Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:56

rommulus schreef:
mijn complimenten van de menner van de tuiger !!!
geweldig gewoon dat beest raakt in de stress maar menner weet hem "prima" te houden (door goede controle en opvoeding)
petje af

verder is het natuurlijk verschrikkelijk
hoe is het verder afgelopen ? ook met de paarden ?

En dat hij zelf niet over de rooie ging en achter om keek zou toch heel menselijk zijn geweest maar hij bleef zich strak op zijn paard concentreren en de boel zat inderdaad genageld aan de straat zeg Volgens mij verschoof hij geen cm

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:58

Medra schreef:
Zunzuncito schreef:
Dat ziet er inderdaad akelig uit, maar ik denk dan.......een hoofdstel dat van een paard zijn hoofd af kan glijden, sorry, dat zijn ongelukken waar ik niet verantwoordelijk voor zou willen zijn. Hoe duidelijk ook wordt uitgelegd dat er logische redenen zijn dat dit bij friezen gebeurd, dan neem je daar je maatregelen voor...

Wat bedoel je met logische reden zijn dat dit bij friezen gebeurd???

Denk dat ze mij bedoeld, omdat ik aangaf dat friezen dikke kuif hebben en korte oortjes en daarmee met zweten het hoofdstel af KAN glijden, overigens geldt dit niet alleen voor friezen hoor, shetten, fjorden, welshjes en ga zo maar door.
Overigens kan het ook bij een kwpn'er, als ie maar genoeg zweet en flink met hoofd schud.. Nogmaals, ik bedoelde het niet als veroordeling, ik reageerde omdat iemand vroeg hoe een hoofdstel af kan glijden.
En ja je neemt maatregelen,, en ja, kijk maar eens rond wie het daadwerkelijk doet...... Maar nogmaals, wie weet is het hier niet aan de orde en was er heel iets anders aan de hand. We waren er (gelukkig zou ik bijna zeggen) niet bij.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:59

Zunzuncito schreef:
Dat ziet er inderdaad akelig uit, maar ik denk dan.......een hoofdstel dat van een paard zijn hoofd af kan glijden, sorry, dat zijn ongelukken waar ik niet verantwoordelijk voor zou willen zijn. Hoe duidelijk ook wordt uitgelegd dat er logische redenen zijn dat dit bij friezen gebeurd, dan neem je daar je maatregelen voor...

nou inderdaad als dit de rede is dat het hoofdstel van het paard zijn hoofd is gegaan.
een hoofdstel wat afglijd wil je niet mee maken zoals op het filmpje te zien is..
dat de boel kapot knap(bakstuk een lijn die knapt)dat gebeurt..
zonder hoofdstel bij een aanspanning ben je nergens.dan maar een stukje wegknippen achter zijn oortjes.
hoop dat de slachtoffers er goed van af komen.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:02

Ziet er naar uit op het filmpje! En inderdaad, die menner van die tuiger houdt hem prima onder controle.
Ik hoop dat de paarden en slachtoffers er goed vanaf zijn gekomen!

Wijzelf hebben het ook een keer gehad met een 2span. We waren buiten aan het rijden toen bij een van de friezen het hoofdstel ook afgleedt.
Gelukkig hadden we sinds twee weken een nieuwe marathon wagen mét rem.
Sinds dien maken we aan het kopstuk een touwtje vast, en vlechten dat touwtje dan mee in een vlechtje..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:03

Bij een 2 span kan het ook nog zijn omdat ze gaan schuren aan het lamoen.. Maarja ik heb geleerd toen ik mn men bewijs ging halen dat je altijd moet zorgen dat de boel onmogelijk af kan glijden.

Die menner van de tuiger is echt heel erg cool in de kop zeg, heel erg knap dat ie zo snel op de rem staat en rustig blijft, vooral nadat je zo'n dreun hebt gekregen!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:05

PussInBoots schreef:
En vroeger kon een hoofdstel niet afglijden? Vroeger waren er geen oogstfeesten ed?

Vroeger waren er alléén maar klinkers in de dorpen. En vroeger gebeurden er ook ongelukken. Alleen was er vroeger géén internet om te lezen wat er was gebeurd en was het nieuws van op hol geslagen paarden geen landelijk nieuws........

Juist..

Over het hoofdstel.. misschien even bij de buurman/vrouw schuren??

Petje af voor die man met de tuiger en die menner van die wagen die op hol gaat komt ook ernstig in de knel tussen wagen en paard.. poeh..
Die man en vrouw worden inderdaad met een knal van de wagen afgegooid.. Die vrouw grijpt ook direct naar haar heup, arme mensen..

Ben benieuwd hoe alles afgelopen is.

Was wel op het flaeijelfeest, maar heb dit niet gezien, was op het terrein, hoorde het wel en idd daar ging het gerucht ook over de postkoets, blijkt maar weer hoe snel verhalen gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:09

Potdomme wat een ongeluk! :oo
Wat een geluk dat die kar van de tuiger zo'n goede rem had, dat hij de Friezen niet achteraan kon gaan. Ik ben erg benieuwd hoe het met de Fries links in het span is afgelopen, aangezien die met de borst vol op de kar knalt (en echt nét niet met z'n achterhoef tussen de spaken van de kar komt). :oo

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:17

Citaat:
Over het hoofdstel.. misschien even bij de buurman/vrouw schuren??

Dat was het eerste waar ik aan dacht.
Dit is je ergste nachtmerrie als menner.

Ik men zelf ook en vind die hoofdstellen ook niet je van het, ze zijn behoorlijk zwaar, breed leer en ze lijken altijd wat losser om het hoofd te zitten dan een rijhoofdstel. Mijn fjord heeft ook wel eens zijn hoofdstel afgeschud...gelukkig waren we al thuis op het pad.

Hopelijk zijn alleen betrokkenen weer snel hersteld.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:19

Ik heb even wat navraag gedaan, de wagen die op hol sloeg was een turfwagen. Er waren drie gewonden, 1 heeft wat langer in het ziekenhuis gelegen maar is ook al ontslagen uit het ziekenhuis. Dus gelukkig, het valt allemaal mee. Alledrie gewonden kwamen niet uit het dorp. De meest ernstig gewonde mevrouw kwam uit Zwitserland en stond langs de kant. Paarden zijn naar mijn weten niet ernstig gewond).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:19

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen. Zijn er nog meer gewonden gevallen? Het span ging wel door? En de mensen die op dat rijtuig zaten, hoe is het daarmee? Petje af voor de menner met de tuiger (??) zo goed als dat hij zijn paard bij zich kon houden. En hoe is het met de fries die tussen beide rijtuigen zat? (met het hoofdstel nog om)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:22

Wat een vies ongeluk.
Hoop dat de gewonden in orde zijn, de twee mensen in het filmpje werden echt wel tegen de grond gesmakt.
Respect voor de menner van de tuiger want in het slechtste geval was die mee gaan lopen.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:22

Die man achter de friezen zat ook even flink klem....
Serkte voor iedereen.
Kreeg wel echt de kriebels want de fries met hoofdstel had een zeer angstige blik...

gesloten

Re: Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:28

Jeetje wat heftig zeg! Die man ook die een soort tussen die friezen en de wagen kwam! Verschrikkelijk zeg!

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:30

Oeh, wat een nachtmerrie :oo

Respect voor de man met de tuiger! (en de tuiger zelf :j )
En sterkte voor degene die gewond zijn en dit meegemaakt hebben, lijkt me niet erg prettig om dit in het ecth mee te maken zeg ..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:32

ezelvrouwtje schreef:
Echter is dit les 1 die ik in de menles heb gehad: gedeelte waar hoofdstel ligt uitscheren (ja zonde van de kuif) en hoofdstel evt. met een vlechtje vastzetten....of..... met een spoorriempje keelriem en neusriem aan de onderkant met elkaar verbinden (krijg je soort halster).

Eens, vooral in een tweespan...Wij snoeren dan ook altijd neus- en keelriem aan elkaar met behulp van een sperriem...!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:37

Allemachtig wat een klap zeg.

Misschien kunnen ze mijn beproefde methode voor een cross-hoofdstel overnemen. Vlechtje maken in de voorste manen. Tiewrap erdoor en om het kopstuk. Kan ie er nooit afglijden.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:50

itske schreef:
riagr schreef:
Wow heftig... en wat érg voor de betrokkenen eigenlijk dat je dan meteen zo op you-tube staat. Ik hoop maar dat de gewonden er niet al te erg aan toe zijn.
En jeeee: wát een gouden paard, het enkelspan dier. Niet te geloven dat dit dier zich nog tegen heeft laten houden!

je bedoeld de tuiger?
Vorig jaar liep die ook mee en was toen een stresskip ten top.iedereen dacht nu ook gelijk dat deze op hol gegaan was.

dan is het nog knapper ;) goed getraint en opgedroogd dus!!

Coby schreef:
Ik heb even wat navraag gedaan, de wagen die op hol sloeg was een turfwagen. Er waren drie gewonden, 1 heeft wat langer in het ziekenhuis gelegen maar is ook al ontslagen uit het ziekenhuis. Dus gelukkig, het valt allemaal mee. Alledrie gewonden kwamen niet uit het dorp. De meest ernstig gewonde mevrouw kwam uit Zwitserland en stond langs de kant. Paarden zijn naar mijn weten niet ernstig gewond).

Gelukkig maar! En de menner van de friezen? Want die lijkt tussen zijn kar en de rechterfries te vallen?

Enne mensen, er staat dat het hoofdstel is losgeraakt!! Het kan dus ook kapot zijn gegaan, geen voorbarige conclusies trekken

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:54

Heel veel respect voor de man met de tuiger!

Fijn dat alle betrokken iig het ziekenhuis weer verlaten hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:55

Jeetje wat naar om te zien.

Dat van het hoofdstel, tja het is al eerder genoemd maar dat kan gebeuren, hoe vervelend het ook is. Menhoofdstellen zijn idd veel zwaarder en glijden veel gemakkelijker af dan een rijhoofdstel. Op de zorgboerderij waar ik werk doen ze dan ook altijd een vlechtje om het kopstuk zodat hij niet af kan glijden en de keelriem en neusriem met een riempje aan elkaar vast. Helemaal als je met gehandicapten werkt is het echt een horror als zoiets gebeurd. Vlechtje ziet er misschien niet zo mooi uit maar veiligheid boven alles!

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:04

Twee jaar geleden sloegen er tijdens de Flaeijeloptocht ook al paarden op hol.

Dat hele verhaal klopt,
dat was ik ik heb dat meegemaakt.
ik was toen diegene wie gewond raakte
maar toen sloeg er 1 paard op hol. wie bij ons voor de kar stond.
daar gleed het hoofdstel ook vanaf.
maar ik heb er alleen litekens van over gehouden had alleen schaafwonden
want ik werd toen meegesleurd achter de kar
ook op ditzelfde stukje maar ben 6 x met mijn hoofd toen tegen een auto aan geknalt.
ben dit jaar ook wezen kijken. en toen hoorde ik het ook. toen zij de verkeerwachter al van dit was 2 jaar geleden ook gebeurd.
toen zijden de mensen die bij mij waren ja dat was zij.
ik sta nu alleen nog in publiek ga wel altijd mee met onze optochten
maar durf niet meer op de kar.
ben blij dat het ook net zo goed is afgelopen als bij mij
wij hadden wel aan veel geld aan schade aan auto's
paard kwam bij ons tot stilstand tegen een boom

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:08

We zijn de ambu tegen gekomen toen we er naartoe gingen. We hoorden al snel geruchten over de postkoets inderdaad.... Het ziet er heftig uit; naar ongeluk. Gelukkig valt het nog mee en zijn de gewonden weer thuis!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:28

bah dat ziet er echt heel eng uit...
Gelukkig viel het uiteindelijk mee

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:29

Jee wat naar! Goede menner van de tuiger inderdaad dat ie zo gefocused blijft op zijn paard. Maar zit natuurlijk wel een rem op die kar anders wassie ben ik bang toch even mee gerend ;)

Wel heel apart dat dit jaar alweer een hoofdstel is afgegleden :s ik heb daar echt nog nooit van gehoord, btw is het zeker dat ie is afgegleden en niet dat er iets geknapt is oid? Maargoed, ik denk dat die menner van de tocht toch even beter hun spullen na moeten kijken en ook of alles goed past etc, volgens mij hoeft een goed passend en onderhouden hoofdstel niet af te glijden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:29

en wat een mazzel dat er een wagen achter de andere wagen zat. die groene is helemaal in puin en die andere gingen ze daardoor net weer om heen!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:39

Wat erg zeg! Hoe zijn ze eigenlijk tot stilstand gekomen? Want hoor volgens mij nog een klap als ze verder door galopperen?