'Veel strengere regels nodig voor ontwormen bij paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Veel strengere regels nodig voor ontwormen bij paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:32

HorseTopShop schreef:
Ze verplichten de kuren op recept te krijgen, omdat ze insuline resistentie willen tegengaan.

Die moet je me uitleggen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:32

Ik heb jarenlang 4x per jaar ontwormt en dit jaar 3x omdat er al jaren geen andere paarden op hun weide komen en ze weinig contact hebben met vreemde paarden.De weide wordt goed schoon gehouden...

De kuren zijn 3 verschillende,varieërend in werkzame bestanddelen en standaard 1 tegen lintwormen.Tegenwoordig zijn er ook verpakkingen van 800kg dus kan ik met 1 verpakking 2 paarden doen.Scheeld een hoop en ik doseer liever wat over dan dat ik onder doseer.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:38

Het valt me tegen dat de man uit de OP, wel schreeuwt om strengere regels, maar blijkbaar niet weet dat een mestonderzoek niet 100% te vertrouwen is? :/ Ik denk dat die man zich daar eerst eens in mag gaan verdiepen, anders weet ik zeker dat er straks vele paarden zijn met lintworm ed. die niet geënt mogen worden omdat in het mestonderzoek niet te zien is dat ze besmet zijn. >;)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:42

Mestonderzoek is lang niet waterdicht :n Dus ik ga daar zeker niet aan meewerken..

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:43

wake_up schreef:
Het valt me tegen dat de man uit de OP, wel schreeuwt om strengere regels, maar blijkbaar niet weet dat een mestonderzoek niet 100% te vertrouwen is? :/ Ik denk dat die man zich daar eerst eens in mag gaan verdiepen, anders weet ik zeker dat er straks vele paarden zijn met lintworm ed. die niet geënt mogen worden omdat in het mestonderzoek niet te zien is dat ze besmet zijn. >;)

Nee daar weet een veterinair parasitoloog niet zoveel van als bokt en natuurlijk heeft hij zich niet verdiept en schreeuwt maar wat, gelukkig houden wij bokkers vinger aan de pols... :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:45

[VSW] wormenspuit

DIT soort mensen zijn de reden van resistentie, niet de mensen die normaal ontwormen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:02

kimmie261 schreef:
nou die eitelling is dus ook niet betrouwbaar..

in de mest van mijn paard zaten dus volwassen wormen en de uitslag mestonderzoek was negatief,toen ik vroeg of ze daar dan blind waren in dat lab,zei de DA dat ze aan eitellingen doen,en tja als wormen nu net niet in een ei cyclus zitten,dan is je mest dus wormei vrij en heeft je paard geen wormen...

nee...ik steek geen geld meer in mestonderzoeken... :n

Als je paard wormen heeft, dan moet je de wormen meenemen naar de dierenarts, zodat die kan zien wat voor wormen dat zijn en dan een goede diagnose en therapie kan instellen.
Bij een eitelling wordt niet gekeken naar wormen! Een eitelling is bedoeld als preventief middel om de (rode bloedworm) besmetting van het weiland in de gaten te houden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:24

nou de DA is bij mij gekomen vond ik een makkelijker plan en die heeft de mest met wormen meegenomen..

overigens was daar eens een heel topic van:
[MD] wormen blijven maar terug komen

mss makkelijker om dat ff na te lezen wat er allemaal gedaan was in die tijd...tis zoveel om op te schrijven,laat ik het zo zeggen...ik geloof niet meer in mestonderzoek en eiertellingen...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:25

maar hou willen die mensen die pony's in de polder hebben staan dat dan doen? scheiden? de meeste hebben geenn stal

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:27

Net zolang wachten tot je je paard ziet mesten :P

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:43

Ik ontworm ook elke 3 maanden, de dierenarts heeft graag dat ik overga op mestonderzoek, 1 week elke dag 1 drol oprapen (door een welsh en haf is duidelijk te zien van wie de mest is aan de grote) dit husselen en inleveren. Nu vertrouw ik niet zo op die onderzoeken. Ik mest elke dag uit stal/land/paddock dus twijfel ik wat is wijsheid.Ontwormen of mestonderzoeken.

Misschien een hele rare vraag maar kan je zelf geen eitjes of wormen zien onder een microscoop? En als dat kan wat voor ding moet je dan kopen qua sterkte? Ik inversteer liever aan een goede microscoop dan elke keer mest te moeten inleveren en daar mijn vraagtekens bij moet gaan zetten.

Dus voorlopig blijf ik maar ontworming halen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:45

kimmie261 schreef:
nou de DA is bij mij gekomen vond ik een makkelijker plan en die heeft de mest met wormen meegenomen..

overigens was daar eens een heel topic van:
[MD] wormen blijven maar terug komen

mss makkelijker om dat ff na te lezen wat er allemaal gedaan was in die tijd...tis zoveel om op te schrijven,laat ik het zo zeggen...ik geloof niet meer in mestonderzoek en eiertellingen...

Ik heb echt met verbazing je verhaal gelezen. Als er wormen afkomen, dan zou de dierenarts toch gewoon aan de wormen moeten kunnen zien wat het is? Je beschrijving lijkt op aarsmaden, wat ook goed kan kloppen, want die schijnen de laatste tijd steeds vaker resistent te zijn tegen ivermectine/moxidectine. Pyrantel zou het dus moeten doen. Heeft dat uiteindelijk dan ook geholpen?
Klopt verder ook met het verhaal, aarsmaden zetten geen eitjes af in de mest. Plakbandje tegen de anus aan houden en dan onder de microscoop, dan zie je ze zitten.
Met aarsmaden besmet het paard zichzelf constant. De anus dagelijks goed schoonhouden is ook erg belangrijk.

Aarsmaden zijn wel wormen, maar niet de (gevaarlijke) wormen waarvoor je preventief wilt ontwormen en ook niet de worm waarvoor je eitellingen laat doen. Het staat eigenlijk compleet los van het hele mestonderzoek verhaal.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:48

DeSa schreef:
Net zolang wachten tot je je paard ziet mesten :P

ik denk niet dat die handelaren(>) daar hele tijd gaan zitten > meestal gaat het bij hun alleen maar om geld. en gaan daar niet maarzo zitten.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:55

Denk je dat handelaren waarbij het alleen om geld te doen is een mestonderzoek doen? Denk dat die er alleen een spuit induwen, als dat al gebeurd.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:00

idd desa
handelaren gaan echt GEEEEEEEEEEEEN mestonderzoeken doen..
ik denk dat alles juist averechts gaat werken... alles wordt zo duur door die mestonderzoeken, dat mensen heel weinig of NIET gaan ontwormen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:03

Sonja schreef:
HorseTopShop schreef:
Ze verplichten de kuren op recept te krijgen, omdat ze insuline resistentie willen tegengaan.

Die moet je me uitleggen.

Ik denk iets met klokken en klepels _O-

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:29

Pfff ik irriteer me dood de laatste tijd aan al dat gez**k over paarden houden, strengere regels, enz..
Terwijl degene die hiermee het meest geraakt gaan worden de particulieren zijn die het goed proberen te regelen en het beste over hebben voor hun paardje(s).. Regeltjes dit, regeltjes dat.. Nog even en je mag voor elke drol een aanvraagformulier in gaan dienen!

Sorry word er een beetje gefrustreerd van..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:56

@nouksjens: ik deel je mening volledig, het wordt alleen maar gekker.
Nergens fatsoenlijke eenduidige voorlichting, maar wel onrust zaaien met regels die ze willen gaan invoeren.

Die Harm Ploeger uit de openingspost snapt ook wel dat het voor zijn beroepsgroep kassa is als iedereen mestonderzoeken laat uitvoeren.
Hij zal heus wel tegen veel gevallen van zieke paarden door slecht ontwormen aanlopen, maar die man krijgt geen paarden te zien waar het wel goed mee gaat, daar gaat men doorgaans niet meer naar een dierenarts.

Nogmaals, zorg eerst dat alle dierenartsten hetzelfde roepen over ontwormen, zorg desnoods ook dat de bijsluiters van de wormmiddelen duidelijker zijn en ga dan de paardenhouders goed voorlichten ipv deze lastig te vallen met niet werkende, maar wel kostbare maatregelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:58

Waar het om gaat, is dat mensen beter moeten nadenken en niet vanzelf maar het schema van de buurman maar moeten volgen. Als je paard een kleine of geen kans loopt op herbesmetting, is 1 x of 2 x per jaar ontwormen (in de juiste tijd van het jaar met het juiste middel) genoeg.
Waarom zou je ontwormen als er geen wormen zijn?

Bedrijven waar paarden komen en gaan (waar steede nieuwe paarden bij groepen in de wei komen)en stoeterijen vormen een aparte catagorie omdat daar de kans op herbesmetting grote is en bij jeugdige paarden de gevolgen meestal ook desastreus.
Daar is vaker ontwormen dus WEL aan te raden.

Het is dus niet zo dat er wordt gezegd van "jongens, ontworm maar niet meer", maar het ontwormen wordt aan banden gelegd. Het is jammer dat de dierenartsen duidelijk hun informatieve taak blijkbaar niet goed uitvoeren als ze zomaar voor een jaar wormkuren meegeven bij een willekeurig paard.

Ja, mestonderzoek is niet onfeilbaar. Manlijkje wormen en larven leggen nl geen eitjes... en een paard kan dan wormvrij lijken. Maar als er wel eitjes zijn is dat een teken dat er in elk geval 1 worm is die het hele weiland via de mest, besmet en dat moet serieus genomen.

Met name weidepaarden lopen grote kans op herbesmetting. Deze is bij stalpaarden veel geringer omdat de mest immers dagelijks wordt weggehaald.
Mestscheppen in de wei beperkt ook de kans op herbesmetting.

Er zijn heel veel dingen die we kunnen doen om herbesmetting te voorkomen en dus een paard (redelijk) wormvrij te houden en het is niet nodig om elk paard maar regelmatig te belasten met gif tegen wormen...
Waarom zouden we daar niet gewoon bij stilstaan ipv maar raak spuiten?
Waarom niet even nadenken of het wel of niet NODIG is?
Dat heeft toch niet met iets opleggen te maken, maar met gewaarwording van wat je eigenlijk aan het doen bent. Als je 8x per jaar ontwormd omdat het nodig is, zal niemand zeggen dat je het niet moet doen. Maar als je 8x per jaar ontwormd terwijl het niet nodig is, mag daar best kritisch naar gekeken worden.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:19

Misschien een rare vraag hoor, maar heeft er uberhaupt iemand hier wel eens te maken gehad met een paard dat ontwormspuit-resistente-wormen heeft/had? Ik ben al heel wat jaren in het bezit van een eigen paard (niet steeds dezelfde overigens), heb altijd om de 12 weken/4 keer per jaar maar heb nog nooit te maken gehad met deze zogenaamde resistentie. Ook in mijn omgeving heb ik dit niet meegemaakt.

Maar aan de ophef van de overheid omtrent de ontworming te merken ben ik de enige? Komt het nu echt zo vaak voor?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:26

ik ook niet Zicky, ik ken mensen die nooit ontwormen en die echt de paarden al heel lang hebben. Zien er prima uit. Zelf heb ik het altijd 4x per jaar gedaan, mijn paarden zien er ook altijd prima uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:42

Goede zaak.
Baat het niet, schaadt het wel.
Het blijft doorspoelen met gif.

Hier gaat het, zes paarden 24/7 buiten, al 10 jaar uitstekend met 1x per jaar.
Soms een beetje een grensgeval of het nodig is, maar omdat we het zó weinig doen toch maar wel.

Het ontwormen is maar één aspect van het parasietbeperken. Het hoort een onderdeel te zijn van een totaalplaatje.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:06

Tinky12 schreef:
Ik heb jarenlang 4x per jaar ontwormt en dit jaar 3x omdat er al jaren geen andere paarden op hun weide komen en ze weinig contact hebben met vreemde paarden.De weide wordt goed schoon gehouden...

De kuren zijn 3 verschillende,varieërend in werkzame bestanddelen en standaard 1 tegen lintwormen.Tegenwoordig zijn er ook verpakkingen van 800kg dus kan ik met 1 verpakking 2 paarden doen.Scheeld een hoop en ik doseer liever wat over dan dat ik onder doseer.

Mag ik vragen wat voor paarden je hebt? Vind t namelijk erg knap dat je 2 volwassen (?) paarden met 1 wormpastaspuit kunt ontwormen, dan weet je zeker dat je onderdoseert. Een beetje paard weegt al snel 550-600 kg. (dravers zijn wat lichter en engelse volbloeden meestal ook). Heb je een fries dan ga maar rustig van 650-700 kg uit. Tegenwoordig worden de paarden in stokmaat steeds groter en dus ook zwaarder, 700 kg is echt geen uitzondering. Bovendien mag je een paard van bv 550 kg gerust een wormpasta geven van 700 kg. Bij jonge veulens moet je wél goed opletten met overdoseren. Zeker de kleinere ponyrassen, deze veulentjes wegen amper 15 kg. Goed opletten met deze veulentjes dat je niet per ongeluk de hele pastaspuit er in gooit, kan dodelijk zijn bij zo'n hoge overdosering.

Edit: Sorry ik zie net in je profiel dat t om ijslanders gaat :o Dan zou t wel kunnen 2 x 400 kg. Mooie paardjes trouwens!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:10

Als het twee jaarlingen zijn, kan het natuurlijk wel, Famke.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:11

Ja idd! Heb al een edit geplaatst..