Bang paard sterft tijdens vliegreis van Israël naar New York

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Bang paard sterft tijdens vliegreis van Israël naar New York

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:25

Er gaan altijd grooms met de paarden mee. Een vriend van me heeft zelfs gegroomd. Feit blijft dat als een paard echt over de zeik gaat, je in moet kunnen grijpen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:29

Polly, heb in australie gewoond. Australie heeft een erg strenge quarantaine wet en honden worden in hun skybox verzegeld. is de zegel verbroken wanneer de hond in australie wordt uitgeladen dan moet hij daar 6 maanden in quarantaine ipv 1. Heb 3 honden naar australie verhuist, 1 van mij en 2 van vrienden. Is een hele klus, 6 maanden flink stempeltjes halen, testen, certificaten etc in nl. Van australia naar nl was super makkelijk. Quarantaine wet van australie naar nl is nihil.
Dus mijn hond heeft bijna twee dagen in zijn skibox gezeten met verzegeling. Ze raden dan ook aan om de hond geen eten te geven voor hij gaat vliegen, zijn zijn darmen leeg en heb je minder kans op poep in je skibox. Ze raden ook aan geen sedatiemiddel te geven, omdat wanneer ze de box moeten openen, de quarantaine zegel verbroken is bij aankomst en dat dus betekend dat de australische overheid de hond niet meer accepteerd als in nl doorlopen quarantaine. Dus dan zit je weer aan 6 maanden. Water krijgen ze via een konijnenflesje. die vullen ze bij op de tussenstop en dat is het. Dus geheel geen prettige vlucht voor de hond. Er mocht ook totaal niets in de bench liggen, dus de hond verveeld zich dood.
De meerwaarde van af en toe iemand bij mn hond te hebben is dat hij een geruststellende stem hoort ipv alleen het geluid van het vliegtuig. mij is verteld dat vooral het opstijgen en dalen minder prettig is voor de hond. Maar om dan weet ik veel hoeveel uren alleen te moeten zitten terwijl hij gewend is om 24 op 7 hij mensen te zijn, denk dat het voor de hond gewoon prettiger is als er een tweede ziel aanwezig is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:16

omdat je schreef over de heenreis en later de terugreis was ik even bang dat je hem had meegenomen voor een relatief korte periode daar.
Ben er zelf meerdere malen geweest en ik zou het niet in mijn hoofd halen om een dier daarvoor mee te nemen, maar daar wonen is weer een ander verhaal ;)

Ik ken alleen honden die in een speciale reisbench gingen op vluchten maar dat was alleen europa.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:29

binnen europa zijn de quarantaine wetten minimaal en denk dat ze dan ook niet moeilijk doen op vliegvelden. Australie is nogal fanathiek met hun quarantaine wetten.

wilmers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:54

De paarden staan bij KLM de hele vlucht onder toezicht van een dierensteward, die ook tijdens start en landing bij de paarden is. De paarden merken alleen het landen en opstijgen, ze krijgen dan wat hooi te eten om zo de druk op de oren te verminderen.Tijdens de vlucht staan ze rustiger dan op een vrachtwagen of in een trailer, geen bochten,(onverwacht) remmen o.i.d. Ik werk zelf bij de KLM en heb al heel wat vluchten, met paarden in het vrachtruim(dat direct achter het passagiersgedeelte is), meegemaakt. Natuurlijk kan en zal er wel eens een paard in paniek raken maar over het algemeen zijn ze erg rustig.Ik heb in 15 jaar nog nooit een panieksituatie meegemaakt(gelukkig)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:25

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:38

Ben verhuisd naar USA met 2 honden 2 katten en een paard.
In principe kunnen de honden mee in het bagageruim en er wordt rekening mee gehouden als er levende have is qua temperatuur.
MAAR aangezien wij een Boerboel meehadden moest hij als cargo vervoerd worden omdat hij niet in het bagageluik paste :-). Wij hadden besloten alle dieren samen te laten reizen omdat ze elkaar goed kennen.
Dus ieder een eigen bench maar allemaal stonden ze op 1 grote pallet en wij zatten ook in dat vliegtuig.
Onze Boerboel is een vreselijke stresskip maar hij had het prima gedaan en totaal niet getraumateerd oid. Hij heeft 20 uur in zijn hok gezeten.

Toen ben ik terug gevlogen om mijn paard op te halen. Daar zag ik ook erg tegenop. Maar ook dat ging zeer voorspoedig. Ik mocht er de HELE reis bij blijven en omdat ik dat wilde moest ik ook helpen met laden en verzorgen van de ander (14) paarden die meegingen.
Al met al een hele leuke ervaring en zeker om te zien hoe de paarden zich gedragen.
Er waren er 2 die wat onrustig waren, maar zodra je er even bij ging staan dan ging het weer goed.
het is prettiger reizen voor ze dan in een trailer.

Wat er met dit paard is gebeurd, dat zal sectie moet uitwijzen, maar kan natuurlijk heel goed zijn dat hij door de stress in shock is geraakt en toen overleden.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:13

Bij de vluchten van El Al zitten meestal grooms van een NL bedrijf (waar ik ook voor gewerkt heb). Zij hebben medicatie bij zich om het paard te kalmeren. Een schietmasker is echt niet aanwezig, ook geen andere dodelijke middelen. Ik kan ook alleen maar gissen wat er gebeurd is. Zal het via via nog wel eens horen. In ieder geval sneu voor alle betrokkenen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 07:04

jammer dat er aannames worden gedaan.
ik ken diverse mensen die mee hebben gevlogen, ik ken alleen goede verhalen.
Wat ik ook weet is dat jonge dieren, met name paarden, het heel zwaar hebben, zij zijn gewent geregeld te gaan liggen en dat is in een container niet echt handig.
Wat er met de jaarling is gebeurd, weet ik niet, wel weet ik dat diverse veulens en jaarlingen, echt last hebben van een vliegreis.
Ik zou zelf alleen volwassen paarden laten vliegen, maar goed, dat is weer een andere discussie.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:49

Wij hebben dagelijks paarden van Schiphol op stal en ze komen altijd redelijk fris aan. De sportpaarden komen vaak met eigen grooms en grote kisten bagage. De poloponies zien eruit alsof ze zo van de markt aankomen. Ook volbloeden worden vaak heen en weer gevlogen en die zijn dan inderdaad 1.5.

Soms is er een erg moe en kunnen ze echt helemaal plat liggen te slapen en soms hebben ze iets van een schrammetje of iets dergelijks, maar echt veel hebben ze er neit van. Ze staan in ieder geval altijd vrolijk te eten en om zich heen te kijken.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:53

Ik heb een filmpje gemaakt van de draver hengst Ulay Boko tijdens mijn vlucht naar NY

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:28

joyfordogs schreef:
jammer dat er aannames worden gedaan.
ik ken diverse mensen die mee hebben gevlogen, ik ken alleen goede verhalen.
Wat ik ook weet is dat jonge dieren, met name paarden, het heel zwaar hebben, zij zijn gewent geregeld te gaan liggen en dat is in een container niet echt handig.
Wat er met de jaarling is gebeurd, weet ik niet, wel weet ik dat diverse veulens en jaarlingen, echt last hebben van een vliegreis.
Ik zou zelf alleen volwassen paarden laten vliegen, maar goed, dat is weer een andere discussie.

Vind ik niet. Dat is juist een heel goed punt naar aanleiding van dit ongeluk.

Ik had er zelf in ieder geval nooit aan gedacht.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:35

oke, tja, vind het wel een nuttige discussie op zich, maar niet voor hier.
er worden wel eens veulens geimporteerd die echt doodmoe aankomen, vind ik persoonlijk echt niet kunnen!!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:28

vind inderdaad dat je daar een goed punt hebt! die jonkies willen toch liggen op een gegeven moment. Het is best vermoeiend in zo'n wiebelend herrie makend "ding"

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:31

Voor veulens wordt van de container een 'grote' stal gemaakt, de zijschotten gaan opzij. Ze kunnen - en gaan ook - liggen. Maar desalniettemin zal zo'n reis vermoeiend zijn door alle indrukken.
Maar ik denk dat de jaarling niet zo vervoerd is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:01

Dan moeten er wel meerdere veulens tegelijk vervoerd worden, anders kan dat niet neem ik aan. Of je moet voor één veulen betalen voor 3 paarden (= een hele container).

En als dat met enters al niet meer gebeurt dan is dat toch iets om in je achterhoofd te houden.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:01

Pff als ik de verhalen hier lees, en filmpjes van vluchten kijk kom ik tot de conclusie: Ik ga NOOOOOIT met mijn pony vliegen!

KatAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:01

jemig, ben benieuwd wat er uit de atopsie komt

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:05

Raar verhaal.. en ook erg zonde als ik eigenaar was geweest was ik kapot gegaan.

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:01

zielig beestje..

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:18

Sneu zeg voor dit diertje! Even afwachten wat nu de doodsoorzaak is geweest.

LecyTinker: ik ben wel benieuwd hoe lang je dan in Australië bent geweest? Was er niemand in NL die in tussentijd op je hond kon passen? Als ik bijv. een half jaar op vakantie zou gaan zou ik al mijn dieren hier laten, vind het zielig om ze mee te nemen in het vliegtuig en net als ze daar gewend zijn moeten ze weer een hele lange reis terug!
Als ik echt zou gaan emigreren dan pas zou ik ze mee nemen.

Abercrombie: leuk zeg dat je dat gefilmt hebt! De paarden staan dus in een soort box maar ze staan wel vast?

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het kost om een paard per vliegtuig te vervoeren :P

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:19

ik dacht iets van 5000 euro

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:36

Kijk hoe de jonge paarden vliegen

Afbeelding

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:39

dat ze allemaal zo rustig blijven zeg! Ik zie alweer allemaal rampscenario's voor me met m'n eigen pony.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:44

Oh, dat ziet er dan weer anders uit dan het youtube filmpje hierboven. Hoe kan een groom nou de paarden die in het midden staan van water en voer voorzien?