Grootste gevaar schuilt in de makste paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:44

zodra het rijden/mennen met je paard routine word, dan word het gevaarlijk. Dat is altijd mijn bevinding geweest

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:24

Je moet idd altijd op blijven letten, al heb je een mak paard voor de koets of onder het zadel.. maar desalniettemin kun je zelfs met goed opletten, echt niet altijd een ongeluk voorkomen... :n

Ik was net als Joenalie ook bij dat ongeluk van zondag wat zij beschrijft (ander ongeluk dus dan van dit nieuwsbericht), en echt het is gewoon domme pech en de natuurlijke vluchtreactie van het paard, wat het ongeluk veroorzaakt heeft. Dan kun je nog zo ervaren zijn, het paard nog zo mak of juist heet, de ongelukken zitten met alle soorten paarden ook vaak gewoon in een klein hoekje. En het is het risico van het vak dat je dit dan meemaakt. Waarmee ik dus wil zeggen, dat het helemaal niet altijd aan jezelf hoeft te liggen. Je kunt nog zo voorzichtig zijn, maar het hoort er gewoon bij dat er ook ongelukken gebeuren.

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:50

Paarden zijn nou eenmaal vlucht dieren... /3

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:27

xx_Horsiex schreef:
Titel is een beetje raar i.m.o., er wordt in het artikel nergens naar verwezen dat de makste paarden het gevaarlijkst zijn, en zelfs als die referentie er is, snap ik de titel nog niet..

Het is ook een uitspraak die de verkeerde indruk wekt.
Niet het rustigste páárd is het gevaarlijkst, maar dat bij het rustigste paard de menner/ruiter het minste oplet en dát is inderdaad ´het´ gevaarlijks; de onoplettende méns :)*

Oh ja; en paarden zijn geen ´vluchtdieren´.
Schrík is een reflex.
Vluchten is gedrag. Net als vechten. Vlucht, vecht, niets is een keuze.
Door opvoeden en opleiden vorm je het gedrag; vorm je de keuze.
Dat maakt dat je met een paard kunt mennen/rijden.
Wederom is niet het paard maar de mens die dit niet snapt het gevaar.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:59

Ben het wel met die man eens. Het is denk ik toch vaak hoe braver het paard hoe minder alert te ruiter, en ook een braaf paard haalt weleens een gekke streek uit. Mijn mijn oude brave paard zijn ook veel meer 'ongelukjes' gebeurt dan met mijn 'niet brave paard'. Met mijn brave paard deed ik namelijk de gekste dingen zonder maar over na te denken dat het weleens mis kon gaan. Half slapend zonder zadel met halstertje aan op je paard zitten in de wei, en dan schoot paard ineens onder de draad door naar de andere wei want daar stond meer gras en dat soort fratsen. Met het niet brave paard was ik zulke dingen snel afgeleerd, gelukkig was hij ondertussen wel een stuk braver geworden door alle gekke dingen die ik er mee deed, maar echt makkelijk zal hij nooit worden. Nog steeds, als ik zelf niet 100% fit ben ga ik met deze echt het bos niet in, want ik weer dat ik een fatsoenlijk reactievermogen moet hebben om er veilig mee naar buiten te kunnen. Met een braaf paard wat (bijna) nooit schrikt zou ik dat waarschijnlijk wel doen, sterker nog een volgend paard zou meer geselecteerd worden op braaf en rustiger, juist omdat ik er na een lange werkdag aan een lang teugeltje het bos mee in wil kunnen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:07

Het grote gevaar schuilt dus niet in de makste paarden maar in de on-alertheid -wát een raar woord- van de mens.
De mens overschat de makkere paarden te snel terwijl het net zo goed een vluchtdier blijft.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:32

Renee1990 schreef:
Klopt! Ik let ook altijd op de oren van mijn pony, zodra deze naar voren gaan weet ik dat ik moet opletten! En mijne doet ze idd ook naar achteren als hij zich concentreerd

En wat voor nieuws haal jij er uit?
Nu lijkt het een artikel over iemand die hoog van de toren blaast maar eigenlijk niet weet waar het om gaat. En dat komt de geloofwaardigheid niet bepaald ten goede.
Oren naar achter = onraad is ook echt flauwekul, een paard dat goed geconcentreerd is heeft ook de oortjes naar achteren. Over het algemeen ben ik meer op mijn hoede als de oren strak naar voren gaan, want dan is er blijkbaar iets wat interessanter is dan mij.
[/quote]

Nee ik vind dat geen flauwekul, van de lente in de bak met een vijfjarige flink aan de kletter gegaan. Op zich een heel braaf dier, nooit stap verkeerd gezet maar schrok van een langsdenderende vrachtwagen die naderde toen wij met de rug naar toe waren. En daarna was ze bang van mij omdat mijn gewicht niet meegaf met alle bokken en de teugels had ik ook nog strak vast. Ze voelde zich zeer zeker niet veilig en oortjes bleven plat naar achter. Gelukkig niet eraf gevallen en na 15 rondjes races de boel weer onder controle gekregen.
Als ze tijdens het rijden wat naar achter zijn is het wel oplettendheid naar jou toe, daar ben ik het wel mee eens.
Ik denk dat als een mak paard een keer echt schrikt de reactie heftiger is en dat dat bedoeld wordt met het stuk. Ik kan me daar wel in vinden. Bij een paard dat van nature schrikkeriger is, is de reactie voorspelbaarder. Bij een braverik die nooit wat doet weet je niet wat hij doet en hoe die gaat reageren op jouw reactie.

karijn

Re: Grootste gevaar schuilt in de makste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:27

Ik ben van mening dat de makke paarden buiten minder snel reageren op een bepaalde situatie in tegenstelling tot de niet-makke/minder-makke paarden. Voorbeeld: ik loop met mijn makke paard regelmatig door het dorp, meestal hetzelfde rondje dus de omgeving is voor het paard zeer vertrouwd. Het kan wel eens gebeuren dat iemand zijn voortuin heeft veranderd (er liggen bijvoorbeeld heel veel stenen gestapeld in de voortuin met/zonder een klapperend zeiltje eroverheen). Dat is een verandering in de situatie. Paard reageert door met de oren gespitst naar deze nieuwe situatie te kijken, aarzelt een beetje maar loopt toch door. Of er komt ineens een kind uit een deur gerend of een kind op een fiets komt ineens vanachter langs, paard merkt hem dit keer niet op (meestal wel). Reactie: schrik en een pasje opzij maar staat gelijk weer stil en loopt braaf door. Sommige paarden (niet-makke/minder-makke) kunnen op dergelijke situaties heftiger reageren en vinden het al snel een panieksituatie. De alarmbellen gaan af en hopsakee, daar gaan ze in galop. Worden ze daarbij belemmerd in hun voortgang doordat de ruiter of menner aan de teugels hangt, zal dat het paniekgevoel inderdaad alleen maar meer belemmeren en het vluchten versterken.
Ja, ik denk wel dat als mijn zeer brave paard echt in paniek raakt, hij ook aan de kletter zou gaan. De kunst is om het paard te kunnen kalmeren, de situatie goed in te kunnen schatten om een juiste oplossing te vinden om het paard tot stilstand te brengen. Gelukkig heb ik tot op heden nog niet in zo'n situatie gezeten.
Gevaarlijke paarden vindt je niet op de weg.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:39

Als je je paard goed kent kan je veel zien aan het orenspel. Ik let er altijd op.

Er zit verschil in oren naar achter en oren naar achter.

Als mijn merrie haar oren plat naar achteren legt is er echt paniek in de tent, dit heb ik 1x meegemaakt.
Als ze ontspannen haar oren naar achteren doet, is ze geconcentreerd.
Oren strak naar voren: hee wat is daar.

Ja een paard is een vluchtdier, maar je kan daar wel aan werken. Ik 'zeg' altijd tegen mijn paard: je mag best iets eng vinden, maar je gaat niet op hol slaan of je omdraaien. We gaan samen kijken als er iets eng is. En ik moet zeggen dat dit steeds beter bij haar doordringt, wat niet wegneemt dat ik echt wel verwacht dat ze er keihard van door zal kunnen gaan als er echt iets heel erg engs is.

En je vasthouden aan je teugels.. Ik ben er steeds meer achter gekomen dat teugels echt alleen maar schijnveiligheid geven. En ze zijn natuurlijk een van de middelen om te communiceren. Maar zodra een paard echt gaat, gaatie wel. Dat moet je voor zijn.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:25

Ik ken de koetsier persoonlijk. Hij is 67 jaar en geen 41 of 71. Deze man ment al jaren met zijn tweespan pony's en heeft veel ervaring met paarden, heeft oa op een stal gewerkt.

Wat ik begrepen heb is dat hij zo'n 200 m over het asfalt gesleurd is met zijn armen iig, daar zit geen vel meer op. Hij weigerde de pony's los te laten. Wel mende hij altijd alleen, toevallig kort voor het ongeval nog over gehad dat ik dat zo gevaarlijk vond; hoe cliché.. Meneer ligt nog in het ziekenhuis.

Ik respecteer Dhr. Van Dragt, maar vind het wel dat er nogal ongelukkig gesproken is in dat artikel, hij (en ik) was er niet bij en ik weet dat de koetsier veel ervaring heeft. Lichaamstaal in de gaten houden is bij dieren belangrijk, maar soms ben je stomweg te laat.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:19

Nu het met de reacties wat bedaard is, laat ik zelf ook maar even een reactie achter.
Ik pretendeer geen expert te zijn op paardengebied, integendeel zelfs, ik leer elke dag nog bij.

Maar stel je wordt tijdens je werk op 5 minuten voor een vergadering gebeld door een verslaggever van de krant en die stelt je zo een paar vragen:

Hij: "Er is gisteren een menner gewond geraakt nadat zijn paarden op hol zijn geslagen, misschien weet u er van?" Ik: "nee heb ik niet van gehoord"
Hij: "Gebeurt het vaak dat paarden op hol slaan?" Ik: "Vaker niet dan wel, gelukkig"
Hij: "Waar komt het door dan?" Ik: "Tjsa... kan zoveel oorzaken hebben" wie interpreteert hier "veel oorzaken" met komt dus TOCH veel voor?
Hij: "Is het door een menner te voorkomen?" Ik: "Uhm..." als ik ja zeg, dan leest iedereen dat ik gezegd heb dat de menner niet goed gehandeld heeft en als ik nee zeg dan moeten we paardrijden maar beter SNEL verbieden?
Hij: "Maar wat doe je dan als het gebeurt?" Ik: "Tsja, dat is per situatie verschillend" gaat een lekker vaag verhaal worden zo

Ik heb alleen vanuit mijn eigen ervaring gesproken. Alle nuanceringen die ik er zelf bij had kunnen maken en alle nuanceringen die hier door anderen bijgeschreven zijn, denkt u werkelijk dat het verhaal er daarmee voor een leek duidelijker op geworden was?

Snelle conclusies trekken is ZOOOO makkelijk, zoals Saar88:
Saar88 schreef:
Zoals iemand al eerder opmerkte, vind ik dit vooral een hele nare steek onder water naar de koetsier :\

"Op hol slaan kan worden voorkomen door als ruiter of menner snel te reageren."
Maw: de koetsier deed dit niet. {{Duhhh... lees effe lekker makkelijk over het woordje KAN heen}}
"In het algemeen kan hij ervan zeggen dat de menner of ruiter de gemoedstoestand van zijn paard niet alleen kan aanvoelen via zijn leidsels, ook de oren van het dier verraden hoe het zich voelt."
Maw: de koetsier voelt zijn paarden niet aan. {{merkwaardige reactie, zielig zelfs}}
"Zijn advies: altijd blijven opletten."
Maw: de koetsier zat te slapen op de bok. {{verstaat de kunst van uit zijn verband trekken als de beste}}

:? :?

Meneer van Dragt had net zo goed kunnen zeggen dat de koetsier niet meer op de bok had mogen kruipen omdat hij niet competent genoeg was. Wat een onzin zeg, een ongeluk kan altijd gebeuren, met elk paard.

@Myfairytale, ik ken de koetsier niet, maar alle respect dat hij de paarden zo lang in de hand heeft gehouden.
In alle opzichten heb ik NIET op dit specifieke voorval gereageerd, maar in zijn algemeenheid, wat precies was waar de verslaggever naar vroeg. Hopelijk is hij er snel weer bovenop en mogen we hem weer snel in het bos met de paarden tegenkomen!

Myfairytale schreef:
Lichaamstaal in de gaten houden is bij dieren belangrijk, maar soms ben je stomweg te laat.

Ojee, mijn gedachten slaan op hol bij wat op deze quote de reacties hadden kunnen zijn... (Saar88, sla je slag)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:39

@EP4D , is het niet altijd zo, dat mensen zelf willen lezen wat er staat.
En daar hun eige draai aan geven, zodat een ander daar op kan reageren, en daardoor het verhaal een totaal ander verhaal gaat leven.
Zolang je ergens zelf niet bij bent, zal je het altijd van 3e moeten hebben. Een 3e met zijn eige verhaal, net als jou voorbeeld.

Blijf erbij, zodra rijden/mennen routine word, dan word/kan het gevaarlijk

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:40

EP4D: je had toch ook tegen de verslaggever kunnen zeggen dat zijn vragen totaal niet relevant zijn voor het nieuwsartikel? Als hij er zo graag een discussie-item van had willen maken, dan had hij zich nu gewoon aan de feiten moeten houden en had hij op een later moment een ander artikel kunnen wijden aan zijn statement dat makke paarden gevaarlijk zijn. Onderbouwd met de expertise van diverse vaklui in de paardenmennerij. Dus ja, dit artikel kan de koetsier best een nare smaak geven en geheel onterecht. Was mijns inziens totaal niet nodig.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:24

Journalisten worden niet voor niets ook wel "persmuskieten" genoemd.

Ze zijn soms net zo hinderlijk als muskieten idd...zoemen er maar wat op los soms....en dan spreek ik ook uit eigen ervaring hoe ze in bepaalde gevallen met jouw uitspraken aan de haal kunnen gaan...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:35

Dat klopt absoluut, dat de pers woorden erg kunnen verdraaien, maar we kunnen de intonatie en de gedachten erachter natuurlijk ook niet horen. Het kwam op mij alleen wat ongelukkig geformuleerd over, maar dat zal ook zeker aan de journalist gelegen hebben, het is maar net wat voor een verhaal hij ervan maakt.

Verder blijf ik erbij; lichaamstaal in de gaten houden kan een hoop ellende voorkomen, maar soms ben je ook stomweg al te laat. ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:18

Klopt, wij lezen berichten met onze intonatie en kunnen tussen de regels meer lezen dan er feitelijk staat. Meestal omdat we al een mening hebben gevormd op het moment dat we een kop boven de tekst lezen.
Ik hoop dat het met de koetsier in kwestie goed gaat en hoop dat hij gewoon blijft genieten van zijn ritjes. Beterschap!