Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saarking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:31

wat een onzin , bij ons in de buurt halen boeren al voor de 5e keer hooi/kuil van het land , met stro zijn ze volop bezig .

met dit soort berichten ( met dank aan de schrijver) hou je de prijzen natuurlijk systematisch hoog !!!!! elke boer denkt nu dat is mooi , lekker meer vragen .

schrijf liever dat er genoeg voer is , dat drukt de prijzen ,

slimmert.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:33

Wij betalen al jaren hetzelfde voor hooi en stro. Zowel kleine pakjes hooi en stro voor €2,50 per stuk. Stro per ton in 3 balen dubbelgewikkeld 100 euro thuis bezorgd. En 25 euro per baal hooi(650kg) grote en zeer zware balen. Al met al normale prijzen. Buurman is nu net zijn graan aan het oogsten een aankomende week gaat heel Nederland oogsten met dit mooie weer en dan is er genoeg aanbod en zullen de prijzen ook weeer dalen.
Laatst bijgewerkt door hilden1971 op 17-08-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:35

Ach, Saarking, ik weet niet waar jij vandaan komt?
Ik kom zelf uit Zoetermeer, heb altijd mijn eigen stro moeten inkopen bij 2 verschillende handelaren. Beide handelaren hebben te lijden onder deze tekorten. Ik sta nu op een stal in Voorschoten, ook in Voorschoten klagen ze hier over. De staleigenaresse haalt haar stro uit Brabant, hiervandaan leveren ze dus niet meer. Ze heeft nu nog wel een reserveadresje waar er wel stro is maar de kwaliteit gewoon echt klote is.. Zo heb je iig de helft van het land al gehad waarvan ík weet dat er tekorten zijn. En waar er tekorten zijn, gaat de prijs omhoog.

Het hooi komt bij ons trouwens van eigen land, dus daar heb ik geen ervaringen mee

Popstra

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:38

Ik vind het ook grote B*LLSHIT om het weer de schuld te geven! Zie hier de boeren af en aan rijden met gras om in te kuilen want ja die koeien die tegenwoordig eeuwig binnen staan vreten nogal wat hé!? Hooi voor de paarden zit tegenwoordig ook steeds vaker in grote ronde balen geperst waar je met 3 paarden aan huis geen moer aan hebt!
En dan al die media er over ja die lezen die boeren ook dus hup omhoog die prijs! Leuke handel.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:38

8 jaar geleden betaalde ik 25 euro voor een grote 4 kante baal voordroogkuil. Vorig jaar was dat 32.50 en momenteel is dat 45 euro. Dit jaar laat ik ze voor het eerst uit Friesland komen omdat ze bij de andere 2 leveranciers al 65 euro de baal kosten.

Hierdoor hebben wij ook de pensionprijzen omhoog moeten gooien.Als de prijzen zakken zal ik ook zeker weer zakken in de prijs maar de afgelopen 8 jaar is het alleen maar duurder geworden/ hetzelfde gebleven maar nooit goedkoper waardoor ik ook mijn prijzen niet weer terug heb kunnen aanpassen.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:44

Ik betaal al 3 jaar 6 Euro per klein pakje kuil aan huis afgeleverd.
4 jaar geleden was het 5 Euro per pakje.
Het gras is bijna niet gegroeid hier in de buurt, vanwege de droogte en daarna was het weer te nat.
Stro is er ook veel minder, het groeit slecht.
Ik was het weekend in de lage Vogezen in Frankrijk, daar was het net zo slecht geweest als hier en stond het meeste graan ook nog verpieterd op het land.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:57

Wij hebben vorige week hooi gekocht voor 5 euro per klein pakje hooi.. Hoorde dat het in de buurt ook al te koop was voor 7 euro per klein pakje! Stro krijgen we als het goed is binnenkort, maar zien wat dat per pakje kost!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:57

Twee weken geleden stro van het land gehaald (220 pakken) en gelukkig net als vorig jaar 1,60 per pak moeten betalen. Valt dus nog mee.
Met hooi kan ik wel de prijsstijging merken. Gelukkig hebben we zelf ook nog voordroog van eigen land. Helaas is de 1e persing niets waard (te kort, te droog en teveel suiker) en is het nog maar de vraag of we er een 3e snee vanaf krijgen.. ik hoop van wel.

Kleine pakjes hooi kosten hier bij de boer nu 4 euro (was 2 jaar geleden nog 2,75)

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:03

Zoals het er nu naar uitziet is er voldoende gras voorradig eerste snee was echt veel minder maar kwalitatief goed. De tweede snee was echt heel veel beter dan vorig jaar en de derde gaat ook helemaal de goede kant op. September oktober maaien is gewoon een kwestie van meer keren en drogen in de middag en op de weel rijden. tegen de avond de baal in anders slaat het vocht erin. Zo doen ze het al jaren en zo heb je een prima kwaliteit voor paarden en die helpen je echt weer de winter door.

Stro weet ik niet veel van maar wat ik om me heen zie is veel kortere stengels door water gebrek dus geen groei. Ik weet dat stro in Duitsland en Frankrijk en polen veel goedkoper is en ook een zeer goede kwaliteit heeft. Heb laatst staan te strooien met pools stro en dat was echt super van kwaliteit en de helft van het geld.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:08

Bij mij waren de kleine baaltjes hooi 3 euro, die zijn nu 4 euro. Hij heeft nu weer genoeg binnen, we zien wel of dit zo blijft. Stro in kleine baal koste me 3 euro :j
Ik merk wel dat hij minder heeft, maar zolang die nog kleine baaltjes heeft blijf ik het halen, grote ronde balen kan ik niet kwijt! En daarbij zijn die verrot voordat mijn 2 paardjes het op hebben..

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:09

sjonge wat zijn de boeren toch weer de boemannen zeg.......
de tussenhandelaren zijn de echte prijshooghouders, niet de landbouwer!!!!

hier staat de combine al een tijdje startklaar in de schuur, helaas is de tarwe nog net niet rijp en te nat. ook is het een stuk lager dan voorgaande jaren.
lang goudgeel stro kun je in deze regio in iedergeval vergeten, geld voor wintertarwe en zomertarwe. her en der is de gerst er al wel af, maar ook daarvan zijn de opbrengsten om te huilen. komt toch echt door het rare weer.

voor iedereen die brult dat het stro veeeel te duur is raad ik aan om maar eens goed te gaan berekenen wat het verbouwen en oogsten nu eigenlijk per hectare kost en dan hoor ik de reacties graag.

blegh begin het afzeiken van boeren/landbouwers een beetje zat te worden, al komen veel aanvallende reacties hier op bokt volgens mij vooral van mensen die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:12

Je moet je hooi/stro ook gewoon rechtstreeks van de boer af halen. Wat inkepink zegt, de tussenhandelaren zijn de 'prijzenhooghouders'.
De buurman op stal hooit ook alweer voor de 4e keer dit jaar, dat heb ik eigenlijk nog niet vaak meegemaakt!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:17

Wij hebben het ook altijd rechtstreeks van het land, maar hopelijk kan er nu de komende dagen een 2e snee vanaf. We hebben eerst echt extreme droogte gehad en toen extreem veel regen. Als je op het nieuws de overzichtskaartjes zag van het weerbericht zaten wij altijd in de uitersten, dus ja, wij merken het wel degelijk, maar horen toch ook verder uit het land dezelfde geluiden.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:20

inkepink schreef:
voor iedereen die brult dat het stro veeeel te duur is raad ik aan om maar eens goed te gaan berekenen wat het verbouwen en oogsten nu eigenlijk per hectare kost en dan hoor ik de reacties graag.

Maar is het niet zo dat de kosten voor het oogsten en verbouwen ieder jaar rond dezelfde prijs zit? Of l.ul ik nu uit mn nek?

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:23

Grappig....wat dat betreft is het net benzine/diesel, wordt ook steeds duurder omdat de olieprijs stijgt maar nu de olieprijs weer is gedaald zie de prijs aan de pomp niet evenredig mee dalen.

IK hoorde hier overigens een prijs voor stro van 140,--/Ton incl. vervoer

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:24

hier zijn de prijzen ook nog redelijk.
kleine baaltjes stro 2 euro
hooi 2.75 betaald voor iets groter als een klein pakje
voordroog zelf gemaakt

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:26

In frankrijk halen ze het niet eens van het land. Liggen de balen gewoon in de stromende regen.
Veel tussenhandelaren slaan de boel op en houden het stro vast. Net zolang tot er tekort is en ze van die achterlijke prijzen kunnen vragen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:29

De regering van Frankrijk wil dat de Franse boeren en regio's die wél genoeg stro hebben de regio's die weinig/geen stro hebben eerst voorzien voor ze mogen exporteren. De boeren zijn daar dus min of meer gedwongen tot er vraag uit eigen land komt voor ze iets mogen exporteren.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:29

bij ons is het stalgeld er door omhoog gegaan. gelukkig niet extreem veel.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:30

Dat idee heb ik ook. Nu is het wel zo dat diesel het afgelopen jaar in prijs flink toegenomen is dus het (bulk)transport zal wel wat duurder zijn geworden.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:33

Heb alleen gehoord dat doordat de prijzen zijn gestegen een manege hier in de buurt hun lesprijzen 5 euro omhoog moesten doen...
Bij mijn 'verzorgstal' hoor ik er dan weer niks van.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:34

Hier in de streek staat er toch beduidend minder tarwe hoor :j en het tarwe dat er staat is grijs/zwart. Het gras is nu onlangs voor de 2e x afgereden.
Ik denk dus wel dat het stro hier echt duur gaat worden, gelukkig staan we op een stal in vol pension en bij de paarden op de weide ligt koolzaadstro in de schuilstallen. We moeten er ons gelukkig geen zorgen over maken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:42

Ons stageld gaat per oktober met 6,50 per week omhoog door de hoge stro prijs.. -O-

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:42

Dit was zekers te verwachten met het weer, hier in de buurt hebben we er ook wel last van gehad hoor.
Flink balen, ik was laatst bij iemand op de boerderij en die had ook stro van zijn buurman in de schuur.
Het heeft niet heel erg geweldig kunnen drogen maar ineens was er slecht weer op komt dus moest het van het land af.
Het heeft alleen zo enorm lopen broeien dat het gewoon ontvlambaar was, steeds controleren, alles open zetten.
Wel balen zoveel stro gewoon eigenlijks naar de klote :j

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:43

ik zie de boeren hier ook af en aan rijden voor hooi, maar meer omdat het eindelijk eens 3 dagen droog is.
het gras is beduidend korter en dus minder baaltjes van het land.
ook is het zo dat meer boeren gaan inkuilen (of voordroog pakken) omdat dat dan net wat minder lang hoeft te liggen, en omdat het dit jaar bijna geen 3 dagen droog is, hebben ze ook weinig keus.

maar vind wel dat er een aantal 'bedrijven' erg overdrijven met de prijzen!