Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
daNiielle_ schreef:Masja: grappig dat jij dus denkt dat bitloos rijden is om te laten zien 'kijk dit is knap'?
MyLittleLove schreef:Mijn vraag: Waarom ook niet tot het Z?
germie schreef:MyLittleLove schreef:Mijn vraag: Waarom ook niet tot het Z?
tot en met bedoel je neem ik aan.
Ik ben niet bitloos gestart omdat het A) te weinig wordt uitgeschreven waardoor ik te ver moet reizen en B) ik er geen fluit aan heb aangezien ik hoger start. Als ik 4 dressuurrubrieken zou mogen starten, dus 2 keer bitloos en 2 keer regulier, dan was ik waarschijnlijk wel een keer bitloos gestart. Dan is het voor mij geen weggegooide rit aan autokm's als ik wat verder wegga.
Je gaat toch geen L2 bitloos starten als je M2 geklasseerd bent?
En nog iets: buiten mededinging doe ik niet mee. Zonde van tijd, geld en middelen. Ik wil als ik bitloos start ook mee kkunnen dingen naar prijzen en punten.
Naskapower schreef:Wat ik me afvraag, zou het niet mogelijk zijn om als proef bitloze ruiters buiten mededingen te laten meerijden in de zelfde rubriek als de bitruiters. Zodat iedereen kan wennen aan het idee dat dressuur niet alleen maar met een bit kan.
Ik zie een aantal voordelen...
1 mensen kunnen op de plaatselijke wedstrijd kennis maken met bitloos rijden
2 bitloze ruiters hebben de kans om te laten zien dat ze wel gemotiveerd zijn om wedstrijden te rijden.
3 er zijn een heleboel wedstrijden waar je dit kan proberen.
4 dus geen lange reisafstand meer.
5 de extra kosten voor de orginasatie vallen mee (geen prijzengeld etc)
6 gaat niet ten koste van andere (goed gevulde) rubrieken
begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik wil bitloos rijden niet in het verdomme hoekje hebben, ik sta er juist voor open. Dit is meer bedoelt als een manier dat het wel een kans kan krijgen.
ikzelf heb niet eens een startkaart, ik rijd regelmatig een b wedstrijdje mee van de haflinger vereniging (DAH) en word dan wel door echte juryleden beoordeeld, maar ik doe niet echt mee (is apparte rubriek)
Snoekiej schreef:Nou, ik snap niet dat ze dit allemaal toegestaan laten. Waarom doen ze zoveel moeite voor 85 starts in 1 jaar?! Als mensen bitloos wedstrijd willen rijden, zouden ze zich massaal moeten melden bij bitloze wedstrijden. Schijnbaar gebeurt het niet, dus is de vraag toch niet zo groot als gedacht.
En nu kunnen de bitloze ruiters wel weer gaan 'zeuren' dat het nog niet toegestaan is tijdens gewone wedstrijden, maar schijnbaar willen ze zelf ook geen moeite doen om het van de grond te krijgen. Waarom zou de KNHS dan de bitloze ruiters nog meer tegemoet moeten komen?
masja schreef:Mogelijk, hoewel ik nog steeds twijfel daaraan.
En kom op. Als je goed genoeg kunt sturen om een M of Z proef te rijden dan moet je ook je handen stil kunnen houden en je paard met bit zonder te storen kunnen rijden.
Ik zie het probleem niet. Als je problemen hebt met de inwerking van een bit, dan gebruik je je teugels toch alleen om aanleuning te houden?
Dat doe ik ook. Werkt prima, kan mooi Z rijden op S&T zonder dat mijn paard er hinder van ondervindt.
Je hebt stangen waarbij de scharen niet vast zitten aan de stang, dus er komt dan ook geen druk op de tong. Heb ik ook. Gaat prima.
Het is leuk als je bitloos kunt rijden, waarom niet laten zien dat je met bit kunt rijden zonder het paard te storen?
Denk dat het mooi is dat je je paard in de B en L ervaring op kunt laten doen met een bitloos hoofdstel als je daar behoefte aan hebt.
Zodra hij ringervaring op heeft gedaan en de ruiter ook over de ergste wedstrijdspanning heen is dat je dan gewoon met bit moet kunnen laten zien dat je je paard niet hoeft te storen.
knollentuin schreef:ik denk dat er een heleboel mensen nog niet aan bitloos starten beginnen omdat je maar tot l kan starten,en er zijn maar heel weinig wedstrijden,m.a.w. je kan niet doorgroeien. ik vind dat jammer,laat gewoon de bitlozen met de bitoptomingen meerijden en gewoon tot en met z voorlopig.
ik snap de voorzichtigheidvan de knhs hieromheen niet zo..
Arabesk schreef:masja schreef:Zonder bit geen aanleuning. Hoe goed je je paard ook aan het lopen hebt, er zal nooit aanleuning zijn.
Omdat wij met zijn allen afgesproken hebben (nou ja het KNHS en de FEI) dat aanleuning nu eenmaal niet zonder bit kan.
Een door mensen bedacht regeltje, misschien moeten we dat eens hierzien
Kennelijk kan een paard ook zonder aanleuning alle gewenste dressuur oefeningen uitvoeren.
Sees schreef:Snoekiej schreef:Nou, ik snap niet dat ze dit allemaal toegestaan laten. Waarom doen ze zoveel moeite voor 85 starts in 1 jaar?! Als mensen bitloos wedstrijd willen rijden, zouden ze zich massaal moeten melden bij bitloze wedstrijden. Schijnbaar gebeurt het niet, dus is de vraag toch niet zo groot als gedacht.
En nu kunnen de bitloze ruiters wel weer gaan 'zeuren' dat het nog niet toegestaan is tijdens gewone wedstrijden, maar schijnbaar willen ze zelf ook geen moeite doen om het van de grond te krijgen. Waarom zou de KNHS dan de bitloze ruiters nog meer tegemoet moeten komen?
Mensen die mét bit starten hebben makkelijk praten, die kunnen praktisch ieder weekend op een half uurtje rijden op wedstrijd. Is het normaal dat ik misschien twee keer per jaar op een uur(tje) afstand kan starten en de rest van de tijd met paard en trailer heel Nederland door moet slepen? Lijkt me niet.