Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:23

ShauniBef schreef:
Hier een quote van Frederique. Heb even tussen haar berichten gekeken..

Frederique schreef:
Het is vooral een uitdaging voor de ruiters, niet zozeer voor de paarden.

:)*

Één keer een voor zo´n paard routine afstand van 40 kilometer onder de eigen leefomstandigheden onder een zeer ervaren/kundige ruiter is echt geen uitdaging voor die paarden.
De ´kritiek´ is volledig gebaseerd op vooroordelen gestoeld op onwetendheid en aannames over verkeerde info.
De ´verdeeldheid´ betreft ongefundeerde meningen en op correcte informatie gestoelde meningen.

Geen uitdaging voor de paarden ....en hoe is dat bij ´normale´ endurance? springen, eventing, zelfs ´dressuur´?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:28

secricible schreef:
Ik zou wel eens getallen willen zien hierover: hoeveel mensen raken er gewond en hoeveel daarvan zwaar gewond, hoeveel paarden sterven er?

Die kan je zó vinden.

Daar kan de ´normale´ paardensport een voorbeeld aan nemen.

Dit is een in de ruitersport zeldzaam voorbeeld van een échte sport voor de ruiters zélf.

Een neveneffect is dat de dierenartsen de locale paarden/eigenaars (buiten de race om) waar nodig ook van raad en daad voorzien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:46

Huertecilla schreef:
secricible schreef:
Ik zou wel eens getallen willen zien hierover: hoeveel mensen raken er gewond en hoeveel daarvan zwaar gewond, hoeveel paarden sterven er?

Die kan je zó vinden.

Daar kan de ´normale´ paardensport een voorbeeld aan nemen.

Dit is een in de ruitersport zeldzaam voorbeeld van een échte sport voor de ruiters zélf.

Een neveneffect is dat de dierenartsen de locale paarden/eigenaars (buiten de race om) waar nodig ook van raad en daad voorzien.

ik heb toch echt gezocht en niets gevonden. Wellicht kun je een link geven ipv roepen dat ze overal te vinden zijn?

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:49

Sodeletuut schreef:
Heb me er niet in verdiept, maar zoals ik het hier zie wordt er totaal niet gedacht aan het welzijn van een paard. Veels te grote/zware ruiters op kleine, jonge en onbespierde pony's.

Lijkt me geweldig hoor, om zoiets te doen, prachtig, maar het moet wel leuk zijn voor ruiter én paard!

Verdiep je er eens echt in. Ruiters mogen niet zwaarder zijn dan een vastgesteld gewicht, bagage mag niet meer zijn dan een vastgesteld gewicht! Er rijden ook grote zware mannen op Ijslanders, en dat zou wel mogen? Is een beetje met 2 maten meten. Er wordt heel goed geken naar de dieren. Alleen de fitte dieren lopen mee in de race. En als je een paardje over de kop rijdt en je komt na 40 km op een wisselpunt, dan krijg je strafpunten! Er is overigens geen winnaar, het winnen in om over de finish te komen!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:57

Huertecilla schreef:
Wat is welzíjn? Een geschoren vacht, biks, medicijnen op stal met een half jaar een uur weidegang onder een regendeken of vliegendeken.
Verder alleen in het eigen toilet van 3 x 3. Dit al voor een setje oefeningen in een omheinde zandbak.
Krachtvoer voor een slank buikje en lekker voorwaards. Wel vet bit erin en met handschoenen tegende blaren aan de teugels om dat weer af te remmen. Elke twee maanden chemisch doorspoelen en jee wat zoirgen we goed voor een paards leven :+

Of is welzíjn lekker buiten met ecotope soortgenoten.

De mongoolse paarden van nu zijn exact als die welke daar 5 duizend jaar geleden gedomesticeerd zijn.
Zo´n derby is een goed begeleide versie van wat ze al 5 duizend jaar in blakende gezondheid doen.
Die dieren hebben een páárdenleven.

Typerend dat er weer legio Boksters de boel totaal door elkaar halen en er geheel andere wedstrijden bij betrekken. Idem al lang en breed als vuilspuiterij bewezen zaken.
Bij de Derby lopen de getrainde paarden 40 kilometer over hun eigen terrein in hun eigen klimaat. Dat is al.
Dan krijgt de ruiter een vers paard voor weer zo´n stuk.
NIETS mis mee en een knap stuk paardvriendelijker dan het leven van de meeste paarden in NL en de ´normale´ endurance kan er een voorbeeld aan nemen.

Het is toch echt wel algemeen bekend dat de paarden daar niet bepaald goed behandeld worden.. Ja de paarden zijn hun leven, ze kunnen niet zonder maar desalniettemin worden ze behandeld als oude fietsen. De paarden worden idd getraind, maar vraag me niet hoe. Paarden kunnen prima 40 km afleggen, maar niet opgejaagd en op topsnelheid.

Waar komen dan toch al die "spookverhalen" vandaan over paarden die zich bij bosjes doodrennen? Ik heb het al via verschillende bronnen gelezen, als klein kind al in de TamTam (of SamSam? :+ ) en later nog op tv en veel meer. Ook heb ik een keer in Bit een reisverslag gelezen over een gewone trektocht op deze paardjes in Mongolië, en ook daar kwamen ze tot de conclusie dat de paarden gezien worden als een ding. Het tuig van hun paarden paste niet en veroorzaakte wonden. Als je foto's opzoekt kom je paarden tegen die vol wondjes zitten en vaak erg mager. Die zie je ook tussen de racefoto's , dus niks geen topconditie.

Misschien is het iets vd laatste jaren dat er verbetering in komt? Want ik moet wel zeggen dat alles wat ik er over te weten ben gekomen (heb het altijd erg interessant gevonden) alweer jaren geleden is!

Ik zou best een documentaire willen maken over deze race.. Ook voor mezelf om meer feiten te weten te komen en het met eigen ogen te zien.

xTammyy

Re: Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:59

Een documentaire lijkt mij ook heel interessant! Sowieso wat meer informatie hier over.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:04

@Marg: en dat gewicht is vastgesteld op 85 kilo, en daar mag nog 10kg gewicht bij van bagage, een totaal dus van 95 kg(!!!!!!). Op een pony van rond de 1.30-1.40... Dat is dus een C-pony in Nederland...
En zware mannen op ijslanders hiermee vergelijken? Die paarden lopen gecontroleerd een stukje, in plaats van dat ze vol over een vlakte gejakkerd worden met temperaturen tussen de -30 en +40. Als iemand hier in NL met 95 kg op een ijslander gaat zitten jakkeren op topsnelheid dan krijg je iedereen over je heen, geloof dat..
Als er geen winnaar zou zijn zou er niet gesproken worden over een overwinning, tuurlijk is er wel een winnaar. Zo zit de mens in elkaar, altijd de beste zijn.
Ik krijg het gevoel dat ze het heel graag heel netjes willen, maar dat de praktijk heeeeel anders is. Er staat dat ze mensen willen met ervaring, maar lees ook verhalen dat er mensen mee rijden die al jaren geen paard meer onder hun kont hebben gehad om maar iets te noemen.
De paarden worden opgezocht terwijl ze in het wild leven, er wordt gekeken hoe oud ze zijn en ze worden gecontroleerd of ze gezond zijn. Als ze eventueel nog oefening nodig hebben word dit advies gegeven aan de eigenaar. Oftewel, er wordt een advies gegeven, maar als de eigenaar er niets mee doet dan even goede vrienden en dan nemen we een ongetraind paard mee op deze loodzware reis...
Als je door wilt rijden na een laatste waterplaats, terwijl je weet dat je de volgende niet haalt binnen de tijd, dan is dit toegestaan. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor het verzorgen van je paard en het geven van water/voer. Als je geluk hebt kun je bij een nomadenfamilie blijven, maar als die er niet is moeten jullie in de wilde natuur kamperen...
Nogmaals, ik zou wel eens getallen willen zien voor ik een mening vorm. Volgens HC moeten die gemakkelijk te vinden zijn, maar ik vind geen cijfers van een onafhankelijke bron..
Hoeveel paarden gebruikt men gemiddeld
Hoeveel paarden overlijden er en hoeveel lopen er verwondingen op
Hoe hard gaan deze paarden gemiddeld
Wat is de gemiddelde leeftijd van deze paarden
enz. enz.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:18

Er is hier een documentaire over geweest op tv. Ik heb het binnen 5 min afgezet en 3 nachten slecht geslapen!! Ik kan er de lol niet van inzien en ook geen respect voor opbrengen.
Maar ieder zijn mening.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:19

Marg schreef:
Sodeletuut schreef:
Heb me er niet in verdiept, maar zoals ik het hier zie wordt er totaal niet gedacht aan het welzijn van een paard. Veels te grote/zware ruiters op kleine, jonge en onbespierde pony's.

Lijkt me geweldig hoor, om zoiets te doen, prachtig, maar het moet wel leuk zijn voor ruiter én paard!

Verdiep je er eens echt in. Ruiters mogen niet zwaarder zijn dan een vastgesteld gewicht, bagage mag niet meer zijn dan een vastgesteld gewicht! Er rijden ook grote zware mannen op Ijslanders, en dat zou wel mogen? Is een beetje met 2 maten meten. Er wordt heel goed geken naar de dieren. Alleen de fitte dieren lopen mee in de race. En als je een paardje over de kop rijdt en je komt na 40 km op een wisselpunt, dan krijg je strafpunten! Er is overigens geen winnaar, het winnen in om over de finish te komen!

Vind jij dan niet dat de openingspost heel anders doet vermoeden?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:33

Als we nu eens gewoon de verhalen van de persoon die mee gedaan heeft afwachten ipv hier allerlei wildwestverhalen rond te verspreiden die men van "horen zeggen" heeft, is dat niet een stuk sjieker dan dit gespeculeer?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:44

Helemaal mee eens Maras, ik heb het topic gevolgd dat ze ermee bezig was en nu hoor ik graag van haar hoe het geweest is.

Overigens vind ik wel dat er erg spastisch wordt gedaan over paarden'leed'. Ik denk dat er in het westen veel meer paardenleed is dan de eigenaren vermoeden ("ik zorg zo goed voor m'n paard") Bovendien spreken we hier over Mongolie, nu niet echt het land waar ze het meeste geld hebben. Dan blijf je bezig en mogen paarden nergens meer in de wereld worden gebruikt. Denk je dat de paarden in egypte bv. het zo fijn hebben, ooit gezien hoe ze daar met hun paarden ("dingen") omgaan ?
We hebben niet overal de mogelijkheden zoals we die hier hebben, het geld wat we hier hebben en de zorg die we hier hebben

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:46

Er is wel een winnaar, de winnaar krijgt namelijk een geldbedrag.
Voor wie is dit nou leuk? De paarden of de ruiters? Ik denk niet dat de paarden genieten van een tocht waar ze 40 km af moeten leggen met een zware ruiter die misschien jaren niet op een paard heeft gezeten, maar die ze wel voortjakkerd om bij het volgende wisselpunt ingeruild te worden voor een andere. Het is een kwestie van gevaar opzoeken. Ik las van aanvallen door wolven etc. En er is geen hulp in de buurt, nou leuke sport *\o/*

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:47

IngridM schreef:
Helemaal mee eens Maras, ik heb het topic gevolgd dat ze ermee bezig was en nu hoor ik graag van haar hoe het geweest is.

Overigens vind ik wel dat er erg spastisch wordt gedaan over paarden'leed'. Ik denk dat er in het westen veel meer paardenleed is dan de eigenaren vermoeden ("ik zorg zo goed voor m'n paard") Bovendien spreken we hier over Mongolie, nu niet echt het land waar ze het meeste geld hebben. Dan blijf je bezig en mogen paarden nergens meer in de wereld worden gebruikt. Denk je dat de paarden in egypte bv. het zo fijn hebben, ooit gezien hoe ze daar met hun paarden ("dingen") omgaan ?
We hebben niet overal de mogelijkheden zoals we die hier hebben, het geld wat we hier hebben en de zorg die we hier hebben

Dat er in het westen paardenleed is en in Egypte, wil niet zeggen dat het gebeuren in Mongolië wel goedgekeurd mag worden, toch?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:48

Ik denk inderdaad IngridM, dat wat wij leed voor die paarden vinden, niet zo veel meer leed is als het in stallen stoppen van een groot gedeelte van onze paarden hier in NL maar dat is iets waar ook oeverloos over gediscussieerd kan worden en waar je verder weinig mee opschiet. Ik ben zeer benieuwd naar de verhalen van deelnemer Frederique en eigenlijk lijkt het me een machtige belevenis, schitterende natuur, paardjes die nog weten wat vrijheid is ook al hebben ze het stukken minder luxe als onze paarden en het afzien van jezelf als ruiter. Ik hoop dat ze gauw haar ervaringen aan ons wil vertellen !

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:53

Wat hebben sommige mensen hier een enorm bord voor hun kop zeg..
Ik heb medelijden met jullie paarden.

Huertecilla, je verwoord het heel mooi en Maras, ik hoop inderdaad ook snel iets van Frederique zelf te horen!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:56

Knap zeg ! Wat moet dat zwaar zijn!

Dit zijn wel van die typische pony's sie in de harde galop even een noodstop maken, hoofd omlaag en de ruiter vliegt er zo af. Zie het al gebeuren :P

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:58

Ik kom net terug van een tweeweekse trektocht te paard door Mongolie. Het zijn inderdaad kleine paarden, maar wat zijn ze sterk en wat hebben ze een conditie. Op het moment dat ik moe werd, gingen zij nog in vliegende draf en galop over de velden, zonder een drupje zweet. Hoe er omgegaan wordt met de paarden tijdens de derby, dat weet ik niet. Maar in de twee weken dat ik er was, heb ik alleen maar goed uitziende paarden gezien. Wanneer de paarden niet gebruikt worden, leven ze dag en nacht in een kudde met een hengst. Er zijn geen weilanden met hekken. Er zijn geen kleine boxen. Natuurlijk gaan ze anders met paarden om dan wij. En soms ook veel harder (veulens staan overdag aan een touw, om te voorkomen dat ze overdag melk drinken. De merries worden gemolken. 's nachts lopen de veulens vrij in de kudde). Hengsten worden onverdoofd gecastreerd. Maar het leven voor de nomaden zelf is ook veel harder. Zij hebben de melk echt nodig om van te leven. De winters zijn wel erg zwaar, voor zowel mens als dier. De paarden die met ons mee waren hadden geen drukplekken. Het tuig paste. De paardeneigenaar hield zijn paarden goed in de gaten. Hij vertelde dat de nomaden acupressuur toepassen bij spierproblemen bij paarden. Als we ergens aankwamen, werden de paarden niet direct afgezadeld. De nomaden hebben de ervaring dat als de zon direct te fel op de rug schijnt, het paard last krijgt van zijn rug. Dus bij zonsondergang werden de paarden afgezadeld en los gelaten. De paardengids verbaasde zich er over dat wij (westerlingen) geen angst voor paarden hebben. Nomaden waren zei hij veel voorzichtiger in de omgang..zij wisten hoe gevaarlijk een paard kon zijn. Zij bleven meer op afstand. Ze hadden het paard zo getraind dat het een zadel kon dragen en braaf was als de ruiter er op zat. We moesten erg voorzichtig zijn om bijv. een jas uit te trekken op het paard, want dat wapperen kenden ze niet. De visie van de paardeneigenaar was zoiets van: ik train het paard zoveel mogelijk dat hij het werk aan kan (een 3 jarig paard ging bijv mee als handpaard om de route te leren kennen) en dat je er veilig op kunt zitten. Maar knuffelen, borstelen, tutten met het paard dat deed hij niet..het paard werd verder met rust gelaten..het leefde in de kudde. Ik vond het wel wat hebben.

Opvallend vond ik ook dat ik in de hoofdstad geen enkel paard ben tegengekomen. Waar je in veel steden paarden/ezels ziet lopen als trekpaard (vb Marrakech) onder barre omstandigheden, zag ik hier dat mannen karren trokken. Ik denk dat dat ook met het respect voor het paard te maken had: in de hoofdstad is geen gras geen ruimte om een paard te houden...

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, mensen die met slecht tuig werken en slecht voor hun paarden zorgen. Maar dat heb je in elk land.

Wat ik in ieder geval ervaren heb, is dat deze paarden heel sterk zijn en een groot uithoudingsvermogen hebben.
Laatst bijgewerkt door blauwdruivje op 16-08-11 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:00

maras schreef:
Ik denk inderdaad IngridM, dat wat wij leed voor die paarden vinden, niet zo veel meer leed is als het in stallen stoppen van een groot gedeelte van onze paarden hier in NL maar dat is iets waar ook oeverloos over gediscussieerd kan worden en waar je verder weinig mee opschiet. Ik ben zeer benieuwd naar de verhalen van deelnemer Frederique en eigenlijk lijkt het me een machtige belevenis, schitterende natuur, paardjes die nog weten wat vrijheid is ook al hebben ze het stukken minder luxe als onze paarden en het afzien van jezelf als ruiter. Ik hoop dat ze gauw haar ervaringen aan ons wil vertellen !

Ik zou dit toch veranderen in: Stukken luxer dan onze paarden! Ik denk dat die paardjes geen hokjes van 3 bij 3 23 uur per dag van binnen hoeven bestuderen. Ik lees hier ontzettend veel mensen die totaal geen idee hebben waar ze over praten en "Jaaaaaaaaaaaaaren gelden" eens iets hebben opgevangen. Erg jammer...... 40km, das niks voor een paard (die gewend is buiten te leven).

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:02

Volgens mij is mijn paard ( die toch 24 uur per dag buiten in het land staat met soortgenootjes en keuze heeft uit 2 inloopstallen) stiekem best jaloers op de mongolische paardjes die nog door de ruige natuur mogen scharrelen :-)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:17

Huertecilla schreef:
eenitraM schreef:
Pfff, wat jammer dat wij als Nederlanders het echt weten op gebied van welzijn.

Wat is welzíjn? Een geschoren vacht, biks, medicijnen op stal met een half jaar een uur weidegang onder een regendeken of vliegendeken.
Verder alleen in het eigen toilet van 3 x 3. Dit al voor een setje oefeningen in een omheinde zandbak.
Krachtvoer voor een slank buikje en lekker voorwaards. Wel vet bit erin en met handschoenen tegende blaren aan de teugels om dat weer af te remmen. Elke twee maanden chemisch doorspoelen en jee wat zoirgen we goed voor een paards leven :+

Of is welzíjn lekker buiten met ecotope soortgenoten.

De mongoolse paarden van nu zijn exact als die welke daar 5 duizend jaar geleden gedomesticeerd zijn.
Zo´n derby is een goed begeleide versie van wat ze al 5 duizend jaar in blakende gezondheid doen.
Die dieren hebben een páárdenleven.

Typerend dat er weer legio Boksters de boel totaal door elkaar halen en er geheel andere wedstrijden bij betrekken. Idem al lang en breed als vuilspuiterij bewezen zaken.
Bij de Derby lopen de getrainde paarden 40 kilometer over hun eigen terrein in hun eigen klimaat. Dat is al.
Dan krijgt de ruiter een vers paard voor weer zo´n stuk.
NIETS mis mee en een knap stuk paardvriendelijker dan het leven van de meeste paarden in NL en de ´normale´ endurance kan er een voorbeeld aan nemen.

Ik doel met die zin op het feit dat er weer gereageerd werd in de trant van "Oooh, wat zielig". Ik geef aan met een knipoog dat wij natuurlijk de "masters" zijn op paardenwelzijn gebied. Wij weten alles beter natuurlijk O:)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:25

@blauwdruivje; Wat fijn om zo'n goede ervaring te lezen. :j Na al die negatieve ervaringen die ik tot nu toe heb gehoord!

@Ania; Ik begrijp je reactie niet zo goed. Wie bedoel je met 'ze'? En hoezo moet je dan medelijden met hun paarden hebben? Of wordt iedereen die hier een negatieve reactie geeft op de race meteen bestempeld als paardinhokjepropper? :+ (Mijn pony staat overigens lekker in de wei dag en nacht, 's winters een stal met open deur en dan alleen 's nachts, pony is 1.40 en de stal huge, en ik zou d'r meer kwaad toedoen als ik haar in de blubber liet staan met ons geweldige NLe weer. :+ )

Overigens zou ik mijn pon niet blij maken daar. :P De grond is veel te rotsachtig en dat is ze niet gewend ( madame is gezegend met plathoeven en struikeld al over een kiezelsteentje). Die paardjes zijn er helemaal op gebouwd om daar tussen die keien te lopen, en het houdt tevens hun hoeven mooi in model. :j

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:29

Marloez schreef:
@blauwdruivje; Wat fijn om zo'n goede ervaring te lezen. :j Na al die negatieve ervaringen die ik tot nu toe heb gehoord!

@Ania; Ik begrijp je reactie niet zo goed. Wie bedoel je met 'ze'? En hoezo moet je dan medelijden met hun paarden hebben? Of wordt iedereen die hier een negatieve reactie geeft op de race meteen bestempeld als paardinhokjepropper? :+ (Mijn pony staat overigens lekker in de wei dag en nacht, 's winters een stal met open deur en dan alleen 's nachts, pony is 1.40 en de stal huge, en ik zou d'r meer kwaad toedoen als ik haar in de blubber liet staan met ons geweldige NLe weer. :+ )

Overigens zou ik mijn pon niet blij maken daar. :P De grond is veel te rotsachtig en dat is ze niet gewend ( madame is gezegend met plathoeven en struikeld al over een kiezelsteentje). Die paardjes zijn er helemaal op gebouwd om daar tussen die keien te lopen, en het houdt tevens hun hoeven mooi in model. :j

Ik doel inderdaad op alle negativiteit. De mensen in de rijke westerse landen verwennen/beschermen hun paarden veel te veel. Smeren veel te veel cremes, raken om niks in paniek.. ("OMG MIJN PAARD HEEFT EEN WONDJE OP ZIJN BEEN IK MOET DE DIERENARTS BELLEN WANT ALS HET ERGER WORDT GAAT HIJ MISSCHIEN DOOD") meer dan de helft van de nederlandse paarden is te dik...

Wij vinden dat onze paarden een paardwaardig bestaan hebben, maar we doen er alles aan om het vogeltje in een zo klein mogelijk kooitje te houden omdat we bang zijn dat als hij gaat vliegen hij uit de lucht valt.

Watjes zijn we. :j

Mongolen, dat zijn pas paardenmensen. Wij zijn mensen met huisdierpaarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:31

Sodeletuut schreef:
En ik de openingspost staaT:

Er is geen keurig uitgezette route, geen cateringtent en geen hulp

Nee, dat betekent dus : gps of aanverwante mee (en genoeg batterijen ervoor), zelf eten mee en je mobiel heeft geen bereik, dus 112 bellen kan je niet, wat risico's nemen en domme acties uithalen sterk af te raden maakt.

Aangezien je elke 40km een vers paard krijgt zijn er dus posten op de route (coördinaten invoeren in je gps), maar gezien de opzet van die posten (lokale mensen die het niet breed hebben gelieve zelf je eten mee te nemen). Beetj effect trektocht, maar dan op snelheid. Je weet waar je naar toe moet, maar daar samen met je paard heel aankomen is geheel je eigen verantwoordelijkheid.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:42

Ania schreef:
Ik doel inderdaad op alle negativiteit. De mensen in de rijke westerse landen verwennen/beschermen hun paarden veel te veel. Smeren veel te veel cremes, raken om niks in paniek.. ("OMG MIJN PAARD HEEFT EEN WONDJE OP ZIJN BEEN IK MOET DE DIERENARTS BELLEN WANT ALS HET ERGER WORDT GAAT HIJ MISSCHIEN DOOD") meer dan de helft van de nederlandse paarden is te dik...

Wij vinden dat onze paarden een paardwaardig bestaan hebben, maar we doen er alles aan om het vogeltje in een zo klein mogelijk kooitje te houden omdat we bang zijn dat als hij gaat vliegen hij uit de lucht valt.

Watjes zijn we. :j

Mongolen, dat zijn pas paardenmensen. Wij zijn mensen met huisdierpaarden.

Mwah, ik vind je erg kort door de bocht. Net zoals ik net deed, ik scheerde ook alle Mongolen over 1 kam, maar nou hoorde ik dus voor het eerst een positieve reactie.

Ik ben het met je eens dat veel paarden 'betutteld' worden, en ik erger me daar vaak ook aan. Ik vind je reactie alleen wel lichtelijk overdreven. :P En lang niet alle NL-ers doen zo overdreven. Ik ben zuinig op m'n pony, maar op een normale manier. Ik behandel haar als paard en dat mag ze lekker zijn ook. En op een wondje wordt simpelweg betadinecreme gesmeerd als het wat raar begint te doen, bespaard nu eenmaal een hoop ellende. :P De mensen daar die wel goed voor hun paarden zijn zullen vast ook wel hun locale verzorgingsproducten(uit de natuur wellicht) hebben als een paard wat heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:09

Wat een geweldige prestatie Frederique!! En je kan vast en zeker terugkijken op een niet te beschrijven ervaring!

Tja en verder...
Jammer om te zien dat er blijkbaar nog veel Bokkers heel veel moeten leren over de rest van de wereld en dat wij Westerlingen nou eenmaal niet superieur zijn aan andere volken ;) (en dus onze normen en waarden niet per sé het beste zijn, puur omdat wij zogenaamd 'ontwikkeld' zijn.)
Er is maar 1 echt paardenvolk ter wereld, en dat zijn de Mongolen.