Poldertuin maakt steeds vaker plaats voor een paardenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:38

_San87_ schreef:
Niet meer dan logisch, imo. :)

Je moet niet overal maar een rijbaan kunnen bouwen. Dat gaat geheid een keer mis.

Dit gaat volgesmij niet over het bouwen van een rijbaan.. meer over het omheinen van een stukje zand om op te rijden.

Wat naar mijn idee gewoon moet mogen op eigen grond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:55

Lotte1990 schreef:
_San87_ schreef:

Je moet niet overal maar een rijbaan kunnen bouwen. Dat gaat geheid een keer mis.

Dit gaat volgesmij niet over het bouwen van een rijbaan.. meer over het omheinen van een stukje zand om op te rijden.

Een stuk grond afzetten om op te rijden = rijbak/rijbaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:03

Lotte1990 schreef:
_San87_ schreef:

Als dat naast je tuin/terras is.. is dat heel vervelend vooral als het droog is en het waait.
Al het zand op je bbq.

LindyH

Re: Poldertuin maakt steeds vaker plaats voor een paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:09

Die mensen die in hun achtertuintje een bak aanleggen, gebruiken die meestal met name als paddock. Je zou het probleem dus op kunnen lossen door te verbieden dat op bepaalde plekken paarden gehouden worden. Dan weet je dat dus als je het huis koopt. En waar het wel kan hebben de mensen dan geen last van allerlei voorschriften.

Maarja, leg een leek het verschil maar eens uit tussen een bak en een paddock waar ook wel in gereden wordt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:28

Gut, ik zie het hier ook wel eens.. een paard op een postzegel in de achtertuin... arm paard... staat daar de hele winter te verpieteren. Raar volk vind ik het.. als je niet eens een fatsoenlijk stukje land of een simpele pensionstal bij een boer ofzo kan betalen wat moet je dan met een paard?? :?

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:43

Ik woon zelf in de Noordoostpolder en vind het eerlijk gezegt wel een beetje meevallen! Kijk maar eens in Friesland of Brabant, om de haverklap een rijbak (en ik vind het niet erg :P)

Maar inderdaad, de bak aan het 'Ruttensepad' is een beetje vreemde gewaarwording.. Het zijn blokken van 4 huizen aan elkaar (per toeval woon ik zelf ook in een blokwoning). De ene hoek heeft een rijbak in de voortuin (zijn echt geen kleine tuintjes.. 30 x 10 meter zo, beste lap grond) en die op de andere hoek heeft óók een rijbak in de voortuin, in plaats van dat ze dan samendoen..

Edit: en de meeste huizen in de polder/NOP zijn boerderijen.. ruimte zat dus!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:45

Waves schreef:
Gut, ik zie het hier ook wel eens.. een paard op een postzegel in de achtertuin... arm paard... staat daar de hele winter te verpieteren. Raar volk vind ik het.. als je niet eens een fatsoenlijk stukje land of een simpele pensionstal bij een boer ofzo kan betalen wat moet je dan met een paard?? :?

Beter een postzegeltje in de buitenlucht met een schuilhokje dan de hokjes waar ze vaak genoeg bij een pensionstalling in moeten staan.

Nog even en je moet de gemeente ook nog vragen welke planten je in je tuin mag planten. Als je in buitengebied woont weet je dat je kans hebt op buren met beesten. Of buren met kinderen die houden van brommers. Of buren die elke dag in de tuin barbeque-en. Tja, als je daar niet tegen kan moet je in een dorpskern of stad gaan wonen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:47

Beter een postzegeltje in de buitenlucht met een schuilhokje dan de hokjes waar ze vaak genoeg bij een pensionstalling in moeten staan.

Nog even en je moet de gemeente ook nog vragen welke planten je in je tuin mag planten. Als je in buitengebied woont weet je dat je kans hebt op buren met beesten. Of buren met kinderen die houden van brommers. Of buren die elke dag in de tuin barbeque-en. Tja, als je daar niet tegen kan moet je in een dorpskern of stad gaan wonen.

Daar heb je juist meer last van krijsende kinderen en luidruchtige buurtkinderen.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:50

Daarom wil ik soms wel eens emigreren.....pfffff wat een onzin deze 'regels'.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:01

Als je een rijbaan wilt aanleggen, zal dat niet in de tuin van een "arbeidershuisje" kunnen denk ik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:22

Ik wil wel een arbeiderswoning zien met een voortuin zo groot als een rijbak!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:30

Nou die hebben wij (ongeveer)

Onze voortuin is 50 meter diep, en ongeveer 25 meter breed.
Pad ligt op de erf grens. In principe hebben wij de ruimte om een paddock/rijbak in de voortuin te maken. Maar ik wil het de buren niet aan doen :+
Buren delen samen een pad, wij hebben een eigen pad dus niet te maken van recht van overpad.

Onze voortuin.
Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:04

Dat ziet er wel goed uit Janet! :j
Heb je ook zo'n grote achtertuin?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:05

nee achtertuin is maar 20 meter diep. plus dat daar een grote schuur staat.
Zal wel even een foto zoeken.

Je hebt verschillende blokken, de 1 staat dichterbij de weg en heeft een grote achtertuin, de andere meer half om half en dan zoals wij.

Edit:
(nog in de oude situatie)
Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:09

Toch best jammer van de ruimte dat je het niet achter je huis hebt liggen he?
Qua aanzicht huis is het wel mooi maar echt veel heb je dr niet aan denk ik?(ivm privacy end)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:10

Ziet er gezellig uit daar!
Prachtig uitzicht <3

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:22

we hebben de tuin net aangelegd, we wonen er nu een jaar.
De reden waarom wij dat huis hebben gekocht is dat we daar geen recht van overpad hebben, rustige weg en we kunnen beide niet in een dorp/stad wonen.

Ik heb dat huis niet gekocht om de paarden aan huis te hebben, want die staan goed bij mijn ouders.

Op de onderste foto zie je een wei achter ons blok, diue hebben de buren gehuurd van een boer. Dus daar zou je wel veel meer mee kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:23

Als je een goede regeling kan treffen met je buren (afspreekt dat je je bak regelmatig opspuit en de mest netjes opruimt), dan is er toch geen reden voor géén rijbaan in je tuin? (Ervan uit gaande dat je er ruimte en geld voor hebt om het netjes te houden.)

We moeten ook echt overal regeltjes voor maken... Zorg gewoon dat je geen overlast veroorzaakt, dan is iedereen blij. Verschilt natuurlijk per buurt maar dat kan je peilen als je je huis koopt.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:25

Magrathea schreef:
Als je een goede regeling kan treffen met je buren (afspreekt dat je je bak regelmatig opspuit en de mest netjes opruimt), dan is er toch geen reden voor géén rijbaan in je tuin? (Ervan uit gaande dat je er ruimte en geld voor hebt om het netjes te houden.)

We moeten ook echt overal regeltjes voor maken... Zorg gewoon dat je geen overlast veroorzaakt, dan is iedereen blij. Verschilt natuurlijk per buurt maar dat kan je peilen als je je huis koopt.

Inderdaad gewoon afspraken maken met je buren :j Zie verder het probleem niet als het maar in overleg gebeurd.

Maar veel mensen van buiten de polder die vanuit de stad komen, en de paarden aan huis willen hebben, kopen zon huis. Maar hebben geen benul wat het aan tijd kost om alles netjes te houden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:53

aikon schreef:
Die regels gelden hier al. Je mag op veel plekken geen bak/paddock bouwen zonder vergunning. Moet in het bestemmingsplan passen anders heb je pech. Heb je toch wat gebouwd, kan je het weer afbreken. Vele hebben nu een stuk gras afgezet met schriklint, ziet er dan uit als een weitje. Al is dat gras binnen de kortste keren weg gereden.

Zelfs dat mag niet in de gemeente steenwijkerland als het binnen 50 meter van de buren is.

De definitie van de gemeente steenwijkerland van een bak is: Een stuk grond al dan niet afgezet met het doel om paarden te trainen dan wel te berijden, officieel zouden we dus niet eens in het weiland mogen rijden.

DubbelDun schreef:
Kun je dat niet beter als buren onderling oplossen ??

Mijn huidige buren hebben er geen enkel probleem mee als ik een bak aan zou leggen maar volgens de gemeente zou het problemen op kunnen leveren als mijn buren hun huis zouden willen verkopen dus mag het niet.

De buren wonen ca 35 meter vanaf waar ik een bak aan zou willen leggen en er zit ook nog een weg tussen 15 meter te weinig dus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 06:50

Als ik een voortuin had van 25 bij 50, dan pastte daar mooi een bak van 18 bij 40 in. En dan hou je nog ruimte voor een oprit en parkeerplaats met tuintje en terras over.
Kan allemaal heel netjes hoor. En dan is het nog mooi ook in mijn ogen. Als je er een dressuurbaan van maakt met wat bloembakken rondom, prachtig en verzorgd. Neem je een bak met tapijtsnippers, dan stoft het ook niet.
Moet je natuurlijk mest e.d. wel opruimen.
En ja, bakken in de voortuin heb ik al een aantal keren gezien. Ziet er echt niet slecht uit hoor. Ik vind een nette rijbaan mooier dan een onverzorgd grasveld vol onkruid.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:55

De mensen die ik ken met een bak/paarden aan huis in een arbeidswoning hebben allemaal een extra stuk grond gehuurd. Die paarden staan dus niet 'in de tuin'. De situatie aan de ruttenseweg ken ik niet maar dat is volgens mij echt een uitzondering. (ben wel nieuwsgierig geworden ;) )

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:14

Hier in de buur gemeente Westvoorne mag je ook niet zomaar een bak aanleggen. Dat is een aantal jaar geleden bepaald :list: . Hier schoten de bakken ook als paddestoelen uit de grond. Maar hier is er ook een toekomstplanning voor het nieuwe Gooi idee zeg maar. Zo hebben ze hier ook geen wegen, maar alleen lanen en dijken. -O-

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:03

Het enige wat in mij opkomt n.a.v de OP is dat de gemeente weer een bron van inkomsten heeft gevonden,mogen we straks allemaal een klap geld neerleggen voor de noodzakelijke vergunningen om een bak/paddock aan te leggen.
Gevolg paarden 24 uur op stal, DB en (de geplande)dierenpolitie krijgen het druk wat dan weer goed is voor de werkgelegenheid.
Het uiterlijk vertoon zal allemaal wel meevallen daar de meest afgrijselijke kantoorpanden ook als paddestoelen de grond uit schieten en niemand die zich er druk om maakt.
Zoals altijd zal het wel weer allemaal om de € tekens te doen zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:34

ik dacht eigenlijk dat de aanleg van bakken al landelijk geregeld was.