Kribbebijten: stereotypisch gedrag roept nog veel vragen op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Kribbebijten: stereotypisch gedrag roept nog veel vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:44

Marieke, dat is ook wat ik 'weet'/geleerd heb maar heb daar dus geen 'wetenschappelijk bewijs' voor.
En idd... 'wild' is dus wel 'je gedrag kunnen handhaven zoals je van nature wilt en zou doen, in omstandigheden en een omgeving die niet door mensen gemanipuleerd/beperkt wordt'... of zo ongeveer.
Ponies zoals bijv. bij de Oostvaardersplassen die op zoek willen naar eten maar niet kunnen door een hek, zouden theoretisch gesproken wel een groter risico lopen, zeker als de kuddes ook te groot worden voor het gebied dat beschikbaar is (doordat er bijgevoerd wordt).

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 01:36

ik heb meerdere luchtzuigers gehad en ze hadden allemaal baat bij een kuur pronutrin en onbeperkt hooi. Na die kuur konden ze allemaal af zonder band.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:54

MariekeA schreef:
Volgens mij staat er niks nieuws in dit artikel. Dit heb ik jaren terug al op de opleiding geleerd,

Francis, ik heb tijdens mijn opleidingen en verschillend ecursussen altijd vernomen dat stereotype gedrag niet of nauwelijks voorkomt in het wild. Helaas is wild natuurlijk een rekbaar begrip m.b.t. paarden.

Die conclusie kan ook betekenen dat er geen gegegevens over zijn omdat niemand er tijd en geld in investeert om daar een onderzoek naar te doen. Het is dan het makkelijkst om te zeggen dat het er niet is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:25

Lovely, daarom schreef ik dus ook dat ik het ook zo geleerd heb maar dat ik daar geen wetenschappelijk 'bewijs' voor heb. Het is idd zo dat soms dingen vanuit een redenering gewoon 'aangenomen' worden.
Als ik aan m'n scriptie ga beginnen is dat dus zeker een puntje wat ik ga uitzoeken want dat lijkt me wel heel interessante info... Heb inmiddels al iemand gevonden die onderzoek bij paarden gedaan heeft (niet in't wild dus) in Amerika, die er misschien meer over weet. 't Is dus zeker iets wat ik mee wil pakken, ook bijv. bij andere diersoorten. Maar ik zie een tijger op de savanne of een wolaap in de Amazone nog niet heen en weer lopen of hun eigen haren uit trekken... Of ijsberen die ijsberen ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:40

Lovely schreef:
MariekeA schreef:
Volgens mij staat er niks nieuws in dit artikel. Dit heb ik jaren terug al op de opleiding geleerd,

Francis, ik heb tijdens mijn opleidingen en verschillend ecursussen altijd vernomen dat stereotype gedrag niet of nauwelijks voorkomt in het wild. Helaas is wild natuurlijk een rekbaar begrip m.b.t. paarden.

Die conclusie kan ook betekenen dat er geen gegegevens over zijn omdat niemand er tijd en geld in investeert om daar een onderzoek naar te doen. Het is dan het makkelijkst om te zeggen dat het er niet is.

Nou, als je bijvoorbeeld een Machteld van Dierendonck hebt, die uren/dagen/weken "wilde" paarden heeft geobserveerd, is het toch wel typisch als het niet wordt geobserveerd. Een wetenschappelijke conclusie kun je er niet aan verbinden. Een indicatie zou het wel kunnen zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:45

Klopt Marieke, misschien is er dan geen specifiek onderzoek naar gedaan maar in andere observaties van wilde en semi-wilde paarden lees je er niks over. Nu heb ik de etogrammen van zo'n onderzoek nooit ingezien en misschien valt bepaald gedrag als stereotyp te interpreteren als je er naar zoekt, maar waarschijnlijker is dat het dus inderdaad gewoon niet voor komt.
Maar ik zal het morgen op m'n werk es aan onze primatologe vragen. Als iemand die kennis paraat heeft is zij het wel, dat mens is een wandelende Wikipedia als het om biologische onderzoeken van wilde dieren gaat (m.n. primaten dan, maar denk dat primaten dan wel steekhoudend kunnen zijn voor alle wilde dieren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:47

Marieke, de enige 'resultaten' die er uit obeservaties gekomen zijn, waren die met een commercieel belang. Die machteld van dierendonk sla ik niet zo hoog aan en de uitkomsten van haar zogenaamde onderzoeken al helemaal niet. Ze zijn nogal biased om het zo maar even uit te drukken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:34

Ik ben benieuwd of degenen die mij een pb hadden gestuurd, of er een van mij hadden gekregen ivm de maagtabletten, al nieuws hebben of de tabletten bij jullie paarden ook werken?

Hier waren de tabletten op, en had ik even geen tijd om naar de winkel te gaan.
Paardlief ging weer flink luchtzuigen, ook wanneer hij begon met het eten van zijn hooi.
Inmiddels heb ik weer tabletten, en paardlief luchtzuigt nog amper.

Ben dus erg benieuwd of er meer "succes" verhalen zijn inmiddels.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:43

Ik heb geen kribbebijters of luchtzuigers, maar wel pony's die graag aan de planken van de stal knagen.
Heb op een gegeven moment de radio aangelaten op stal.
En resultaat........ Bijna geen geknaag meer.
Vergeet ik hem een avond aan te doen, beginnen ze direct weer.
Met oud en nieuw ook handig, dan zet ik hem wat harder, zodat ze het vuurwerk minder goed horen en blijven ze rustig.
Overigens doe ik hem wel uit als de lampen uitgaan..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:44

Kribbebijten is aan planken knagen ;)
Dus je heb een kribbebijter.

Die radio is wel een goede tip.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:56

Oh ik dacht dat kribbebijten meer dat vastbijten was en ook op metaal enzo.
Die van mij eten gewoon de stal op :D
Maar met muziekje van Q-music is het grotendeels afgelopen....
Dan doen ze het bijna niet sommige dagen zelfs helemaal niet.
*D