Man zwaargewond na aanrijding met paard in Scherpenzeel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:19

Kellytjuh2 schreef:
Heel veel sterkte voor alle betrokkenen! het is een naar ongeluk dat helaas voor het paardje
dodelijk is afgelopen. En mensen, we hebben er niks aan om over omheiningen te praten of wat dan ook.
Elkaar indirect de schuld te geven voor nalatig onderhoud! ik zou hier iedereen wel eens willen zien als
je zo iets overkomt! en Sandycove; vind je een beetje kinderachtig overkomen, zelfs in dierentuinen ontsnappen
er dieren.

Burgers zoo nog niet gekeken? en laten we allemaal maar omdat we een paard willen houden hekken van
4m hoog en minimaal 2 meter dik met stroomdraad bedekken, dat zal zeker wel helpen.

Hoe kinderachtig is het om te bedenken dat als dit soort ongelukken helaas te vaak voorkomen, hoe je zoiets kunt voorkomen? :?
Dat is toch de issue of niet?.. Er wordt niemand beschuldigd en ik hoop in deze zaak dat niemand het hek bewust heeft open gezet. Het leed is voor beide partijen verschrikkelijk. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar zelf woon in buitenaf en heb met complete kuddes te maken gehad die gevangen moesten worden en daar ga je dan ook voor. maar dan was de stroom er af, dan was een verbinding niet in orde, of er was een paal rot, etc. En zoiets hoeft gewoon niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:58

sandycove schreef:
Hoe kinderachtig is het om te bedenken dat als dit soort ongelukken helaas te vaak voorkomen, hoe je zoiets kunt voorkomen? :?
...
En zoiets hoeft gewoon niet.

Sterker nog; het mág gewoon niet.
Een deugdelijke omheining is een randvoorwaarde en goed, preventief, onderhoud zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Iets waar een paard doorheen loopt is geen deugdelijke omheining.
Een hek wat door onbekende oorzaken open kan staan is geen deugdelijke omheining.
Uit de Oostvaardersplassen loopt nooit een paard over de wegen in de omgeving. Rara.

Nog even afgezien van de plicht naar de samenleving;
al die zogenaamde paardenliefde op Bokt en dan geen fundamentele zorg over/voor het niet verongelukken in het verkeer van de dieren 8)7

verootjoo

Re: Man zwaargewond na aanrijding met paard in Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:02

het hek stond open wat ik ervan begrijp, dat heeft weinig met een ondeugdelijke omheining te maken, maar met of nalatigheid (maar ja, wie vergeet er nu het hek van zijn paarden te sluiten :?) of met sabotage.

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:02

Nee, ik ben dat deels met je eens inderdaad. Al vind ik dat de dieren in de Oostvaardesrplassen zoveel ruimte hebben dat ze ahw minder risico lopen ergens door heen te willen breken of vluchten. Die dieren kunnen alle kanten op , maar in NL staan de paarden relatief op maar kleine stukjes weide... En hoe kleiner de ruimte, hoe heftiger gedrag zich kan manifesteren.
En als je een goed slot hebt, dan heb je nog steeds de kans dat een of andere gek handig genoeg is om het te slopen..Je kunt immers niet alles voorkomen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:04

Nou ik ben blij dat de draad van onze omheining knapt als ze er in paniek doorheen gaan of met hun been erin komen.... en als er daarvan 1 schrikt gaat de rest echt wel mee.

Ik blijf er bij dat je niet alles kan voorkomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:15

rowo schreef:
Nou ik ben blij dat de draad van onze omheining knapt als ze er in paniek doorheen gaan of met hun been erin komen.... en als er daarvan 1 schrikt gaat de rest echt wel mee.

Dat is geen deugdelijke omheining :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:23

sandycove schreef:
maar in NL staan de paarden relatief op maar kleine stukjes weide... En hoe kleiner de ruimte, hoe heftiger gedrag zich kan manifesteren.

Dat is geen excuus, maar een argument voor een deugdelijker omheining :)*

Citaat:
En als je een goed slot hebt, dan heb je nog steeds de kans dat een of andere gek handig genoeg is om het te slopen..

...en daar is dan geen twijfel over. Dan is er een gesloopt slot. Dat is ook niet zomaar een onverlaat.

Een paard is een potentieel ongeleid projectiel van zeg 500 kilo in de openbare ruimte.
De eigenaar hoort daar de samenleving tegen te beschermen.
Een écht deugdelijke omheining is een randvoorwaarde.
Ik vind het ronduit schandálig hoe onverantwoordelijk naar mens en dier daar keer op keer op Bokt over geschreven wordt.

Gebrek aan geld om het veilig te houden mag niet in een veiligheidsrisico omgezet op paard en samenleving worden afgewenteld.
Als je dat niet kan betalen, kan je geen paard houden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:27

Huertecilla schreef:
rowo schreef:

Oh dus jou omheining breekt of knapt niet als ze er doorheen gaan? Ik ben wel benieuwd wat jij onder deugdelijk verstaat? Met onze omheinig is nl niets mis...

Ik heb 1x meegemaakt dat een nieuw paard in de kudden op gejaagd werd. Nou ik was blij dat ze net hoog genoeg sprong, maar anders was ze er door gegaan. En ja dan mag mijn draad knappen en loopt ze dus los.

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:29

HC, wat voor omheining gebruik jij eigenlijk?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:30

rowo schreef:
Huertecilla schreef:

Oh dus jou omheining breekt of knapt niet als ze er doorheen gaan?

Ze gaan daar niet doorheen nee.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:31

Dan heb jij echt hemelse paarden. Fijn voor je...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:38

sandycove schreef:
HC, wat voor omheining gebruik jij eigenlijk?

Twee lagen dikwandige pijp, verankerd in betonnen sokkels en drie lagen schriklint.
De deur is voorzien van een zware grendel met verzonken cilinderslot.

@Rowo; ik heb liever dat een paard een poot breekt dan een weggebruiker verongelukt :)*

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:40

Huertecilla schreef:
@Rowo; ik heb liever dat een paard een poot breekt dan een weggebruiker verongelukt :)*

Dat ben ik dan weer wel met je eens.... Maar goed, met een buitenrit kan zoiets even goed gebeuren. Stel dat je van je paard valt, loopt ie over het algemeen ook los en zal richting huis gaan. Maar goed, alsnog idd liever een dood paard dan een dode bestuurder.

Maar ik blijf erbij dat een deugdelijke omheining WEL moet knappen als ze er met een been in komen of erdoor vliegen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:49

maar dan moet je omheining ook wel minstens 3 meter hoog zijn. Ik heb ook een paard meegemaakt die over de omheining sprong.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:16

rowo schreef:

Wat HC ook al heeft gezegd: Dan is het geen deugdelijke omheining!
Een goede omheining is er niet alleen om te zorgen dat je paarden niet per ongeluk de wei af wandelen tijdens rustig grazen. Ook als ze wat onrustig, fris of speels zijn moeten ze binnen je wei blijven. Ook als ze een keer schrikken moet een ander daarvan niet de dupe worden.
Als je omheining daar niet voor kan zorgen, dan deugt die niet!

Sees schreef:
...en wat voor omheining er ook staat, geen omheining is goed genoeg om een kudde (geschrokken) denderende paarden tegen te houden hoor.
Afbeelding
Dit houdt echt wel een kudde paarden tegen hoor. Desnoods een schriklintje op enige afstand ervoor (dan komen ze nog minder makkelijk klem te zitten tussen de buizen) of een extra buis erboven omdat paarden wat hoger springen dan wisenten.

Huertecilla schreef:
sandycove schreef:
maar in NL staan de paarden relatief op maar kleine stukjes weide... En hoe kleiner de ruimte, hoe heftiger gedrag zich kan manifesteren.

Dat is geen excuus, maar een argument voor een deugdelijker omheining :)*
Of voor een groter stukje weide. Risico verkleinen zit niet alleen in het verbeteren van de omheining, maar ook in het voorkómen dat die omheining door de praktijk op zijn deugdelijkheid getest wordt.
In die zin maakt een grotere weide een goede omheining niet overbodig, maar met de alom aanwezige ondeugdelijke hekken en snel brekende draad is de kans dan wel kleiner dat onschuldige omstanders er het slachtoffer van worden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:19

oomens schreef:
rowo schreef:

Wat HC ook al heeft gezegd: Dan is het geen deugdelijke omheining!
Een goede omheining is er niet alleen om te zorgen dat je paarden niet per ongeluk de wei af wandelen tijdens rustig grazen. Ook als ze wat onrustig, fris of speels zijn moeten ze binnen je wei blijven. Ook als ze een keer schrikken moet een ander daarvan niet de dupe worden.
Als je omheining daar niet voor kan zorgen, dan deugt die niet!

Ben het gewoon totaal niet met je eens! En ik blijf ook bij mijn standpunt.
Een paard wat opgejaagd wordt door kuddegenoten en in een hoek gedreven wordt gaat gewoon. En met een been in de draad rollen is ook puur een ongeluk. Ben blij dat het draad knapte.
En mijn paarden gaan niet uit de wei of door de omheining als ze rustig aan het grazen zijn. En frips en jolig zijn ze iig niet in de wei, aangezien ze er zowat hele dagen staan.

Maar goed, met jullie ga ik gewoon niet de discussie meer aan :x Jullie mening is blijkbaar de enige juiste _-:(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:27

van je paard vallen mag ook nooit en te nimmer in je hele leven om welke reden dan ook gebeuren, dan moet je er niet opstappen omdat je paard je niet vertrouwd of je bent gewoon een onkundige ruiter :roll:

We kunnen allemaal een hoge muur bouwen maar dat is natuurlijk niet nodig.
Een deugdelijke omheinig (dus stevig in de grond, meerdere duidelijk zichtbare en voorzien van goede schok) schrikdraden/linten, stevige hekken die niet per ongeluk open kunnen gaan) en uiteraard regelmatig bijlangsgelopen ter controle is voldoende.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:54

oomens schreef:

Afbeelding
Dit houdt echt wel een kudde paarden tegen hoor. Desnoods een schriklintje op enige afstand ervoor (dan komen ze nog minder makkelijk klem te zitten tussen de buizen) of een extra buis erboven omdat paarden wat hoger springen dan wisenten.
[/quote]

Mijn merrie is over zo'n hek als driejarige opgejaagd en schuin vanuit een hoek er overheen gesprongen en blijven hangen, twee buizen doorgebogen en gebroken waarvan één in haar achterhand zat. Hoezo paardproof?? Eerder levensgevaarlijk die stalen buizen. Was overigens bij een pensionstalling en geen eigen hek. Haar zoon sprong rustig over een omheining van 1.70 de wei uit, geschrokken van een wei op hol geslagen koeien naast hem. Paard van familie is door zo'n zelfde hek direkt ingeslapen na een slidingstop met ernstige verwonding als gevolg, ook de buizen gebroken en borstkast doorboord.
Citaat:
Uit de Oostvaardersplassen loopt nooit een paard over de wegen in de omgeving. Rara.

Denk je?? Hier steken de herten soms de weg over omdat de omheining van het duingebied weer eens stuk is en je kunt melden wat je wilt bij de gemeente maar dat valt niet onder hun verantwoordelijkheid :( Gelukkig nog geen bericht gelezen over aanrijding door een automobilist in het donker maar die kans is zeker niet ondenkbaar...

Natuurlijk moet je zorgen voor een deugdelijke omheining maar doen alsof er dan nóóit meer iets kan gebeuren is wel heel onrealistisch.
Vind het triest dat er zo met het vingertje gewezen wordt zonder op de hoogte te zijn van de ins en outs.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 00:28

Met Maureen hierboven eens, hier vorig jaar ook zoiets aan de hand gehad bij de buren met een 3 jarige over een hek van 1.50 proberen te springen, ook vast met zijn achterbeen erin en ze waren die dag niet thuis. Dieren doen gekke dingen.

Mensen die op een donkere weg heel hard rijden vind IK zeer onverantwoord, het spijt me dat ik dit neerzet maar ik maak het hier zelf mee. Ondanks mijn verlichtingen, zaklamp en het feit dat ik IN het bos woon ben ik mijn leven niet zeker 's avonds laat met de laatste ronde met de honden. Mensen rijden enorm hard... Met het oog op overstekende konijnen, herten etc. wat je op stille wegen kunt tegen komen vind ik dat harde rijden onverantwoord nogmaals, toegestaan of niet... Natuurlijk als een hert of paard of fietser of voetganger plots in je koplampen opduikt is er geen remmen meer aan... Erg genoeg voor deze bestuurder maar ik vind dat er meer factoren meespelen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:30

Maar als je 80 mag, waarom zou je dan geen 80 rijden daar? Misschien kort door de bocht gedacht, maar ik zou dat ook doen. Je gaat er natuurlijk niet vanuit dat er iets de weg oversteekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:46

rowo schreef:
Maar als je 80 mag, waarom zou je dan geen 80 rijden daar? Misschien kort door de bocht gedacht, maar ik zou dat ook doen. Je gaat er natuurlijk niet vanuit dat er iets de weg oversteekt.

Hier hoef je dat echt niet te doen... er steken nl regelmatig reeën over.
Ook op de Veluwe zijn er wegen waar je met schemer en 's nachts niet hard kan, omdat er herten en wilde zwijnen over (kunnen) steken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:49

Als je dus blijkbaar weinig kunt zien, zou ik geen 80 rijden, er zou ook bijvoorbeeld een auto met pech kunnen staan! :P

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:04

rowo schreef:

Ik ben dat helemaal met je eens en in NL is het heel duidelijk aan gegeven dat er eventueel wild is dus dan kun je je aanpassen. Ik heb een broertje dood aan mensen die 50 rijden waar ze 80 maggen, dan wordt het pas gevaarlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:07

@Sandycove
Hier staat echt niet aan de weg een bord met "pas op overstekend wild", maar er lopen genoeg reeën in de weilanden. En die steken ook te pas en te onpas over.
Ook zwanen en ganzen wandelen rustig over de weg. En die wil je ook echt niet tegen de bumper aan hebben.

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:23

Hmmmm.. Als je preventief langzaam rijdt ter voorkoming van, dan kun je ook nog dieren rammen EN je kunt ander verkeer in gevaar brengen. Ik geloof dan toch in het doorrijden waar het mag, 80 is 80, en gewoon goed opletten. Ik denk dat als we overal rekening mee moeten gaan houden mbt overstekend wild het echt gevaarlijk wordt.