ook niet echt toegankelijk gemaakt door de belangenverenigingen. Internet kan van alles beweren over wat voor kwakzalverij er wordt verkocht en diagnoses er te koop zijn, maar gaat soms of misschien wel vaak ten koste van kennis en gezondheid van het paard.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 10-10-11 01:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:36

ik denk dat alle paardeneigenaren het beste met hun paard voor hebben en het naar hun eigen mening het beste proberen te doen voor het paard en zijn wel zijn.

maar een aantal dingen in die regels lijken me best "vervelend" om te moeten gaan uitvoeren. zoals ik het lees zal je dus voor heel veel dingen een bewijs moeten hebben dat je het volgens de regels hebt gedaan.

voorbeeldje: paard loopt kreupel, kan gebeuren natuurlijk, dus box rust en dan komt er iemand langs om te controleren. moet je dan gelijk een bewijs van een erkende DA uit je zak toveren om te laten zien waarom dit paard op stal staat?
ik ben niet iemand die direct naar een DA rent, en zeker bij een kreupel paard kan het heel goed zijn dat hij zich heeft verstapt en het met een paar dagen rust en wat stappen weer over is, dan hoef je toch niet gelijk een DA te laten komen?

nog iets: wormenkuren. onze stal werkt met mestonderzoeken en aan de hand daarvan wordt er bepaald of er een wormenkuur moet worden gegeven. maar dan kan het dus ook heel goed zijn dat je paard een half jaar geen wormenkuur heeft gekregen en je daar dus ook geen bewijs van hebt. hoe dan als ze komen controleren?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:36

Lamar schreef:
miranda1967 schreef:
waarom zo eigenwijs ? als je zelf je diploma hebt kan ik me er iets bij voorstellen maar zoniet vind ik het goed dat ze je eens komen controleren want die regels zijn er niet voor niets .

Zal best maar zoals al eerder werd gezegd ben ik een natuurlijk bekapper die het veel beter kan dan menig hoefsmid.
Ik laat mijn paardjes er niet op achteruit gaan door ze 6 à 8 weken onverzorgd te laten rondlopen met brokkelhoeven als ik ze zelf 2 wekelijks kan bekappen en ze daardoor iedere dag perfecte hoeven hebben. Dan heeft zo'n gediplomeerde hoefsmid niets toe te voegen.
Ik vind het goed dat ze regels willen opstellen in het voordeel van het welzijn van de paarden maar dan moet dat ook daadwerkelijk zo zijn.
Laten ze het beslaan met ijzers maar eens gaan verbieden, dat is namelijk slecht voor paarden, veroorzaakt veel ellende en blessures en is in strijd met een aantal van de andere regels.

Nu heb je ook een hoop mensen die zich als hoefsmid uitgeven maar er totaal geen verstand van hebben.

Als je een diploma verplicht stelt kan je dat soort probleemgevallen eruit halen en vervolgens aanpakken. Nu kan iedereen maar wat aanklooien.

Sterker nog als ik morgen als hoefsmid aan het werk ga is dit geen enkel probleem terwijl je toch echt met levende dieren werkt en niet met een bankstel of iets dergelijks...

Over de voordelen van natuurlijk bekappen hoefijzers etc hebben we het hier niet. Daar zijn al genoeg topics over. Ook voor de natuurlijke bekapper zou een certificaat te halen zijn. Om zo de goeden van de kwaden te scheiden. Ik neem aan dat je het ook ergens geleerd hebt en niet zomaar aanklooit? Hoe kan je immers anders weten of je het goed doet?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:45

robert45 schreef:
Lamar schreef:

Zal best maar zoals al eerder werd gezegd ben ik een natuurlijk bekapper die het veel beter kan dan menig hoefsmid.
Ik laat mijn paardjes er niet op achteruit gaan door ze 6 à 8 weken onverzorgd te laten rondlopen met brokkelhoeven als ik ze zelf 2 wekelijks kan bekappen en ze daardoor iedere dag perfecte hoeven hebben. Dan heeft zo'n gediplomeerde hoefsmid niets toe te voegen.
Ik vind het goed dat ze regels willen opstellen in het voordeel van het welzijn van de paarden maar dan moet dat ook daadwerkelijk zo zijn.
Laten ze het beslaan met ijzers maar eens gaan verbieden, dat is namelijk slecht voor paarden, veroorzaakt veel ellende en blessures en is in strijd met een aantal van de andere regels.

Nu heb je ook een hoop mensen die zich als hoefsmid uitgeven maar er totaal geen verstand van hebben.

Als je een diploma verplicht stelt kan je dat soort probleemgevallen eruit halen en vervolgens aanpakken. Nu kan iedereen maar wat aanklooien.

Sterker nog als ik morgen als hoefsmid aan het werk ga is dit geen enkel probleem terwijl je toch echt met levende dieren werkt en niet met een bankstel of iets dergelijks...

Over de voordelen van natuurlijk bekappen hoefijzers etc hebben we het hier niet. Daar zijn al genoeg topics over. Ook voor de natuurlijke bekapper zou een certificaat te halen zijn. Om zo de goeden van de kwaden te scheiden. Ik neem aan dat je het ook ergens geleerd hebt en niet zomaar aanklooit? Hoe kan je immers anders weten of je het goed doet?

voor zowel natuurlijk bekapper als hoefsmid zijn er opleidingen, maar volgens mij heeft het nog altijd het grootste gedeelte te maken met ervaring.
lang mee lopen met een smid geeft je volgens mij meer kennis en ervaring dan wanneer je een papiertje in de theorie haalt.
plus voor mij is een goede smid ook iemand met gevoel voor paarden, en dat heeft ook niet elke smid. een goede smid straalt rust uit en laat zich niet gek maken, maar daar zie ik helaas te vaak voorbeelden van dat veel smeden dit niet hebben/kunnen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:51

Mister01 schreef:
...
nog iets: wormenkuren. onze stal werkt met mestonderzoeken en aan de hand daarvan wordt er bepaald of er een wormenkuur moet worden gegeven. maar dan kan het dus ook heel goed zijn dat je paard een half jaar geen wormenkuur heeft gekregen en je daar dus ook geen bewijs van hebt. hoe dan als ze komen controleren?

Veruit de beste manier om daar mee om te gaan i.p.v. het mogelijk onnodige gif pompen in alle paarden. Vandaar ook mijn eerdere opmerkingen dat het makkelijk is om leuke regeltjes te bedenken die op het eerste gezicht heel redelijk lijken, maar met een beetje kennis van zaken wel eens heel anders uit kunnen pakken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 01:06

lageveld schreef:
Mister01 schreef:
...

Veruit de beste manier om daar mee om te gaan i.p.v. het mogelijk onnodige gif pompen in alle paarden. Vandaar ook mijn eerdere opmerkingen dat het makkelijk is om leuke regeltjes te bedenken die op het eerste gezicht heel redelijk lijken, maar met een beetje kennis van zaken wel eens heel anders uit kunnen pakken.

absoluut!
ik ben dan ook wel heel benieuwd of diegene die die regels dan moeten gaan controleren op stallen ook wel kennis hebben van paarden, en niet globaal dieren kennis hebben, dan sta je daar met je uitleg waarom je iets doet en heeft die persoon totaal geen idee waar je het over hebt, maar je doet het niet precies volgens het boekje dus krijg je een prent aan je broek!
lekker makkelijk!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 01:24

Tja, ik heb daar afgelopen week op een stal nog een knap staaltje van meegemaakt. Daar staat je verstand dus echt bij stil. (Onder andere) een paar loslopende kippen op een erf die door de AID in beslag genomen werden, en die vervolgens, tegen 5 euro voergeld per dag/per kip, (voor rekening van de eigenaar!) ergens opgehokt worden.
Laatst bijgewerkt door lageveld op 10-10-11 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 01:30

Mijn hemel, in de supermarkt zijn die kippen goedkoper! Maar ja die lopen ook niet los.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:51

Maartje1990 schreef:
magda_90 schreef:
Dat wordt er niet gezegd, jij als eigenaar moet ervoor zorgen dat je paard pijnvrij is, dat is ze nu toch? Dus waar zie jij dat je haar moet laten inslapen? Dat staat er niet namelijk.

jij kopierde die regels van een ander bokker onder het mom dat ze zo uit de dierenwelzijnswet komen. Daar staat dat ze vrij moeten zijn van thermaal en fysiek ongemak...

Ongemak is gerelateerd aan pijn en de merrie is toch pijnvrij? Dus je doet niks verkeerd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:55

EstherHegt schreef:
Grappig want ik vat je nu echt niet, waar het mij om gaat is dat farmacie ineens een rol toebedeeld kreeg, daar kan ik niet mee want dat heeft niets met de welzijnswet te maken (eigenlijk is die wet er nu ook nog steeds niet) Maar idd wat heeft regel 5 te maken met de vorige 4 regels! Ik zie je punt ;-)
Maar ook heeft farmacie wel te maken met medicijnen die echt werken als een paard dat nodig heeft. Zonder wormkuren en een besmet paard kom je er niet, een heel vet paard kan niet op een hongerdieet, goede voorlichting over goed weidebeheer is er niet en en die informatie wordt ook niet echt toegankelijk gemaakt door de belangenverenigingen. Internet kan van alles beweren over wat voor kwakzalverij er wordt verkocht en diagnoses er te koop zijn, maar gaat soms of misschien wel vaak ten koste van kennis en gezondheid van het paard.

De farmacie krijgt niet ineens een rol, dat heeft hij al jarenlang gehad. Niet alleen met paarden maar ook met alle andere dieren binnen Nederland. De welzijnswet is er echter al enige jaren, in 2013 komt de nieuwe wet uit waar diverse mazen zijn gesloten.

De 5 wetregels zijn er dus al een poos en gelden voor alle dieren binnen Nederland. In dit kader zijn de benoemingen van onderwerp alleen veranderd naar paard (http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondh ... n_Gwwd.htm).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:06

papagroom schreef:
Het gemiddelde paard,heeft meer bewegingsvrijheid,en frisselucht ,als de gemiddelde bejaarde......waar kun je je druk over maken...

:j zo is het!Al dat bemoei gedrag. Ik ga je zeggen dat puntje bij paaltje de regenls niet door gaan. Zelfde geweest bij honden houden daarna nooit meer wat gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:48

robert45 schreef:
Lamar schreef:

Ik heb mijn certificaat ja :j
En er zijn genoeg gediplomeerde hoefsmeden die ook maar wat aanklooien, bij veel "proffesioneel" beslagen paarden springen mij de tranen in de ogen, dus die diploma zegt ook niet alles. Daarbij veroorzaken ze eerder problemen dan ze oplossen met beslaan.... en ik dacht dat dat nou juist niet mocht volgens die nieuwe regels.

Wat die wormkuren betreft zullen ze hier genoegen moeten nemen met de uitslagen van de mestonderzoeken. Ik ga er geen ontwormingsmiddelen in gooien terwijl het niet nodig is.