Baarnse boer moet IJslanders weg doen van Staatsbosbeheer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Baarnse boer moet IJslanders weg doen van Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:04

staatsbosbeheer én natuurmonumenten zijn heel vervelende organisaties geworden.
Ze houden ook vooral erg van mountainbikers. Die krijgen speciale paden. Paarden mogen nergens meer komen.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 02:51

Hier ook een steuntje in de rug voor jullie en de petitie getekend.

grz Sabina

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 06:55

Hier ook getekend...SBB meet met net iets teveel maten,zolang het ze maar uitkomt.Als er al 21 jaar paarden staan die ze niet wilde hebben dan hadden ze 21 jaar geleden aan de bel moeten trekken.

Ik heb ook getekend.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:09

Ik sluit me helemaal bij bovenstaande berichten aan en heb ook getekend.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:25

Ik volgde het topic al, en heb nu ook getekend, als ze het al zo lang toestaan moeten ze niet nu ineens gaan zeuren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:06

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:19

Moderatoropmerking:
Petities zijn op Bokt alleen toegestaan op Links. De berichten hierover heb ik dan ook moeten verwijderen en ik verzoek jullie om een apart topic over de petitie aan te maken en hier on topic te blijven. Bedankt alvast.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:42

Bijna 2000 mensen hebben inmiddels de petitie getekend, en er is flink aandacht van lokale en landelijke pers voor de kwestie *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Weer aandacht van WNL, Vandaag de Dag voor boer Gijs:http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1112749 (2.20)

In het Agrarisch dagblad stond het volgende artikel van Jan Braakman:

Gijs en Ans Evers willen hun melkveehouderij bij kasteel Groeneveld in Baarn graag in stand houden. Staatsbosbeheer wil de melkveehouder echter van het erf zetten, omdat het bedrijf naast melkvee ook een pension voor IJslandse paarden heeft.
Stiekem hopen melkveehouders Gijs en Ans Evers dat hun 21-jarige zoon over twee jaar kan vieren dat hij de vierde generatie in de familie is die boert op het bedrijf bij kasteel Groeneveld in Baarn. Maar de situatie is penibel. Verpachter Staatsbosbeheer heeft de pacht opgezegd. Als het aan Staatsbosbeheer ligt, wordt de melkveehouder aan het eind van dit jaar uit het bedrijf gezet. De reden: de boer houdt zich volgens SBB niet aan de contractueel vastgelegde pachtvoorwaarden.

De pachtkamer in Arnhem heeft SBB in eerste instantie al gelijk gegeven. Maar Gijs en Ans Evers hebben beroep aangetekend bij het pachthof. Dat hoger beroep is inmiddels in behandeling, maar het is de vraag of het besluit van het pachthof ook genomen is voordat de datum verstreken is. ”We weten inmiddels dat we mogen blijven tot het pachthof een beslissing heeft genomen”, zegt Ans Evers.

Het liefst hadden Ans en Gijs zich in 2004 nadrukkelijk toegelegd op de melkveehouderij. De stal was aan vernieuwing toe, en het quotum zou moeten worden uitgebreid. Doordat een ander pachtbedrijf in de buurt vrijkwam, zag de melkveehouder mogelijkheden zijn bedrijf verder te ontwikkelen. De oudste zoon stond toen klaar om het bedrijf te zijner tijd over te nemen.

Er werden bedrijfsplannen ontwikkeld om uit te breiden naar tachtig melkkoeien. De plannen konden niet doorgaan – vooral omdat Staatsbosbeheer de ontwikkelingen niet zag zitten, zegt Evers.
Vanaf dat moment sluimert het conflict, omdat Evers wel mogelijkheden zag om de IJslandse paarden die eerst op het vrijgekomen pachtbedrijf werden gestald, over te nemen. ”We hebben nu een pension voor 42 paarden van 31 eigenaren. Het is niet ons hoofdinkomen”, benadrukt Evers. Maar de inkomsten zijn wel van belang om het bedrijf in stand te houden.

De melkveehouder zit ook nog op een andere manier klem. Het is gebleken dat het stallen van de IJslandse paarden niet past binnen het bestaande bestemmingsplan. Ook daarover loopt een juridische procedure, die vorige week in hoger beroep bij de bestuursrechter in Utrecht werd behandeld.

Ans Evers heeft er goede hoop op dat die kwestie nog wel geregeld kan worden, omdat de gemeente lijkt te willen meewerken aan een verandering van het bestemmingsplan, ook omdat de paarden al bijna twintig jaar deel uitmaken van het Baarnse landschap rond het kasteel.
De rechter suggereerde bij de behandeling nog dat het misschien goed zou zijn dat Staatsbosbeheer en de melkveehouder nog in gesprek zouden gaan. Zover is het echter niet gekomen. Staatsbosbeheer vindt dat het nu aan de rechter is een oordeel te vellen. ”Wij zijn al vijf jaar met de melkveehouder in gesprek”, aldus een woordvoerder.

Voor Staatsbosbeheer zijn er twee opties: of de paarden zijn weg voor 1 januari, of de pachters moeten van het bedrijf.

De kwestie heeft inmiddels tot een lokale actie geleid, die uitmondt in een petitie. De lokale politiek (Christenunie) en de landelijke politiek (SP) hebben via vragen aan de gemeenteraad en aa n staatssecretaris Bleker om opheldering gevraagd.
De SP wil ondermeer weten onder welke voorwaarden Staatsbosbeheer overgaat tot het zware middel van ontpachten. Een middel dat door Staatsbosbeheer zelden tot nooit is ingezet.

Op de website 't Gooi Dichtbij:
http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regio/art ... chter.aspx

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:02

Inmiddels weer een aantal nieuwe artikelen op www.ijslandersopgroeneveld.nl
Daarbij o.a. een reactie in de Gooi- en Eemlander van advocaat v/d Goen op de onjuistheden die SBB maar blijft verspreiden......

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:09

Echt een heel vervelende zaak dit. Vooral voor de betrokkenen. Ik heb de petitie in elk geval getekend. Ik duim voor een goede afloop!

Rocket3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:19

Ik heb ook getekend!

Ik vind dat als ze er nu pas problemen van maken ze niet moeten zeuren.

Overigens van SBB normaal wel mee, zal misschien aan regio liggen?
Ik heb een huis van SBB bewoond voor langere tijd, waren zeker regels, maar wel logische regels.

Wat hier nu gaande is vind ik ronduit betreurend, en hoop ook dat deze familie met hun koeien en paarden mogen blijven zitten!!!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:20

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:37

Echt te vaag voor woorden...al die jaren wel, nu niet...en de reden waarom...??? waar moet je in vredesnaam heen met al je paardjes.
Hoop dat er nog ergens uit één of andere hoek iets gaat komen dat ze mogen blijven...wat een verdriet en onbegrip als het door moet gaan

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:35

Uit het roddelcircuit heb ik vernomen dat de (koeien)boer van de
landgoedwinkel uit zou zijn op de weilanden (en wellicht de boerderij)
van de fam. Evers. Of dat waar is zal ongetwijfeld na 1 januari blijken...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:07

Nou, dan wordt het land weer gebruikt voor koeien, wat altijd de bedoeling is geweest.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:16

Lees nu even mensen! De procedures lopen nog en er is nog helemaal niets definitief!
Voor de laatste info: www.ijslandersopgroeneveld.nl
Kranten brengen kennelijk heel graag de slechte berichten.......

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:43

Kreeg net een telefoontje van een vriendin die vertelde dat de
eigenaren met alle paarden morgen naar het gemeentehuis in Baarn gaan.
Vertrek vanaf Groeneveld 12:00u, verwachte aankomst 13:00u.

Voor zover belanghebbenden de aanwezigheid van sympathisanten
op prijs stellen:
is het niet een idee om een hoort-zegt-het-voort melding te maken
van deze actie op bokt (voorpagina) en op de site van de paarden
van Groeneveld?

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:05

Ik hoop dat het gaat helpen vandaag bij het gemeentehuis. Succes in ieder geval, ik duim mee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:05

Spannend...ik hoop dat het helpt.Zal aan ze denken :j

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:03

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:49

Het was geweldig gisteren! Wat een pers was er op het aanbieden van de handtekeningen afgekomen en wat waren alle paardjes geduldig.

Op ijslandersopgroeneveld.nl staan ook de links naar beeldverslagen van de Gooi- en Eemlander en RTV Utrecht. Vandaag stonden we met foto op de voorpagina van de Gooi- en Eemlander en de Baarnsche Courant.