Rechtszaak rond Power and Paint tot een einde gekomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:44

LindyH schreef:
Wanted2003 schreef:
De rechter heeft in deze zaak geoordeeld dat er niet geknoeid was met de meter, dus..

Mja, dat moeten we aannemen. Maar omdat ik er niets over lees ga je je afvragen of het wel is meegenomen. Uit jouw post maakte ik op dat het er niet toe zou doen, en daar reageerde ik even op.

Vast wel.. Ik denk alleen dat onvoldoende vast heeft gestaan dat PP zijn mankementen al aanwezig waren toen de koop werd gesloten (bijvoorbeeld door onvoldoende onderzoeksplicht aan kopers kant). Nu gaat het puur om een nadeelcompensatie en doet het er gewoon niet toe of er sprake is van een verborgen gebrek o.i.d.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:56

Collegaatje van mij heeft in mei een mooi merrie veulen gehad van Power uit een merrie van Kennedy.
Echt een heel stoer beestje!! En valk natuurlijk :9 Tevens te koop trouwens :)
Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ben benieuwd of hij nu beschikbaar blijft voor de nederlandse fokkerij.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:53

Bron: Horses.nl/De Paardenkrant - Wendy Scholten

Nieuw hoofdstuk Power and Paint-zaak

“Met het tussenvonnis van de rechtbank Breda is de rechtsstrijd in de kwestie Power and Paint tot een einde gekomen”, staat in een persbericht dat deze week verstuurd is door advocaat Gea Stibbe namens de Duitse familie Pasch. “Pasch werd door de rechtbank in het gelijk gesteld. Nu rest nog de afwikkeling van het in het vonnis bepaalde”, staat er geschreven. Daar klopt niets van, laat advocaat van de tegenpartij, Stephan Wensing, weten.

(-).

Lees verder op: http://horses.nl/dressuur/nieuws/20669/ ... paint-zaak

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:28

Voor 50.000 euro had hij hier ook wel een poosje mogen staan, en voor minder ook wel :+ .

Nee, flauw grapje. Ik hoop dat de pony niet de dupe is van alle commotie, maar gewoon lekker verzorgd wordt en een goed pony-leven heeft.

manic

Re: Rechtszaak rond Power and Paint tot een einde gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:29

Die 50.000 viel mij ook al op... Zo lang staat dat beest daar toch nog niet?

Het "waardevermeerdering omdat hij nu dekt"-verhaal is ook wel bijzonder te noemen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:36

Een dekhengstje heeft meer waarde dan een kreupel hengstje dat niet dekt. Maar of hij goedgekeurd is als dekhengst, dat weet ik eigenlijk niet meer.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:37

Ja maar die waardevermeerdering heeft niks te maken met de familie Fokker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:45

Kijk, dat klinkt allemaal alweer een stuk aannemelijker. Ik vond het al zo'n rare uitspraak/bericht.

Die waardevermeerdering is inderdaad vaag, maar ik kan me er juridisch wel iets bij voorstellen. Als het een ruin was geweest was de waardevermindering bij een blessure veel groter geweest.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:47

Die 50.000 euro zullen niet alleen stallingskosten beslaan, maar ook het onderhoud van de pony, inclusief medische zorg.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:24

manic schreef:

De pony is op dit moment dekhengst voor het NRPS, volgensmij (maar dat weet ik niet zeker) is hij aangeboden bij het stamboek toen hij in eigendom was van de familie fokker, dan hebben die er dus weldegelijk iets mee te maken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:25

Aaaah... duidelijk :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:06

Jasmijn1989 schreef:
manic schreef:

De pony is op dit moment dekhengst voor het NRPS, volgensmij (maar dat weet ik niet zeker) is hij aangeboden bij het stamboek toen hij in eigendom was van de familie fokker, dan hebben die er dus weldegelijk iets mee te maken.

Zoals ik het lees is de koop ontbonden en is P&P juridisch gezien dus nooit in eigendom geweest van de fam. Fokker

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:50

manic schreef:
Van horses.nl:

Nieuw hoofdstuk Power and Paint-zaak

“Met het tussenvonnis van de rechtbank Breda is de rechtsstrijd in de kwestie Power and Paint tot een einde gekomen”, staat in een persbericht dat deze week verstuurd is door advocaat Gea Stibbe namens de Duitse familie Pasch. “Pasch werd door de rechtbank in het gelijk gesteld. Nu rest nog de afwikkeling van het in het vonnis bepaalde”, staat er geschreven. Daar klopt niets van, laat advocaat van de tegenpartij, Stephan Wensing, weten.
Stibbe verspreidde het bericht dat de rechtbank Breda familie Pasch in het gelijk heeft gesteld en Pasch de koop terecht ontbond, en de pony in november 2008 terecht terughaalde en in gerechtelijke bewaring stelde. Dit omdat familie Fokker betalingsafspraken niet nakwam. Omdat Pasch een pony terugkreeg die door een ontstane blessure aanzienlijk in waarde was verminderd, heeft mevrouw mr. Gea Stibbe vervolgens namens haar cliënt Pasch de waardevermindering als schade bij familie Fokker gevorderd, staat verder geschreven. “Deze waardevermindering is als schade toegewezen. Een deel van de schadevergoeding heeft Pasch reeds ontvangen middels betalingen die Fokker reeds had voldaan. Het resterende bedrag dient Fokker alsnog als schade te voldoen. Ook de kosten van de gerechtelijke bewaring dienen te worden voldaan door Fokker. Power and Paint gaat terug naar familie Pasch. Deze zal het medaillewinnende ponyhengstje dus binnenkort na een drie jaar durende rechtsstrijd in de armen kunnen sluiten.”

‘Pasch moet 125.000 euro betalen’
Maaike Weda, advocaat van familie Fokker, noemt de door Stibbe aan het vonnis gegeven uitleg ‘onbegrijpelijk en onjuist’. “Allereerst dient opgemerkt te worden dat mr. Stibbe de verkeerde wederpartij noemt. Dit is niet familie Fokker, maar Stichting Dressuurstal Accres. Bovendien bepaalt het vonnis, anders dan in het persbericht staat genoemd, dat de koop is ontbonden en dat Pasch het reeds betaalde deel van 75.000 euro aan de stichting dient terug te betalen. Vervolgens zal de rechtbank nog moeten bepalen of, en zo ja hoe, hoog de waardevermindering van de pony is. Inmiddels is ook sprake van een waardevermeerdering omdat de pony wordt ingezet voor de dekdienst, hetgeen bij de koop niet het geval was.”

In het persbericht van Stibbe wordt tevens gesteld dat Pasch verwacht Power and Paint spoedig in de armen te kunnen sluiten, maar zo ver is het nog lang niet. De door Pasch benoemde bewaarder, Stal Korenbloem, heeft nog geen cent van haar gehad. “De kosten van het in bewaring stellen zijn inmiddels opgelopen tot 50.000 euro”, weet Stephan Wensing. Hij bestrijdt dat Fokker de stallingkosten aan Pasch moet betalen. “Daar is op dit moment geen sprake van. De rechtbank van Roermond heeft in een rechtszaak tussen Stal Korenbloem en Pasch bepaald dat Pasch voor de gerechtelijke bewaring moet betalen. De rechtbank Breda geeft in het vonnis ook uitdrukkelijk aan dat de rechten van Stal Korenbloem jegens Pasch in stand blijven.”

Lees vrijdag het volledige artikel met daarin ook de reactie van familie Fokker in De Paardenkrant.

Vreemd, het artikel is weer van horses.nl verdwenen... Zal iemand haar beklag gedaan hebben??
Ben benieuwd of het artikel morgen nog wel in De Paardenkrant gepubliceerd zal worden?!?! Ik hoop het eerlijk gezegd van harte...

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:57

Ik ben ook wel benieuwd naar de reactie van de Fam. Fokker vandaag in de paardenkrant. Misschien zou iemand deze kunnen plaatsen hier.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:01

Nou zou wel willen ben lid van Pkrant en wordt op voor pagina ook aangekondigt maar kan in krant zelf artikel niet vinden, heel erg vaag allemaal.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:47

Vreemd he? Zal toch wel een serieus dreigement geweest zijn dan aan het adres van de paardenkrant....

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:21

Ik denk dat dit zo’n geval wordt waar wij nooit hellemaal fijne van zullen weten. Maar blijf het raar vinden.
Als ik een Pony koop moet ik hem ook gewoon betalen, koper heeft toch ook onderzoek plicht? Net als verkoper trouwens! Maar zo’n dure door gewinterde sport Pony koop je volgens mij niet zonder hem binnen ste buiten te keren? Als ik meer dan een ton uit ga geven aan een Pony dan laat ik hem toch ook volledig keuren? Liefst door 2 verschillende artsen? Hellemaal als de Pony al zo lang mee draait in de sport!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:25

Goh, dus op zelfs dát niveau worden er nog wel eens domme zetten gedaan. Ik vind kopen op afbetaling bij een pony echt gewoon dom. Jammer dat ze er zo'n hoge prijs aan leergeld voor moeten betalen. Prima wel dat het recht zegeviert. En idd, ja, ja... Ik ben toch heel blij, dat ik niet zulke dure paarden in mijn bezit heb! Scheelt een boel gedoe. :+
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 17-06-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:27

Ja maar wat is in dit geval recht? En met dit soort bedragen is in termijnen heel gebruikelijk hoor.

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:22

Het heeft wel lang geduurt zeg.. Maar fijn dat het nu is afgehandeld.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:37

idefix4 schreef:
Goh, dus op zelfs dát niveau worden er nog wel eens domme zetten gedaan. Ik vind kopen op afbetaling bij een pony echt gewoon dom. Jammer dat ze er zo'n hoge prijs aan leergeld voor moeten betalen. Prima wel dat het recht zegeviert. En idd, ja, ja... Ik ben toch heel blij, dat ik niet zulke dure paarden in mijn bezit heb! Scheelt een boel gedoe. :+

Klopt, je kunt beter geen dure hoog opgeleide paarden in je bezit hebben. Jan en alleman denkt dan de meest idiote (financiele) rechten te hebben. Dat soort mensen roepen wel altijd hard dat het hun niet om geld gaat maar het belang van het paard en dat laatste is dan weer zwaar discutabel...

Wie er gelijk heeft in de kwestie Power en Paint? Waarschijnlijk komen wij daar nooit achter. Ik heb wel begrepen dat betaling aan Pash een probleem zou zijn geweest voor Fokker maar het fijne is mij ook niet verteld.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:44

KasparovX schreef:
Citaat:
Dat het zo'n zielige pony is, omdat er mee gehannest is; pfff wat een gepiep. Lijkt me veel belangrijker te bedenken of dat dier nog wel pijnvrij rondloopt.

Ik ben benieuwd naar de veulentjes, en een pijnvrij leven is een utopie imo.

Ik was van het weekend bij mensen op stal die een veulentje hadden... van P&P!

Mijn wens wordt snel verhoord. :=

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:14

Hier nog een veulentje van P&P

Hier is Phoebe (vandaag voor het eerst buiten)

Afbeelding

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:50

Ik heb vandaag het verhaal in de paardenkrant gelezen, en ik moet zeggen als je die 2 verhalen zo leest geeft ik de koop ontbinding van fam Fokker in het gelijk. Als jij een pony koopt waarvan je denkt een gezonde te kopen en blijkt dat de pony al eerder een peesblessure heeft gehad wat vervolgens een chronische blessure is geworden wat tevens bekend maar verzwegen werd... jah dan is dat een verborgen gebrek.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:01

En hoe zit dat dan met de onderzoeksplicht van de koper? Mededelingsplicht gaat in principe wel voor maar was het ook duidelijk dat het om een chronische blessure ging voor de verkoper?