Paarden doden verzwakte eend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:20

eeh. Maar het is wel gewoon de natuur. Als ik de paarden buiten zet met mn honden. Gaan ze ook altijd achter mn hondje aan. Maar die daagt het natuurlijk dan ook uit!

TJolieke

Re: Paarden doden verzwakte eend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:48

Hier lag een tijd terug een dode en zwaar beschadigde egel in de wei met een heleboel paardenspeelsporen eromheen. Hadden ze zich zo te zien ook even mee geamuseerd.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:53

Paard van kennissen trapt graag ratten dood. Ze is er verdomd goed in ook :')
Volgens mij killen paarden meer dan we denken :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:14

Suzanne F. schreef:
Die van mij ging altijd kipjes pletten. Erachteraan en dan de hoef erop.

Mijn paard heeft het ook niet zo op kippen. Trekt er naartoe en dan 4 benen de lucht in...
Grappig om te zien, maar niet leuk als je er op zit.

Wij hadden ook een merrie op stal waar de honden echt niet bij in de buurt hoefde te komen, die trapte gewoon gericht.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:19

zo heb ik een keer de hele kudde achter een hond aanzien gaan...

hij was sneller met af en toe afwenden en kon wegkomen onder draad.

ik stond erbij en keek er na.. paarden gingen heel hard. gelukkig de hond harder.

de voorste richte ook echt de voorbeen na de hond.. wel vaker trouwens als hij zich erin het weiland waagde..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:25

Ik heb zelfs een paard gehad die trapte naar voorbij rijdende auto's.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:26

Die shets bij mij op stal hadden een dolletje met een zwaan. Lag overal veren, en zwaan zijn hoofd was ingetrapt. Toen ik hem vond

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:31

In ijsland krijgen de ijslanders in de winter haring bijgevoerd.
Dus die lieve paardjes kunnen echte moordenaars zijn.
Mag een paard zich ook verdedigen tegen aanvallen ?

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:45

Voor ons is het niet zo bijzonder.....ons paard heeft tijdje geleden in de wei een grote zeemeeuw te pakken genomen,( beest was denk ik wel al zwak, want anders laat je je toch niet pakken)? eerst greep hij de meeuw vast en slingerde hem in het rond, net zo lang tot de vleugel afscheurde, toen triomfantelijk rondjes lopen met de restanten (en wij gillend erachter aan), volgens mij heeft hij er ook op lopen stampen. Overigens rent hij met een noodgang op vogels en hazen in ons land af, vliegen maskers, truien en alles wat er p.o in de paddock ligt zet hij klem met zijn hoef erop en begint het dan met mond stuk te scheuren. (en rond slingeren).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:49

Pas op hoor, die lieve paardjes worden nog eens gevaarlijke roofdieren. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:52

Om diezelfde reden horen ook kleine kinderen niet zonder toezicht in de wei. Ik kan me ook nog het bericht herinneren van de peuter die door het paard van de moeder uit haar armen getrokken werd en in 1 klap de nek brak....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:05

Enige slachtoffer hier was een sprinkhaan (of krekel, ik kan die 2 niet uit elkaar houden) Jonkie snuffelde er aan, beest hupt weg, pony volgt en 2 passen later was het crunch, crunch weg sprinkhaan.

Vriendin van mij raakte door haar paard 2 loopeenden kwijt en die wilde ook geen kleine kinderen of honden in de wei.

Ik vraag me trouwens af of dit jaaggedrag een gevolg is van domesticatie (mineralen tekort, verveling, territoriumdrift) of dat paarden in het wild gewoon veel minder kansen krijgen om dit te doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:08

Ken een paard die schapen over het hek gooide (pakte ze zo op en gooide ze zo paar meter verder op), een paard op de manege waar ik ooit heb gereden heeft eens een rat gepakt (opgepakt en dood gebeten, stond met het beest in zijn bek in zijn stalletje). Verder hebben wij er een die bij zijn vorige eigenaar regelmatig kippen dood trapte, bij ons gelukkig niet meer..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:09

In sommige gevallen zie je duidelijk de dominantie, dan gaan ze ook echt jagen en maken zich groot met gerichte trappen of bijtbewegingen.
Ik denk echter dat het ook vaak speelsheid kan zijn, net als het smijten met een skippy bal, dat gaat wat minder gericht.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:12

Sientje schreef:
Cayenne schreef:
Zoiets komt niet vaak voor, aldus paardengedragswetenschapper Machteld van Dierendonck uit Stroe.

Dan mag ze hier wel eens bij de jonge IJslanders in de wei komen kijken als daar eenden, konijnen of honden lopen. :x Zelfs de ***ganzen wagen zich niet binnen dezelfde draadjes als de dames. ~~}> :')

Hier ook :o
Hier gaat het vooral om kippen. Die bij mn grote om voer stonden te bedelen }> En dat moet je bij haar niet doen. En mn jaarling vond dat wel een erg leuk spelletje en gaat hierin nog verder door gewoon alles achterna te zitten (kippen, katten, honden), Ze kunnen vaak net op tijd ontsnappen Maar gelukkig valt het buiten het hek wel mee :Y )
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 16-09-11 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:13

Vind ik ook.
Ik wil zo wie zo geen los lopende kinderen op mijn erf zonder toezich van een ouder.

Daarnaast worden de quarters gebruikt om de koeien in de hoek te zetten.
Maar ik heb ook mee gemaakt dat een draver merrie die cowsense had met een koppeltje jaarlingen.
En een van mijn andere merries wil altijd de oudere veulens bij zich hebben.

Ik denk dat we voor minder dan de helft niet weten wat een paard is.
Kuddedier, vluchtdier, werkdier en misschien ook nog een eigen karakter ?????

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:13

vrees toch dat die wetenschapper eens een rondje nederland moet doen of zo...
Heb hier een echte dogkiller (onze ouwe dame), onze shetten lopen helaas zo nu en dan met een zwakke kip rond alsof ze aan het apporteren zijn.
2 van mijn 4 merries meppen iedere muis/rat in de stal dood en van mollen heb ik ook geen "last' die worden vakkundig letterlijk en figuurlijk de grond in gestampt. Wilde konijnen en hazen vertonen zich hier ook alleen in de avond als mijn paarden op stal staan, anders wordt het een erg leuk spelletje volgens de dames.

Hoezo een onnatuurlijk iets?
Of heb ik zulke rare paarden?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:23

hier moeten de honden ook uit de buurt blijven van bepaalde paarden, die inderdaad achter de hond aan gaan en naar hem maaien :j ganzen en duiven zijn niet veilig voor het minipaardje, die duld geen gevogelte in zijn wei :')

ik heb trouwens in de documantaire over Cloud van PBS een hengst een verzwakt veulen in het rond zien smijten en trappen tot het dood was, best sneu om te zien, maar als het zo erg verzwakt is lijkt het me logisch, hengst moet verder met zijn kudde en mamma moet niet achterblijven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:16

Dat doet mijn ruin ook...Als hengst heeft hij zelfs een keer de stalkat meegesleept als handtasje... :')

Edit: Was dat dan hierboven, hahaha :P

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:18

Maar wat had die fotograaf dan moeten doen, stel dat hij het weiland in was gelopen ik geloof niet dat die paarden plotseling zouden stoppen met spelen oid.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:26

Pff schrok wel even van de foto"s hierboven! hoop dat ze snel verwijderd worden!!
Maar even ontopic.
Onze oudere pony heeft weleens een rat vertrapt in de stal op een manege waar ze toen wel eens stond, ze jaagte erop!
En ik lees hier dat mensen roepen dat de fotograaf iets had moeten doen!
Ben ik het dus niet mee eens, stel je bent geen paardenmens, ga je dan een weiland in met jonge paarden die als een gek heen en weer rennen en lopen trappen en bijten?
Ik weet niet of ik dat weiland wel in zou gaan ondanks mijn ervaring met paarden!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:29

Wat moeten die fotografen en cameramannen die ergens in Afrika staan en zien dat een leeuw een zebra doodt doen dan...? :+

Aaaaaah, wat zielig, ik ga de arme zebra redden...!!! :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:34

De foto's zijn verwijderd jongens, dus we kunnen weer online verder ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:35

Leonoor schreef:
De foto's zijn verwijderd jongens, dus we kunnen weer online verder ;)

danku :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:39

En online is natuurlijk ontopic :')