Strijd tegen brandmerken in Duitsland nog niet gestreden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

Re: Strijd tegen brandmerken in Duitsland nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:27

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan vind..

Op de keuring (in duitsland! heb een duits ras) van mijn toenmalige veulen (inmiddels 2 jarige merrie) mocht ik kiezen, laten chippen of een brandmerk.. aan de ene kant dacht ik brandmerk, hoort bij het ras.. maar heb toch voor chippen gekozen omdat dat in Nederland toch verplicht is..
Soms denk ik er nog wel eens over na, maar heb puur voor de chip gekozen omdat het in Nederland verplicht is.. Het hengstveulen wat we mee hadden werd wel gebrandmerkt.. en hij stond er gewoon bij alsof er niks aan de hand is.. heb er zelfs foto's van hoe hij erbij staat!
Er zit een dik pak haar tussen dus is minder gevoelig inderdaad dan wij met onze blote huid..

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:48

ikzelf ben voorstander van het branden, gewoon het is al die jaren goedgekeurd geweest en dan kwam plots dat verbod. zelf vind ik het jammer dat het branden in nederland en belgië verboden is want het is toch een typisch kenmerk tot welk stamboek een paard behoort.

chippen heeft evenveel voordelen als nadelen, het is in het eerste geval een vorm van een paspoort waar er toch enkele gegevens op staan en je weet direkt welk paard het in kwestie is. nadeel vind ik dan weer dat een chip kan zweven in het lichaam hoewel dit al sterk verbeterd is met die gecoate chips.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:41

GreaseMonkey schreef:
Heb je wel eens met meer dan 30'C buiten gezeten met de brandende zon op je haar? Totaal geen last van toch? En daarna eens een hand op je achterhoofd gelegd? Ja dat is heet ja. Conclussie: met haar ertussen kun je meer hebben dan wij zó op ons blote huidje ;)

Maar dan zit je haar er idd nog tussen. Bij het brandmerken word het haar toch weggeschroeid? Anders lijkt het me niet dat er een wond op de huid kan ontstaan..

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 06:54

hotchocolat schreef:
bienvenida schreef:
in duitsland doen ze nu dubbel, ze worden gechipt en gebrand.beetje overdreven!
die van ons is gisteren gedaan en ik kan jullie vertellen:ze vond het allebei niet leuk!!

Als je paard is gechipt hoef je niet te branden. Het is geen plicht.

wij hadden bij het hannoveranerstamboek geen keus hoor.ze doen het gewoon allebei.

bienvenida

Re: Strijd tegen brandmerken in Duitsland nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 07:01

ik ben denk ik ook wel meer voor branden,maar branden zegt inderdaad niet zo veel(alleen bij welk stamboek zo'n paard staat ingeschreven.)een chip is gevaarlijker omdat hij kan gaan zweven.een paar weken geleden moest bij een paard van ons de chip gecontroleerd worden(2 jarige hengst) en die kon niet gevonden worden.bleek later dat hij onder in de schouder zat.
branden daar schrikken ze meer even van maar voelen ze volgens mij niet heel erg.