Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NienSCHaap schreef:Mijn paard was vorige jaar door de selectie heen, helaas was het uit eindelijk geen doen meer voor haar en is ze naar de eeuwige weides gegaan.
Vind het een goede acties en als ik een "probleem" paard had had ik hem zo weer op willen geven
Mioux schreef:zou t fijn vinden mits de eigenaren akkoord gaan, om te weten waarom t paardje zo doetOf het echt is omdat ze t nog niet kent, of echt een angst.. als ik een borstel op dr rug doe dan ist al rennen...
Mioux schreef:het is niet mijn paardjeik verzorg haar sinds paar maanden, dus weet het ook niet, maar ze krijgt dan gelijk veel wit in dr ogen, staart tussen dr benen etc.. en dat met alleen al een borstel op dr rug...
ik wou dr een keer een deken op doen, ik denk dat kent ze ook vast wel nou ze dacht dat ze doodging.. pfff uur met de deken gespeeld en geaaid maar schoot niks op
maikeltje schreef:Mioux schreef:het is niet mijn paardjeik verzorg haar sinds paar maanden, dus weet het ook niet, maar ze krijgt dan gelijk veel wit in dr ogen, staart tussen dr benen etc.. en dat met alleen al een borstel op dr rug...
ik wou dr een keer een deken op doen, ik denk dat kent ze ook vast wel nou ze dacht dat ze doodging.. pfff uur met de deken gespeeld en geaaid maar schoot niks op
Gewoon erop leggen en haar daarmee een paar dagen in de wei/ stal laten staan. Op een gegeven moment krijgt ze honger en gaat ze gewoon eten met deken op. En dus ook vrijer bewegen. Dan is je borstelprobleem waarschijnlijk ook opgelost. Je moet even iemand vinden die haar vast houdt tijdens het opleggen van de deken. En dan niet meer eraf halen tot ze er normaal mee loopt. Ik denk dat dan een groot deel van je problemen al opgelost zijn.
Brainless schreef:@Maikeltje
Het is vaak juist het erop en eraf doen.
Mijn pony wilde moeilijk zijn halster om laten doen.
Tja, zat hij er eenmaal om, dan was het geen probleem.
Ook al liep hij er 3 weken mee.... het bleef dan moeilijk om die beweging van op en af te maken.
Met heel veel geduld en rustig blijven ging het later redelijk, maar je moest altijd blijven opletten dat jezelf rustig bleef. Schrok hij een keer... dan was het de eerste dagen daarna gelijk weer wat moeilijker.
@Mioux
Een uur bezig zijn met iets wat het paard eng vind, is lang hoor.
Juist kortere tijden en meerdere keren per dag oefenen heeft vaak meer effect.
Gewoon met de borstel erheen, op de hals leggen (niet borstelen), even wachten en weer weghalen.
Heel belangrijk is om zelf ook even 1 a 2 meter weg te lopen, zodat het paard letterlijk even rust krijgt.
Zodra het paardje dit niet meer eng vindt, stapje verder (bv op de schoft en de hals borstelen)
Zo kun je dit opbouwen. Soms gaat dit heel snel, soms duurt het wat langer.
Maar probeer niet te snel te gaan, gaat het goed, stop dan ook op tijd.
Stop ook altijd met iets wat het paard niet eng vindt, zodat je het zonder spanning kan afsluiten.