Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:36

Duhelo schreef:
iedereen die trekpaarden lomp en lui vinden mogen eens een ritje komen doen op mijn merrie
tegendeel zal ze bewijzen! (oke, lomp is ze soms wel eens, maar lui, meestal heb ik een vatje dynamiet onder mijn kont...)

Toch leuk dat je als liefhebber met dit vooroordeel komt terwijl dat in het topic nog helemaal niet genoemd is.

En L1/L2, harstikke leuk, maar niet wat de gemiddelde ruiter zoekt

Soesannie

Re: Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:56

Het blijft een feit dat je met een trekpaard gewoon tegen wat beperkingen aan loopt. Ze zijn hartstikke veelzijdig en met goede training kan je een heel eind komen, maar in de meeste takken van de paardensport redt je het in de hogere klasses gewoon niet.
Kan me voorstellen dat er daarom weinig ruiters (met wedstrijdambities) kiezen voor een trekpaard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:06

stef schreef:
Duhelo schreef:
iedereen die trekpaarden lomp en lui vinden mogen eens een ritje komen doen op mijn merrie
tegendeel zal ze bewijzen! (oke, lomp is ze soms wel eens, maar lui, meestal heb ik een vatje dynamiet onder mijn kont...)

Toch leuk dat je als liefhebber met dit vooroordeel komt terwijl dat in het topic nog helemaal niet genoemd is.

ik ben je effe gemist over mijn vooroordeel? welkeen dan?
Lomp en lui?
dit werd in deze post:
suuske schreef:
Vorig jaar was er bij Horse event ook een 4 span trekpaarden (nederlandse maar dit verschilt niet veel met het belchische trekpaard)en daar staat het stamboek wel met een stand. En ik de fokkerij wereld heeft die man toen nog een demonstratie gegeven. IK vind ze geweldig maar helaas zien de meeste mensen er niks in en geloven ze nog altijd dat trekpaarden lomp en lui zijn. Ik ben ondertussen helemaal om en als je wat tijd en moeite stopt in de training van een trekpaard dat kunnen ze behoorlijk veel. Rijden gaat hen goed af kijk Z2 zal je niet halen maar wat huis tuin en keuken dressuur wel hoor en ingespannen zijn ze helemaal goed vooral in hun heerlijke draf. Welke echt verbazingwekkend lekker en relax zit. En het zijn zulke lieve en betrouwbare reuzen en kwa eten eten ze niet zoveel meer dan en groot rijpaard.

Dus persoonlijk vind ik het erg jammer als ze zouden vedwijnen het zijn en machtige en stoere paarden. Die echt wel potentie hebben. En ons toch jarenlang geholpen hebben met vanalles en nog wat.

en de posts eronder genoemd. niet door iemand specifiek in dit topic, maar dit is toch een beeld dat de mensen die het ras amper kennen, voor ogen hebben.
"een trekpaard is traag, lomp, lui en kun je niks mee doen"
dat is simpelweg zo, en de trekpaardpromotie zou iets meer hun best moeten doen om het tegendeel te bewijzen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:07

Soesannie schreef:
Het blijft een feit dat je met een trekpaard gewoon tegen wat beperkingen aan loopt. Ze zijn hartstikke veelzijdig en met goede training kan je een heel eind komen, maar in de meeste takken van de paardensport redt je het in de hogere klasses gewoon niet.
Kan me voorstellen dat er daarom weinig ruiters (met wedstrijdambities) kiezen voor een trekpaard.

maar een trekpaard moet dan ook niet aangeprezen worden als sportpaard, maar als veelzijdig recreatiepaard.
wat is er nou leuker dan een paard waarmee je wat kan dressuren, én buitenrijden, en springen en die voor de koets kan, én etc? :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:11

Duhelo, dit wordt door niemand persoonlijk in het topic gezegt, alleen dat er mensen zijn die zo denken, dat bedoelde ik.

En tja, een paard waarmee je kan wat jij allemaal opnoemt zijn er 1000 van in een dozijn, daar hoef ik geen trekpaard voor aan te schaffen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het machtige paarden, maar ik probeer de andere kant te belichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:19

stef schreef:
Duhelo, dit wordt door niemand persoonlijk in het topic gezegt, alleen dat er mensen zijn die zo denken, dat bedoelde ik.

En tja, een paard waarmee je kan wat jij allemaal opnoemt zijn er 1000 van in een dozijn, daar hoef ik geen trekpaard voor aan te schaffen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het machtige paarden, maar ik probeer de andere kant te belichten

oh, ik was je effe kwijt dan :D

Tuurlijk is er ook een andere kant . laat het nou net zo wezen dat ikzelf twee belgen heb, maar het kon evengoed een ander ras geweest zijn, ieder ras heeft zen kwaliteiten, en iedere ruiter kiest het ras dat er bij past zeg maar.
Maargoed, topic gaat eigenlijk erover dat ze aan het uitsterven zijn, terwijl dit echt wel zonde is. ik denk dat ze het aantal wel omhoog kunnen krijgen door de veelzijdigheid beter te promoten.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:12

stef schreef:

Ben ik toch benieuwd naar wat volgens jou de definitie is van de gemiddelde ruiter.
Volgens mij ligt het niveau van de gemiddelde ruiter alleen in hun dromen boven de M ...

Ik denk dat iedereen met een eigen paard ervan droomt een keer in de Z te belanden maar gebeurd dat ook ? Een groot deel van de paardenhouders mag de realiteit wel eens bijstellen naar de werkelijkheid. Als ze dan ook de vooroordelen eens opzij willen zetten en eens zich willen openstellen voor een echte ervaring met een trekpaard voor ze een mening vormen ... dan zouden er heel wat meer Belgen op Bokt voorbij komen.

Bij mij op stal is er ook zo dressuurdoos die mijn Belg heeft onderschat. We zijn allebei op een bijna gelijk moment begonnen met inrijden van onze paarden. Zij aan de slag met haar dure talentvolle Crack en ik met mijn waardeloze lompe Belg. Mijn Belgje loopt nagevelijk, stabiel, met schwung, kan al zijwaarts enz. Haar Crack ... misschien volgend jaar ?? Afgelopen jaar heeft ze niet veel kunnen genieten van haar topper want ze is er net even te vaak net te hard naast geknald. Nu is ze te bang om op te stappen. Tja ...

Laat mij maar schuiven met mijn Belgje. We rijden enkelspan, doen aan dressuur, kunnen ook lekker rondlummelen aan een lang teugeltje. We hebben plezier met VD, springen af en toe een balkje, gaan straks lekker op vakantie ... wat is er niet wat we niet kunnen ?? Niks ... nou ja, ze is nog niet bomproef genoeg voor een buitenritje onder de man ... dat moeten we nog even oefenen.

Ik heb 4 KWPN-ers gehad, 1 Tjech, nu een Belg. Toegegeven ... met de Tjech kon ik alles !! Dat was mijn ultime paard ... tot ik mijn Belgje tegen kwam. Had ik 20 jaar geleden maar geweten dat Belgen zo leuk zijn ... !!!

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:01

Duhelo schreef:
Soesannie schreef:

maar een trekpaard moet dan ook niet aangeprezen worden als sportpaard, maar als veelzijdig recreatiepaard.
wat is er nou leuker dan een paard waarmee je wat kan dressuren, én buitenrijden, en springen en die voor de koets kan, én etc? :D

Tuurlijk zou je een trekpaard beter aan kunnen prijzen als veelzijdig recreatiepaard, maar denk dat het gros van de ruiters in ons land helemaal geen veelzijdig recreatiepaard willen, die willen gewoon een sportpaard.

Wat betreft kosten zal je misschien niet gelijk heel veel duurder uit zijn, maar het is allemaal wel iets lastiger. Niet iedere pensionhouder zit te wachten op een belg, om wat voor een reden dan ook. Niet iedere smid wil een belg uit de hand bekappen, dus moet je er een zoeken met een kapstal, of met je paard op sleep om naar iemand te gaan met een kapstal. Zelfs iets simpels als goed passende spullen kopen kan moeilijk zijn. Kan me dus prima voorstellen dat mensen die een paard kopen eerder voor de makkelijke weg kiezen en een gewoon rijpaard kiezen.

En hoe leuk ik trekpaarden ook vind, mijn volgende paard zal er echt geen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:18

Soesannie schreef:
En hoe leuk ik trekpaarden ook vind, mijn volgende paard zal er echt geen worden.

Bij mij waarschijnlijk wel :j . Maar dan wel één met goed beenwerk, niet te zwaar behang en geen extreem grote/zware. We hebben nu wel ruimte voor een paard erbij maar niet de financiën dus dat moet nog even wachten :o .

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:19

Een trekpaard kan makkelijk in de sport, zowel mennen als dressuur.
En als je denkt dat een belg alleen in de L blijft hangen heb je het mis.
Meestal ligt het grotendeels aan de ruiter die niet de moeite wil nemen om
het dier tot L en hoger te trainen.
Hier heb je een foto van een trekpaard die Z loopt,
dat zegt genoeg neem ik aan.

http://www.flickr.com/photos/22784156@N ... hotostream

Ik bedoel dit niet drijgend of hoe mensen het ook op willen vatten,
iedereen zijn eigen keus van welk ras die wil.
Maar dat neem je nog niet het recht om te zeggen dat je met een trekpaard ALLEEN recreatie kan.
En wat dan nog, het gaat toch om het plezier die je samen hebt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:25

Lollypony, tuurlijk, ze kunnen ook wel wat, elk goed gezond paard zou de Z moeten kunnen halen, het is immers ook basissport.

Ik ben alleen meer van het springen en zie mezelf nog geen springparcour met ze rondgaan puur omdat B al 1meter is.. Zou het wel heel gaaf vinden als ze het konden, ik zie mezelf al gaan, stoer :D :))
Als ik geld over had dan zou ik er best een willen, heb er zelfs een tijdje serieus over nagedacht, maar toch een keuze moeten maken sport of niet. En dan kies ik toch voor de (spring)sport en dan is het logisch dat ik geen belg koop. En zo denken helaas meerdere omdat het met een belg gewoon onwijs lastig is/niet 'kan'. Overigens vind ik het wel een hele prestatie hoor, die Z belg :D Rijd zelf ook met een tink en het is al lastig genoeg met haar laat staan een belg :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:38

Lollypony, als het trekpaard zo'n ontzettend geweldig dressuurpaard is, vertel jij mij dan eens waarom je ze nauwelijks in de ring ziet?
men moet het niet mooier maken dan het is. Leuk hoor, een trekpaard in het Z, maar dat is een uitzondering.
De feiten liggen gewoon anders.
Als het trekpaard het dressuurpaard bij uitstek had geweest, zouden we ook wel op de olympische spelen zien.
En dat is geen verwijt, maar realiteit. (hoewel het altijd en eeuwig als verwijt gezien wordt, helaas)
Echter verwachten mensen dat het paard zich aanpast aan hun doelen, ipv dat ze hun doelen aan het paard aan passen

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:38

Ik ken genoeg meiden die in de ring verschijnen met trekpaarden, alleen het is jurysport. Als ik met bels de ring in kom heeft de jury al gelijk z'n mening klaar.

Maar ik zie trouwens steeds meer trekpaarden bij de recreatie.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:40

stef schreef:
Echter verwachten mensen dat het paard zich aanpast aan hun doelen, ipv dat ze hun doelen aan het paard aan passen

En sommige mensen mogen best eens hun doelen naar realititeit aanpassen.

Niet elke dressuurruiter is een Anky. Het gros blijft al steken in de L of ligt vaker in het zand dan dat ze de bokken van hun dressuurcrack kunnen uitzitten. Niet elke dressuur beoefenende ruiter heeft iets te zoeken op de rug van een dressuurpaard. Niet elke KWPN-er is geschikt voor dressuur.
Ik lach me gek om de mensen die roepen dat ze met hun paard de sport in willen en vervolgens niet verder komen op de wedstrijden en jaren blijven steken op niveau L. Houd toch op, L rijden is geen sport !! Daar heb je geen sportpaard voor nodig. Oké je beoefent sport simpel omdat je aan het paardrijden bent ... maar dat wil niet zeggen dat "in de sport" bezig bent. Grootheidswaanzin vind ik dat.

Het is intens jammer dat het Trekpaard zo slecht bekend is bij de mensen. Men heeft geen idee van wat ze kunnen en wat ze ermee kunnen doen. Al die vooroordelen die er bestaan rondom dit fenomeen ... zo intens jammer.
Zou men meer bekend zijn met het ras dan zou men veel vaker voor dit ras kiezen. Er is zo veel dat je met een trekpaard kunt doen wat met een 'gewoon' paard niet te behalen valt. Ze zijn zo verschrikkelijk veelzijdig.

En dat dan de olympische sport erbij word gehaald ... goh wat triest. Hoeveel van de bokkers hebben voor eer en vaderland mogen presteren op de olympische spelen ? Hoeveel van de paarden hier op bokt komen op een evenement als dit terecht. Hoeveel % van de bokkers zal er ooit kans maken op een olympische droom ? Plies zeg ... wat een onzin.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:51

Hier valt echt niet mee te discussiëren, jammer.
Trekpaard liefhebbers voelen zich gelijk aangevallen als iemand feiten op tafel legt.. Tja, dan houdt het op hoor.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:54

Idd, beetje aparte aangevallen reactie. Ookal is het 'maar' L, het blijft een sport beoefenen. Wat doe je dan met trekpaarden, toch ook sport beoefenen als je in't L zit? :+
Dus iedereen die niet boven L drs uitkomt moet maar Belg kopen? Ik drs amper met paard, dus als ik af en toe L dressuur proefje meepak doe ik dus niet aan sport? :) Alles t/m Z is toch echt basisSPORT :D Ongeacht met kwpn of belg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:58

Asjemenauw schreef:
En dat dan de olympische sport erbij word gehaald ... goh wat triest. Hoeveel van de bokkers hebben voor eer en vaderland mogen presteren op de olympische spelen ? Hoeveel van de paarden hier op bokt komen op een evenement als dit terecht. Hoeveel % van de bokkers zal er ooit kans maken op een olympische droom ? Plies zeg ... wat een onzin.

Hier wil ik nog wel even op ingaan trouwens. Heeft niks met de paarden hier van bokt te maken.
Als het trekpaard het dressuurpaard bij uitstek was zouden anky, adinde, edward, en noem ze maar op, ook allemaal wel op een trekpaard starten. Gezien dat niet gebeurt, is een trekpaard dus geen dressuurpaard bij uitstek.

Waarmee ik overigens niet zeg dat ze het niet kunnen, voor ik dat weer over me heen krijg

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:05

@Asjemenauw
Maar mensen kiezen in eerste instantie voor een (type) paard wat ze aanspreekt.
Veel mensen vinden trekpaarden fantastisch om te zien, (net zoals bv Shires) maar zouden ze niet willen hebben. Ik vind shetjes ook leuk (bij een ander)... maar niet in mijn wei.

De gangen (de manier van lopen) is heel anders. Dat is ook vaak de reden dat mensen niet kiezen voor bv een Fries. Ze gaan vaak voor de wat soepeler gangen.

Leentje hier heeft een super Bels, we hebben al samen gereden en dat beest heeft werkelijk een super karakter, wat een kracht en power heeft zo'n beest, echt fantastisch.... maar ik zou er (persoonlijk) zelf niet voor kiezen. En zo zijn er (helaas voor het ras) veel meer mensen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:16

Tjaa.. ik zou best een veulentje willen fokken bij mijn Bels, maar vervolgens kom je zo'n veulen aan de straatstenen niet kwijt. Zodra er een afzetmarkt is, wordt er vanzelf meer gefokt en houdt het ras zichzelf in stand.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:33

stef schreef:
Trekpaard liefhebbers voelen zich gelijk aangevallen als iemand feiten op tafel legt.. Tja, dan houdt het op hoor.

Hier valt ook niet mee te discussieren dan...

Natasha heeft zeker een punt. Dat een trekpaard niet meteen het soort paard is wat je zal kiezen als je hoge wedstrijdambities hebt snap ik best. Maar er zijn zat mensen die helemaal niet die ambitie hebben, of alleen puur 'voor de lol' wedstrijd mee doen, onder het motto, we zien wel hoever we komen.
En als je kijkt naar het grote geheel, alle paardenliefhebbers, dan zijn er meeeeer dan genoeg mensen die, mits ze zich erin zouden verdiepen, een geweldige match zouden vinden in een trekpaard!! Alleen staat de meerderheid er uberhaupt niet bij stil dat een trekpaard meer kan dan alleen een ploeg trekken! Dus denken ze voorafgaand aan de aanschaf van een paard uberhaupt niet na wat voor een soort paard bij hun zou kunnen passen en dat ze wellicht hun droompaard in een trekpaard vinden....

Dus laten we eens even verder kijken dan onze neus lang is....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:39

ik heb discussie al vaker gezien bij andere rassen, meest recent over waarom mensen geen draver willen. En daar kwamen dezelfde argumenten langs, het zijn zulke geweldige allround paarden, ze zijn super als de ruietr er maar moeite voor wil doen.

Maar er zijn nu eenmaal erg veel ruiters die dat niet zoeken in een paard maar andere ambities hebben. En als je ambitie in de (dressuur)sport ligt, is de kans dat je een daarvoor geschikte Belg vindt minder groot dan bij de gemiddelde warmbloed. En misschien blijf je wel steken in de L van levenslang, maar wie zegt dat dat met die Belg niet was gebeurd?

uit het dravertopic
Lielle schreef:
Ik kom deze toevallig tegen, en kan toch niet nalaten te reageren. Ik ben een fanatiek wedstrijdruiter met nadruk op sgw en ben daarin best ambitieus. Dan is het niet voor de hand liggend om een draver te kiezen, zeker omdat een goede galop essentieel is in de zwaardere klasses. Verder heb ik weinig ervaring met dravers, heb er alleen een paar keer een gereden van een ex-stalgenootje. Die had - naar zeggen - gekoerst en het was me wel duidelijk dat daar nog heel wat omscholingswerk aan vast zat. Verder vond ik het een leuk dier, met een fijn karakter.

vervang draver door Belg en het geldt hier ook. Zelfs het verhaal van het stalgenootje, nu heeft een (ander) stalgenootje (op een andere stal) een shire, en dat vind ik een waanzinig leuk beest. Maar ook hier geldt, niet mijn type paard.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:40

stef schreef:
Duhelo schreef:

dat ben ik dus niet met je eens.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:42

ik wel. De gemiddelde wedstrijdruiter heeft meer ambities dan L1/L2, en dan ben je beter af om een paard te kopen dat die kwaliteiten heeft, dan een waarvan je vooraf al weet dat het zeer waarschijnlijk niet gaat lukken. Misschien kom je dan nog steeds niet verder dan Levenslang, maar dat ligt dan aan je eigen kwaliteiten. IMO een stuk eerlijker dan een paard over zijn grenzen rijden omdat jij meer wil dan hij kan.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:42

Ik heb vorig jaar aardig wat geld neergeteld voor mijn brabander hengstenveulen en de fokker is met geen enkel veulen blijven zitten dus er is nog degelijk interesse voor.

Verder moet je gewoon op voorhand bedenken wat je ermee wil doen.
Ik heb mijn hengstje met super papieren gekocht om hem binnen een paar jaar te laten keuren als dekhengst.
Verder gaat hij voor de koets en wordt hij dressuurmatig zo hoog mogelijk opgeleid.

Ik wil met mijn brabander bewijzen dat ze ook geschikt zijn voor dressuur :)

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:46

Lielle schreef:
De gemiddelde wedstrijdruiter heeft meer ambities dan L1/L2....

Dat bedoel ik! Er zijn zat mensen die geen wedstrijdruiter zijn en/of uberhaupt WILLEN zijn...daar zou een trekpaard dus zeker bij kunnen matchen, mits mensen de moeite nemen om verder te kijken dan hun neus lang is, en niet meteen een oordeel klaar hebben over trekpaarden...

Laten we wel wezen, er is toch een grooootendeel hier in NL recreatieruiter, of dan wel andere takken van paardensport dan in een dressuurring of spring parcours verschijnen met hun paard. En daar wordt hier wel erg vaak naar verwezen, maar dat is mijns inziens niet het enigde wat in NL met onze paarden wordt gedaan. Er zijn meer dan genoeg andere (recreatie)ruiters.....