Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:24

en ja bhoor daar gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan we weer!!!!!

er staat niet eens bij bij welk odnerdeel het dier gewond is geraakt (kan ook gewoon tijdens de barrel race of roping of caroussel zijn gebeurd!) en iedereen gaat weer los.

apart dat het hier nooit staat als er een paard op een ander soort wedstrijd dood omvalt. dan is het alleen zielig en krijgen niet meteen de ruiters de schuld.

wat de boer niet kent....

owja en mbt dat calf roping filmpje:

daar staan de dieren gewoon dag en nacht op een groot land. als er een ingevangen moet worden om welke reden dan ook (omdat ie wat heeft of omdat ie verkocht wordt ofzo) dan doen ze het met lasso ed.

is inderdaad veeeeeeeeeeeeeeeel dieronvriendelijker dan de kistkalveren hier! helemaal gelijk in jongen!!

(en kom niet aan dat het sport is en dat met onze koeien niet gebeurd, wel eens koeienkeuringen gezien hier? waarbij de uier zo lang niet gemolken wordt dat het dier amper lopen kan omdat ze dat mooi vinden? enz enz dus ja ook hier gebruiken wij koeien voor 'sport')
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 26-07-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:14

Cassidy schreef:
Afscheid van een 23 jarige merrie, bucking horse bij de rodeo.
De cowboy's hebben respect voor deze merrie en nemen dan ook de hoed voor haar af.
Heeft 17 veulens gegeven, aan het eind komt een 6 jarige dochter van haar de ring in.

http://www.youtube.com/watch?v=NgkP_kqPAgI&NR=1

Dit is zo gaaf om te zien.
Hier krijg ik nou echt kippenvel van.
Ben al een aantal keer bij de rodeo van San Antonio geweest en ken daar wat mensen uit de organisatie waardoor we VIP tickets krijgen.
Als je dan ziet hoe er met die paarden achter de schermen om word gegaan dan krijg je wel meer respect voor de sport.
Dank je wel dat je deze link gedeeld hebt. Ik heb hem gelijk gedownload.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:28

Heb het afscheidsfilmpje gezien... zonder buckingstraps wordt er aanmerkelijk minder gebokt. :')

Ik wil best geloven dat het per land en per regio kan schelen hoe ze met die paarden omgaan... In Leiden hadden ze dertig jaar geleden wel eens een rodeo georganiseerd. Op zich best relaxed, ik vond het alleen niet zo leuk voor de kalveren die gelassood werden. Maar er was een mooie demonstratie bij hoe een quarter een kalf met het lijf tegenhoudt. Waren zo'n beetje de eerste echte koeienpaarden in NL.

_Aniek

Re: Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:17

Ben sowieso al niet echt te spreken of rodeo's :n Wel sneu voor het paardje en de eigenaren van het dier :(:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:42

Hmmm, hoe vaak heb ik deze zin al op bokt gezet? Ach weet je, doe het gewoon weer:

Ik ben tijdens mijn verblijf in Wyoming bij een Rodeo in Cody geweest en bij de Cheyenne Frontier Days. In Cody mocht ik achter de schermen meekijken, heb van alles gezien en gehoord en heb me geschaamd voor de zielige vooroordelen van ons Europeanen....

En: Wie nog nooit een rodeo heeft gezien, er zich nooit in heeft verdiept (en zieleige filmpjes van SHARK op youtube bekijken geldt niet onder verdiepen :n) weet imo echt niet waar hij het over heeft...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 27-07-11 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 01:01

Cassidy schreef:
Dat instinct zit er bij sommige paarden zo diep in, de bokreacties zo groot, dat het dier wordt geselecteerd op het bokgedrag. Blijft hij dit bokgedrag vertonen en zwakt dit niet met de loop van de tijd af, heb je een knaller.

Maar waarom worden dan die flankriemen gebruikt? Zelfs het makste en oudste paard bokt nog met zo'n riem om, waarom wordt er dan geslecteerd op het bokken?

En er werd gezegd dat de paarden weten wanneer ze moeten en stoppen wanneer de bel gaat, ik heb dat nog nooit gezien, zie alleen dat die dieren doorgaan tot de flankriem eraf gaat, dan zijn ze ineens mak als elk ander.

Is het dan fokken op bokken of bokken vanwege ongemak?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 01:14

quarterH schreef:
en ja bhoor daar gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan we weer!!!!!

er staat niet eens bij bij welk odnerdeel het dier gewond is geraakt (kan ook gewoon tijdens de barrel race of roping of caroussel zijn gebeurd!) en iedereen gaat weer los.

apart dat het hier nooit staat als er een paard op een ander soort wedstrijd dood omvalt. dan is het alleen zielig en krijgen niet meteen de ruiters de schuld.

wat de boer niet kent....

owja en mbt dat calf roping filmpje:

daar staan de dieren gewoon dag en nacht op een groot land. als er een ingevangen moet worden om welke reden dan ook (omdat ie wat heeft of omdat ie verkocht wordt ofzo) dan doen ze het met lasso ed.

is inderdaad veeeeeeeeeeeeeeeel dieronvriendelijker dan de kistkalveren hier! helemaal gelijk in jongen!!

(en kom niet aan dat het sport is en dat met onze koeien niet gebeurd, wel eens koeienkeuringen gezien hier? waarbij de uier zo lang niet gemolken wordt dat het dier amper lopen kan omdat ze dat mooi vinden? enz enz dus ja ook hier gebruiken wij koeien voor 'sport')

Ik vind die hele rodeo dieronvriendelijk en daarbij vind ik hoe ze hier in Nederland met de meeste kalveren (en andere beesten) omgaan ook hartstikke dieronvriendelijk.

Mar je maakt mij toch niet wijs dat die paarden het leuk vinden om aan lasso's onderuit getrokken te worden. Of dat die kalveren geen pijn/angst ervaren als te omver gehaald worden met zo'n lasso, waarna vervolgens hun benen worden vastgebonden.

Evenals dat de koeien, kippen, varkend enz het hier in het land duidelijk niet leuk vinden om in te kleine hokken gepropt te worden, of om me geweld in een trailer gepropt te worden, op weg naar een stinkend slachthuis.

Blijf het allebei dieronvriendelijk vinden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 06:28

sneu voor het paard..........

ik heb helemaal niets met rodeo. al is het volgens velen 'niet erg' (voordat er gezeur komt,ik heb net zo min iets met kistkalveren en legbatterijen)

ook een beetje jammer dat mensen met vooroordelen 'zielige europeanen' genoemd worden.

laat mensen hun eigen mening hebben,en als die anders is als die van jezelf hoeft daar niet zo over doorgedramd te worden.

ik geloof zeker wel dat ze goed verzorgd worden,omdat goede paarden veel geld waard zijn.
maar zo hoor ik een hoop mensen nooit praten over de peperdure dressuurpaarden bv.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:26

Snoevie schreef:
laat mensen hun eigen mening hebben,en als die anders is als die van jezelf hoeft daar niet zo over doorgedramd te worden.

.

Als de mening goed gefundeerd is en men zich uitgebreid erin heeft verdiept zul je mij niet horen. Ik ga met degenen mee die zeggen dat het niet voldoende is om filmpjes op Youtube te bekijken.
Is het dat niet, blijft het inhoudsloos gezwets
Onderstaande valt bij mij onder inhoudsloos gezwets. De Rodeo bestaat namelijk niet. Het is een overkoepelende naam voor een evenement waar heel veel disciplines worden verreden, van Barrel Races tot Cutting, Team Penning en Working Cowhorse.
En voor degenen die niet weten wat die onderdelen inhouden, ik zou zeggen: verdiep je er eens in.

Dilan1993 schreef:
Ik vind die hele rodeo dieronvriendelijk en daarbij vind ik hoe ze hier in Nederland met de meeste kalveren (en andere beesten) omgaan ook hartstikke dieronvriendelijk

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:28

ja ik snap wel dat zo'n reactie voor jou(iemand die er blijkbaar veel van weet)als inhoudsloos gezwets overkomt,maar diegene voelt dat nou eenmaal zo.

enige wat jij kan doen is uitleggen hoe het werkelijk gaat,meer dan dat kan je niet,alleen hopen dat mensen hun mening herzien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:33

De informatie is in de eerder aangehaalde topics al uitgebreid gegeven. Als mensen dat niet doorlezen kan ik het ook niet helpen. Mijn RSI is er alleen heel blij mee als ik niet iedere keer dingen tot in den treure moet blijven herhalen.

Mochten jullie de link hebben gemist naar een uitgebreid topic over het fenomeen rodeo en de disciplines die daarbij worden verreden, is hij hier nog een keer:

[VN] Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Ik stel voor dat je hem alsnog gaat doorlezen, en de filmpjes van de cutting, team penning en working cowhorse een keer gaat bekijken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:37

het was goed bedoeld,mijn opmerking naar jou............ik heb het al eens doorgelezen ja,en blijf het helemaal niks vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:45

En mijn opmerking was niet alleen naar jou, maar naar iedereen die in dit topic reageert en dingen niet bij de naam noemt (c.q. niet snapt of wil snappen) waar ze het over hebben.

Een Eventing wedstijd bestaat ook uit meerdere onderdelen. Cross, dressuur- en springparcours. Cross is de meest spectaculaire discipline, krijg je vaak te zien en daar gebeuren ook de meeste (dodelijke) ongelukken mee.
Is Eventing dus alleen maar de cross?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:51

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-07-11 08:18, in het totaal 5 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:58

Om er op door te gaan,die cross vind ik ook niks :P

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:00

Er staat inderdaad niet bij waardoor het paard zijn blessure kreeg. Voor hetzelfde geld is hij gewoon van iets geschrokken in de gangen en onderuit gegaan waardoor hij zijn rug heeft geblesseerd.

Dat het niet overal rozegeur en maneschijn zal zijn bij rodeoevenementen begrijp ik wel. Dat zal je in iedere discipline hebben. Ik persoonlijk vindt polo maar niets, Rodeo daarentegen wel heel interessant en vooral de dingen die betrekking hebben op het echte ranchwerk. Verder wil ik niet het lichaam voelen als die rodeorijders halverwege de 30 of rond de 40 zijn. Buckinghorses rijden of stieren is topsport en topsport kan je bij de meest intensieve sporten maar doen tot je 35ste (sommigen hebben geluk en halen de eind van hun 30tigste jaren) daarna kan je lichaam dat niet meer aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:04

Snoevie schreef:
Om er op door te gaan,die cross vind ik ook niks :P

Juist, en dat is je goed recht. Ik vraag me af of je er ook echt een gezien hebt, of dat je nu een beeld hebt van een gewone dressuurwedstrijd/springwedstrijd bij het lezen van de onderdelen dressuur of springen, maar laat ik er van uitgaan dat je je er zo in hebt verdiept dat je weet waar je het over hebt.
Maar zie je nu dat je Cross roept, en niet Eventing?
Dus als je Rodeo ONDERDELEN zoals Calf Roping, Steer Wrestling en Bucking Bronco's niets vindt, noem de onderdelen dan bij hun naam en ga niet de hele rodeo afschieten.
Als je dat namelijk doet kom je niet over als iemand die zich erin verdiept heeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:09

Ik vind de discussie een vervelende bijsmaak krijgen eerlijk gezegd...

Goed,ik vind het bucking bronco gewoon niks,en niet fijn om te zien.

Je moet je bedenken dat voor veel mensen rodeo een algemene naam is. En dan kan je uitleggen wat het inhoudt,maar je lijkt soms wat aanvallend over te komen. Net zo vervelend als de mensen die volgens jou de hele rodeo 'afschieten'

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:11

Citaat:

Ja, en dat maakt het natuurlijk helemaal okay. :roll:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:19

Snoevie schreef:
Je moet je bedenken dat voor veel mensen rodeo een algemene naam is. En dan kan je uitleggen wat het inhoudt,maar je lijkt soms wat aanvallend over te komen. Net zo vervelend als de mensen die volgens jou de hele rodeo 'afschieten'

Is that the absolute truth or is it true that you say so? Jij vindt het vervelend, een ander is er misschien blij mee...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-07-11 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:28

Mijn nederige excuses....IK VIND het zo overkomen....tjonge...

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:15

typische bokt reacties allemaal, een paardje overlijdt en meteen deugt sport/onderdeel/discipline niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:17

Snoevie schreef:
Mijn nederige excuses....IK VIND het zo overkomen....tjonge...

In het stof kruipen hoeft nou ook weer niet. Ik had liever oprechte excuses gezien.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:26

Ik heb er totaal geen verstand van en er dus eigenlijk geen onderbouwde mening over.

Wat me opvalt in de discussie is dat mensen weer komen met irrevelante voorbeelden als kistkalveren enz.
Zo'n ontzettend zwak argument. Daar gaaaaaat de discussie niet over. Iets wordt niet goed of fout of (on)acceptabel, omdat iets totaal anders ook goed of fout of (on)acceptabel is.

Blijf bij het onderwerp en verdedig dat met sterkte argumenten die er toe doen. Als je niet op die manier je mening kunt onderbouwen, kom je erg zwak over in de discussie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:41

Je komt ook zwak over in de discussie als je vind dat alleen jouw mening geldt