Ontwormingtabletten veroorzaken minder stress dan pasta

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:00

CharleyT schreef:
Bob1976 schreef:
levensgevaarlijk.. Als je hond langs loopt en er valt een tabletje.... Dat is dodelijk! Met pasta heb je dat probleem toch minder snel. Daarnaast; hoeveel paarden raken er nu echt van in de stress? Wij ontwormen de hele stal tegelijk en van de 90 paarden zijn er misschien drie wat lastig....

Jij krijgt de Hoofdprijs voor originaliteit:):):). Wat een flut reden om geen tabletten te gebruiken zeg, neem me niet kwalijk. Zeker ook nooit chocolade in huis, want als het valt en de hond loopt langs................,
Ik heb het uitgeprobeerd, een paar willen de tabletten niet, en de rest wel, al of niet door wat voer gemengd.

Ha ha ha...ik dacht hetzelfde. Hoe ver kun je argumenten zoeken! En ook met pasta kan dit gebeuren. Gaat niet goed...paard slingert met hoofd, klodder pasta valt op de grond, hond likt het op...

Overigens heel simpel te voorkomen door én een goede plek te zoeken waar de hond niet is, én de hond goed op te voeden dat hij niet alles mag vreten wat hem voor de bek komt...

Met mijn paarden geen enkele moeite met pasta. Fluitje van een cent. Of ze de tabletten zouden willen eten, weet ik niet, want die van mij willen ook geen paardensnoepjes etc. eten. Ik voer sowieso niet uit de hand, dus dat zal wel de reden zijn dat ze dat niet willen...en dat hou ik graag zo.

Maar ik denk dat het wel goed is dat er naast de traditionele pasta's ook een alternatief is dat voor andere paarden wel weer beter werkt.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:10

CharleyT schreef:
Bob1976 schreef:
levensgevaarlijk.. Als je hond langs loopt en er valt een tabletje.... Dat is dodelijk! Met pasta heb je dat probleem toch minder snel. Daarnaast; hoeveel paarden raken er nu echt van in de stress? Wij ontwormen de hele stal tegelijk en van de 90 paarden zijn er misschien drie wat lastig....

Jij krijgt de Hoofdprijs voor originaliteit:):):). Wat een flut reden om geen tabletten te gebruiken zeg, neem me niet kwalijk. Zeker ook nooit chocolade in huis, want als het valt en de hond loopt langs................,
Ik heb het uitgeprobeerd, een paar willen de tabletten niet, en de rest wel, al of niet door wat voer gemengd.

====
Dank voor het compliment. Toch denk ik dat je met tabletten eerder knoeit. Zeker als je het gewoon in de voerbak gooit. Je hebt dan vaak niet in de gaten wat ze er allemaal naast gooien. Maar goed, je moet altijd opletten met medicijnen/preventie (ook met chocola, trouwens). En knoeien is niet alleen gevaarlijk voor andere dieren, maar ook voor het paard zelf. Onderdosering ligt op de loer. Tabletten zijn naar mijn idee alleen handig als de paarden ze direct uit je hand eten.

femmy91

Re: Ontwormingtabletten veroorzaken minder stress dan pasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:15

Ik rij een fjord en alles wat eetbaar is MOET je eten is haar motto :Y) Dus die lust de wormenspuit heel graag :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:26

Wat mij betreft _/-\o_ bij die tabletten. Een van mijn paarden is zoooooooooo panisch voor spuiten. De tandarts mag een klem in zijn bek zetten, maar zodra ze aankomt met iets dat lijkt op een grote ontwormspuit is ie weg _O-.

Ik geef hem de tabletten door wat biks heen en weg is het. :Y) . Ik ga niet meer klooien met pasta's bij hem, dan ben ik toch kansloos. (Ook al oefen ik met appelmoes in een spuit etc etc)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:39

Wat is eigenlijk de werkzame stof tegen wormen in de pilletjes ?
Mijn kennis gaat niet verder dan wormspuiten met Yvermectine, of Moxidectine, of Pyrantel, of Benzadol.
Daarnaast is er een combi spuit met praziqantel.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:42

liberia schreef:
Super die ontwormingstabletten. Ik stamp ze per paard fijn in een vijzel en meng ze dan door wat appelmoes. Geen enkel paard (bij ons op stal dan) die dat kan weerstaan. Op deze manier weet ik ook zeker dat ze alles binnenkrijgen.

:wave: die van mij

Mijn paard heeft de neiging pasta uit te spugen, is niet heel erg voedsel-gericht.
Ik had proeftabletjes gekregen, die vond ie lekker :))
Maar goed, the real stuff was toch anders :+
M'neer bliefde het niet. Dus gemengd met wat muesli, muesli werd keurig om de pillen heen gegeten :+
Gekeken of ie appelmoes lekker vond: ja! :))
Die pillen helemaal geplet en gemengd met de appelmoes: :n :r
Toen heb ik er zijn brok maar overheen gegooid en goed gemengd, onder het motto: zoek het maar fijn uit :D

Volgende dag was het op O:)

Maar hierna toch maar weer gaan klooien met pasta ;)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:49

Als ik bij mijn pony's kom krijgen ze standaard 1 snoepje, een keer vervangen door een tablet gaat en dat er dus net zo makkelijk in als het snoepje.Veel minder geklooi dan met de spuiten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:58

Ze moeten wel meer dan 1 tablet he ;)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:17

@Ariebren ik weet dat je de tabletten hebt met ivermectine (eraquell) en met ivermectine+praziquantel (equimax)
andere heb ik nog niet gezien.

Binky als t er maar 1 was was het idd misschien nog wel handig, maar het is 1 tablet voor 100 kg ;) en na de 1ste paar hoefde de mijne ze dus niet meer :Y)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:00

Waar anderen misschien de spuit toch nog fijner vinden is dit een geschenk uit de hemel voor mij na 8 jaar vechten met de spuit! _/-\o_

Heb 2 knollies, m'n 2jarige vindt de spuit niet zon ramp, echter de ander een wereldramp! Ik probeerde het steeds weer met daarna als beloning een appel of wortel maar het lukte niet hoor, zodra hij al in de gaten had dat je een spuit bij had en m wilde pakken stond ie al trillend in de stal en het was een waar gevecht om de spuit erin te krijgen, niet te spreken over de hoeveelheid die je ernaarst morst :o misschien door zijn slechte verleden dat ie daar een trauma ook aan heeft.

Sinds kort de tabletten in gebruik en GEEN enkel probleem, hij ziet het als soort snoepje eet het zo uit m'n hand, geef er wat opdrachtjes bij en gebruik het als een beloning, denk ook wel dat het afhankelijk is van het merk. Smaken verschillen natuurlijk ;) en zo zullen sommige paarden ook denken. (en m'n paardje weegt ook geen 800kg dat scheelt in de hoeveeldheid)

Ik hoef iig niet te vechten meer en m'n paard is er ook veel meer relax onder *\o/*

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:03

Stress van de wormspuiten := Vandaar dat ze staat te bedelen om nog zo'n ding als
ze er eentje gehad heeft :+

Nee ik hou het ook bij de spuiten, werkt prima :j

Maar kan me voorstellen dat het voor paarden die panisch zijn voor zo'n spuit een uitkomst
kan zijn :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:07

Bob1976 schreef:

====
Dank voor het compliment. Toch denk ik dat je met tabletten eerder knoeit. Zeker als je het gewoon in de voerbak gooit. Je hebt dan vaak niet in de gaten wat ze er allemaal naast gooien. Maar goed, je moet altijd opletten met medicijnen/preventie (ook met chocola, trouwens). En knoeien is niet alleen gevaarlijk voor andere dieren, maar ook voor het paard zelf. Onderdosering ligt op de loer. Tabletten zijn naar mijn idee alleen handig als de paarden ze direct uit je hand eten.

Kans op onderdosering zie ik bij een pasta veel groter hoor daar knoei je nog gemakkelijker mee, dus waar haal jij je feiten vandaan? En waarom levensgevaarlijk? Dat betekent eerder dat je als eigenaar steken laat liggen in de opvoeding van je hond en niet zorgvuldig bent met medicatie voor je paard. En ik verneem toch wel als je tabletten door het voer doet dat je het even in de gaten houdt of je paard het opeet, anders ben je onverantwoordelijk ook.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:14

Ik heb nooit meer problemen met ontwormen, ik maak een slobbertje 1 eetlepel appelstroop er door heen en natuurlijk de ontworming. 1 wil graag drijfnatte slobber de andere wil het graag zo droog als mogelijk anders drinkt hij het op en gaat staan bedelen naar eten :( ,
nu is slobber altijd een feestmaal/speciaaltje voor ze (krijgen ze eindelijk wat eten uit de hangbak)

Ik was het gezeur en gevecht ook zat, niets aan de hand tot ik de wormenkuur wil leegspuiten. De helft ernaast, een keer gehad dat de ring niet bleef zitten op de kilo's.
En tabletjes ga ik ook maar niet aan beginnen aangezien de jongste niet eet wat hij niet kent, zelfs niet ver genoeg uitgedroogd brood moet hij niet.

Dus hier ook een pasta iemand.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:48

Tabletten kans dat ze het niet vreten, zo'n spuit is zo gegeven. Wat is die 2 tellen stress nou, daar moeten ze toch echt maar even mee leven hoor, gaan ze niet dood van van een beetje onrust en stress. Als het nu langdurig was, ala, maar 2 tellen en de spuit is binnen en het gebeuren is klaar. Ik ga tabletten echt niet proberen, mijn merries zien mij aankomen, kieskeurige tantes!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:50

Afgelopen week mijn paarden ook ontwormd met tabletten. Mijn 2 merries vonden ze geweldig, er loopt nog een hengst in de wei, maar ik moest de 2 merries ongeveer wegduwen om te zorgen dat ze niet alle tabletten op aten....maar de hengst vond er niks aan, na 2 vond hij het wel goed geweest. Volgende keer voor hem dus gemalen tabletjes door het voer, de andere eten ze als snoepjes, dus dat is totaal geen probleem meer, terwijl de spuiten een heel karwei was.
Onze oude merrie van 32 wilde ze ook niet eten, maar toen ik ze in de mond duwde, at ze ze uiteindelijk keurig op.

Tja, gevaarlijk vind ik het niet, zeker niet wat betreft dosering. Bij de spuiten liep er altijd een hele hoop uit de mond, hele klodders lieten ze vallen. Dan moet je ook opletten met andere dieren en je paard krijgt dan ook nog niet voldoende binnen.

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:04

Wat een getob met die tabletten! Geen van de 4 wil ze eten. Dus de tabletten één voor één op een slinkse manier achter in de mondspleet wringen en hopen dat ze niet de helft uit hun mond laten vallen. Nee, voor mij de spuit! Lekker snel en héél effectief! :9

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:18

die van mij doet bij wijze van spreken d'r mond al open als ik met de wormspuit aan kom lopen, dus zie geen reden om die pillen te gebruiken eigenlijk.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:37

Ik doe ontwormingspasta door zijn biks met beetje peen en brood en lijnzaad olie en menneer eet zo alles gelukkig op. Maar zou best eens tabletten willen proberen.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:50

Wij geven onze paarden een ontwormingspuit.
Behalve een die wil geen spuit en krijgt tabletten dit voeren we samen met paarden snoepjes .
Wij zorgen altijd dat de hond er niet bij is met het ontwormen van de paarden.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:00

Nog even en ze gaan onderzoeken hoeveel stress een strootje in de staart veroorzaakt...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 07:27

Ik denk dat het vooral stress bij de baasjes veroorzaakt :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:46

Ik merk dat hoe normaler de baas doet over dit soort dingen hoe minder stress het paard heeft. Als de 1 begint met "o jee", dan gaat de ander meedoen/reactie versterken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:07

Mijn pony heeft door de vorige eigenaar slechte ervaringen met ontwormen,ze wil het niet uit de spuit,doe ik het in het voer vist ze haar voer eruit en ligt de pasta er nog gewoon in,doe ik het in de slobber eet ze de slobber niet op :n
Ze wil niet goed slikken,niet veel hielp,maar die tabletjes eet ze alsof het snoep is,ik vind ze geweldig! :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:11

Ik heb liever de pasta, tabletten eten ze niet
Pasta doe ik mengen met slobber en dan eet ze het wel

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:32

Mijn merrie is vrij lastig met ontwormen en gek op eten...Heb haar n snoepje gegeven en vervolgens gewoon de tablet uit t handje...2 secondes en klaar ermee. Mn ruin maakt het niet uit.
Ik kreeg trouwens van mn dierenarts een keer een placebo mee, omdat ik net ontwormd had, om eens te proberen of mn merrie m wilde eten,dus dat is wel fijn.
Denk dat de paarden meer stress krijgen van de manier van ontwormen van sommige mensen,als van de wormenspuiten zelf :D