Maatregelen na slaan van paard tijdens Paarden4Daagse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:20

marsmars schreef:
Wat een penny gedrag weer hier zeg :Z

???

Primavera

Re: Maatregelen na slaan van paard tijdens Paarden4Daagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:22

ipv het paard het water in te slaan hadden ze hem ook gewoon in zijn achteruit kunnen zetten.
een veel veiligere en dier vriendelijkere manier om een bang paard toch het water in te krijgen

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:22

Wat wonen we toch in een hypocriet land....
Niet dat ik het goedkeur dat een wildvreemde uit het publiek zo maar " een handje helpt" op deze manier (al was het waarschijnlijk goed bedoeld). En ik weet natuurlijk niet wat er precies gebeurd is. Maar even alleen een opmerking naar de vrouw lijkt mij voldoende....nee..nu moeten er weer "maatregelen" genomen worden...

En dat terwijl iedereen het volkomen normaal vindt dat jockeys vlak voor de eindstreep met de zweep er op klappen, dat in de sport bij het losrijden er flink gecorrigeerd (of aangemoedigd) wordt met soms een ferme tik met de zweep....dat varkens en mestkalveren bijna standaard met een prikker (met stroom) de vrachtwagen op gedreven worden en als ze even struikelen krijgen ze de prikker nog een keer extra op de kont...

Maar nu is er een evenement met een hoog aaibaarheidsgehalte en is "het publiek" getuige en dan roepen we massaal "ach en wee"...

Vreemd vind ik dat!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:25

@ Mrulbe: Ja, idd slim.. Mischien iets te slim voor deze mevrouw...

@ Hyperion: Ik denk dat het 'maatregelen nemen' meer is om een boodschap af te geven.
De boodschap dat dit echt niet geaxepteerd word...
Edit: Zo houden we de mensen tevreden..
Laatst bijgewerkt door Laaavo op 23-08-11 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:26

_Hyperion_ schreef:
Wat wonen we toch in een hypocriet land....
Niet dat ik het goedkeur dat een wildvreemde uit het publiek zo maar " een handje helpt" op deze manier (al was het waarschijnlijk goed bedoeld). En ik weet natuurlijk niet wat er precies gebeurd is. Maar even alleen een opmerking naar de vrouw lijkt mij voldoende....nee..nu moeten er weer "maatregelen" genomen worden...

En dat terwijl iedereen het volkomen normaal vindt dat jockeys vlak voor de eindstreep met de zweep er op klappen, dat in de sport bij het losrijden er flink gecorrigeerd (of aangemoedigd) wordt met soms een ferme tik met de zweep....dat varkens en mestkalveren bijna standaard met een prikker (met stroom) de vrachtwagen op gedreven worden en als ze even struikelen krijgen ze de prikker nog een keer extra op de kont...

Maar nu is er een evenement met een hoog aaibaarheidsgehalte en is "het publiek" getuige en dan roepen we massaal "ach en wee"...

Vreemd vind ik dat!

_/-\o_

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:37

@Hyperion: Dat bedoel ik nu precies met het penny gedrag. Als je kijkt naar wat er in het dagelijks leven met paarden gebeurd, dan valt dit echt wel mee hoor. En sorry hoor, maar wie heeft zijn paard nu nog nooit een tik verkocht omdat die niet doorliep, ergens niet langs heen wou, etc. Tis gewoon hypocriet om deze vrouw hier neer te zetten alsof ze dat paard zou hebben mishandeld. Vroeger was een paard een gebruiks artikel. Het 'boktvolk' had toen eens moeten leven, hadden ze een nieuwe revolutie in de geschiedenisboeken kunnen schrijven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:11

Och nou ja, dan schop ik sla ik er in het vervolg ook maar flink op los 8)7

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:17

_Hyperion_ schreef:

Euhm nee, ook die gevallen vindt niemand normaal hoor. De discussies op bokt over hardhandige aanpak in de wedstrijdsport zijn talrijk en lang. Dierenrechtenorganisaties klagen al langer de omgang van boeren met slachtvee aan.
Dus sorry, maar dat argument gaat niet op.
Feit is gewoon dat de organisatie van deze paardenvierdaagde verantwoordelijk is voor de veiligheid van deelnemers, publiek en paarden. Hoe vaak hoor je het niet bij een paardenevenement dat paarden op hol, stampende paarden etc. mensen uit het publiek verwonden? Te vaak. Dus dat deze organisatie in zo een vroeg stadium ingrijpt is enkel lovenswaardig. De volgende keer doet iemand die vrouw na en wordt die in het gezicht getrapt, en wat dan? Dan had het niet waar mogen zijn.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:20

Wat een TE kinderachtige reactie weer. Nergens in mijn verhaal zeg ik dat jij dat moet doen. Maar tis gewoon wel de realiteit dat het gebeurd. En een paard wordt er echt niet anders van wanneer die eens een goede tik krijgt hoor. Ik kreeg vroeger als klein kind ook wel een beste tik over mijn kont wanneer ik vervelend was geweest, tegenwoordig zou dat ook onder de noemer mishandeling komen. Het enige wat ik wil zeggen is dat alles tegenwoordig heel snel zielig wordt genoemd, terwijl het allemaal reuze meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:24

marsmars schreef:
Wat een TE kinderachtige reactie weer. Nergens in mijn verhaal zeg ik dat jij dat moet doen. Maar tis gewoon wel de realiteit dat het gebeurd. En een paard wordt er echt niet anders van wanneer die eens een goede tik krijgt hoor. Ik kreeg vroeger als klein kind ook wel een beste tik over mijn kont wanneer ik vervelend was geweest, tegenwoordig zou dat ook onder de noemer mishandeling komen. Het enige wat ik wil zeggen is dat alles tegenwoordig heel snel zielig wordt genoemd, terwijl het allemaal reuze meevalt.

Fijn dat jij dat vindt, er zijn echter een heleboel mensen die daarover een andere mening hebben.
Erg genoeg dat dat dan de realiteit is.
Bij ons in de familie zeggen ze altijd: De intelligentie houdt op waar slaan begint.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:24

Ik kan niet oordelen zonder filmpje, echt jammer zou het filmpje echt graag willen zien. Dat maakt de situatie veel duidelijker

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:28

mee eens !

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:28

Lamar schreef:
marsmars schreef:

Fijn dat jij dat vindt, er zijn echter een heleboel mensen die daarover een andere mening hebben.
Bij ons in de familie zeggen ze altijd: De intelligentie houdt op waar slaan begint.

Je mag anders best een stukje met co komen wandelen, kijken of je het dan ook zonder een tik te verkopen lukt :))

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:30

Lamar schreef:
marsmars schreef:

Mishandeling valt geen discussie over te voeren, maar een corrigerende tik vind ik best kunnen :j. En dat meningen verschillen hierover dat blijkt maar weer.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:30

Ik was hierbij aanwezig.
Het paard wilde inderdaad het water niet in. De eigenaresse (amazone) stapte er heel rustig op af en liet het paard eerst kijken.
Hierbij greep een toeschouwer zomaar een tak uit de boom en begon te meppen.
De amazone heeft hierbij geroepen dat deze vrouw moest stoppen met slaan! (dit is helaas niet te zien op het filmpje)Daarbij meerdere mensen.

Amazone is zeker ouder dan 18 want kwam haar paard met de trailer zelf brengen.

Heel goed dat de organisatie maatregelen gaat nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:32

abbycootje schreef:
Je mag anders best een stukje met co komen wandelen, kijken of je het dan ook zonder een tik te verkopen lukt :))

Ik heb zelf ook zo'n draak van een fjord :D dus ik denk dat me dat wel lukt.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:34

een draak die luisterd na een paar woordjes niet doen? :+

@vliendertje, als het inderdaag zo gegaan is vind ik dat niet kunnen maar er zijn ook mensen die het anders zeggen...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:35

Hmmm een verhaal met meerdere kanten dus, dat blijkt wel weer.
Oogt als maatregelen om het volk rustig te houden, want als in het ek topic aangegeven wordt dat een van die topruiters zijn paard slaat bij het lostijden is dat respectloos naar die ruiter toe. :?
Soms kun je niet anders dan corrigeren maar heel vaak kon het wel anders. Als het verhaal van vliendertje klopt is het heel erg fout zeg.

En er wat van zeggen? Terwijl je net met je onwillige bange paard aan de overkant van die beek bent gehopst? Redelijk ongemakkelijk,

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:36

@vliendertje als het zo gegaan is ben ik t ermee eens dat ze maatregelen gaat treffen, dan zou het natuurlijk absurd zijn dat zomaar een random mens dat gaat doen...
Maar er zijn nu geloof ik verschillende dingen gezegd van wat er gebeurd is, erbij of niet... zou toch graag zien hoe het filmpje was geweest...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:38

Als troste deelneemster van de 3e Barchemse Paarden4daagse heb ik ook dit jaar weer genoten! :)
Het incident heb ik zelf niet gezien of meegemaakt, wat ik wel mee heb gekregen is dat de organisatie hier enorm van baalt aangezien dit ab-so-luut niet de insteek van het evenement is, wat nu wel zo lijkt te zijn.

De bewuste berijdster van het paard heeft duidelijk aangegeven dat ze dit zo niet wilde, maar de beste mevrouw die waarschijnlijk met de beste intenties ('anders heeft ie het gewonnen' ofzo..?) wou helpen, was er 1 van de harde hand.
Niemand is het hiermee eens, behalve de bewuste mevrouw die zogenaamd verstand had van paarden. :\

Ik rij met meerdere 4daagsen/meerdaagsen mee het jaar door en ik moet zeggen dat Barchem de best georganiseerde is! +:)+
Elk jaar zijn er nieuwe verbeterpunten en het niet mee toelaten van toeschouwers bij de waterovergang zal er voor volgend jaar dus 1 zijn, alleen omdat 1 iemand zich niet kan gedragen. Nou ja, het is niet anders!

Maar ik heb nog geen enkele organisatie gezien
- die nieuw zand neerleggen op de bospaden die te nat en glad zijn geworden
- of die bordjes neerzetten 400meter voor de stop
- of die op werkelijk élke eventueel problematische weg vrijwilligers hebben staan die je helpen oversteken
- of die je een enquete willen laten invullen en ook daadwerkelijk iets doen met wat erin staat
- of die een dierenarts bij de stop hebben staan om de paarden te controleren of ze het goed vol kunnen houden
- of die een hoefsmid klaar hebben staan
- of die een trailer-taxi hebben klaarstaan voor het geval dat
- of die een alternatieve route hebben voor de mensen die die dag niet de hele route willen doen maar iets korter! Dus ook bij de waterovergang is de keus om erdoor te gaan of gewoon erlangs.
- of die workshops organiseren
Hulde aan de organisatie en alle vrijwilligers van de Barchemse Paarden4daagse!!!
Laat dat maar in het nieuws komen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:39

abbycootje schreef:

Daar komt wel meer bij kijken, je houding en leiderschap e.d., maar dat leer je nog wel.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:39

Als je bij gelderlandnieuws kijkt naar de volledige uitzending, komt het stukje er wel in voor.
Daar staat ook een reactie onder van de eigenaresse van het paard. Ook zij gaat stappen ondernemen.

Wij stonden erbij en keken er naar..........

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:40

Fielychi schreef:
Als troste deelneemster van de 3e Barchemse Paarden4daagse heb ik ook dit jaar weer genoten! :)
Het incident heb ik zelf niet gezien of meegemaakt, wat ik wel mee heb gekregen is dat de organisatie hier enorm van baalt aangezien dit ab-so-luut niet de insteek van het evenement is, wat nu wel zo lijkt te zijn.

De bewuste berijdster van het paard heeft duidelijk aangegeven dat ze dit zo niet wilde, maar de beste mevrouw die waarschijnlijk met de beste intenties ('anders heeft ie het gewonnen' ofzo..?) wou helpen, was er 1 van de harde hand.
Niemand is het hiermee eens, behalve de bewuste mevrouw die zogenaamd verstand had van paarden. :\

Ik rij met meerdere 4daagsen/meerdaagsen mee het jaar door en ik moet zeggen dat Barchem de best georganiseerde is! +:)+
Elk jaar zijn er nieuwe verbeterpunten en het niet mee toelaten van toeschouwers bij de waterovergang zal er voor volgend jaar dus 1 zijn, alleen omdat 1 iemand zich niet kan gedragen. Nou ja, het is niet anders!

Maar ik heb nog geen enkele organisatie gezien
- die nieuw zand neerleggen op de bospaden die te nat en glad zijn geworden
- of die bordjes neerzetten 400meter voor de stop
- of die op werkelijk élke eventueel problematische weg vrijwilligers hebben staan die je helpen oversteken
- of die je een enquete willen laten invullen en ook daadwerkelijk iets doen met wat erin staat
- of die een dierenarts bij de stop hebben staan om de paarden te controleren of ze het goed vol kunnen houden
- of die een hoefsmid klaar hebben staan
- of die een trailer-taxi hebben klaarstaan voor het geval dat
- of die een alternatieve route hebben voor de mensen die die dag niet de hele route willen doen maar iets korter! Dus ook bij de waterovergang is de keus om erdoor te gaan of gewoon erlangs.
- of die workshops organiseren
Hulde aan de organisatie en alle vrijwilligers van de Barchemse Paarden4daagse!!!
Laat dat maar in het nieuws komen! :j

Waar is de respect knop?

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:43

Gini schreef:
_Hyperion_ schreef:

Euhm nee, ook die gevallen vindt niemand normaal hoor. De discussies op bokt over hardhandige aanpak in de wedstrijdsport zijn talrijk en lang. Dierenrechtenorganisaties klagen al langer de omgang van boeren met slachtvee aan.
Dus sorry, maar dat argument gaat niet op.
Feit is gewoon dat de organisatie van deze paardenvierdaagde verantwoordelijk is voor de veiligheid van deelnemers, publiek en paarden. Hoe vaak hoor je het niet bij een paardenevenement dat paarden op hol, stampende paarden etc. mensen uit het publiek verwonden? Te vaak. Dus dat deze organisatie in zo een vroeg stadium ingrijpt is enkel lovenswaardig. De volgende keer doet iemand die vrouw na en wordt die in het gezicht getrapt, en wat dan? Dan had het niet waar mogen zijn.

Idd...er zijn mensen die op Bokt zeggen dat ze het vreselijk vinden, zweepgebruik en zo. Er zijn ook mensen die vegetariër zijn, vanwege de dingen die in de vleesindustrie gebeuren...
Maar de grote massa vindt het wel zeker normaal, want als dat niet zo was, gebeurde het niet meer... Zo simpel is het.

Maar als we met z'n allen hierover "ach en wee" gaan roepen, dan zouden we ook eens met z'n allen in de barricades springen voor alle andere misstanden die er in Nederland zijn.... en bijv. en masse Spanje als vakantieland en Spaanse producten boycotten, zolang daar nog stierengevechten plaatsvinden...

Maar dat doen we niet (ik ook niet hoor...zal hand ook in eigen boezem steken)... En dat vind ik hypocriet... (ook van mezelf).
We blijven er schande van roepen...maar daadwerkelijk maatregelen nemen? Neen...het grootste gros niet...en zolang dat niet gebeurt, verandert er niets....
Laatst bijgewerkt door _Hyperion_ op 23-08-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:44

Lamar schreef:
abbycootje schreef:

Daar komt wel meer bij kijken, je houding en leiderschap e.d., maar dat leer je nog wel.

_O- Veel succes! Je geeft hem er zeker ook nog een snoepje bij of niet, braaaaf paardje, niet wegrennen hè, dat mag niet :+ Een paard waarbij de grenzen al zijn verstoord stop je echt niet met een lief woordje.