"Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:20

wilma12 schreef:
Met apart volk bedoel ik de mensen die met een paard van nog geen 1000 euro op concours rondstuind, mrt doorgezakte ruggen half kreupel, al rond schreeuwend dat hun paard het beste is en waarom hebben we geen winstpunt de jury bijna uit de auto sleurend!

Maar zoveel kost het de pensionhouders niet hoor. Ze verdienden dikker dan dik!
Je hebt tussen de 100 en 150 euro aan kosten aan hooi(er is in tijden niet zo veel hooi gemaakt als dit jaar) brok zaagsel water all-in dus.

Je vergeet de onderhoudskosten en pachtkosten/hypotheekkosten voor de grond enzo. Dat tikt ook behoorlijk aan hoor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:21

Tja volgens mijn pensionhouder kost een paard ong 100 per maand aan hooi, 30-50 euro per maand aan brok/musli en dan komt er 80 euro per maand aan stro bij

Ik weet niet of het relevant is maar je bent dan tussen de 210-230 per maand kwijt aan kosten excl gas licht en water, gemeentelijk heffing enz

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:21

Je kan beter bij een baas werken dan een pensionstal aan huis runnen ;)

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:23

Ik lees hier een boel meningen en tegenstrijdigheden. Het is niet makkelijk om een eenduidig antwoord te geven op de vraag of paarden wel of niet voor slachtprijzen worden verkocht. Duidelijk is wel dat de vraag in de markt is afgenomen. Je moet denk ik kijken waarom iemand een paard/pony aanschaft en wat het doel is. Is het leuk bij je huis in de wei of koop je en paard voor de sport. Dan gaat het er nog om op welk niveau wil je sport bedrijven.

Een shet wordt vaak gebruikt als gezelschapsdier of als leuk staand in de wei. Als ik zie hoeveel shetten er gefokt worden die het hele godganse jaar in de wei staan en gras eten dan snap ik dat bij crisis dit een stuk minder moet gaan worden. Dit is leuk aardig en als je geld hebt en deze aardigheid leuk vind dan is dat grappig. Als ze je laatste centen uit je portemonnee eten dan worden die shetten ineens een stuk minder leuk.

In de sportpaarden is het al niet anders. Gebruik je een paard voor recreatieve doeleinde lekker een beetje hobbyen dan kan je snel rekenen op 500,= in de maand met alles erbij wat je kwijt bent. Dat is voor veel mensen een aanslag op het budget en dan zie je dat snel de beslissing wordt genomen het paard eruit te doen en als het erg penibel wordt en je je paard niet meer kan betalen dan gaat die naar de slacht want die kosten drukken gewoon keihard op je eigen budget en als je niet meer kan eten dan wordt de keuze voor de slacht erg makkelijk,

Hogere sport paarden zullen altijd wel goed blijven omdat je daarmee je doel kan bereiken en de mensen die ze willen kopen hebben er vaak het geld voor en het geld voor over. De markt voor goede sportpaarden is altijd schaars want er lopen geen 10 Totilas en/of Hickstead paarden in de wereld. Daarbij speelt dat er dan een wereldmarkt ligt en die is een stuk groter en heeft veel meer geld dan de markt in NL

Door de prijsstijgingen zal het nog wel ff doorgaan met de versobering van de paardenstapel. Ik heb al gehoord dat het aantal dekkingen dit jaar bij het KWPN op 10.000 zou uitkomen dat betekend dus weer een vermindering ten opzichte van vorig jaar. Als je dan weet dat we komen van 14.500 dan zie je dat de fokkerij 30% lager is dan in de top jaren. Er komen dus minder sportpaarden en er wordt meer nagedacht over fokken. Men kan het zich niet meer permitteren om zomaar een veulen te fokken want daarvoor zijn de kosten te hoog. Je zou dan ook zien dat de prijzen voor goede sportpaarden omhoog gaat en dat je daaraan niet kan afleiden dat de markt minder wordt. de markt wordt schaarser en de prijzen voor opfok en fok hoger.

Mijn idee is dat deze versobering nog zeker vijf jaar gaat duren waarbij de onderkant van de markt pas daarna gaat stabiliseren. laten we hopen dat het allemaal in de geleidelijkheid gaat dan blijft het leed beperkt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:24

wilma12 schreef:
Het is juist goed dat alle rommel opgeruimd wordt. Dan zal de markt weer aantrekken.
Een goed paard is nu nog steeds geld waard, boven de 6 gaat de handel gewoon door en onder de 2 ook want daar hebben veel mensen nog net budget voor.

Het mag van mij wel iets meer elite weer worden, in de paarden loopt nu veel nogal apart volk rond.
Wij bieden pensionstalling aan, alle faciliteiten zijn er! Voor 225 incl alles.
Is dit nou duur? Toch staan we niet vol.

In emmeloord en Dronten en omstreken betaal je tussen de 300 en 400 euro per maand(basisprijs, buiten Luik 10,-, paard in wei 1,- paard uit wei 1,- zaagsel extra kosten. Les 50 euro een 3/4 uur. Trailerstalling 25 euro p.m) Is toch ook te gek voor woorden. Dat kan toch ook niemand meer betalen!

Het uitschot moet weg om de markt gezond te houden.
Ook moet keuren goedkoper worden om zo de gezonde paarden van de rommel te onderscheiden!

Waarom zou iemand apart volk zijn als ze geen paard willen kopen van boven de 5000 bv.
Ik vertik het om een paard te kopen van meer dan dat, ondanks dat ik het geld wel heb, maar er lopen genoeg goede paarden rond voor minder dan dat, dus ben ik uitschot??
Nou bedankt!

F_Orumster

Re: "Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:26

Nou, idd. Zegt imo meer over wilma 12.
En nog meer elite worden? Ik vind er al een hoop kakkerige zooi rondlopen.
Doe mij maar wat meer down to earth liefhebbers.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:27

dynamiek schreef:
Je kan beter bij een baas werken dan een pensionstal aan huis runnen ;)

heeft ook zijn nadelen..pensionstal aan huis betekend toch weer grond dus meer bezit (overwaarde) en overwaarde is op dit moment meer geld waard dan je opgebouwde pensioen die over tientallen jaren vrij komt

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:29

San72 Ik had niet het idee dat er daar een gevoel vanuit het hart bij kwam kijken hoor.
Soms knuffelde ik wel eens een paard die stond te wachten tot hij gepoetst ging worden en dat dier was dan zo aanhankelijk ,toen kwam de eigenaresse terug en ik zei dat hij het zo fijn vond en vroeg of het altijd zo'n knuffelkont was .Ze keek me heel raar aan en zei; dat weet ik eigenlijk niet ik doe dat nooit ik poets hem en rijd erop maar knuffelen daar doe ik niet aan ..
Een duur paard laten dekken en dan embryo eruit spoelen om in een leenmerrie te plaatsen zodat de merrie gelijk door kon met wedstrijden rijden of nog erger direct weer laten dekken bij de volgende hengstigheid en werd ze niet snel genoeg hengstig dat spoten ze haar hengstig zodat de volgende er weer in kon ...
Het lijkt me niet dat je dan een "hart"voor je dieren hebt maar alleen een dikke portemonee wilt hebben .

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:35

helemaal eens met senja!
zo is het gewoon,
maar ik denk dat de markt veel eerder dan met 5 jaar gestabilliseerd is,
ik denk met 2 jaar, een te kort aan goede sportpaarden,
ik heb het dan neit direct over een totilas,
maar gewoon over een goed sportpaard dat de klasse z waardig kan lopen,
en op de markten lopen altijd buitenlandse handelaren rond,
die de redelijk correcte paarden direct er uit pikken,
zulke paarden belanden doorgaans dus niet bij de slacht,
maar vertrekken dus naar spanje, italie, denemarken, zweden etc.
al met al verkleind het paardenbestand in nederland,
de paarden die wat mankeren worden geslacht,
en de markt herstelt weer.... 2 jaar denk ik... dan is alles weer anders....
en zoals senja zegt, hopen dat het leed hierbij beperkt wordt!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:36

miranda1967 schreef:
San72 Ik had niet het idee dat er daar een gevoel vanuit het hart bij kwam kijken hoor.
Soms knuffelde ik wel eens een paard die stond te wachten tot hij gepoetst ging worden en dat dier was dan zo aanhankelijk ,toen kwam de eigenaresse terug en ik zei dat hij het zo fijn vond en vroeg of het altijd zo'n knuffelkont was .Ze keek me heel raar aan en zei; dat weet ik eigenlijk niet ik doe dat nooit ik poets hem en rijd erop maar knuffelen daar doe ik niet aan ..
Een duur paard laten dekken en dan embryo eruit spoelen om in een leenmerrie te plaatsen zodat de merrie gelijk door kon met wedstrijden rijden of nog erger direct weer laten dekken bij de volgende hengstigheid en werd ze niet snel genoeg hengstig dat spoten ze haar hengstig zodat de volgende er weer in kon ...
Het lijkt me niet dat je dan een "hart"voor je dieren hebt maar alleen een dikke portemonee wilt hebben .

Ben ik het absoluut mee eens, maar dat zijn nu wel de elite mensen waar jij het juist over hebt, de beetje normale mensen (uitschot volgens jou) doen dit niet.
Komt bij dus beetje tegenstrijdig over.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:39

Jullie moeten beter lezen, en niet op mij fitten op pagina 2 het ik uitleg gegeven op mijn benaming van apart volk(geen uitschot dat maken jullie ervan!) 5000 euro is veel geld, daar kan je nu een mooi sportpaard van kopen!

Het komt wel goed over een paar jaar, door de euro valt het ook allemaal tegen, al zou de export beter moeten gaan nu de euro zo laag staat. Maar dit valt ook allemaal tegen.
Laatst bijgewerkt door wilma12 op 29-09-11 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:40

silly1972 dat was ik niet die het over uitschot had dat is Wilma12 !

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:42

miranda1967 schreef:

tsja, denk dat je toch wat kortzichtig bent,
want doordat zij embryomerries gebruikten,
heeft ze wel weer een paard van de slacht gered,
en een waardig leven gegeven, veulentje krijgen,
en goed verzorgd worden, en lekker met de mede merries op de wei,
box met tot de knieen toe stro... ik kan het weten,
want ik heb wel eens paarden die neit meer in de sport konden en voor de slacht
bestemd waren, aan een embryocentrum verkocht,
paarden staan nergens beter dan daar!
ook al knuffelde die eigenaresse het paard niet,
toch gaf ze m waarschijnlijk iedere dag een heerlijke poetsbeurt... das ook een soort knuffelen en aandacht...

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:44

Jullie lezen maar half!!!
Apart volk is benoemd op pagina 2.
Onder uitschot benoem ik afgekeurde half kreupele paarden, kromme scheve paarden!
Je kan wel door een roze bril blijven kijken, maar er zijn gewoon veel paarden met afwijkingen!
Het gaat helemaal niet om het hebben van een duur paard! Maar om een gezond goed paard!
Laatst bijgewerkt door wilma12 op 29-09-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:44

miranda1967 schreef:
silly1972 dat was ik niet die het over uitschot had dat is Wilma12 !

Ja je hebt helemaal gelijk! ik zie het nu pas, mijn exuses :o

domosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:48

Toen ik mijn merrie 15 jaar geleden liet dekken, zei de hengstenhouder :"ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar 2 van de 10 merrie's die ik aangeboden krijgt, zijn de moeite waard om er mee te fokken, de rest is prut." Ik heb toen met eigen ogen gezien, dat er van alles gedekt wordt, dus dit probleem loopt al jaren.
Maar niemand doet er wat mee.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:49

kan gebeuren silly1972 ,ik wilde alleen juist niet met deze uitspraak verward worden :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:50

MickeyenVici schreef:
Ik vind het ook vreselijk dat gezonde paarden naar de slacht gaan...

waarom paarden wel en koeien niet!
paarden hebben iig een veel beter leven gehad als koeien en varkens.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:51

miranda1967 schreef:
kan gebeuren silly1972 ,ik wilde alleen juist niet met deze uitspraak verward worden :o

Kan ik mij goed voorstellen ;)

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:52

Ja of ze keuren hengsten met ocd of scheve voeten goed voor de dekdienst.
Lijkt me ook niet echt gezond

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:52

denk dat wilma bedoelt overschot ipv uitschot...
overschot aan paarden, niet uitschot van mensen...

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:53

Hèhè eindelijk iemand die mij begrijpt!

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:55

F_Orumster schreef:
Nou, idd. Zegt imo meer over wilma 12.
En nog meer elite worden? Ik vind er al een hoop kakkerige zooi rondlopen.
Doe mij maar wat meer down to earth liefhebbers.

de paardensport is van oudsher een kakkerige zooi....
het betreft een elitesport... waar de burgers zich in hebben gemengd...
klinkt grof, maar zo is het... kan er ook niets aan doen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:57

Tis maar wat je onder elite verstaat.. zat mensen met weinig geld die toch voor hun hobby gaan en alles uit de kast halen om hun paard gezond te houden zij behoren dan ook tot de elite in mijn ogen

@ Claudia ga es ergens anders rellen

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:57

San72 het eerste deel van je reactie kan ik nog inkomen die leenmerrie had het nog zo slecht niet als jij dat zo verteld maar de merrie waar het embryo uitgespoeld wordt dan ? ik geloof niet het dit zo fijn is voor haar en dat het voor deze merrie ook fijn zou zijn als ze zelf een veulen zou mogen krijgen.
Het tweede deel van je reactie over borstelen dat dit ook aandacht is,als mijn man me nooit zou vertellen dat hij me lief vind en me streelt maar direct op me springt mis ik toch wel wat hoor

Wilma zei en bedoelde APART volk ,volk wat NIET tot de elite behoort ,ze probeert zich er nu mooi onderuit te kletsen omdat er zoveel weerstant is tegen haar uitspraak .