Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:11

Het gaat er ook om dat je de keuze moet hebben OF jij dat wel wil of dat het nodig is bij JOU paard Masja. Paarden die geen ruimte hebben in hun mond voor 2 bitten maar die en totilas eruit lopen kunnen dus nooit ver komen. Jij rijd met een stang die absoluut geen werking heeft? waarom hang je hem er dan in.. omdat het nou eenmaal moet van de KNHS.. je loopt er dus eigelijk gewoon als een schaap achteraan zonder te beseffen dat wat je doet de grootste onzin is omdat een stel (dank je Arabesk) fossielen vinden dat elk paard precies hetzelfde is en dus als zodanig behandelt moet worden. Er zijn nou eenmaal paarden die een bit niet kunnen accepteren.. das een karakter trek, je vind het leuk of je vind het niet leuk. Moet zo'n paard dan maar verdoemd worden tot slaafse trafelen omdat men vind dat er een bit in moet? of stoppen we hem maar in een frikandel want ja.. een paard moet nou eenmaal een stuk metaal in zijn bakkes ... tis geen fucking broodrooster uit de fabrieken van Phillips.

Ik vind het jammer en bijna een opzettelijke plan van de KNHS om het bitloos de das om te doen. Natuurlijk rij je niet 3 uur met je trailer voor een wedstrijd, heel veel bit-rijders doen dat toch ook niet? alsof je lepra patient bent met een ananas in je anus gedrukt moet je maar slikken wat de KNHS vind. Zij vinden bitloos niks, dus word het behandelt als het 'speciale kindje' waar eigelijk niemand voor wilt zorgen. Leuk is dat, Nederland op zijn best. IPV vooruit strevende te zijn is het gewoon helemaal niks. Ze doen niks aan die misbaksels van ruiters in de bak die zichtbaar hun paarden mishandellen maar ow jeetje bitloos!!! dus tja.. waarom zouden ze hun best doen?
Laatst bijgewerkt door Benfan op 05-07-11 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:14

Ik had zo'n bericht inderdaad al verwacht van de knhs. Ik denk inderdaad dat het is wat Arabesk zegt: is er weinig animo en zijn er daarom weinig wedstrijd, of zijn er weinig wedstrijden en daarom weinig animo?
Ik heb in het begin steeds hier in de buurt gekeken waar een bitloze rubriek gereden werd. Niet zozeer omdat ik graag bitloos wil starten met mijn paard, maar ik vind best dat de mogelijkheid er moet zijn en als het hier in de buurt zou zijn, dan wilde ik best meedoen om te zorgen dat de rubriek door kon gaan (en niet maar 1 aanmelding had) Echter vond ik toen alleen maar wedstrijden die te ver weg waren en toen heb ik het zoeken maar opgegeven.
Ik kan me voorstellen dat een die-hard bitloosruiter het net als ik opgegeven heeft om wedstrijden te zoeken in de buurt, puur omdat die moeilijk te vinden zijn.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:19

daNiielle_ schreef:
Masja: grappig dat jij dus denkt dat bitloos rijden is om te laten zien 'kijk dit is knap'? _O-

Gelukkig kan je niet in mijn hoofd zien wat ik denk :) Want je zit er duidelijk compleet naast.

Feiten en meningen zijn iets anders. En wat ik denk is voor mij een weet en voor jou een vraag. Als je op die vraag een antwoord wilt hebben zul je de vraag moeten stellen.

Lees mijn post nog maar een keer en als je dan nog niet weet wat ik denk, stel dan de vraag.

Maar goed, laten we het ontopic houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:24

Benfan, hulde, dit zijn de woorden die ik zocht!!!

Zolang het een vriendelijke optoming is, dus geen hackemore maar ook geen pessoabit, maakt het toch geen ruk uit waar je paard op loopt?
Ik rijd er eentje die toevallig heel ontspannen buiten rondsjouwt met neckrope. Nou dat vind ik ook wel prima dus dat doen we dan ook regelmatig. Net zoals sommige westernruiters trainen voor shanks, heb ik daarvoor getraind. Maar nee als je met iets anders als de gemiddelde ruiter rijd dan doe je iets verkeerd en ben je raar hoor. :')

Benfan

Re: Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:36

Hoe heet die bokker toch, met die verschrikkelijke mooie kerels tussen haar benen? Rijd met friezen in de ZZ alweer geloof ik? ik geloof dat die het er ook over heeft dat een van haar paarden niet van een dubbel bit houd, zonde toch? zou ze of heel moeilijk moeten gaan doen om hem te laten wennen want de KNHS vind dat het moet.. maar ondertussen loopt dat dier gewoon prima op een enkel bitje. Zou z'n ruiter met zo'n paard niet verder mogen komen omdat hij nou eenmaal niet van al die zooi houd? pff..

Net als die Duitse amazone die een mooie vos rijd die geen hoofdstel noch halster om kan hebben omdat ie dan flipt.. die rijd hem enkel met een leren bitje niks geen hoofdstel. Dat paard loopt prima, en ze is niet bepaald bezig met een 'zie mij eens indiaan zijn!" maar past zich gewoon aan aan de trekjes van haar paard. Dier springt de sterren van de hemel.. en dat mag ie laten zien omdat de springwereld niet zo anaal is als de dressuurwereld.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:39

Mooie voorbeelden Benfan!
Maargoed, het is makkelijker om paarden als robots te behandelen en allemaal in hetzelfde hokje te proppen.

En hé als een paard beter loopt op een pelham dan op een trensje, en dat fijner vind, dan hang ik er een pelham in hoor. Zo ben ik ook wel. Kijk op wedstrijd kan dat niet natuurlijk, zou oneerlijk zijn, en waar trek je dan de grens. Maar wat is er mis met een normale bitloos optoming zonder hefboom?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:49

Dit is natuurlijk gewoon het kip en het ei verhaal. Worden er nauwelijks bitloze rubrieken uitgeschreven omdat er nauwelijks inschrijvingen zijn of schrijft nauwelijks iemand zich in omdat er nauwelijks bitloze rubrieken zijn.

Voor een organiserende vereniging is het op dit moment niet interessant om een bitloze rubriek uit te schrijven. Ze moeten een aparte jury inhuren, tenzij ze het kunnen combineren met een andere rubriek. Ze moeten meer prijzengeld uitkeren dan er aan inschrijfgeld binnenkomt en ze kunnen daarvoor in de plaats geen extra B-rubriek uitschrijven, die wel volzit en waar ze wel inschrijfgeld aan verdienen. Ik denk dus dat als je op de kip moet wachten, dat je dan heel lang kan wachten en dat je je gewoon moet richten op het ei. Zorg er dus voor dat je je als bitloze ruiters organiseert. Hou elkaar op de hoogte welke wedstrijden er georganiseerd worden, zorg er dan voor dat er zich zoveel mogelijk bitloze ruiters uit die regio zich inschrijven. Ga naar organisaties met de vraag om een bitloze rubriek uit te schrijven, maar garandeer dan ook dat je met een bepaald aantal bitloze ruiters op komt dagen. Op die manier creëer je een situatie waarin het wel interessant wordt om bitloze rubrieken uit te schrijven. Als je bitloze wedstrijden wilt rijden, dan zal je daar zelf moeite en energie in moeten steken. Want als je wacht tot iemand anders het voor je doet, dan kan je heel lang wachten. Want die anderen, zowel de KNHS als organiserende verenigingen, hebben er helemaal niet zoveel belang bij en zullen echt niet de problemen die er op dit moment voor bitloze ruiters zijn gaan oplossen, waarom zouden ze?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 01:43

Wat ik me afvraag, zou het niet mogelijk zijn om als proef bitloze ruiters buiten mededingen te laten meerijden in de zelfde rubriek als de bitruiters. Zodat iedereen kan wennen aan het idee dat dressuur niet alleen maar met een bit kan.

Ik zie een aantal voordelen...
1 mensen kunnen op de plaatselijke wedstrijd kennis maken met bitloos rijden
2 bitloze ruiters hebben de kans om te laten zien dat ze wel gemotiveerd zijn om wedstrijden te rijden.
3 er zijn een heleboel wedstrijden waar je dit kan proberen.
4 dus geen lange reisafstand meer.
5 de extra kosten voor de orginasatie vallen mee (geen prijzengeld etc)
6 gaat niet ten koste van andere (goed gevulde) rubrieken

begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik wil bitloos rijden niet in het verdomme hoekje hebben, ik sta er juist voor open. Dit is meer bedoelt als een manier dat het wel een kans kan krijgen.

ikzelf heb niet eens een startkaart, ik rijd regelmatig een b wedstrijdje mee van de haflinger vereniging (DAH) en word dan wel door echte juryleden beoordeeld, maar ik doe niet echt mee (is apparte rubriek)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:34

Aangezien ik een van de ruiters ben die bitloos start zal ik me ook maar eens melden. De inhoud van het persbericht is overigens wel een beetje oud nieuws...

Ik blij het ook jammer vinden dat het niet mogelijk is om gewoon op iedere wedstrijd bitloos te starten. Het is zo omslachtig op deze manier, zowel voor ruiter als voor de organisatie. Zoals in dit topic al werd opgemerkt maakt het voor mij persoonlijk weinig uit omdat ik alleen op mijn eigen vereniging start door een trailerprobleem van mijn paard maar ik zou toch graag zien dat bitloos wordt samengevoegd met de reguliere rubrieken. Ik had het al eens eerder laten zien maar dit vind ik als ik dressuurwedstrijden zoek op startlijsten.nl:
862 vraagprogramma's
109 startlijsten
998 uitslagen

En dit vind ik als ik bitloze wedstrijden zoek:
6 vraagprogramma's
0 startlijsten
1 uitslagen

Niet echt motiverend voor iemand die bitloos wilt starten... Tot het einde van het jaar zijn er op dit moment dus 6 mogelijkheden om bitloos te starten. Dan moeten die 6 wedstrijden maar net enigszins in de buurt zijn. Daarnaast zal de beperking van starten t/m L2 mensen met wedstrijdambitie er van weerhouden bitloos te starten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:38

MyLittleLove schreef:
Mijn vraag: Waarom ook niet tot het Z?

tot en met bedoel je neem ik aan.
Ik ben niet bitloos gestart omdat het A) te weinig wordt uitgeschreven waardoor ik te ver moet reizen en B) ik er geen fluit aan heb aangezien ik hoger start. Als ik 4 dressuurrubrieken zou mogen starten, dus 2 keer bitloos en 2 keer regulier, dan was ik waarschijnlijk wel een keer bitloos gestart. Dan is het voor mij geen weggegooide rit aan autokm's als ik wat verder wegga.
Je gaat toch geen L2 bitloos starten als je M2 geklasseerd bent?

En nog iets: buiten mededinging doe ik niet mee. Zonde van tijd, geld en middelen. Ik wil als ik bitloos start ook mee kkunnen dingen naar prijzen en punten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:47

germie schreef:
MyLittleLove schreef:
Mijn vraag: Waarom ook niet tot het Z?

tot en met bedoel je neem ik aan.
Ik ben niet bitloos gestart omdat het A) te weinig wordt uitgeschreven waardoor ik te ver moet reizen en B) ik er geen fluit aan heb aangezien ik hoger start. Als ik 4 dressuurrubrieken zou mogen starten, dus 2 keer bitloos en 2 keer regulier, dan was ik waarschijnlijk wel een keer bitloos gestart. Dan is het voor mij geen weggegooide rit aan autokm's als ik wat verder wegga.
Je gaat toch geen L2 bitloos starten als je M2 geklasseerd bent?

En nog iets: buiten mededinging doe ik niet mee. Zonde van tijd, geld en middelen. Ik wil als ik bitloos start ook mee kkunnen dingen naar prijzen en punten.

precies,ik denk dat we hier de spijker op zn kop hebben,waarom eraan beginnen als je eraan begint en het eind is al in zicht? =l2 [wil je verder komen moet je je paard weer op bit gaan rijden hoe nutteloos is dat?]
en ben je al halverwege moet je dan weer in de b beginnen? rare boel hoor... :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:52

Je hoeft niet meer in de B te beginnen hoor, je kunt vanuit de L2 bitloos gewoon naar de M1, maar dan met bit.
en toen deze regel ingevoerd werd, reed ik al M, dus tja, voor mij indredaad nutteloos.
en ik heb volgens mij wel genoeg foto's op bokt geplaatst om te laten zien dat het plaatje echt niet anders is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:58

Naskapower schreef:
Wat ik me afvraag, zou het niet mogelijk zijn om als proef bitloze ruiters buiten mededingen te laten meerijden in de zelfde rubriek als de bitruiters. Zodat iedereen kan wennen aan het idee dat dressuur niet alleen maar met een bit kan.

Ik zie een aantal voordelen...
1 mensen kunnen op de plaatselijke wedstrijd kennis maken met bitloos rijden
2 bitloze ruiters hebben de kans om te laten zien dat ze wel gemotiveerd zijn om wedstrijden te rijden.
3 er zijn een heleboel wedstrijden waar je dit kan proberen.
4 dus geen lange reisafstand meer.
5 de extra kosten voor de orginasatie vallen mee (geen prijzengeld etc)
6 gaat niet ten koste van andere (goed gevulde) rubrieken

begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik wil bitloos rijden niet in het verdomme hoekje hebben, ik sta er juist voor open. Dit is meer bedoelt als een manier dat het wel een kans kan krijgen.

ikzelf heb niet eens een startkaart, ik rijd regelmatig een b wedstrijdje mee van de haflinger vereniging (DAH) en word dan wel door echte juryleden beoordeeld, maar ik doe niet echt mee (is apparte rubriek)

Ja dat lijken allemaal voordelen, maar zoals op het eerste blad al ergens stond: dat kan niet want zowel de KHNS als de FEI hebben bepaald dat een bit noodzakelijk is voor aanleuning. Zonder bit geen aanleuning, dus een bitloze ruiter kan daar nooit punten voor krijgen tenzij in een aparte rubriek waarin die definitie voor aanleuning dan even 'vergeten' wordt.
Dat heel veel mensen weten dat dat biomechanisch onzin is, bit en bitloze ruiters.. doet eigenlijk gewoon niet terzake, als je voor de KHNS of FEI wil rijden, moet je je schikken naar hun regels en definities.

Bitloze ruiters tussen de bitruiters laten lopen zorgt dus voor tegenspraak in de eigen reglementen en definties, het is vooral daar dat ze niet op zitten te wachten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:02

nee germie ik bedoelde dat als je al m startte de boot met bitloos aan je voorbij gaat, je kan dan niet de keus maken om bitloos door te gaan,dat vind ik jammer..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:04

Snoekiej schreef:
Nou, ik snap niet dat ze dit allemaal toegestaan laten. Waarom doen ze zoveel moeite voor 85 starts in 1 jaar?! Als mensen bitloos wedstrijd willen rijden, zouden ze zich massaal moeten melden bij bitloze wedstrijden. Schijnbaar gebeurt het niet, dus is de vraag toch niet zo groot als gedacht.
En nu kunnen de bitloze ruiters wel weer gaan 'zeuren' dat het nog niet toegestaan is tijdens gewone wedstrijden, maar schijnbaar willen ze zelf ook geen moeite doen om het van de grond te krijgen. Waarom zou de KNHS dan de bitloze ruiters nog meer tegemoet moeten komen?

Mensen die mét bit starten hebben makkelijk praten, die kunnen praktisch ieder weekend op een half uurtje rijden op wedstrijd. Is het normaal dat ik misschien twee keer per jaar op een uur(tje) afstand kan starten en de rest van de tijd met paard en trailer heel Nederland door moet slepen? Lijkt me niet :roll:.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:08

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:11

masja schreef:
Mogelijk, hoewel ik nog steeds twijfel daaraan.

En kom op. Als je goed genoeg kunt sturen om een M of Z proef te rijden dan moet je ook je handen stil kunnen houden en je paard met bit zonder te storen kunnen rijden.

Ik zie het probleem niet. Als je problemen hebt met de inwerking van een bit, dan gebruik je je teugels toch alleen om aanleuning te houden?
Dat doe ik ook. Werkt prima, kan mooi Z rijden op S&T zonder dat mijn paard er hinder van ondervindt.
Je hebt stangen waarbij de scharen niet vast zitten aan de stang, dus er komt dan ook geen druk op de tong. Heb ik ook. Gaat prima.

Het is leuk als je bitloos kunt rijden, waarom niet laten zien dat je met bit kunt rijden zonder het paard te storen?

Denk dat het mooi is dat je je paard in de B en L ervaring op kunt laten doen met een bitloos hoofdstel als je daar behoefte aan hebt.
Zodra hij ringervaring op heeft gedaan en de ruiter ook over de ergste wedstrijdspanning heen is dat je dan gewoon met bit moet kunnen laten zien dat je je paard niet hoeft te storen.

Het bit zou bij mijn paard precies in de scheur die hij in zijn tong heeft vallen. Toch sneu dat ik dat paard dan pijn moet doen omdat ik anders geen wedstrijd kan rijden ;(. En dan gaat het welzijn van mijn maatje dus voor het starten. Als e.e.a. toegankelijker (lees GEEN onderscheid) gemaakt zou worden, was ik al lang gestart...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:16

@masja, een vriendin van mij had een paard dat geweldig kon lopen ,op een gegeven moment de overstap naar zz-l moest er naar stang en trens [voor iedereen gilt dat hoeft niet meer...ja dat weten we ik praat over vroeger''']paard liep niet meer fijn ,mond open knarsen etc ,geen fijn beeld dus en commentaar op protocol. het meest frustrerende was dus dat het op een simpel trensje wel kon maar nog niet mocht, nu mag het maar is het paard er niet meer toe in staat[leeftijd] zonde toch? hoeveel mensen hebben dat nu niet met het bitloos / ik denk meer dan dat men vermoed ;) niet alles hangt af van hoe de ruiter rijden kan ,er zijn heel veel paarden die gewoon domweg fijner lopen zonder metaal in de mond.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:22

knollentuin schreef:
ik denk dat er een heleboel mensen nog niet aan bitloos starten beginnen omdat je maar tot l kan starten,en er zijn maar heel weinig wedstrijden,m.a.w. je kan niet doorgroeien. ik vind dat jammer,laat gewoon de bitlozen met de bitoptomingen meerijden en gewoon tot en met z voorlopig.
ik snap de voorzichtigheidvan de knhs hieromheen niet zo..

Goed verwoord, ben het hier helemaal mee eens. Je maakt ook geen aparte rubriek voor gecombineerde neusriem/ lage neusriem of andere soorten hoofdstellen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:34

...of friezen... of andalusiers... Oh, wacht :D

Gooi alles op heen hoop... Ik vond de foto's van Daan_Ordeal ook mooi illustreren dat bitloos helemaal niets uitmaakt, ziet er erg netjes uit, vind ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:48

Arabesk schreef:
masja schreef:
Zonder bit geen aanleuning. Hoe goed je je paard ook aan het lopen hebt, er zal nooit aanleuning zijn.
Omdat wij met zijn allen afgesproken hebben (nou ja het KNHS en de FEI) dat aanleuning nu eenmaal niet zonder bit kan.

Een door mensen bedacht regeltje, misschien moeten we dat eens hierzien :)*

Kennelijk kan een paard ook zonder aanleuning alle gewenste dressuur oefeningen uitvoeren.

Ziet dit er nu anders uit?
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:49

Bitloos in de reguliere rubrieken zou mij ook ideaal lijken, en ik denk dat het prima kan werken. Maar het is wel zoals Bandida zegt, en dan moeten de KNHS en FEI eerst van die stelling af dat een paard alleen met bit een aanleuning kan hebben. Ik vraag me af hoe de juryleden die het bitloos hebben gejureerd nu tegenover die stelling staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:57

Sees schreef:
Snoekiej schreef:
Nou, ik snap niet dat ze dit allemaal toegestaan laten. Waarom doen ze zoveel moeite voor 85 starts in 1 jaar?! Als mensen bitloos wedstrijd willen rijden, zouden ze zich massaal moeten melden bij bitloze wedstrijden. Schijnbaar gebeurt het niet, dus is de vraag toch niet zo groot als gedacht.
En nu kunnen de bitloze ruiters wel weer gaan 'zeuren' dat het nog niet toegestaan is tijdens gewone wedstrijden, maar schijnbaar willen ze zelf ook geen moeite doen om het van de grond te krijgen. Waarom zou de KNHS dan de bitloze ruiters nog meer tegemoet moeten komen?

Mensen die mét bit starten hebben makkelijk praten, die kunnen praktisch ieder weekend op een half uurtje rijden op wedstrijd. Is het normaal dat ik misschien twee keer per jaar op een uur(tje) afstand kan starten en de rest van de tijd met paard en trailer heel Nederland door moet slepen? Lijkt me niet :roll:.

toevallig weet ik dat snoekiej sgw rijdt, en daarvoor rijd je dus ook het hele land door. Onder het uur rijden is er voor mij geen enkele sgw wedstrijd, dus dat probleem snap ik echt niet. Als je het graag wil, inladen en gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:01

Lielle, dat is wel 1 van de redenen waarom ik geen SGW rij. Ik heb geen zin om het hele land door te tuffen.
En om deze reden rij ik ook geen endurance.
Dus een potentiele groep deelnemers heeft gewoon geen zin om een eind te rijden. Als het 1 of 2 keer per jaar is, dan heb ik het er voor over, maar niet wekelijks of maandelijks.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:57

germie schreef:
Ziet dit er nu anders uit?

Nee, maar zoals gezegd maakt dat niet uit. Je ontbreekt een stuk tuig op die foto dat volgens hen noodzaak is om je punten te kunnen geven op nageeflijkheid.