Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:29

wie droomt er niet van om ooit de Z te bereiken en zo'n prachtig hoedje te MOGEN dragen <3
als mijn jonkie het bereikt, en ze is voor mijn gevoel betrouwbaar, ga ik zeker een hoedje dragen :j
is toch mijn eigen verantwoording? en hoevaak zie je springruiters zonder helm inrijden? mag dat wel? misshcien niet maar word toch gedaan zonder consequenties!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:31

Lusitana schreef:
ladyenpippi schreef:
Vind erg jammer als het hoedje eruit gaat, hoord toch eenmaal bij de hogere dressuur.

Een correct afgericht paard ook
Daar was het nl op ingesteld, op gehoorzame paarden die er niet vandoor gaan om het minste geringste......

Dat vind ik ook, maar vind wel dat een ruiter/amazone die ouder is dan 18 jaar dit zelf mag bepalen.
Wanneer is een paard gehoorzaam? Nooit eigenlijk, het zijn vluchtdieren. De grand prix paarden of paarden van 25 jaar zijn nooit te vertrouwen, kunnen altijd schrikken of dit nu op wedstrijd is of thuis. maar waarom mogen we dit nu zelf niet beslissen? Het is toch onze kop die valt? Als wij dus vallen is het onze verantwoordelijkheid toch?
Laten ze eens gaan kijken wat er thuis met de paarden gebeurd, en dan heb ik het niet alleen over het dragen van een cap! De meeste mensen gaan gewoon niet correct om met hun paard, laten ze de paarden is wat meer gaan beschermen ipv de ruiters die er bovenop zitten, die kunnen wel voor zichzelf zorgen. De paarden worden vaak ten onrechte mishandeld, niet alleen thuis maar ook op wedstrijd!

Denk wel dat dit een beetje een oneindige discussie is, iedereen heeft zo zijn eigen mening erover maar ik vind nog steeds dat de ruiters/amazones boven de 18 dit zelf mogen bepalen.

Muronia

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:34

Ouderwets, eigenwijs, blijkbaar dom... maar ik vind dat de hoed moet blijven. De redenen staan eigenlijk al heel vaak genoemd in het topic.

mylittle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:35

Veiligheid gaat altijd voor alles! Maar hoe gaan ze dat doen met de topsport dan? Want ook die kunnen ter alle tijden van een paard afvallen. Het blijven tenslotte dieren. Je kan ze nog zo goed africhten... er blijft altijd een risico bestaan....

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:39

Ik vindt dat er gewoon geen discussie mogelijk is....gewoon allemaal helm of cap op, of je paard nu totilas heet of het is gewoon n hobby paard ik vindt veiligheid voor alles, ik ben zelf groom bij 2span pony`s en ik draag altijd helm en bodyprotector n ongeluk is zo gebeurd en heb er al genoeg gezien die over de kop gingen en gelukkig alleen maar wat kneuzingen en botbreuken maar het kan zo anders aflopen.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:40

Iedereen moet natuurlijk doen wat die het beste vind, maar persoonlijk vind ik, cap op!
In 1985 was ik de eerste in Nederland, die een veiligheidscap op had, om die reden werd ik uit de ring gehaald, omdat ze in die tijd niet wisten wat het was. Niet veel later is deze cap goedgekeurd en sinds die tijd rijd ik altijd met een veiligheidscap, wel of geen Z, een paard kan altijd onverwachts wat doen.
Hoedje is inderdaad mooier, maar biedt verder geen bescherming. Er zijn wel speciale hoedjes, maar die zijn zowat onbetaalbaar.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:42

Ja hoor van mij mag het hoedje blijven! ik vind het een soort mijlpaal :)

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:44

Ik vind het niet dat ze dit moeten gaan verplichten. Je weet toch zelf wel hoe je paard is en hoe hij/zij reageert op wedstrijd?
Ik heb met mijn vorige paard ook z gereden, met cap. Omdat ie soms gewoon echt gevaarlijke dingen had. Maar met mijn huidige paard vertrouw ik het straks wel om met hoedje te gaan rijden.
Maar goed ieder zijn eigen. Vind het gewoon een stukje eigen risico eigenlijk.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:44

Ik hoor vaak zeggen veiligheid voor alles. Als je dat wilt, moet je ook een helm op de fiets op en zeker een bodyprotector met nek ondersteuning om, veiligheidsbeugels en wat kunnen we nog meer bedenken voor onze veiligheid.. Het leven bestaat nu eenmaal uit risico's en zeker voor mensen die, wat voor sport dan ook bedrijven. Wil je die ontlopen, moet je lekker thuis op de bank blijven zitten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:48

Ik zou zeggen gewoon de cap verplichten, dan hoeft er geen discussie meer te bestaan en geldt in alle regionen hetzelfde. Je kunt je paard nog zo goed afgericht of onder controle hebben, ieder paard kan struikelen of uitglijden.
Natuurlijk is het eigen risico maar denk ook eens aan degenen die jouw grijze massa van de grond mogen schrapen :+ .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:49

Ach een paar jaar geleden reden wielrenners hun wedstrijden ook nog zonder helm.
En nu is deze ook verplicht. Daar hebben ze echt niet zo ingewikkeld over gedaan als sommige dressuurdames op dit moment. :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:54

Hier in de omgeving is een vereniging die in het VP heeft staan dat ook Z ruiters met een cap moeten rijden. Zal wel verzekeringstechnisch zijn.
Mensen moeten het zelf weten, ik heb beide en als ik weer eens een keer in de gelegenheid ben om te kiezen dan zie ik het op dat moment wel, maar nu neig ik gewoon naar cap. Waarschijnlijk is de cap dan gewoon verplicht :D

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:56

ik vind als je een goede kep hebt is het beter natuurlijk
en eigelijk zijn ze niet heel lelijk hoor

maar als mensen het niet zo vinden kun je ook zeggen
Kep of dood

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:57

Ik zie de toegevoegde waarde van een hoedje niet..... dus gewoon die cap op!!!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:01

Verbeter de wereld maar begin bij je zelf
Als iedereen die vind dat je ook in het Z een cap moet dragen....daar nu zelf eens mee begint....
ipv te roepen dat het verplicht moet worden

Een paar jaar geleden reed ik bij de pony's Z met een hoedje, ik vond dat erg stoer!
Zolang is het nog niet geleden dat al die mensen de petitie hebben getekend waardoor de paarden in het Z toch met hoedje mochten blijven rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:02

Ik vind het zo jammer dat alles tot in de kleinste puntjes geregeld moet worden, Het is een ongeluk en dat is heel erg, maar het is een ongeluk. Je kunt niet alles gaan beschermen en voorkomen. Het is een sport, Ik ben het wel eens met vele dat er een keuze moet zijn... waar gaan we stoppen, verplichte bodyprotectors, verplichte kalkoenen zodat ze niet uitglijden, etc. etc. Het is zeer goed om bewust te zijn en mensen te informeren en voor te lichten. Mensen hebben altijd een eigen keus en een eigen verantwoordelijkheid!!

Ik vind de hoed gewoon top en het is ieders verantwoordelijkheid om zelf te bepalen wel of niet. Hopelijk mag ik hem ook ooit gaan dragen en mag ik dan zelf beslissen of ik een cap of hoed rijdt.

Mijn mening is dat teveel verplichting juist averechts gaat werken. Op de wedstrijd rijden ze zoals het hoort, maar tijdens het los rijden of thuis doen ze toch wat ze zelf willen. Iedere keer sta ik weer versteld van de (spring) ruiters op hoog internationaal niveau zonder cap of hoed!! en de officials staan erbij te kijken!. Maar dan denk ik ook, het is hun eigen keus, hun vrijheid.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:03

manie schreef:
Gut gut wat weer een betutteling.
In het najaar is er hier in de buurt een amazone verongelukt MET cap op.
Dus wat is de volgende stap, bodyprotector verplicht? Rolbeugel te paard...??
Nee ik weet!! het helemaal niet meer paardrijden das pas veiligheid ten top :)*

Vangnet naast je paard :).

Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens, aan de andere kant: automobilisten zonder gordel krijgen ook een bekeuring. Om het letsel (en bijbehorende kosten voor de staat) te beperken.

P.S. Mocht het zover komen, Harry's Horse heeft hele fijne bodyprotectors (ha ha, beetje reclame maken).

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:05

Ergo, ik vind wel dat er een lijn getrokken moet worden, dus dan liever veiligheidscap OVERAL verplichten, ook met trainen en buitenrijden. Anders slaat de regel natuurlijk nergens op.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:19

Ik vind dat iedereen dat zelf mag bepalen! Ik ga van de winter waarschijnlijk Z rijden, en dat ga ik ook met hoedje doen. Mijn paard is op concours de eerste 20 min ook niet te handelen, maarja ik vind in het Z een hoedje gewoon mooi staan. En losrijden kun je toch met un cap doen!!!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:19

cap op zelf het braafste paard kan schrikken en de beste ruiter kan vallen en op ze hoofd terecht vallen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:23

Ik lees hier over mensen die argumenteren dat mensen het zelf moeten weten omdat ze zelf weten hoe hun paard in elkaar steekt. Er zijn ondertussen zoveel verhalen voorbij gekomen en ik ken ook mensen die dood zijn gegaan of op het randje stonden omdat hun paard UITGLEED! Dat had niks met de betrouwbaarheid van het paard te maken, dus een cap op of niet moet ook geen zaak zijn van is een paard betrouwbaar of niet.

KafueJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:24

Hoedje vind ik ook heel erg mooi staan, maar veilig is het dus duidelijk niet.
En daarom gezond verstand gewoon je helm op.
Ik heb de veiligheidshelm met het rijden altijd op en dan voelt het zelfs kaal als je een keer zonder in het zadel kruipt

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:27

ik zeg helm! want ik vind bescherming van het hoofd belangrijker dan er 'mooier uitzien', helaas denkt niet iedereen hier zo over.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:27

Ze mogen het van mij verplichten.

Ik rij altijd met cap! behalve.... een paar Z proeven die ik ooit gerden heb...
Ik men overigens ook met cap.

Ben trouw cap ruiter, maar!!!! Heb aantal wedstrijden in het Z gereden met hoedje.
Cap was overigens altijd mee, blik in trailer bij aankomst was altijd genoeg om een besluit te nemen.
Mijn toenmalig Z paardje was uitermate braaf en betrouwbaar, maar bij malle blik uit trailer, pakte ik mijn cap..

Heb nu nieuw paard, rij hem dressuur met b.p., voorlopig hou ik die nog aan, geen idee of ik ooit mijn
hoedje moet gaan afstoffen omdat ik hem Z zou mogen starten, maar ook geen idee, of ik op hem wel met hoedje wil gaan starten, de toekomst zal het leren.

Heb maar 1 hoofd ben er zuinig op... Wie moet er anders voor de paarden zorgen... en de hond... en ... en....

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:31

Ik rij nu voor de 2de keer Z en heb eigenlijk altijd moet hoedje gereden maar na zo'n ongeval ga je wel nadenken en aangezien mijn merrie ook niet al te safe is ga ik denk ook binnenkort weer met cap starten.