'Weinig animo voor dierenpolitie'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:14

Waar kan ik mij aanmelden?!
Wel graag met opleiding :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:15

Brainless schreef:
@easygoing
Ik zou er niet blij mee zijn dat de DB dezelfde bevoegdheden zou krijgen als de politie.
De meeste zijn vrijwilligers die soms/vaak? niet weten waar ze het over hebben.

@Tigra_
Maar de medewerkers van de DB krijgen geen politieopleiding en mogen geen boetes geven.

En daar zal de verandering in moeten komen. Niet in het feit om een paar politie agenten om te toveren tot dierenpolitie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:18

Tigra_ schreef:
Brainless schreef:
@easygoing
Ik zou er niet blij mee zijn dat de DB dezelfde bevoegdheden zou krijgen als de politie.
De meeste zijn vrijwilligers die soms/vaak? niet weten waar ze het over hebben.

@Tigra_
Maar de medewerkers van de DB krijgen geen politieopleiding en mogen geen boetes geven.

En daar zal de verandering in moeten komen. Niet in het feit om een paar politie agenten om te toveren tot dierenpolitie.

Gezien de verhalen die ik zo hoor over de DB zou ik echt niet willen dat die bonnen mogen gaan schrijven of politiebevoegdheden krijgen. Geef liever de AID goede basis regels (huisvesting zoals nu al in ontwikkeling is) om te controleren. Daar zit flink meer opleiding en screening achter dan de DB, wat trouwens een vrijwilligersorganisatie is en geen overheidsdienst.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:20

Brainless schreef:
@easygoing
Tja een politieopleiding is prijzig en best zwaar.
Veel mensen halen geeneens de trainings-/toelatingsdag om de opleiding te mogen starten.

De DB wordt vooral gedraaid door vrijwilligers waarvan de meeste niet in aanmerking komen voor de opleiding.

Ach waar een wil is is ook een weg.
In andere landen is het ook mogelijk dus waarom zou het voor ons onhaalbaar zijn.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:22

Jip speciale opleiding voor Dierenpolitie...helemaal mee eens..

Ik meld me ook gelijk aan!!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:23

tamary schreef:
Tigra_ schreef:

Gezien de verhalen die ik zo hoor over de DB zou ik echt niet willen dat die bonnen mogen gaan schrijven of politiebevoegdheden krijgen. Geef liever de AID goede basis regels (huisvesting zoals nu al in ontwikkeling is) om te controleren. Daar zit flink meer opleiding en screening achter dan de DB, wat trouwens een vrijwilligersorganisatie is en geen overheidsdienst.

Ik heb al eerder gezegd vooraf een opleiding en pas als je die goed afrond krijg je meer rechten en ben je "animal cop".
DB AID LID allemaal 1 pot nat als puntje bij paaltje komt mogen ze gewoon niets. En dat was een VOORBEELD daarmee gaf ik aan dat je ze niet moet zoeken bij de politie maar bij mensen die om dieren geven en daar een speciale opleiding voor maken EN dan meer rechten krijgen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 06:31

sommigen halen hier de LID, BOA en AID door elkaar, of vergelijken ze met elkaar. ff ter verduidelijking.

De BOA is een buitengewoon opsporingsambtenaar (politie is een algemeen opsporingsambtenaar). Een BOA krijgt een algemene opleiding, daar komt altijd een extra opleiding overheen. BOA is puur en alleen voor bonnen schrijven, niet specifiek voor het werkgebied. ;) De dierenpolitie zal dus altijd een extra opleiding krijgen. Een BOA valt meestal niet onder de politie (op sommige mensen bij de balie na, die hebben boa voor het opnemen van aangiftes), maar werkt vooral in de particuliere sector (beveiliging) en bij de overheid (LID, parkeer/milieu politie, boswachter e.d)

De AID (algemene inspectiedienst) is alleen voor bedrijven en valt onder het ministerie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit. dit zijn BOA's, en mogen dus een pv uitschrijven.

De LID (landelijke inspectiedienst dierenbescherming) is alleen voor particulieren en valt onder de dierenbescherming. Dit zijn BOA's die ook een pv mogen uitschrijven.

hopelijk brengt dit wat duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 06:59

jesito schreef:
Kortom, er is weer vanalles geroepen voor dat ze die grijze massa eens hebben laten werken of het haalbaar is.
Haalbaar zou het wel zijn, als er niet altijd en eeuwig bezuinigd moest worden.
Peuter van mijn part wat van dat koningshuis af, die hebben genoeg, dan word hun bootje maar eens niet opgedirkt voor een ton.

:D Helemaal mee eens, dat geldverslindende instituut, dat zelf miljoenen op de bank heeft staan van eigen (geroofd) familiekapitaal, maar ook nog eens van de belastingbetaler moet leven om zichzelf koninklijk te voelen......in een tijd waarin dat al helemaal passé is.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:09

SorpresaKyra schreef:
Jip speciale opleiding voor Dierenpolitie...helemaal mee eens..

Ik meld me ook gelijk aan!!!

*steekt vinger op en sluiter achter in het rijtje aan*

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:20

Nou aan de reacties van de agenten te horen, snap ik opeens waarom er nog zoveel problemen zijn in de handhaving in NL: die hebben dus alleen maar zin in spannende zaken en zien dierenleed dus absoluut niet als risicogedrag voor oa mishandeling ook van kinderen etc. Dierenmishandeling is een veel groter probleem dan "alleen" het mishandelen van dieren en zou dus wel degelijk prioriteit MOETEN hebben bij de politie!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:28

jesito schreef:
Tuurlijk lopen agenten daar niet warm voor, duh.
Zij zitten niet te wachten op het redden van dieren daarvoor hebben ze niet gekozen.
Ze moeten voor de dierenpolitie mensen opleiden en daarmee komt er ook weer werkgelegenheid bij.
Daarbij zal de wet drastisch bekeken moeten worden want in mijn ogen is dat allemaal veel te soft.
Zo'n dierenpolitie mag niks als we van de wet uit gaan en dan heeft het nog steeds geen zin.

Dus nieuwe banen creeren, mensen opleiden hiervoor en de wet eens onder de loep nemen.

Heeft hele andere redenen, er zijn wel degelijk diverse agenten die er interesse voor hebben. Bovendien is het zo dat de dierenpolitie niet onder de regionale politiekorpsen zal gaan vallen (ook niet na de grote reorganisatie) maar onder het landelijk korps.

Dus in die zin, is het een beetje vreemd dat men dan stelt dat op rechercheafdelingen personeel weggetrokken zou worden.

Daar komt bij dat het geen fulltime functie wordt maar een neventaak. En dat laatste is waardoor mensen met de hakken in het zand gaan...

Daar komt bij dat je als dierenpolitie, zo lang men de wetgeving niet aanpast, vrij weinig kunt doen en al heel snel met de handen in het haar zal staan.

Wij leven nog steeds in Nederland en niet in Amerika.

marleen_usar schreef:
Zijn ze bang dat ze dan der bonnen quota niet halen?

Bonnenquota is al lang afgeschaft :O

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:29

Gewone politieagenten moeten nu al naar de zaken van verwaarlozing en mishandeling toe. Het wordt vrij lastig om een verbaal te schrijven als je hoofd en staart nauwelijks kan onderscheiden, laat staan dat je kan zien wat te lange hoeven zijn.

Ik ben er van overtuigd dat er binnen de huidige politiemacht best een paar honderd agenten te vinden zijn die affiniteit met dieren hebben, nu al telkens opgetrommeld worden voor dit soort zaken, en met een korte bijscholing/cursus dit werk graag zouden kunnen en willen doen (denk vooral dat je deze agenten vindt in plattelandsgemeenten, en waarschijnlijk wat minder in de grote stad).

Het bespaart fouten, frustraties, en tijd van agenten die geen verstand van dieren hebben en eindeloos gaan staan overleggen over hoe zielig dat paard met een deken in de zomer is (terwijl het een eczeemdeken is).

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:31

odetteke schreef:
Gewone politieagenten moeten nu al naar de zaken van verwaarlozing en mishandeling toe. Het wordt vrij lastig om een verbaal te schrijven als je hoofd en staart nauwelijks kan onderscheiden, laat staan dat je kan zien wat te lange hoeven zijn.

Dat valt wel mee, meestal sturen ze daar mensen voor van de Levende Have Politie die zich zowiezo al met verwaarlozing etc. bezig hielden.

Dat men 'zo nu en dan' in de wijk een dergelijke melding in de surveillance meeneemt, zegt ook niets over het feit dat ze deze van A tot Z zelf afhandelen natuurlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:34

vanitymay schreef:
Nou aan de reacties van de agenten te horen, snap ik opeens waarom er nog zoveel problemen zijn in de handhaving in NL: die hebben dus alleen maar zin in spannende zaken en zien dierenleed dus absoluut niet als risicogedrag voor oa mishandeling ook van kinderen etc. Dierenmishandeling is een veel groter probleem dan "alleen" het mishandelen van dieren en zou dus wel degelijk prioriteit MOETEN hebben bij de politie!

Als jij op een kinderdagverblijf werkt, omdat je werken met kinderen leuk vindt.. is het toch raar als je baas (Onder het mom van verzorgen is verzorgen) je verplicht in een dierenpension te werken?? ?
Vooral als je niets met dieren hebt, niets ervan af weet en mss er wel bang voor bent?!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:36

Brainless schreef:
vanitymay schreef:

Als jij op een kinderdagverblijf werkt, omdat je werken met kinderen leuk vindt.. is het toch raar als je baas (Onder het mom van verzorgen is verzorgen) je verplicht in een dierenpension te werken?? ?
Vooral als je niets met dieren hebt, niets ervan af weet en mss er wel bang voor bent?!

Om de discussie meteen van deze dwaling af te helpen. Er gaan géén mensen verplicht worden. Er worden gewoon vacatures voor opengesteld tzt.

En volgens mij komen daar meer dan genoeg mensen op af hoor...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:41

Suelza schreef:
[***] schreef:

Dat valt wel mee, meestal sturen ze daar mensen voor van de Levende Have Politie die zich zowiezo al met verwaarlozing etc. bezig hielden.

Dat men 'zo nu en dan' in de wijk een dergelijke melding in de surveillance meeneemt, zegt ook niets over het feit dat ze deze van A tot Z zelf afhandelen natuurlijk.

In veel plattelandsgemeenten wordt het toch echt zelf afgehandeld, althans, een paar jaar geleden, hoe het er nu voor staat weet ik niet. De agenten die daar werken en er verstand van hebben kijken ook met een schuin oog even naar de toestand van de dieren als ze er toch langsrijden op hun rondes

Brainless

Re: 'Weinig animo voor dierenpolitie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:46

@Odetteke
Hier komt nooit de politie "op ronde".
Ik heb 1x politie gezien en dat was met een schoorsteenbrandje.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:55

odetteke schreef:
In veel plattelandsgemeenten wordt het toch echt zelf afgehandeld, althans, een paar jaar geleden, hoe het er nu voor staat weet ik niet. De agenten die daar werken en er verstand van hebben kijken ook met een schuin oog even naar de toestand van de dieren als ze er toch langsrijden op hun rondes

Daar zeg je het al, ze kijken er met een schuin oog naar. Als ze het niet vertrouwen en het zou tot een zaak komen, komt daar echt wel weer expertise bij om de hoek kijken en staan ze er zeker niet alleen voor.

Er zijn maar weinig heterdaad zaken, de meeste zaken zijn loopzaken en die geven meer dan voldoende tijd en ruimte voor gedegen onderzoek.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:06

Als er dan een animal cop afdeling moet komen zorg dan dat er werk gelegenheid komt
geef mensen een gedege opleiding en neem 500 werkeloze aan die dit werk willen doen.
2 vliegen in 1 klap lijkt mij weer 500 mensen minder met een uitkering.

Ik begrijp best dat agenten er niet op zitten te wachten
als ik moet kiezen tussen kind of paard kies ik ook voor het kind
zo simpel is dat.

En tuurlijk is er een hoop dierenleed in NL maar ook genoeg ander leed wat in mijn ogen vele malen belangrijker is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:10

RandyOrton25 schreef:
Als er dan een animal cop afdeling moet komen zorg dan dat er werk gelegenheid komt
geef mensen een gedege opleiding en neem 500 werkeloze aan die dit werk willen doen.

En die mensen kunnen ook gewoon solliciteren bij de politie en de politie opleiding gaan volgen...

Voor een dierenpolitie zul je minimaal BOA moeten zijn en in verband met gebruik van dwang- en geweldsmiddelen wellicht gewoon agent.

Daar heeft de wet nu eenmaal (gelukkig) paal en perk aan gesteld en specifieke bevoegdheden toegekend aan ambtenaren genoemd in het wetboek van Strafvordering...

En al wat daar buiten valt, is hiertoe gewoon niet bevoegd, heeft dus geen meerwaarde en kan dus ook niet bij de dierenPOLITIE.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:16

Denk niet dat werklozen inzetten, de juiste oplossing is. Ik denk wel dat je bepaalde kwaliteiten moet hebben om een 'animal cop' te worden.
Je moet kunnen omgaan met diverse situaties, je moet dingen goed kunnen inschatten, je moet tegen de ellende die je gaat zien kunnen en je moet met mensen om kunnen gaan en in teamverband kunnen werken. Om maar een paar dingen te noemen.

Het is geen goed plan om er politiemensen voor in te zetten. Welnee, laat mensen op de functie solliciteren, biedt daarbij een opleiding aan. Dat is veel beter plan. Waarom verzint de politiek dat zelf niet? Ze roepen weer ondoordacht wat en lossen het verkeerd op. Jammer, want zo krijg die functie een verkeerde naam. Terwijl ik absoluut ervoor ben dat er iets gebeurt voor dieren in ons land. :j

Ik vind het ook een non discussie, over wat nou belangrijker is, mensen of dieren. Daar GAAT HET NIET OM. Want dan kan ik nog wel een paar functies in de bedrijfswereld opnoemen, die eigenlijk niet zo heel belangrijk zijn. ;)
Het gaat er om dat er iets komt, zodat mensen die dieren mishandelen/verwaarlozen etc. sneller aangepakt worden. Ik neem aan dat de PVV ook nagedacht heeft over de wet? Want die mag ook wel eens veranderen dan, zodat mensen er allemaal niet zo makkelijk mee weg komen. Watjesland. Dat geldt overigens ook voor de misdaden tegen de mensen, he. ;)

Ik zou zo'n baan best willen eigenlijk. Weliswaar dan wel parttime, want ik wil mijn kind ook nog graag zien, maar ik zou me er zo voor opgeven. Echt waar. Dan mag de politie de 'gewone' misdaden oplossen en ga ik het voor de dieren opnemen. Lijkt me zeker een interessante optie. Maar ja..... de vraag is of de politiek nou eens juiste beslissingen gaat nemen hierin. En daar heb ik wel een hard hoofd in met de partijen die nu regeren. :+

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:24

Suelza schreef:
RandyOrton25 schreef:

En die mensen kunnen ook gewoon solliciteren bij de politie en de politie opleiding gaan volgen...

Voor een dierenpolitie zul je minimaal BOA moeten zijn en in verband met gebruik van dwang- en geweldsmiddelen wellicht gewoon agent.

Daar heeft de wet nu eenmaal (gelukkig) paal en perk aan gesteld en specifieke bevoegdheden toegekend aan ambtenaren genoemd in het wetboek van Strafvordering...

En al wat daar buiten valt, is hiertoe gewoon niet bevoegd, heeft dus geen meerwaarde en kan dus ook niet bij de dierenPOLITIE.

Dat snap ik daarom staat er ook opleiding
er zijn zat mensen die een boa opleiding kunnen doen.

ik bedoel er alleen mee te zeggen dat het mischien beter is om die vacature gewoon op het internet te gooien en daar mensen op te laten solliciteren ook van buiten af dus niet alleen intern bij de politie.

want wat je dan gaat krijgen is als er daadwerkelijk niet genoeg animo van binnenaf is dat je er mensen
uit der dagelijks werk gerukt worden om de hond van de buren te controleren en dat is waar de agenten geen zin in hebben das toch logisch.

zo ff me beste NL aangepast ;)
Laatst bijgewerkt door RandyOrton25 op 16-06-11 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:26

Twiggy2008 schreef:
Denk niet dat werklozen inzetten, de juiste oplossing is. Ik denk wel dat je bepaalde kwaliteiten moet hebben om een 'animal cop' te worden.
Je moet kunnen omgaan met diverse situaties, je moet dingen goed kunnen inschatten, je moet tegen de ellende die je gaat zien kunnen en je moet met mensen om kunnen gaan en in teamverband kunnen werken. Om maar een paar dingen te noemen.

Het is geen goed plan om er politiemensen voor in te zetten. Welnee, laat mensen op de functie solliciteren, biedt daarbij een opleiding aan. Dat is veel beter plan. Waarom verzint de politiek dat zelf niet? Ze roepen weer ondoordacht wat en lossen het verkeerd op. Jammer, want zo krijg die functie een verkeerde naam. Terwijl ik absoluut ervoor ben dat er iets gebeurt voor dieren in ons land. :j

Ik vind het ook een non discussie, over wat nou belangrijker is, mensen of dieren. Daar GAAT HET NIET OM. Want dan kan ik nog wel een paar functies in de bedrijfswereld opnoemen, die eigenlijk niet zo heel belangrijk zijn. ;)
Het gaat er om dat er iets komt, zodat mensen die dieren mishandelen/verwaarlozen etc. sneller aangepakt worden. Ik neem aan dat de PVV ook nagedacht heeft over de wet? Want die mag ook wel eens veranderen dan, zodat mensen er allemaal niet zo makkelijk mee weg komen. Watjesland. Dat geldt overigens ook voor de misdaden tegen de mensen, he. ;)

Ik zou zo'n baan best willen eigenlijk. Weliswaar dan wel parttime, want ik wil mijn kind ook nog graag zien, maar ik zou me er zo voor opgeven. Echt waar. Dan mag de politie de 'gewone' misdaden oplossen en ga ik het voor de dieren opnemen. Lijkt me zeker een interessante optie. Maar ja..... de vraag is of de politiek nou eens juiste beslissingen gaat nemen hierin. En daar heb ik wel een hard hoofd in met de partijen die nu regeren. :+

Ik ben ook al meer dan een jaar werkloos heb dan geen uitkering maar bedoelde alleen maar te zeggen dat mensen die nu thuis zitten mischien wel aan het werk willen in die functie.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:39

RandyOrton25 schreef:
want wat je dan gaat krijgen is als er daadwerkelijk niet genoeg animo van binnenaf is dat je er mensen
uit der dagelijks werk gerukt worden om de hond van de buren te controleren en dat is waar de agenten geen zin in hebben das toch logisch.

zo ff me beste NL aangepast ;)

Maar wie zegt dat ze daar geen zin in hebben? Dat is weer zo typisch uit zijn verband gerukt. Er zijn namelijk zat agenten die er wél op zitten te wachten tot ze op deze functie kunnen solliciteren.

Alleen nu worden er een paar mensen gevraagd, toevallig de mensen die daar geen zin in hebben en prompt, iedereen denkt dat er niemand bij de politie dat werk zou willen doen.

Ik denk niet dat hier een reeel beeld gegeven is. Er zijn echt zat mensen die het graag willen, maar die zitten te wachten tot ze eindelijk kunnen solliciteren. Volgens mij draait er ook al ergens een pilotproject en daar hebben (politie) mensen ook vrijwillig voor op moeten geven...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:54

De meeste agenten zijn welwillend als het om verwaarlozing oid gaat, ze bellen dan vaak de AID om ondersteuning of om het over te dragen.
Ik begrijp best dat ze het druk hebben met andere zaken maar ze sluiten de ogen niet.
Als iedereen zich nu eens zo druk zou maken om het feit dat de wet gewoon niet klopt qua dierenwelzijn/verwaarlozing en mishandeling en dat die veel strenger moet worden komen we al een eind.