Het KWPN erkent Uthopia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:35

stef schreef:
Ja, dat snap ik, maar mij is altijd geleerd dat een goed sportpaard niet automatisch een goed fokpaard is. Daarnaast is aanleg voor de sport niet voldoende.
Je kan een paard hebben wat geweldig in de sport loopt en een negatief sperma onderzoek heeft waardoor je er dus geen *piep* aan hebt voor de fokkerij

Is allemaal op de site terug te vinden, zie artile G 42.
http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 48#artikel g40

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:36

heel even hoor voor mijn begrip.

Dier is niet door de comissie erkend als drie, vier, vijf jarige. is te slecht gevonden voor vanalles en nogwat. Nu, nu het dier op wereldtop hoge ogen gooit komt de commissie tot inkeer.

Volgens mij is het erg slecht gesteld met de kennis van de comissie dan, of ben ik nou gek?

Vudress

Re: Het KWPN erkent Uthopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:43

Hij eindigde wel als vierjarige in de Pavo-cup.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:50

Lilliputter schreef:
Ben heel benieuwd naar zijn veulens!

niet iets voor zodette ...? :P ( dan is ie al verkocht) haha

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:52

Joenalie1 schreef:
..dit paard is alleen intressant voor de grote commerciele fokker(s) niet voor de fokker die paarden fokt op kleinschalige schaal en die paarden wil afleveren waar iedereen mee kan wegrijden...

Ik denk niet dat de commerciële fokkers hard achter deze hengst aan rennen, die kijken de kat eerst uit de boom.
Verder weet ik niets over het karakter van de hengst, maar de Metalls zijn voor zover ik ze ken wel fijne paarden, ook goed in 't hoofd. Utophia elf weet ik niet, maar het leek me geen dramatisch heet paard.

Van Metall gaat trouwens het gerucht dat veel van zijn nakomelingen ocd hebben, vandaar dat er niet zoveel belangstelling meer voor was.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:53

Active schreef:
ceasario schreef:
[

Met Painted Black (AES ) het zelfde verhaal en maar zwetsen of ze ze zelf ontdekt hebben...
Het enige wat ze gedaan hebben is een stamboekpapier gemaakt..

En het heeft wat moeite gekost om PB gekeurd te krijgen.

Vudress schreef:
Wie had er gedacht dat er aan Metall nog geld te verdienen was....

Ik vraag me van Uthopia af of het wel een hengst is. Het is maar een klein beestje, als jong paard was ik er niet kapot van. Volgens mij is hij heeft hij ontzettend veel te danken aan zijn instelling en zijn fantastische ruiter die hem heel goed heeft afgericht. Als jong paard op de Pavo was het ook maar een pony die in een zweefdraf liep.

Afbeelding

Dat was Painted Black ook...

Hier door mij genomen op de stal in December dat jaar bij HP en zijn vriendin..( heterotijd )
In het nieuwe seizoen werd hij van PAVO-AES-er ineens benoemd door Versteeg tot NRPs-er..en kwam bij van Olst ter dekking.

Blijkbaar moeten de betere toch elders een voortraject lopen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:09

tjoppie schreef:
heel even hoor voor mijn begrip.

Dier is niet door de comissie erkend als drie, vier, vijf jarige. is te slecht gevonden voor vanalles en nogwat. Nu, nu het dier op wereldtop hoge ogen gooit komt de commissie tot inkeer.

Volgens mij is het erg slecht gesteld met de kennis van de comissie dan, of ben ik nou gek?

Zelfkennis is een groot goed :))
Boven staat al uitgelegd dat een hengst als jong dier er totaal anders uitziet
Deze hengst wordt, ik onderstreep het maar even ONDANKS zijn maat maar DANKZIJ zijn prestaties goedgekeurd, dat is gewoon het beleid van het KWPN als sportpaardenstamboek.

Er zullen fokkers zijn die juist om zijn prestaties in hem geïnteresseerd zijn, die moeten dan goed naar zijn afstamming kijken, maar dat geldt voor iedere hengst.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:15

Om nou Painted in het rijtje van de betere hengsten te zetten gaat mij wat ver. Painted heeft veel te danken aan Anky en Hans Peter die telkens het maximale eruit wisten te rijden. Kijk eens hoe hij nu bij Morgan loopt.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:16

ik vind het allemaal prima, eerlijk gezegd zal het mij aan mijn reet roesten. Mijn mening is echter wel dat als je het niet bij het jongeling kan zien en dus door jeugdigheid heen kan kijken dat je dan eigenlijk niet zo heel veel op een keuring te zoeken hebt als keurmeester.

In mijn ogen moet een keurmeester van het KWPN de potentie kunnen zien ook al is het een lelijk eendje als die voor de keuring komt. Misschien is dat wel de reden waarom wij alle goede paarden kwijt raken in Nederland?

Maargoed, vooropgesteld. Ik heb geen intresse of kaas gegeten van keuringen en fokken. Ik kan het dus helemaal fout zien.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:23

Als ik het hier zo lees moet het KWPN gewoon alles wat twee kloten heeft goedkeuren want stel je voor dat je er een mist.

En wat betreft de gemist hengsten:
Painted Black op extrieur is heel wat aan te merken en de fokkerij zeer wisselend
Totilas bekijk hem eens van dichtbij, en dan het papier, de fokkerij wat ik tot nu toe gezien heb kan mij nog niet bekoren (ik hoop dat er betere rondlopen voor deze was het zonde geld).
En nu deze pony ok heel goed lopen maar is dit nu een dekhengst ik had zaterdag toch echt het idee dat er een merrie in de baan liep.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:26

ik ben het er wel mee eens dat een goed presterend paard nog niet een goed vaderdier is. Maar zover ik begrijp zijn toot als PB als Uthopia nog niet eens bekeken, terwijl dat wel uiteindelijk goed genoeg paard bleek te zijn voor toch een redelijk leuk stukje wereldtop.

Hoeveel paarden worden er weggestuurd op de keuringen welke toch blijken leuk de presteren?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:28

tjoppie schreef:
ik vind het allemaal prima, eerlijk gezegd zal het mij aan mijn reet roesten. Mijn mening is echter wel dat als je het niet bij het jongeling kan zien en dus door jeugdigheid heen kan kijken dat je dan eigenlijk niet zo heel veel op een keuring te zoeken hebt als keurmeester.

In mijn ogen moet een keurmeester van het KWPN de potentie kunnen zien ook al is het een lelijk eendje als die voor de keuring komt. Misschien is dat wel de reden waarom wij alle goede paarden kwijt raken in Nederland?

Maargoed, vooropgesteld. Ik heb geen intresse of kaas gegeten van keuringen en fokken. Ik kan het dus helemaal fout zien.

Een jury kan onmogelijk een internationale GP medaille winnaar herkennen in een jong paard, dat kan niemand anders zouden onze paarden nog veel sneller verkocht worden. Een jury kan alleen maar de kwaliteit die er op dat moment is beoordelen en hopen dat ze een goede schifting maken.
Dat de fokkers het goed doen zie je aan het feit dat zowel bij het springen als bij de dressuur de topplaatsen voor KWPN gefokte paarden zijn. Het zijn de fokkers en de gebruikers die voor de successen zorgen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:38

Waarom kan een kwpn comissie dat niet maar de mensen die " in" deze paarden handelen dat wel? en dan vooral mensen die niets met het KWPN te maken hebben? maar wel met de sport?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:45

tjoppie schreef:
Waarom kan een kwpn comissie dat niet maar de mensen die " in" deze paarden handelen dat wel? en dan vooral mensen die niets met het KWPN te maken hebben? maar wel met de sport?

Waarom denk je dat dat zo is
Hoeveel % van de jong naar het buitenland verhandelde paarden komt op dit niveau terug

Of zoals stoffel hierboven schreef, zou het KWPN alles waar ballen onder hangen moeten goedkeuren

Overigens zijn KWPN en handel vrij nauw verweven en heeft de handel wel degelijk wat met het KWPN te maken, men promoot elkaar.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:52

tjoppie schreef:

Ik denk dat er maar weinig zijn die 6 jaar geleden hadden verwacht dat Uthopia zo zou gaan scoren. Om bovenaan mee kunnen te doen in de internationale Grand Prix spelen er meer factoren dan enkel een goed paard. Tegenover Uthopia staan heel veel andere paarden die het niet zijn gaan doen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:52

Dat snap ik. Ik vind het alleen frappant dat de paarden die nu (en in het verleden) hoog meelopen in de sport als jongeling niet erkend of herkend of in iedergeval OPGEMERKT zijn door de keurmeesters van het KWPN.

Ik vind dat gewoon een beetje vreemd. Ik bedeoel, ik zie een goed personeelslid ongeacht afkomst en origine als ik die zie, dat is mijn werk. Mijn werk is potentie zien in mensen. Het werk van de keurmeesters van ons stamboek moet zijn het potentie zien in het paard/veulen wat voorgebracht word. Ik vind het wat vreemd dat ze het schijnbaar al een aantal jaren behoorlijk mis hebben.

Maargoed zoals ik al zei, ik heb geen verstand van deze dingen en ik geef mijn gevoel weer ten aanzien van mijn eigen beperkte referentiekader. Ik kan het helemaal begrijpen als ik het helemaal fout zie, maar dit wil ik dan wel graag kunnen begrijpen en zien als een leerloment.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:56

mooi stukje in het sportpaard vandaag, ging over dit soort vreemde beslissingen van het kwpn

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:56

even off-topic: maar dit paard is gewoon in het plaatsje naast mijn woon-plaats geboren...
heel leuk

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:57

Vudress schreef:
[Ik denk dat er maar weinig zijn die 6 jaar geleden hadden verwacht dat Uthopia zo zou gaan scoren. .

Blijkbaar niet als ik dit lees...

Cayenne schreef:
Geadviseerd wordt om bij aanparing met Uthopia vooral merries met maat en lengte in het lichaam te gebruiken. .

En dan zien we later wel weer. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:01

tjoppie schreef:
Dat snap ik. Ik vind het alleen frappant dat de paarden die nu (en in het verleden) hoog meelopen in de sport als jongeling niet erkend of herkend of in iedergeval OPGEMERKT zijn door de keurmeesters van het KWPN.

Ik vind dat gewoon een beetje vreemd. Ik bedeoel, ik zie een goed personeelslid ongeacht afkomst en origine als ik die zie, dat is mijn werk. Mijn werk is potentie zien in mensen. Het werk van de keurmeesters van ons stamboek moet zijn het potentie zien in het paard/veulen wat voorgebracht word. Ik vind het wat vreemd dat ze het schijnbaar al een aantal jaren behoorlijk mis hebben.

Maargoed zoals ik al zei, ik heb geen verstand van deze dingen en ik geef mijn gevoel weer ten aanzien van mijn eigen beperkte referentiekader. Ik kan het helemaal begrijpen als ik het helemaal fout zie, maar dit wil ik dan wel graag kunnen begrijpen en zien als een leerloment.

Of een paard op dit niveau wat gaat doen is helemaal afhankelijk van de gebruiker, daar heeft de fokker noch het stamboek enige invloed op. Potentie zien in een paard ok en vervolgens wordt het paard door een rijke buitenlander voor zijn ongetalenteerde dochter gekocht en hoor je er nooit meer iets van

Een paard met potentie is duur en niet iedere getalenteerde ruiter heeft een sponsor om die aan te schaffen

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:08

mee eens.

Scouten moet dus blijkbaar gebeuren in onze eigen fokprodukten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:23

...en ik herhaal het nog maar eens: zoveel doet het KWPN niet verkeerd. Vier van nrs 1 t/m 5 op het EK van het KWPN, dan kun je toch alleen maar zeggen dat ze 't goed doen!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:26

KWPN is het best paardenfokproduct van de wereld. En ookal ben ik niet thuis in fokken ik ben wel thuis in economie en handel.

En het KWPN paard is het bestgefokte paard in de wereld als je het bekijkt in omzetcijfers.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:27

Kendra schreef:
...en ik herhaal het nog maar eens: zoveel doet het KWPN niet verkeerd. Vier van nrs 1 t/m 5 op het EK van het KWPN, dan kun je toch alleen maar zeggen dat ze 't goed doen!

Wie is ZE ??

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:28

tjoppie schreef:

Als je de vergelijking door wilt trekken, zouden ze jou een stel kleuters moeten geven en zou je die moeten beoordelen op hun potentie als toekomstig personeelslid :D .