Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:45

volgens mij kun je voor dat geld, wel een goede zadelmak maker vinden...

koop je zon ding.. doet je paard niks..

het beweegt ook voor geen meter mee.. ik heb nog geen een ruiter zo idioot zien bewegen als dat ding doet..

en welke gek gaat nou met lange lijnen achter een paard.. om hem te leren springen..
als hij ervandoor vliegt. kun je erbeter op zitten.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:46

PaysBas schreef:
Bij Renauwe in Utrecht ( schrijf ik t goed?) hebben ze er zelfs meerdere foto's op hun site staan.

Hoezo het ei van Columbus opnieuw uitvinden.... Zucht....

bijna goed geschreven :D Rhijnauwen

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:46

ZO heb ik mijn paard ook zadelmak gemaakt, jogginsbroek plessen water in de pijpen voor het gewicht 1 met steentjes dat het wat rammelt een trui er bovenop opgevuld met stro en zo longeren, gaat prima! :D

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:47

Haha wat ziet het ding er erg uit :P Ook bij die bokken stoot hij zijn 'hoofd' aan het paard.. Doet me wel denken aan Goldy waarbij ik in de vaardigheid ook een stropop over haar heen moest tillen, die ging net zo bokkend door de baan, ze vond het ook niet zo'n succes zo'n dummy :P

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:49

paardenfreak schreef:
volgens mij kun je voor dat geld, wel een goede zadelmak maker vinden...

koop je zon ding.. doet je paard niks..

het beweegt ook voor geen meter mee.. ik heb nog geen een ruiter zo idioot zien bewegen als dat ding doet..

en welke gek gaat nou met lange lijnen achter een paard.. om hem te leren springen..
als hij ervandoor vliegt. kun je erbeter op zitten.

Persoonlijk vind ik de argumenten "geld" en "beeld" niet opwegen tegen "veiligheid en gezondheid". Maar denk zelf dat het vooral voor grotere stallen bedoeld is.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:49

zo heb ik ook twee friezen zadelmak gemaakt..
gaat prima;)

Ludique96

Re: Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:51

Moest wel lachen aan het begin van het filmpje. :')

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:53

gut het wiel voor de tweede keer uitgevonden......wij gebruiken zo'n pop al een jaar of 20, al is ie niet zo luxe als deze.
Viel me in het filmpje wel op dat het nogal een gedoe is om de pop vast te zetten, dan heb ik de opgestopte overall er geloof ik toch sneller op vast wat wel handig is bij een echte snelle boef

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:00

Ge-wel-dig filmpje _O-

Dan mag je paard toch ook engelengeduld hebben wil die pop eens geïnstalleerd zijn :')

StalvdWeeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:00

Nou tegen de tijd dat ik die pop vastgeknoopt heb sta ik met alleen het been vd pop in handen, er zijn maar weinig paarden die zo braaf
stil blijven staan met zo'n pop erop knopen.
Ja ik weet niet zo goed, sta je daar te knopen met 2 man. En dat voor 669 euro?Nou dan gooi ik wel wat stro in een overal voor dat geld.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:01

BOB!!! <3 De Bob van Stal Rhijnauwen is toch sexier hoor!

Maar serieus, ik heb al zo veel paarden zadelmak gemaakt zien worden door Bob, da's echt niets nieuws hoor....

*edit* Je moet wel zorgen dat alle voorwerk al gedaan is voor Bob (hij is nogal lui :D ). Het paard moet vertrouwen hebben in de begeleider en moet het zadel accepteren. Dan lukt het vastmaken van Bob ook prima. Maar je moet wel het geduld hebben om de basis goed te leggen. Ik heb zelf nog nooit een paard zadelmak gemaakt op die manier, ben er ook steeds na het zadel wennen direct zelf op gaan zitten, maar zou het voor een eventueel volgend paard wel overwegen. Maar dan wel met iemand op de grond die heeeeel goed weet waar ie mee bezig is. Het is geen "uitprobeersel" dat je eens kan doen, dan kan je beter blijven bij een voor jou bekende methode.
Laatst bijgewerkt door Ellebel op 29-08-11 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:02

ponyparadijs schreef:
Zo zeg je hebt best wel wat werk om dat ding op je paard te zetten. Daar zullen naar mijn idee al heel veel jonge paarden het geduld niet voor hebben. Maar goed veilig is het wel. En als je eens een paard hebt die mensen er gericht afbokt misschien dat het dan wat is.
Maar ik zie er niet direct het voordeel van!

Nee, en check het filmpje.. het paard waar het op gezet word is zeker al bereden.. de longe ligt er opgerold op de grond voor.. hoezo veilig??

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:03

dat is allang niet meer nieuw.

Bij annemarie van der Toorn ( monty roberts ) gebruiken ze al jaren zo ding bij zadelmak maken en rijproblemen.

Neemt neit weg dat ik het een super iets vind

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:04

Ibbel schreef:
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Monty Robert komt met een copyright claim. Hij gebruikt zo'n dummy al jaren (en mensen à la Annemarie vd Toorn en anderen in zijn navolging).
Stom wel, dat Monty het zelf niet vermarkt heeft. In andere opzichten is-ie commercieel zat :D

Had ik bijna precies dezelfde post geschreven... :D

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:08

Voor die 669 euro ga je niet vallen :+ Zeker niet als je meerdere paarden zadelmak moet maken. Ziet er ideaal uit!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:13

Sientje schreef:
Ibbel schreef:
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Monty Robert komt met een copyright claim. Hij gebruikt zo'n dummy al jaren (en mensen à la Annemarie vd Toorn en anderen in zijn navolging).
Stom wel, dat Monty het zelf niet vermarkt heeft. In andere opzichten is-ie commercieel zat :D

Had ik bijna precies dezelfde post geschreven... :D

en ik ook :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:20

Ik had ook zo'n dummy moeten hebben := Had me een nare val gescheeld! Jammer dat ze zo duur zijn!

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:25

_O- :') Liever 'Dummy' dan ik zal ik maar zeggen! Wat moest ik lachen! :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:31

Die wil ik hebben!!!

Fantastisch. Vooral omdat wij vaker zadelmak maken, dan haal je de kosten er zo uit.
Hij hoeft ook helemaal niet rijkunstig te zijn, het is ideaal om de paarden gewoon te laten wennen aan het beeld van iemand die ze boven zich zien.
Zelf durfde ik nooit een pop te maken, was altijd bang dat ie dan scheef zou gaan hangen of zo.

En het filmpje vind ik geweldig :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:33

voor een africhtingsstal is die dummy zijn geld echt wel waard. Zeker gezien de verzekeringspremies die je al moet betalen en de aftrekbaarheid van de kosten. Vooral voor het begin met wennen dat er iemand op de rug "zit" en beweegt is het handig. Teugelhulpen kunnen met lange teugelen en longeren wel geoefend worden, maar de beenhulpen zul je toch echt zelf moeten aanleren ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:39

Kunnen ze nou geen knappe Sandro Hit gebruiken voor een promofilmpje? Zijn de Sandro Hitjes nog ergens goed voor.

StalvdWeeme schreef:
Nou tegen de tijd dat ik die pop vastgeknoopt heb sta ik met alleen het been vd pop in handen, er zijn maar weinig paarden die zo braaf
stil blijven staan met zo'n pop erop knopen.

Misschien eens goed opvoeden? :=

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:40

Als de pop niet goed vast zit kun je er de grootste ongelukken mee krijgen. Stel je voor dat de pop losschiet, langs het zadel komt te hangen. Wat denk je dan van de paniek van een paard? Er zijn voorbeelden van zwaar gewonden paarden doordat ze in paniek zijn gaan rennen door draden, houten balken enz. en dat wordt hier even niet vermeld. Eerlijk is eerlijk, je kunt er zelf ook vanaf vallen en ernstig ten val komen. Het is maar waarvoor je kiest.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:43

In dat geval kies ik voor een beest dat in paniek is.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:51

Ik vind het wel een heel goed idee, al kan je met een beetje fantasie zelf ook zoiets maken.

Het eerste stukje met dat bokken is echt hilarisch, we lagen hier met z'n drieeen van het lachen op de grond :')
Heb hem ook al 10 keer terug gekeken _O-

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:52

Ik zou zelf kiezen voor een andere manier van het inrijden van mn paarden. Je ziet de paarden in het filmpje aardig in paniek schieten.
Maar ik ben het er mee eens dat je in de gevallen op het filmpje er beter een dummie op kan zetten dan een ruiter.