'Streng optreden tegen paardenmest op straat in Hulst'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: 'Streng optreden tegen paardenmest op straat in Hulst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:13

Voor menners waarom niet de (ouderwetse) jute zak tussen je lamoenen en dan vang je zo de poep op. In veel landen heel normaal om te hebben en zou ik mennen dan is dat 1 van de eerste dingen die aan de kar komt.

Als ruiter (misschien trap ik nu ook iemand tegen het verkeerde been) maar afstappen en opruimen, aan de kant vegen en niet voor een oprit. (dit alleen voor in de bebouwde kom of als het buiten de bebouwde kom gebeurt op een locatie die druk gebruikt is door andere weggebruikers).

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:21

momo_lover schreef:
Voor menners waarom niet de (ouderwetse) jute zak tussen je lamoenen en dan vang je zo de poep op. In veel landen heel normaal om te hebben en zou ik mennen dan is dat 1 van de eerste dingen die aan de kar komt.

Als ruiter (misschien trap ik nu ook iemand tegen het verkeerde been) maar afstappen en opruimen, aan de kant vegen en niet voor een oprit. (dit alleen voor in de bebouwde kom of als het buiten de bebouwde kom gebeurt op een locatie die druk gebruikt is door andere weggebruikers).

Maar juist in de bebouwde kom of een locatie die druk gebruikt wordt door andere weggebruikers kan je eigenlijk niet afstappen. lijkt mij best gevaarlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:22

Josien_ schreef:
Ik zou het niet erg vinden om de mest even aan de kant te schoppen. Maar het gaat hier over mest binnen de bebouwde kom, daar heb je niet overal struiken of een sloot

Idd, in onze wijk bv. heb je weg, goot, voetpad, tuin. De mest aan de kant schuiven zou helemaal niets uitmaken, eerder erger maken want dan ligt het op het voetpad.
Verdraagzaamheid en respect langs beide kanten lijkt mij de beste oplossing. Een ruiter moet zo veel mogelijk overlast van mest beperken, maar er moet ook niet bij het minste hoopje gesteigerd worden.

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:35

Hier een ruiter uit Hulst. En heb zelfs 2 dagen op die vestigingsdagen gestaan met de paarden.
Alles netjes op geruimd in een zak en thuis weggegooid.

Verder komen er dagelijks door st jansteen koetsen. Durf niet te zeggen of die allemaal poepzakken dragen.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:44

Dit is toch niet realistisch?
Als je op grotere buitentochten gaat is het maar normaal dat een paard een paar x poept.. De hoeveelheid poep die je dan zou moeten meenemen, dat weegt hoor! En je kan al moeilijk gerief gaan meenemen te paard. Dit is allesbehalve handig en lijkt me niet reëel. Als het op de stoep van je buren is of het is niet ver, ok dan kan je het eventueel later gaan opkuisen.. Maar als dit verder is dan een paar km..? Komaan seg.
Voor de koetsen kan ik erop inkomen, daar bestaan zo'n zakken voor..
In de natuur wordt dit toch ook niet opgekuist?
Wat een zever..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:44

Elanor schreef:
geerke schreef:
wat een onzin....als het voor je stoep ligt pak je een schep en kwak je het tussen je rozen.

Kom zeg, dan schuif je het wel heel makkelijk af. Laat die ruiters dat zelf doen.

Ja lekker handig als je een paard hebt van 1,70 en rugklachten waarbij je een krukje nodig hebt om er weer op te komen. (complete aanhangwagen dan maar achter je paard hangen om alles mee te nemen)
Ook handig daar midden op de rijbaan met een paard aan de hand de poep opruimen en dan aan alle kanten de auto's die voorbij vliegen. Dan heb je weer piepende automobilisten die boos zijn omdat ze een paard op de motorkap hebben liggen.
Echt waar maken ze zich in Hulst toch druk om. :roll:

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:48

Citaat:
Ja lekker handig als je een paard hebt van 1,70 en rugklachten waarbij je een krukje nodig hebt om er weer op te komen. (complete aanhangwagen dan maar achter je paard hangen om alles mee te nemen)
Ook handig daar midden op de rijbaan met een paard aan de hand de poep opruimen en dan aan alle kanten de auto's die voorbij vliegen. Dan heb je weer piepende automobilisten die boos zijn omdat ze een paard op de motorkap hebben liggen.
Echt waar maken ze zich in Hulst toch druk om. :roll:

Inderdaad :j..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:55

Als je er met je paard langs kan lopen ondanks het drukke verkeer, lijkt het me ook dat je even kan stilstaan om de poep in een plantsoen/boomspiegel of put te schrapen.

En een krukje, tja even zoeken naar een bankje oid? En anders later even terug om het op te ruimen, wij willen graag dat andere mensen rekening met ons houden (fietsers/mtbers/ect) maar zelf doen we dat dus niet...iets met een pot en een ketel?!

Vind het nog steeds smoesjes, een betere samenleving/milieu begint bij jezelf.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:58

Yucca ben het met jou eens.
In landbouwgebied is het wat anders maar in de bebouwde kom moet je toch rekening met elkaar houden. Wat is het dan voor moeite om de poep even aan de kant te schuiven? Men gaat er ook van uit dat auto's ed rekening met hun en hun paard houden.

En eerlijk gezegd; wanneer je niet zelfstandig op je paard kunt komen, om wat voor reden dan ook, dan lijkt het mij ook niet erg verstandig om alleen buiten te rijden. Wat nu als er iets gebeurd waardoor je er wel even af moet?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:01

Jezus, wat een hoop ontolerance voor een beetje dierlijk product dat er na een paar dagen niet meer is. Op de stoep ok dat begrijp ik, een beetje nette ruiter gooit dat in het boordje. Maar op de weg, komop zeg net alsof autobanden kapot gaan van het rijden over paardenpoep. Nederland is met alles echt zo een non-dieren land, dat straalt er gewoon vanaf. Hier klaagt er werkelijk niemand over.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:06

Lara_Silver schreef:
Jezus, wat een hoop ontolerance voor een beetje dierlijk product dat er na een paar dagen niet meer is. Op de stoep ok dat begrijp ik, een beetje nette ruiter gooit dat in het boordje. Maar op de weg, komop zeg net alsof autobanden kapot gaan van het rijden over paardenpoep. Nederland is met alles echt zo een non-dieren land, dat straalt er gewoon vanaf. Hier klaagt er werkelijk niemand over.

Hangt er toch echt vanaf "waar" die weg loopt, binnen de bebouwde kom "not done" buiten de bebouwde kom "lig er niet wakker van".
Maargoed,... auto's hebben er inderdaad weinig last van, motors en mtbérs echter wel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:07

Rixt_ schreef:
Yucca ben het met jou eens.
In landbouwgebied is het wat anders maar in de bebouwde kom moet je toch rekening met elkaar houden. Wat is het dan voor moeite om de poep even aan de kant te schuiven? Men gaat er ook van uit dat auto's ed rekening met hun en hun paard houden.

En eerlijk gezegd; wanneer je niet zelfstandig op je paard kunt komen, om wat voor reden dan ook, dan lijkt het mij ook niet erg verstandig om alleen buiten te rijden. Wat nu als er iets gebeurd waardoor je er wel even af moet?

Tja houd dus volgens jou in dat iedereen die last van zijn rug heeft en een paard wat te groot is dus maar niet meer mag buiten rijden.
Ik rij al 38 jaar rond in het bos en in die tijd ben ik denk ik maar 2 keer afgestapt omdat ik iets heb laten vallen.
Dus zo vaak komt het niet voor, behalve als je in hulst woont dan...
En voordat je gaat antwoorden dat ik dan maar een klein paard had moeten kopen.
Ik heb haar zelf gefokt uit een merrie van 1,59, kan ik het helpen dat ze 1,70 is geworden. Een stuk van haar benen dan maar afzagen.

:roll:

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:09

Ehmm als het echt een probleem is, paardenbelasting? Net als de hondenbelasting? Maar dan moet de gemeente het wel komen opruimen en moet het bedrag niet achterlijk hoog zijn..
Hier in Den Haag ligt er ook altijd vrij veel op bepaalde plekken maar dat is binnen een dag weggereden door auto's of opgeruimd door vogels en inderdaad ook mensen die het voor hun tuin gebruiken...
Hier is het niet echt een probleem omdat mensen redelijk gewend zijn aan alle paarden in de stad hier, hoort er een beetje bij..
Afstappen als ruiter om het op te ruimen lijkt me heel onpraktisch en vooral ook gevaarlijk!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:12

alexonline schreef:
Lara_Silver schreef:

Hangt er toch echt vanaf "waar" die weg loopt, binnen de bebouwde kom "not done" buiten de bebouwde kom "lig er niet wakker van".
Maargoed,... auto's hebben er inderdaad weinig last van, motors en mtbérs echter wel.

Mtb-ers? Sorry mijn Nederlands begint gaten te vertonen.. Buiten de bebouwde kom vind ik het belangrijker het in de berm te leggen, nat wegdek in combinatie met paardenpoep kan een motorrijder tot vallen brengen, glijden. Maar binnen de bebouwde kom veeg je het aan de kant en klaar, je gaat toch niet met een schepje terug, dat is van de pot gerukt. In Nederland zorgde ik ervoor dat het aan de kant kwam, hier lopen ook de koeien over straat dus daar zal de gemiddelde Nederlander wel een hartaanval krijgen, al die poep.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:21

Leppie schreef:
momo_lover schreef:

Maar juist in de bebouwde kom of een locatie die druk gebruikt wordt door andere weggebruikers kan je eigenlijk niet afstappen. lijkt mij best gevaarlijk.

Voor je naar buiten gaat met een paard moet het toch stil kunnen staan. zolang een paard dat bij mij niet kan ga ik niet zonder begeleiding naar buiten. Zelf kan ik dus midden op een druk kruispunt gaan stilstaan en ze zal rustig naast me blijven staan (daar gaat wel een berg training aan vooraf). Mijn oude merrie kon ik gewoon aan de kant parkeren en die bleef staan op comando.

Maar in Hulst gaat het vooral om menners en juist voor die groep zijn er zoveel simpele oplossingen te bedenken voor het poepprobleem. En die niet veel kosten of ingewikkeld zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:24

Schangah schreef:
Tja houd dus volgens jou in dat iedereen die last van zijn rug heeft en een paard wat te groot is dus maar niet meer mag buiten rijden.
Ik rij al 38 jaar rond in het bos en in die tijd ben ik denk ik maar 2 keer afgestapt omdat ik iets heb laten vallen.
Dus zo vaak komt het niet voor, behalve als je in hulst woont dan...
En voordat je gaat antwoorden dat ik dan maar een klein paard had moeten kopen.
Ik heb haar zelf gefokt uit een merrie van 1,59, kan ik het helpen dat ze 1,70 is geworden. Een stuk van haar benen dan maar afzagen.

:roll:

Niet alleen nee.
Ik vind ook dat als je niet alleen op kan stijgen je dan met iemand moet buitenrijden of in de bak blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:57

Ik weet wel nuttigere dingen waar ze zich eens mee bezig moeten houden. Wat een gemeente :') tijdens de vestingdagen en de kerstmarkt huren ze zelf wagens in, en dan geeft het niet dat het een troep wordt? _O- geniaal.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:16

Ja maar maakt de mensen blij en levert dus stemmen op met de verkiezingen. :+

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:29

Wij moesten ook altijd de poep opruimen als wij door een woonwijk reden, even afstappen en de poep in de goot 'schoppen' en dat vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Hondenpoep hoor je toch ook op te ruimen??
En hoevaak is het wel niet gebeurt dat ik met mijn scooter bijna onderuit ben gegaan over paardenpoep, nou dan ben ik wel even pissig! Het ligt dan gewoon midden op het fietspad, ik zeg bloedlink.. :x

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:42

LauraLala schreef:
Wij moesten ook altijd de poep opruimen als wij door een woonwijk reden, even afstappen en de poep in de goot 'schoppen' en dat vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Hondenpoep hoor je toch ook op te ruimen??
En hoevaak is het wel niet gebeurt dat ik met mijn scooter bijna onderuit ben gegaan over paardenpoep, nou dan ben ik wel even pissig! Het ligt dan gewoon midden op het fietspad, ik zeg bloedlink.. :x

Bravo, iemand die het goede voorbeeld geeft ;)

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:43

Tja ik kan best begrijpen dat het voor sommige vervelend is hoor die paardenpoep op de straat. Maar ik moet zeggen dat ik hier zelf ook wel eens schuldig aan ben. Zou veel liever zien dat mijn paard kan poepen op het ruiterpad, maar helaas die zijn hier in geen velden of wegen te bekennen! Dus ben ik wel gedwongen om op de openbare weg te rijden. Vaak is er geen plaats waar je de mest kan neergooien, en nee ik ga geen kmeters lopen met paarden poep in mijn handen. Sterker nog, ik ga helemaal geen paardenpoep opruimen met mijn handen. Schop het in de goot…ja dat is lekker op de eerste plaats blijft het veeeel langer liggen omdat het niet fijn gereden wordt, en is het dan geen kwestie van verplaatsen?? De sloot dan ja dat zou kunnen in sommige gevalen, mits je het dan eerst over een drempel heen moet schoppen schuiven en vervolgens over een stukje stoep! Nee daar knapt het vast van op en sorry hoor, dan ben ik een kwartier bezig voor dat ik alles er overheen heb, althans alles….de helft zal hoogst waarschijnlijk blijven liggen! En terug rijden met de auto om het dan op te ruimen. Tja dan moet je wel een auto hebben natuurlijk! Die heb ik gelukkig wel, maar doe het nooit, ik rij der wel x overheen met mijn wielen dan is het met het volgende buitje weg!!

Nou moet ik wel zeggen dat als er een berm is, ik mijn paard netjes in de berm laat lopen, dus ook poepen. Dat is een kleine moeite, ook al loop ik op de weg en er is berm en hij moet poepen stuur ik hem de berm in. Nou ook nog het volgende, wat als je paard wat nerveus is buiten, en dus vaak en als water poept, hoe moet je dat dan opruimen…bezem mee op het paard?? Een paard poept nou eenmaal. Misschien toch accepteren die handel! Vroeger hoorde je hier nooit iemand over. /3

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:55

Het verbaasd me hoe makkelijk sommige mensen hierover denken. Voor ons is paardenpoep een alledaags iets (wat imo zelfs nog wel aardig ruikt, mits niet te veel), maar voor veel mensen is het wat het is, STRONT. Ik laat m'n hond ook niet zomaar overal z'n behoefte draaien, dat is smerig als je het niet opruimt. Waarom moet het voor paarden dan wel kunnen, voor veel mensen meurt het als de pest en is het ook nog eens 10x zo groot als een fikse honden drol. Ondanks dat ik een paardenmens ben, zou ik het ook niet op prijs stellen als ik op de openbare weg als maar paardenstront tegen kwam.
Gewoon afstappen en weg vegen, in een putje/berm/sloot is die gelegenheid er niet, kom je terug met de auto/fiets en neem je een schep en een emmer mee.

EDIT: als we daar NU mee beginnen kun je misschien de paardenbelasting nog een paar jaar uitstellen, die zal er hoe dan ook komen, zeker als we zo doorgaan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:57

Cayenne schreef:
http://www.pzc.nl

Er moet in de gemeente Hulst strenger worden opgetreden tegen ruiters en koetsiers die paardenpoep op straat binnen de bebouwde kom niet opruimen.
Daarvoor pleiten onafhankelijk raadslid Jos van Eck en Marc de Maat (Progressief Hulst).

In de commissie Algemene Bestuurlijke Zaken (ABZ) zei Van Eck klachten te hebben gekregen van inwoners van met name Sint Jansteen. Daar zijn een aantal wijken en straten nogal geliefd voor rijlessen met koetsjes. Er rijden dan ook meerdere keren per dag koetsen doorheen, met het resultaat dat er regelmatig hopen met uitwerpselen liggen.

Volgens de Maat en Van Eck wordt er slordig omgesprongen met de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV), waarin is opgenomen dat koetsiers zakken onder een paard moeten binden om uitwerpselen op te vangen en dat paardenvijgen op straat moeten worden opgeruimd.
"

Vooral dikgedrukt het gaat dus niet om ruiters die moeten afstappen maar om een koets/kar/wagen. Waar dit zonder extra training zo aangehangen kan worden zodat niemand er last van heeft en je alleen maar even zelf thuis moet legen op de mestpid of buiten in een bosje.

Klein voorbeeldje
Afbeelding

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:56

Als ze nou in iedere straat een schep neerzetten dan ruim ik me poep op! :D

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:27

thunderking schreef:
Tja ik kan best begrijpen dat het voor sommige vervelend is hoor die paardenpoep op de straat. Maar ik moet zeggen dat ik hier zelf ook wel eens schuldig aan ben. Zou veel liever zien dat mijn paard kan poepen op het ruiterpad, maar helaas die zijn hier in geen velden of wegen te bekennen! Dus ben ik wel gedwongen om op de openbare weg te rijden. Vaak is er geen plaats waar je de mest kan neergooien, en nee ik ga geen kmeters lopen met paarden poep in mijn handen. Sterker nog, ik ga helemaal geen paardenpoep opruimen met mijn handen. Schop het in de goot…ja dat is lekker op de eerste plaats blijft het veeeel langer liggen omdat het niet fijn gereden wordt, en is het dan geen kwestie van verplaatsen?? De sloot dan ja dat zou kunnen in sommige gevalen, mits je het dan eerst over een drempel heen moet schoppen schuiven en vervolgens over een stukje stoep! Nee daar knapt het vast van op en sorry hoor, dan ben ik een kwartier bezig voor dat ik alles er overheen heb, althans alles….de helft zal hoogst waarschijnlijk blijven liggen! En terug rijden met de auto om het dan op te ruimen. Tja dan moet je wel een auto hebben natuurlijk! Die heb ik gelukkig wel, maar doe het nooit, ik rij der wel x overheen met mijn wielen dan is het met het volgende buitje weg!!

Nou moet ik wel zeggen dat als er een berm is, ik mijn paard netjes in de berm laat lopen, dus ook poepen. Dat is een kleine moeite, ook al loop ik op de weg en er is berm en hij moet poepen stuur ik hem de berm in. Nou ook nog het volgende, wat als je paard wat nerveus is buiten, en dus vaak en als water poept, hoe moet je dat dan opruimen…bezem mee op het paard?? Een paard poept nou eenmaal. Misschien toch accepteren die handel! Vroeger hoorde je hier nooit iemand over. /3

Mee eens.. :D
Laatst poepte mijn paard in de berm.. komt er een gemeenteauto naar mij toe (met milieu inspecteur) die vraagt of ik de paardenmest altijd opruim omdat hij zag dat mijn paard net gepoept had.. dus ik zo: "ja in de woonwijk of op de stoep wel, maar hier in het buitengebied waar geen huis/woonerf is niet.." hij vond dat ik wel na de rit terug moest gaan om het op te ruimen....
Moet wel zeggen dat als het vriest het wel gevaarlijk kan zijn als er op het fietspad een dikke hoop ligt en het geen verlichte weg is...